การบรรยาย กรมเอเชียตะวันออก East Asia Watch “ ตลาดส่งออกข้าว : โอกาสและอุปสรรคของ ไทย ” 1 วันที่ 15 มิถุนายน 2553
Source : World Market & Trade, USDA Item Trade (Im/Ex) Milled Prod Consumption Ending Stocks Unit : MT (milled basis)
3
Source : World Market & Trade ; USDAUnit : MT (milled basis) Producers China India Indonesia Bangladesh Vietnam Thailand Burma Philippines Brazil
5 MT (milled basis)
Source : World Market & Trade ; USDAUnit : MT (milled basis) Exporters Thailand Vietnam Pakistan United States India CambodiaNA China Uruguay Burma
( 11 % ) 8.57 ( 18 % ) 5.17 ( 53 % ) 5.95 ( 15 % ) 4.69 ( 323 % ) 2.15 ( -54 % ) %76.5% ?
Source : World Market & Trade ; USDAUnit : MT (milled basis) Importers Philippines Nigeria Iran Saudi Arabia Iraq Malaysia Cote d'Ivoire South Africa Japan
9 MT (milled basis)
Source : World Market & Trade ; USDAUnit : MT (milled basis) Ending Stock China India Indonesia Thailand JapanNA Philippines Vietnam United States
11 MT (milled basis)
* ข้อมูลเบื้องต้น 1-7 มิ.ย มิ.ย /- (%) 203,925159, ม.ค.-7 มิ.ย ม.ค.-7 มิ.ย /- (%) 3,766,7983,546, ข้าวสาร = 87,529 ตัน ข้าวหอมมะลิ = 72,322 ตัน เฉลี่ยวันละ 22,836 ประมาณการเดือน มิ.ย. (30 วัน) = 685,076 ตัน
ชนิดข้าว ข้าวขาว 1,905,672874,7771,032,401 ข้าวหอมมะลิ 1,025,290985,570726,151 ข้าวนึ่ง 888,067682,385777,524 ข้าวเหนียว 97,085131,221105,227 ข้าวหอมปทุม 96,71360,07954,361 รวม (ตัน)4,012,827 2,734,0312,695,664 มูลค่า (ล้านบาท)59,85852,83554,704 ราคาต่อหน่วย (บาท) 14,91719,32520,293 13
ประเทศ ม.ค.-เม.ย.52ม.ค.-เม.ย.53 % changed 1 ฟิลิปปินส์ 599,677156,03321,070381,8421,712 2 ไนจีเรีย 844,3221,070,927215,286234, เบนิน 703,795610,92697,757232, แอฟริกาใต้ 546,745751,109208,145133, ไอวอรีโคสต์ 527,384525,330188,569130, สหรัฐอเมริกา 403,754440,224170,819126, อิรัก 494,653282,024129,980123, ญี่ปุ่น 213,291264,08490,956103, เซเนกัล 477,850433,899234,83391, แคเมอรูน 146,862186,33660,24578, ประเทศผู้นำเข้าข้าวไทย ม. ค.- เม. ย
การส่งออกข้าวของไทยแยก ตามชนิดข้าว
ตลาดนำเข้าข้าวไทย
Items AmericaAsia USA South UruguayThailandVietnamIndiaPakistan 31 May 7 Jun 31 May 7 Jun 31 May 7 Jun 31 May 7 Jun 31 May 7 Jun 31 May 7 Jun 4%-5% / 100% B- 5%DWP % % % % Brown %cont/ Parboiled Paddy Source: riceonline.com
รายการไทยเวียดนาม ข้าวขาว 2,373,3635,330,011 ข้าวหอม 2,625,930262,115 ข้าวนึ่ง 2,876,986- ข้าวเหนียว 455,840412,690 ชนิดอื่นๆ 189,60747,679 ปริมาณรวม ( ตัน ) 8,521,7266,052,495 มูลค่ารวม ( ล้านเหรียญ สหรัฐฯ ) 5,0272,464 เปรียบเทียบปริมาณส่งออกข้าวของไทย และเวียดนาม ในตลาดโลก ปี 2552 เปรียบเทียบปริมาณส่งออกข้าวของไทย และเวียดนาม ในตลาดโลก ปี 2552
ข้าวขาว ข้าวหอม ข้าวนึ่ง ข้าวเหนียว ข้าวอื่น ๆ 19 ไท ย เวียดน าม
India USA Thailand Philippines Nigeria Indonesia 20
21
22
23
24
25
4 million farmers (~ 16 million population) 50 million rai area ( 20% irrigated) 30 million paddy/year Yield 450 kg./rai (lowest in Asia) Domestic = export use Market cap export 150,000–200,000 million baht. 2% of Thai GDP, 20% of total food export Highly intervened by government 26
27 paddyMilled rice Farmers paddy traders brokers local Agricultural co-op farmers group MOF, POW, BAAC Millers exporters brokers Wholesalers Retailers Domestic Market million MT 55% Export Market 7-9 million MT 45% Thai rice trade system
28 Physical Flow Private brokers farmers Gov’t Agencies Millers Trade locally To Bangkok Exporters Domestic use
