Question Tag by with Imperative, Request and Permission

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
โดย ครูวาสนา ขีดสร้อย โรงเรียนพิริยาลัยจังหวัดแพร่ อ.เมือง จ.แพร่
Advertisements

บทที่ 4 ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร
ขั้นเท่ากับ.
สื่อคอมพิวเตอร์ช่วยสอน
นักศึกษาคะ ต่อไปนี้ครูจะพูดถึงประโยคและคำศัพท์ที่ใช้ในการสนทนาในโอกาสและสถานที่ ต่าง ๆ แต่ก่อนที่เราจะไปดูเฉพาะเจาะจงเป็นกรณีไปนั้น มีข้อปลีกย่อยอื่นๆ.
What Is a Question Tag? by Mrs. Woranan Puengkam Nawaminthrachinuthit
How to Answer a "Question Tag"
How to Use Pronouns in Question Tag by Mrs. Woranan Puengkam
Present Simple Tense.
Are you a student ? Yes, I am or No , I’m not .
Put the Glass Down จงวางแก้วใบนั้นลง
Put “the Glass” Down วาง”แก้ว”ลง
THE ANT PHILOSOPHY : ปรัชญาของมด
Question Tag.
ข้อแตกต่างระหว่าง กับ ผู้ชนะ ผู้แพ้.
ครั้งที่ 2 บทที่ 1 8 มิถุนายน 2553
Pronouns Pronouns (คำสรรพนาม) คือ คำที่ใช้แทนที่คำนาม
Exercise 4: Page 41.
Pronouns (คำสรรพนาม) เมนู.
การแนะนำตนเองและผู้อื่น
Invitation / Accepting / Declining Invitation
Asking for Permission / Requesting Permission
GREETINGS ต่อไปนี้ เรามาเริ่มต้นบทเรียนกันตั้งแต่เรื่องแรกเลยนะคะ
If you think you are unhappy, look at them. ถ้าคิดว่าคุณไม่มีความสุข ลองดู คนพวกนี้
ภาษาอังกฤษสำหรับสถานประกอบการ ENGLISH FOR THE WORKPLACE
Wh-Question.
ผู้จัดทำ นางสาวนารี เหลืองแสงรุ้ง
BY DR.CHARUK SINPARU.
Question Tag MRS.NITTAYA PROMJAN UDOMDARUNEE SCHOOL.
วิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน อ ชั้น ม. 2
Welcome to the English Lesson…
English Basic.
ยินดีต้อนรับสู่ คอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง Auxiliary Verbs.
Introduction to TKT Test
Parts of Speech ( ชนิดของคำ )
คำกริยาวิเศษณ์บอกปริมาณ
เรื่อง English คิดสนุก
Classroom Language for Pratomsuksa 6.
Invitations Invitations ตอนที่ 3 ครูรุจิรา ทับศรีนวล
Object pronouns Aj. Ramita Temtae
Indirect Question without Question Word.
Question Tag Question Tag
Question Tag Question Tag ตอนที่2 ครูรุจิรา ทับศรีนวล
Present Continuous Tense
Question Tag คำถามที่ขึ้นต้นด้วยคำบอกเล่า (จะเป็นข้อความบอกรับหรือปฏิเสธก็ได้) เสียตอนหนึ่งก่อนแล้วตามด้วยกริยาช่วยและสรรพนาม เป็นรูปคำถาม ย่อๆซึ่งเรียกกันว่า.
Helping Auxiliary Verbs.
Present Continuous.
 How do we improve the test?  Why do we have to improve the test?
Part of Speech Conjunction.
English for everyday use
ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
Events can happen in the
Question Tag Question Tag ตอนที่3 ครูรุจิรา ทับศรีนวล
Why Some Men Have Dogs And Not Wives: ทำไมผู้ชายบางคนถึงเลือกมีหมาแทนที่จะมีเมีย:
ครูรุจิรา ทับศรีนวล Dates and plans ตอนที่ 4. ครูรุจิรา ทับศรีนวล Dates and plans Dates and plans Dates and plans.
แปลเพลง I’m not the only one (ฉันไม่ใช่คนเดียวของเธอ)
Indirect Question word
Dates and plans Dates and plans.
โครงสร้างประโยคภาษาอังกฤษ
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
Pronoun คือ คำที่ใช้แทนคำนาม แบ่งออกเป็น
By T’ Sumana Hanlamyuang. 1. First conditional or real condition ประโยคเงื่อนไขแบบที่ 1 ใช้เมื่อต้องการ แสดงเงื่อนไขที่ตั้งไว้ว่ามีความเป็นไปได้ที่จะ.
By T’Sumana Hanlamyuang
D I G I T A L 4.0 Pronoun ENG M.1 Sem. 1 Grammar
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
Adjective Clause (Relative Clause) An adjective clause is a dependent clause that modifies head noun. It describes, identifies, or gives further information.
Direct Speech Vs Indirect Speech
Modals-Certainly (must, can't)
1. พระเยซูทรงต้องการให้เราเป็น เหมือนพระองค์
2 E 2 S E M N G Requests and Replies
ใบสำเนางานนำเสนอ:

