พญ.รจนพรรณ นันทิทรรภ กลุ่มงานจิตเวช รพ.นครพิงค์

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
Advertisements

Moment in Life บางขณะของชีวิต.
Do Research Prabhas Chongstitvatana Chulalongkorn University 13 September 2013
Palliative Treatment : From Cure to Care
PERFECT TENSE.
วิชา การตลาดระหว่างประเทศ
Merchant Marine Training Centre วิชาการเป็นเลิศ เชิดชู คุณธรรม ผู้นำ.
Doctor’s Orders. Take up to start doing a particular job or activity. Take up เริ่มต้นดำเนินการ.
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
ครูปัทมา แฝงสวัสดิ์. การอ่านเรื่องงานแล้ว บอกรายละเอียดและ สาระสำคัญ.
Psychology for Service
Present Continuous.
 How do we improve the test?  Why do we have to improve the test?
English for everyday use
ว เคมีพื้นฐาน พันธะเคมี
Establishing a Culture of Achievement: Multiliteracies in the ELT Classroom Session #2: 27 July 2012.
ครูรุจิรา ทับศรีนวล “ATHENS”. “ATHENS” สามารถพูดและเขียนบรรยาย ลักษณะต่างๆ ของเมืองได้
Company LOGO Management Skills for New Managers on October วิทยากร อ. ประสานศักดิ์ สุวรรณโพธิพระ บรรยายภาษาไทย.
ภาษาอังกฤษ อ่าน-เขียน 2
ปริมาณสัมพันธ์ ผู้สอน อ. ศราวุทธ แสงอุไร Composition Stoichiometry ว ปริมาณสัมพันธ์ สถานะของ สาร และเคมีไฟฟ้า นายศราวุทธ แสงอุไร ครูวิชาการสาขาเคมี
ครูรุจิรา ทับศรีนวล “Room service”. “Room service”
กลุ่ม rraid. What's your name. คุณชื่ออะไร = Miss Bangon Buntanoom How old are you. - คุณอายุเท่าไหร่ = Ages 36 Years What you have finished your course.
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
Inside Energy Machines
Model development of TB active case finding in people with diabetes.
Patiphak Namahoot Dip. Thai Board of Family Medicine Director of Chumsaeng Hospital.
นพ.นิวัฒน์ชัย นามวิชัยศิริกุล อาจารย์แพทย์ประจำสำนักวิชาแพทยศาสตร์
สำนักงานวิจัยเพื่อการพัฒนา หลักประกันสุขภาพไทย Health Insurance System Research Office Social Protection Floor: Situation and Way Forward Thaworn Sakunphanit.
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
D 2 E 1 S E M N G ม. I G I T Grammar A L 4.0.
สื่อการเรียนรู้ด้วยตัวเอง ชุดฝึกเขียนสรุป (Writing Summary)
ความคิดเรื่องวุฒิภาวะในศิลปะและการวิจารณ์
ดร.ฐิตวันต์ หงษ์กิตติยานนท์ ภาควิชาการพยาบาลจิตเวช