29
โครงสร้างการส่งออกสินค้าของไทยปี 2551 คิดเป็น 3.4% ของมูลค่าส่งออกของไทย (5.8 ล้านล้านบาท ) 30
มูลค่าส่งออกอาหารเทียบกับ GDP ของไทย ( ปี ) 31
STRENGTH : known for the world’s kitchen (brand) : quality rice : strong production and processing base : climate/ variety/ experience : service excellence : ability to adjust to new health standards : strong private sector THAI RICE : SWOT ANALYSIS 32
THAI RICE : SWOT ANALYSIS WEAKNESSES : over-farming, depletion of land/ water resources : low yield => higher cost / life style of farmers : lack of collective farm management => economy of scale : political invention => corruption : no long term strategy => flip-flop policy : wrong farming structure 33
Comparison of costs & yield Thailand V.S. Vietnam Paddy : Production and Yield Year ThailandVietnam ProductionYieldProductionYield (Million MT) (kg/Rai ) (Million MT)(kg/Rai) Cost (Baht/MT) 6,575- 8,715 3,960 34
ด้านการผลิต เพิ่มผลผลิตต่อไร่ จาก 439 กก / ไร่ เป็น 529 กก / ไร่ ด้านการพัฒนาชาวนา สร้าง smart farmers จังหวัดละ 20 คน ในปี 2554 และศูนย์บริการ ข่าวสารและการเรียนรู้ชาวนา อำเภอละ 1 แห่งในปี 2554 ด้านการตลาด ทำให้ราคาข้าวเปลือก ภายในประเทศปรับตัวสูงขึ้น 10% ภายใน 5 ปี ให้มีการซื้อขายสัญญาในตลาดล่วงหน้า 20% ของปริมาณส่งออกข้าว ในปี 2554 ด้าน Logistics ลดต้นทุนจาก 19% ของ ผลิตภัณฑ์มวลรวมข้าว เป็น 15% ในปี
THAI RICE : SWOT ANALYSIS OPPORTUNITIES : world population growth : the migration of Asian workers : the rise of China/ India/ Africa ? : AFTA/ AEC? : global warming/ natural disasters / green farming ? 36
THAI RICE : SWOT ANALYSIS THREATS : countries’ self reliance on food security : emerging competitors : new technology for high yield rice (IRRI) : unstable/ long-term farm policy : the rise of China/ India/ Africa / AEC /Afta ? : global warming/ natural disasters ? 37
THAIVIETNAM Non cooperative with neighbors, see as threat Give top priority to farmers Stress on high price/stability. As result, State always stock Want to de-commoditize Thai rice as premium (but contradict volume & quality) Proud Thai/big bro attitude LV of rice world Big cooperation with Cambodia Give top priority to State Price under Thai’s umbrella Least stock inland /sell short for export as interest rate high Sell as normal to poor quality to feed poor (except special case – PH) Poor underdeveloped Vietnam – get privileges/ me first attitude Chinese LV of rice world 38
Compare prices of USA, Thai, Vietnam over 10 years 39
40
We are facing changes and threats: • Changing markets /Clientele • Fiercer competitors • Our market share is dwindling • Our product quality is a problem 41
Retain our world status (number 1 still) Find our own niche and defend it Concede and let nature take its course 42
Overhaul the farming structure Plant just enough / zoning by incentives Encourage big scale farming by cooperatives/privates Extreme quality Income support and buy out Free up market mechanism 43
Heavy market de-commoditized rice/branding Promote value-added rice products as per health trends. Partner with neighboring countries (competitors) Encourage big scale farming in their lands 44
45 Aggressive distribution channels Warehousing overseas Branching to end users (????? Can be trouble) RICE BOARD : Malaysia’s Palm Board or Australia’s Wheat Board
46