Question Tag by with Imperative, Request and Permission Mrs. Woranan Puengkam Nawaminthrachinuthit Satriwitthaya Phutthamonthon School

ความหมายของปุ่มปฏิบัติการ ย้อนกลับไปหน้าแรก ไปข้างหน้าหรือถัดไป ออกจากบทเรียน กลับไปที่เมนู Exit ปุ่มหาข้อมูลเพิ่มเติม ย้อนกลับหน้าก่อนหน้านี้ ปุ่มฟังเสียง ย้อนกลับไป หน้าเดิม Exit

คำแนะนำในการศึกษาบทเรียน 1. นักเรียนสามารถเลือกศึกษาเนื้อหาตามความสนใจ ได้ทุกเรื่องโดยคลิกเมาส์เลือกหัวข้อที่สนใจ 2. เพื่อให้การศึกษาบทเรียนมีประสิทธิภาพและ สัมฤทธิ์ผลยิ่งขึ้น นักเรียนควรเลือกศึกษาตามลำดับ ของเนื้อหา ทำแบบฝึกหัดและแบบทดสอบ หลังจากศึกษาบทเรียนจบแล้ว Exit

Main Menu Question Tag with Imperative Question Tag with Request Question Tag with Permission Conclusion Test Yourself III Test Yourself I Test Yourself IV Test Yourself II Reference คลิกเพื่อเลือกหัวข้อ ที่จะเรียนค่ะ Exit Exit

Question Tag with Imperatives Take a seat, won’t you? Leave the room quickly, will you? Don’t sing while you are eating, will you? Exit

Question Tag with Imperatives Take a seat, won’t you? Close the door, would you? Leave the room quickly, will you? นักเรียนจะสังเกตได้ว่าในประโยคข้างต้นนี้ ในประโยคหลักขึ้นต้นด้วยกริยา (V.1) เราเรียกประโยคนี้ว่า ประโยคคำสั่ง (Imperative) ในส่วน tag จะใช้ won’t you? ซึ่งจะทำให้ประโยคคำสั่งมีความหมาย อ่อนลง กลายเป็น ประโยคสุภาพ แต่จะใช้ will you? ก็ได้ แต่มีความหมายในเชิงออกคำสั่งและ มีความสุภาพน้อยกว่า won’t you? แต่ถ้าใช้ would you? ความหมายจะสุภาพกว่า will you? ค่ะ Exit

Question Tag with Imperatives Don’t leave me alone, will you? Don’t sing while you are eating, will you? นักเรียนจะสังเกตได้ว่าในประโยคข้างต้นนี้ ในประโยคหลักขึ้นต้นด้วย Don’t + กริยา (V.1) เราเรียกประโยคนี้ว่า ประโยคคำสั่งห้าม (negative imperative) ในส่วน tag จะใช้ will you? ได้เพียงอย่างเดียว Exit

Question Tag with Imperatives ถ้านักเรียนต้องการพูดประโยค คำสั่ง (Imperative) เพื่อแสดงความหมายว่า ผู้พูดและผู้ฟังค่อนข้างจะเป็นกันเอง (friendly) ในส่วน tag จะใช้ can you? หรือจะใช้ can’t you? ก็ได้ แต่จะให้ความรู้สึกว่าผู้พูดมีความรู้สึกรำคาญ (irritation) ค่ะ ดังตัวอย่างต่อไปนี้ Help me, can you? Help me, can’t you? Exit

Click on the correct answer. Test Yourself I Click on the correct answer. Eat more fruit, a. don’t you? b. will you? Don’t eat too much sweets, a. will you? b. won’t you? Do more exercises, a. will you? b. don’t you? Sleep earlier, a. do you? b. would you? Leave me alone, a. can you? b. do you? Exit

Question Tag with Request นักเรียนลองดูประโยคต่อไปนี้แล้วพิจารณาว่ามี ข้อแตกต่างกันอย่างไร Let’s go swimming, shall we? Let’s have a drink, shall we? Let’s not go out, shall we? Exit