“เอาชนะเนื้อหนัง” OVERCOMING THE FLESH. “เอาชนะเนื้อหนัง” OVERCOMING THE FLESH.
คิดไว สรุปไว ด้วย MIND MAP ยินดีต้อนรับผู้เข้าร่วมสัมมนาหลักสูตร
“ชีวิตที่ไร้กังวล” A WORRY FREE LIFE. “ชีวิตที่ไร้กังวล” A WORRY FREE LIFE.
Multimedia Production
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
มโนทัศน์เกี่ยวกับการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น
Bulgaria บัลแกเรีย Mrs.Yordanka Ananieva.
สุขสันต์วันครบรอบคริสตจักร 19 ปี คริสตจักรเรมากรุงเทพฯ
ระบบการดูแลระยะยาว (Long Term Care: LTC) เขต 9
ดร.ฐิตวันต์ หงษ์กิตติยานนท์
การประเมินความจำเป็นด้านสุขภาพ Health Needs Assessment - HNA
อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing. อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing.
บทที่ 1 ความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับสุขภาพ
บทที่ 1 ความรู้เบื้องต้น เกี่ยวกับระบบสารสนเทศ
นวัตกรรมการบริการสารสนเทศ ในยุคประเทศไทย 4.0
เดือนครอบครัวแข็งแกร่ง
FOOD AND BEVERAGE SERVICE CHIANG RAI VOCATIONAL COLLEGE
คำเทศนาชุด: ท่านมีของประทาน
“การรักษาภาวะฉุกเฉินจากโรคมะเร็งเต้านมระยะแพร่กระจาย”
I WISH YOU A GREAT DAY! ฉันขอให้คุณ มีความสุขมากๆในวันนี้ นะคะ!
1 ยอห์น 1:5-7 5 นี่เป็นเรื่องราวซึ่งเราได้ยินจากพระองค์และประกาศแก่ท่าน คือพระเจ้าทรงเป็นความสว่าง ในพระองค์ไม่มีความมืดเลย 6 ถ้าเราอ้างว่ามีสามัคคีธรรมกับพระองค์แต่ยังดำเนินในความมืด.
(การสุ่มตัวอย่างเพื่อการยอมรับ)
ตอนที่ 6: ชอบธรรมที่ภายใน Part 6: Righteous On The Outside
อัตถิภาวนิยม existentialism J.K. Stevens, instructor
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
การมีส่วนร่วมและขจัดความขัดแย้งในการทำงาน
แล้วไงเกี่ยวกับความจริง What About Truth?
1. พระเยซูทรงต้องการให้เราเป็น เหมือนพระองค์
ตอนที่ 4: เคลื่อนไปกับของประทานของท่าน Part 4: Flowing In Your Gift
แบบฟอร์มที่ 2 1. ชื่อวิชา  ENL3511 Introduction to Literature
AnalyticAL Writing ปิติ ตรีสุกล.
การจัดการศูนย์สารสนเทศ หน่วยที่ 5
Medical Communication/Counseling Training for the “Trainers” คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ธันวาคม 2558.
โครงการสัมมนาเชิงปฏิบัติการบูรณาการภาครัฐและเอกชนในการจัดยุทธศาสตร์เศรษฐกิจภาคตะวันออก This template can be used as a starter file to give updates for.
Writing for communication
แพทย์หญิงประนอม คำเที่ยง
Thai Customs Civics M.5 AJ.Poupe’.
ใบสำเนางานนำเสนอ:

