เกณฑ์ประเมินสื่อ
Advertising <|> Public Relations
Public Relations (1) image (2) activity & events (culture – ceremony) (3) campaign (public – politic) Brand broadcast Awareness --> shift attitude Join --> shift behavior --> change life style
Advertising (1) product (2) Service & item (product /rdo /tv /event) (3) campaign (business) Awareness --> acceptance --> trial --> brand user Interest --> looking, --> reading, --> tangibility Decision --> corporate --> consume
เปรียบเทียบ PR. AD. และ IMC เป็นส่วนประกอบของสินค้า เป็นสินค้า (มีแผนโฆษณา) เป็นบริการ มิใช่สินค้า ลักษณะ งบประมาณตามแผน งบประมาณสูง งบประมาณน้อย งบประมาณ หวังผลตามแผน หวังผลระยะสั้น หวังผลระยะยาว ประเมินผล จำเป็นต้องออกสื่อ ใช้ Media ไม่ต้องใช้ Media สื่อ เพื่อเพิ่มยอดขาย + กำไร เพื่อยอดขาย เพื่อ Image วัตถุประสงค์ Integrated Marketing Communication Advertising Public Relations Target
Public Relations and Advertising (1) การเสนอขาย ผ่านสื่อต่างๆ (2) มิใช่เรื่องส่วนตัว แต่เป็นธุรกิจ ข่าวสาร ผ่านสื่อมวลชน (3) การส่งเสริมการขาย สินค้า บริการ กิจกรรมสาธารณะ (4) เสียค่าใช้จ่าย (5) มีผู้อุปถัมภ์ ค่าใช้จ่ายที่เกิดขึ้น
Advertising & Propaganda รูปแบบการโฆษณา Advertising -การโฆษณาตรง ผ่านสื่อเคลื่อนไหว -การโฆษณาแอบแฝง -การโฆษณาผ่านสื่อ broadcast (สื่อสารมวลชน) -การโฆษณาผ่าน new media / social media / media network -word of mouth Propaganda ใช้สื่อ เช่นเดียวกับ Advertising แต่หวังผล การเปลี่ยนแปลงความเชื่อ ของประชาชน โดยไม่คำนึงถึงหลักจิรยธรรม และจรรยาบรรณ
ผู้รับสาร (receivers) สื่อ (media) ช่องทางส่ง (channel) สาร (message) ผู้รับสาร (receivers) ผู้ส่งสาร (sender)
ผู้รับสาร (receivers) สื่อ (media) ช่องทางส่ง (channel) ผู้รับสาร (receivers) ผู้ส่งสาร (sender) สาร (message)
เกณฑ์ประเมินสื่อ A. marketing mix: 6P Product : design, technology, usefulness, conveniences, value, quality, packaging, branding, accessories, warranties Price : strategies, psychological, skimming price, cost-plus, penetration
เกณฑ์ประเมินสื่อ A. marketing mix: 6P Product : Price : Place : retail, wholesale, mail /e-mail order, direct sales, peer to peer, multi-channel Promotion : special offers, ad., user trials, direct mailing, free gifts, competitions, joint ventures
People : employee, management, culture, customer service เกณฑ์ประเมินสื่อ A. marketing mix: 6P Product : Price : Place : Promotion : People : employee, management, culture, customer service Process & environment: entanglement services-product, CSR, after consumes behaviors
PR.&P : public relations, publicity AD. : Advertising เกณฑ์ประเมินสื่อ B. communication tools: PR.&P : public relations, publicity AD. : Advertising SP: sale promotion PS: personal selling DM: direct marketing Word of mouth: Campaign: / agenda setting / propaganda
text: head – sub head detail – effect-feedback-interactive เกณฑ์ประเมินสื่อ C. art & aesthetics style: text: head – sub head detail – effect-feedback-interactive picture: product & logo background: color shade, solid-transparent-contrast-hue, pattern font: standard, design CSR: วัสดุสื่อ (green, recycle, ทนทาน-ชั่วคราว) ระบุการรณรงค์ เพื่อวินัยสังคม วัฒนธรรม ศีลธรรม พฤติกรรมหลังการบริโภค
4P: Product Price Place Promotion tools: PR. AD. SP. PS. DM. W/M. สรุป ... เกณฑ์ประเมินสื่อ A.B.C 4P: Product Price Place Promotion tools: PR. AD. SP. PS. DM. W/M. style: text picture BG font CSR ให้นักศึกษา ช่วยกันประเมิน โปสเตอร์ต่อไปนี้ ว่า เข้าเกณฑ์หรือไม่ อย่างไร
เกณฑ์ประเมินสื่อ A.B.C Product Price Place Promotion PR. AD. SP. PS. DM. W/M. text picture BG font CSR
เกณฑ์ประเมินสื่อ A.B.C Product Price Place Promotion PR. AD. SP. PS. DM. W/M. text picture BG font CSR