Question Tag with Request จากประโยคที่กล่าวมานั้น นักเรียนจะสังเกตว่าในประโยคหลักจะขึ้นต้นประโยคว่า Let’s หรือ Let’s not+ v.1 ซึ่งหมายถึงการขอร้องหรือเชิญชวน(request ) ในส่วน tag จะใช้ shall we ทั้งนี้คำว่า Let’s มาจากคำว่า Let us ความหมายคือ เรา ……. กันเถอะ ลองไปดูตัวอย่างกันค่ะ Exit

Question Tag with Request Let’s go to the mall, shall we? หมายความว่า เราไปเที่ยวห้างสรรพสินค้ากันดีไหม Let’s not speak too loudly, shall we?หมายความว่า เราอย่าพูดเสียงดังเกินไปดีไหม Exit

Click on the correct answer. Test Yourself II Click on the correct answer. Let’ s go to the mall, a. shall we? b. shan’t we? c. will you? Let’s play Hi Fi, a. will you? b. shall we? c. shan’t we? Let’s not speak too loudly , a. shall we? b. shan’t we? c. will you? Let’s cheer him up, a. will you? b. shall we? c. shan’t we? Let’s not copy others' homework, a. shall we? b. shan’t we? c. will you? Exit

Question Tag with Permission นักเรียนลองดูประโยคต่อไปนี้แล้วพิจารณาว่ามี ข้อแตกต่างกันอย่างไร Let him go, will you? Let them go, will you? Let me go, shall I? Exit

Question Tag with Permission จากประโยคข้างต้นนั้น สังเกตได้ว่าในประโยคหลักมีคำว่า Let ขึ้นต้นประโยค ซึ่งหมายถึง การขออนุญาต จะมีลักษณะดังนี้ a) Let + คำสรรพนามที่เป็นกรรมของประโยค (object pronoun) + v.1 (ไม่เติมs) ในส่วน tag จะใช้ will you? b) Let + me + v.1 (ไม่เติมs) ในส่วน tag จะใช้ shall I? Exit

Let him go with us, will you? อนุญาตให้เขาไปกับเราไหม Question Tag with Permission Let him go with us, will you? อนุญาตให้เขาไปกับเราไหม Let me ask him to accompany you, shall I? อนุญาตให้ฉันไปขอร้องเขาให้ไปกับคุณไหม Exit

Test Yourself III Click on the correct answer. Let her do homework, a. will you? b. don’t you c. doesn’t she? Let it be there, a. will you? b. don’t you c. doesn’t it? Let me go with you, a. will you? b. shall I c. don’t you? Let them work together, a. will you? b. shall I c. don’t they? Let him work alone, a. will you? b. shall I c. doesn’t he? Exit

Conclusion 1. ประโยคคำสั่ง (Imperative) คือประโยคที่ขึ้นต้นด้วยกริยาหลักของประโยค และ จะละประธานของประโยคในส่วน tag จะใช้ will you?, won’t you?, can you?, can’t you? 2. ประโยคคำสั่งห้าม (Imperative) คือประโยคที่ขึ้นต้นด้วย Don’t + กริยาหลัก ของประโยคในส่วน tag จะใช้ will you? 3. ประโยคเชิญชวน (Request) คือประโยคที่ขึ้นต้นด้วย Let’s + กริยาหลักของประโยคในส่วน tag จะใช้ shall we? 4. ประโยคขออนุญาต (Permission) ส่วนประโยคที่ขึ้นต้นด้วย Let + me ในส่วน tag จะใช้ shall I? ส่วนประโยคที่ขึ้นต้นด้วย Let + object pronoun อื่นๆในส่วน tag จะใช้ will you? Exit

Test Yourself IV Read the conversation then choose the best answer to fit the conversation. A: Sorry! It’s very loud in here. Turn down the radio, 1) ……? B: But this music is very good. Let me listen to it, 2) ……? A: That’s OK. Don’t stay up late, 3) ………? B: Yes, Mom. Let’s go to the mall tomorrow, 4) ……….? A: I don’t think so. I think we have lots of stuff to do. Then let’s not go out, 5) …? B: Yes, Mom…. Click on the correct answer. a. do you? b. don’t you? c. won’t you d. shall I? 2) a. will you? b. shall I? c. won’t you? d. don’t you? 3) a. won’t you? b. will you? c. shall we? d. do you? 4) a. shall we? b. will you? c. shall I ? d. shan’t we? 5) a. shall we? b. don’t you? c. shall I ? d. shan’t we? Exit

The End คงพอเข้าใจหลักการเติม tag ในประโยคคำสั่งและประโยคขอร้องกันแล้ว กดปุ่ม เพื่อไปทำแบบทดสอบกันดีกว่า Exit Exit