พญ.รจนพรรณ นันทิทรรภ กลุ่มงานจิตเวช รพ.นครพิงค์ Grief and Bereavement พญ.รจนพรรณ นันทิทรรภ กลุ่มงานจิตเวช รพ.นครพิงค์

Psychological Aspects in Terminal illness-Palliative Care

Continuum of care

Definition Bereavement State of being deprived of something. Doesn’t have to refer to death but usually does.

Grief: the reaction to bereavement. Many dimensions Grief: the reaction to bereavement. Many dimensions. A normal and healthy reaction. Feelings Cognitions (preoccupation, disbelief) Physical sensations Behaviors (sleep, eating disturbances) Social difficulties Increased risk of illness? Spiritual searching

Mourning Process which grief reslove Social expression of postbereavement Accept the reality of the loss : includes funeral process, social validation, sharing of memories, talking about the death, maintaining security and routine. Experience the pain of the loss : permit grief, allow to express feelings, permit respite from grief. Problem occur when grief is hidden by drug use and denial.

Variables that influence Grief Nature of prior attachment/perceived value of loss. Way in which the loss occurred: e.g., shocking, gradual, young. Coping strategies of the bereaved. Social support available. Persons lacking or withdrawing from support may have worse outcomes

Variables that influence Grief - A previous history of psychiatric problems or addictions like alcoholism. - Aged of bereaved

Grief in child and adolescent เด็กเล็กๆมักยังไม่เข้าใจความหมายของการตายว่าเป็นการจากไปอย่างถาวร จนกระทั่งอายุประมาณ9-10ปี จึงเข้าใจว่าความตายเป็น permanent biological process เด็กจะมีปฏิกริยาต่อการตายของพ่อแม่ได้หลายวิธี บางคนอาจนิ่งเงียบและแยกตัว แต่บางคนอาจกรีดร้องหรือเรียกร้องความรักความสนใจ

Grief in child and adolescent ในวัยรุ่น ความคิดหรือความรู้สึกมักใกล้เคียงกับในผู้ใหญ่ แต่เนื่องจากวัยรุ่นเป็นวัยที่ต้องเผชิญกับความเปลี่ยนแปลงและการปรับตัวในหลายๆด้านอยู่แล้ว ควรให้ความช่วยเหลือ โดยรับฟังและให้โอกาสเขาได้ระบายความรู้สึก ในด้านต่างๆ ไม่ว่าจะเป็นความโกรธ ความรู้สึกผิด หรือความเศร้า

Variables that influence Grief SEX: Inconclusive evidence that men do more poorly than women but there are differences in the way grief may be handled.

Variables that influence Grief Past or current experiences with grief. Current other psychological or social problems or crises. Culture, ethnicity & religion.

Personal Meaning of illness Threaten Loss - concrete - symbolic Gain/Relief Challenge Insignificance

Phases of Grief 1.Initial shock, disbelief and denial Period of weeks Common early symptoms: Almost universal: intrusive thoughts of deceased, sadness and yearning; depression-style sleep problems Farily common: feelings of unreality and acting if person still alive; hallucinations More uncommon: feelings of disorganization, guilt, anger Lower functioning

Phases of Grief 2.Acute anguish (weeks, months) : -Intense somatic distress -Thoughts of the deceased preoccupy the survivor -survivors may accuse themselves of having mistreated or neglected the dead

Phases of Grief - Irritation and anger are directed at themselves, the deceased, friends, relatives, doctors - Restlessness, agitation, aimlessness, and lack of motivation - Identification phenomena, the adoption of traits and behaviors of the deceased

Phases of Grief 3.Resolutions ( months , years) : Have grieved Return to work   Resume old roles    Acquire new roles    Reexperience pleasure   Seek companionship and love of others

Stage of Death and Dying Elisabeth Kubler –Ross, 1969

Stage of Death and Dying Shock and Denial — Dazed refuse to believe; "This can't be happening, not to me.“ Denial is usually only a temporary defense for the individual Help: communicate facts to patients, reassure patients that they will not be abandoned

Stage of Death and Dying Anger — "Why me? It's not fair!"; "How can this happen to me?" - anger that may be directed towards physicians and other health care team members. - very difficult to care for due to misplaced feelings of rage and envy

Stage of Death and Dying Bargaining — "I will give my life savings if..." The third stage involves the hope that the individual can somehow postpone or delay death. Usually, the negotiation for an extended life is made with a higher power in exchange for a reformed lifestyle.

Stage of Death and Dying Depression — "I'm so sad, why bother with anything?"; "I'm going to die... What's the point?"; "I miss my loved one, why go on?" Acceptance — "It's going to be okay."; "I can't fight it, I may as well prepare for it." In this last stage, the individual begins to come to terms with her/his mortality or that of a loved one

Duration of grief bereaved is expected to return to work or school in a few weeks to establish equilibrium within a few months capable of pursuing new relationships within 6 months to 1 year.

