Active Learning ผศ. ดร. เยาวเรศ ภักดีจิตร ภาควิชาหลักสูตร และการสอน
Training Active Learning Teach Less, Learn More Learning in the 21st century Active Learning
Learning in the 21st century - เน้นที่องค์ความรู้ ทักษะ ความ เชี่ยวชาญและสมรรถนะที่เกิดกับตัว ผู้เรียน - ทักษะด้านการเรียนรู้และ นวัตกรรม - ทักษะด้านสารสนเทศ สื่อ และ เทคโนโลยี - ทักษะด้านชีวิตและอาชีพ -3R คือ Reading ( อ่านออก ), Writing ( เขียนได้ ), และ Arithmetic ( คิดเลขเป็น )
Learning in the 21st century 7C ทักษะด้านการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และทักษะในการแก้ปัญหา ทักษะด้านการสร้างสรรค์ และ นวัตกรรม ) ทักษะด้านความเข้าใจความต่าง วัฒนธรรม ต่างกระบวนทัศน์ ทักษะด้านความร่วมมือ การทำงานเป็น ทีม และภาวะผู้นำ ทักษะด้านการสื่อสาร สารสนเทศ และ รู้เท่าทันสื่อ ทักษะด้านคอมพิวเตอร์ และเทคโนโลยี สารสนเทศและการสื่อสาร ทักษะอาชีพ และทักษะการเรียนรู้
กระบวนการเรียนรู้สู่ศตวรรษที่ กระบวนการเรียนรู้แบบลงมือปฏิบัติ -Work-based Learning -Project-based Learning -Activity-based Learning -Problem-based Learning -Research-based Learning 2. กระบวนการเรียนรู้ผ่านการสื่อสาร อย่างสร้างสรรค์ 3. การเรียนรู้แบบขั้นบันได (IS)
What is Active Learning? students solve problems, answer questions, formulate questions of their own, discuss, explain, debate, or brainstorm during class Active Learning Problem- Based Learning Cooperative Learning Learn By Doing Inquiry-based learning
Active Learning Strategies 7 Group projects Role playing Research Table quizzes Crosswords Word-search Mind-maps Think-Pair-Share Paired Reading Drill and Review Pairs Turn-to-your-neighbour summaries Four-step review Matching exercises Whip-around Graphic Organisers
Active Techniques Think-pair-share (pair-share) Role playing, simulations Muddiest point/clearest point Group quizzing Generate lists Cooperative learning Minute papers and writing assignments PBL and case studies Concept maps
Active Learning - แบบแบ่งกลุ่มทำกิจกรรม
การเรียนรู้แบบแสดงบทบาทสมมติ
กิจกรรมโต้วาที
การเรียนรู้แบบร่วมมือ ทำงานกลุ่ม (Group Work) อภิปราย (Discuss) เทคนิค Think – Pair – Share การนำเสนอ (Presentation)
What do I want my students to know? What do I want my students to be able to do? How will I assess my students? Objectives Activities Assessment How do I Choose?
Bloom’s Taxonomy (Bloom, 1956) Knowledge Comprehension Application Analysis Synthesis Evaluation