Subject Pronoun & Object Pronoun subj. pronoun หรือ subject pronoun คือ คำสรรพนามที่เป็นประธานของประโยค obj. pronoun หรือ object pronoun คือ คำสรรพนามที่เป็นกรรมของประโยค (ตามหลังกริยาหรือบุพบท) Subj. Pron. Obj. Pron. ความหมาย I me ฉัน We us พวกเรา You you คุณ, พวกคุณ They them พวกเขาทั้งหลาย He him เขาผู้ชาย She her เขาผู้หญิง It it มัน คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิม

Right Answer Very good คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิม

Wrong Answer Sorry. Try again. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิม

Correct Answer Very good. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ

Wrong Answer Sorry. Try again. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ

Correct Answer Very good. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ

Wrong Answer Sorry. Try again. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ

Correct Answer Very good. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ

Wrong Answer Sorry. Try again. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ

References About.com. (n.d.). English as 2nd Language. [online]. Available : http://esl.about.com/od/gramma1/a/conditional.htm. (Access date : December 19, 2007). Araminata Crace and Robin Wileman. (2002). Language to Go (Intermediate). Madrid: Mateu Cromo. Betty Schrampfer Azar. (2000). Understanding and Using English Grammar. New York: Pearson Education,. EC. (n.d.). Learn English. 'If' - How to use the First Conditional. [online]. Available : http://www.ecenglish.com/learnenglish/lessons/ first-conditional (Access date : July 19, 2009). Easy English.(n.d.). [online]. Available : http://www.easyenglish.com/ lesson.asp?if.txt (Access date : December 19, 2007). Englisch-hilfen.de. (n.d.). Learning English Online. [online]. Available : http://www.englisch-hilfen.de/en/complex_tests/if_clauses1/ index.php (Access date : December 19, 2007). ESL. (n.d.). An Intermediate ESL Site for Reference and Practice. [online]. Available : http://netgrammar.altec.org/Units/Unit 15/ (Access date : January 19, 2008). Exit

References Helen Naylor and Raymond Murphy. (1996). Essential Grammar in Use Supplementary Exercises. Melbourne : Cambridge University Press. Herbert Puchta and Jeff Stranks. (2005). English in Mind Student’s Book 2. New York : Cambridge University Press. Jack C. Richards, et.al. (2005). Interchange Workbook 2. New York: Cambridge University Press. ______.(2005). Interchange Book 2. New York : Cambridge University Press. Jean Malmstrom and Janice Lee. (1971). Teaching English Linguistically. New York : Meredith Corporation. Jennifer Seidl. (1996). Grammar Two. Oxford: Oxford University Press. ______. (1996). Grammar Four. Oxford: Oxford University Press. Joeleonhart’s Webbog. (n.d.). To Learn and to Share. [online]. Available : http://joeleonhart.wordpress.com/2008/06/13/if-sentences-with- wishwould-rathersupposewhat-ifif-only/ (Access date : July 19, 2009). Lisnaree Vichitsorasatra. (2009). Dress Down Girl. Daily Xpress. [online]. Available:http://xpress.nationmultimedia.com/2009/01/20/lifestyle/ lifestyle_5365.php/ (Access date : July 19, 2009). Exit

References Lert Kesorncam. (1997). Standard Grammar & Expression 5. 3rd Edition. Bangkok : Wattana Panich. Louise Hashemi and Raymond Murphy. (1995). English Grammar in Use Supplementary Exercises. Cambridge: Cambridge University Press. Manuel dos Santos. (2008). My World Book 4. Bangkok: Thai Wattana Panich. ______. (2008). My World Workbook 4. Bangkok: Thai Wattana Panich. Michael Swan and Catherine Walter. (1998). How English Works. A Grammar Practice Book with Answers. Oxford: Oxford University Press. Nonstop English. (n.d.). Unique Educational Tool for ESL/EFL Learning and Teaching [online]. Available : http://www. nonstopenglish.com. (Access date : December 10, 2007). Raymond Murphy. (1997). Essential Grammar in Use. Melbourne : Cambridge University Press. _____. (2004). English Grammar in Use. New York: Cambridge University Press. Exit

References Raymond Murphy and William R. Salzer.(2000). Grammar in Use Intermediate. New York: Cambridge University Press. Roger Woodham.(n.d.). BBC World Service. Learning English. [online]. Available : http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/ grammar/learnit/learnitv223.html. (Access date : July 19, 2009). Virginia Evan and Jenny Dooley. (2009). Upstream Student’s Book 4. Bangkok: Aksorncharoentas. ______. (2009). Upstream Student’s Book 5. Bangkok : Aksorncharoentas WordReference.com. Language Forums. [online]. Available : http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=72738. (Access date : July 19, 2009). Exit