Anticipatory Grief Grief may begin before the actual death grief reactions are brought on by Slow dying process of loved one through injury, illness, or high-risk activity

Complicated Grief Reactions Although grief is normal and appropriate, like everything else it can become unhealthy. Excessive Distorted Unproductive

Complicated Grief Reactions Preoccupation with yearning for, and searching for the deceased Intrusive images, ideas, recurrent dreams/nightmares Active avoidance of thoughts, communication, or action associated with the loss Interference with daily functioning Persistent symptoms

Complicated Grief Reactions Marked functioning impairment Preoccupation with worthlessness Suicidal ideation Psychotic symptoms Psychomotor retardation

Complicated Grief Reactions 1. Delayed or absent grief. 2. Hypertrophic grief. 3. Chronic grief. 4. Psychiatric disturbances associated with grief. 5. Physical illness associated with grief

Constructive Suggestions for Helpers Understanding Empathy Sincerity Non-judgemental attitude

Management: Basic Issues 1. Begin grief counseling if possible while the patient is still alive.

Grief Counseling Goals To increase the reality of the loss. To help the bereaved deal with both experienced & latent affect. To help the bereaved overcome impediments to readjustment. To encourage the bereaved to make a healthy emotional withdrawal from the deceased & reinvest energy into other relationships

Management: Basic Issues 2. The family is the unit of care. 3. Grief is a normative process and requires much listening and often not a lot of intervention on the part of the counselor.

Management: Basic Issues 4. Allow sufficient time to grieve. Most people resolve to a level of functioning around one year. Some individuals and families will accomplish the tasks of grieving in two years. Advocate for sufficient time off from work for the bereaved especially in the first few weeks of bereavement. Discuss the fact that grief spikes continue for life through events, holidays and .anniversary. reactions

Management: Basic Issues 5. Emphasize the role of the funeral and of memorial service: Encourage families to bring children to these rites. Consider having memorial services in hospitals, agencies and palliative care programs for bereaved families and for staff. 6. Medications, particularly tranquillizers and antidepressants are usually not needed for any sustained period of time

Management: Basic Issues 7. Contact the bereaved at regular intervals. Definitely monitor any families with high risk for grief problems. 8. Identify concurrent problems that may interfere with normal grief

Management: Basic Issues 9. Use resource books that have been written on grief to help the bereaved. 10. Monitor children at school for grief problems manifesting as school problems. 11. Investigate to see what types of bereavement programs exist in your community.

Response to grieving families “ เสียใจด้วยนะคะ ” “ เสียใจด้วยสาหรับการสูญเสียครั้งนี้ ” “ เรารู้สึกเป็นห่วงคุณแม่/คุณพ่อนะคะ ” “ มีอะไรให้ทางเราช่วยเหลือไหมคะ บอกได้เลยนะคะ ” “ ถ้ารู้สึกไม่สบายใจอย่างไร สามารถเล่าให้ฟังได้นะคะ หมอยินดีรับฟัง ”

Response to grieving families “ ช่วงเวลานี้ดูเหมือนเป็นช่วงเวลาที่ยากลำบากของคุณ แต่หมอเชื่อว่าคุณจะผ่านมันไปได้ ... “ เป็นกำลังใจให้นะคะ”

Response to grieving families

Responseto grieving families สิ่งที่ไม่ควรพูด “คุณแม่/ พ่อ อายุยังน้อย ยังสามารถมีลูกได้อีก” “คุณแม่ /พ่อ ยังโชคดีที่ยังเหลือลูกอีกหนึ่งคน” “ลืมมันซะ ทิ้งมันไว้ข้างหลัง ชีวิตยังต้องก้าวเดินต่อไป” “ อย่าไปคิดมากเลย ไม่ว่าวันไหนทุกคนก็ต้องตาย”

Quality End-of-Life care “ To Live Until We Say Good bye”

Quality End-of-Life care “ Good Death” Adequate pain and symptom management Avoiding inappropriate prolongation of dying Achieving a sense of control Relieving burden strengthening relationships with loved one

Psychological Support Hope Caring- pain free physical, psychological, social ,spiritual Sharing – attitude communication experiences environment responsibility

Essential Treatment Recommendation Competence Concern Comfort Communication Children Family cohesion& integration Cheerfulness Consistency&perseverance Equanimity ( calmness of mind+ temper)

p.s. I love you

Thank you