งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Medical Communication/Counseling Training for the “Trainers” คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ 17-18 ธันวาคม 2558.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Medical Communication/Counseling Training for the “Trainers” คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ 17-18 ธันวาคม 2558."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Medical Communication/Counseling Training for the “Trainers” คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ธันวาคม 2558

2 How to teach communication/counseling skills
Tachawan Jirativanont, MD Siriraj Hospital, Mahidol University

3 Outline Method for communication skills teaching
Component of simulation based session Scenario development

4 Is there an appropriate methods for teaching communication skills?
Learner-centred Facilitator-centred Didactic-in your head Experiential-leading to deeper discussion/understanding Experiential-leading to action/change in behavior Methods continuum for communication skills teaching

5 Didactic Include - lectures, group presentation and reading
Enable learners to understand the skills needed in effective communication Difficult to develop learners' skills or application in practice

6 Experiential learning
Experiential learning exists when a personally responsible participant cognitively, affectively, and behaviorally processes knowledge, skills, and/or attitudes in a learning situation characterized by a high level of active involvement. Gentry JW, Guide to business gaming and experiential learning (1990)

7 Kolb's learning theory

8 An example of EL in communication
Real patients Simulated patient Role play

9 What is our role? We are facilitator not a teacher.
Facilitate the group Listening, Questioning, giving feedback, paraphrasing, summarizing

10 What we need in our session?
Be skilled based Focus on repeated observation, feedback and rehearsal in active small group Used experiential methods Take a problem-based, experiential approach to learning Incorporate cognitive material and attitudinal learning

11 Simulation Based Learning
Purpose: Objective driven scenario Participant: Level of learners’ experience Process: Simulator chosen, scenario development, simulation class

12 Component of simulation based session
Briefing Simulation session Debriefing Evaluation

13 Standardized Patient Howard Barrows, 1963
Discovered that a lay person could be trained to simulate illness and give feedback This SP simulated the history and examination findings of the paraplegic multiple sclerosis

14 Being a SP Understand the role Performing Giving Feedback
Understand the check-list Extra training สุดแค้นแสนรัก อีแย้ม

15 Scenario development มีการวางแผน ศึกษารายละเอียดใน แต่ละหัวข้อที่ได้รับมอบหมาย โดย การใช้ template เพื่อนำไปสู่การสร้างประเด็นที่จะให้เกิดขึ้นระหว่าง scenario และ นำไปสู่กระบวนการอภิปราย

16 Scenario Template Scenario Title: Developed by: Date of Development:
Target audience: Estimated Scenario Time: Learning Objectives:

17 Make it SMART !!!! S: Specific M: Measurable
A: Attainable for target audience within scheduled time and specific condition R: Realistic T: Target to the learner

18 Learning Objective หลังจากสิ้นสุดการเรียนรู้ผ่านสถานการณ์นี้ ผู้เข้าร่วม สัมมนาสามารถ อธิบายหลักการของ advocacy counseling ได้ สรุปขั้นตอนในการให้คำปรึกษาได้ วิเคราะห์การใช้ทักษะพื้นฐานในการให้คำปรึกษาที่เหมาะสม อภิปรายรูปแบบการสอนทักษะการให้คำปรึกษา

19 Scenario Template Case Information: Fact Sheet
Script for Standardized Patient

20 Template ประกอบด้วย Triggering Behavior Expecting Behavior
Learning Point

21 Triggering Behavior Learning Point
Expecting Behavior Learning Point แสดงท่าทีเหนื่อยอ่อน เนื่องจากการรอคิวตรวจนาน นั่นคือ มีใบนัดพบแพทย์ตอน 9.30 น แต่ต้องมานั่งรอจนถึง11.30 น. จึงได้พบแพทย์ นำไปสู่ การอภิปราย เรื่อง เทคนิคการใช้ small talk ในการเริ่มต้นสนทนา แต่งตัวสุภาพ มีลักษณะภูมิฐาน และ มีความรู้ แสดงท่าทีอ่อนน้อมกับแพทย์ และ ตั้งใจฟังในสิ่งที่แพทย์พูด เพราะ เชื่อว่า แพทย์ที่ ศิริราช เป็นแพทย์ที่น่าจะให้คำปรึกษาได้ดีที่สุดแล้ว นำไปสู่ การอภิปราย เรื่อง trust ในกระบวนการ counseling ถามแพทย์ ว่า ผลการตรวจ BRCA2 mutation: positive หมายถึงอะไร ทำไมแพทย์ที่โรงพยาบาลเอกชน จึงแนะนำให้ผ่าตัดเต้านมออกทั้งสองข้าง และ ให้ทำการถามแพทย์ว่า เปรียบเทียบกับ กรณี Angelina Jolie นำไปสู่ การอภิปราย เรื่อง วิธีการในการให้คำแนะนำในกรณีที่เป็นโรคซับซ้อนเข้าใจยาก

22 Triggering Behavior Learning Point
Expecting Behavior Learning Point แสดงความกังวล และ ซักถาม เรื่องความเสี่ยงของการที่บุตรสาว จะมีโอกาสมียีน BRCA2 positive และควรจะต้องทำอย่างไรให้บุตรสาว นำไปสู่ การอภิปราย เรื่อง เทคนิคการใช้ probing, exploring, questioning, focusing, loss and grief (กรณีกำลังจะสูญเสียน้องสาว) และ เทคนิคในการจัดการกับความวิตกกังวลของคนไข้ สังเกตความยาว และ ความยืดเยื้อของบทสนทนา หากบทสนทนายืดเยื้อและ ไม่มีประเด็นอะไรใหม่ ให้จบบทสนทนา ด้วยการขอกลับไปปรึกษาสามี และ ญาติก่อน แล้วจะนัดมาพบแพทย์ใหม่ นำไปสู่ การอภิปราย เรื่อง เทคนิคการจบ session


ดาวน์โหลด ppt Medical Communication/Counseling Training for the “Trainers” คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ 17-18 ธันวาคม 2558.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google