Marketing Promotional Strategy
Identifying Buying Motives Consumer buying motives Emotional Motives Rational Buying Motives
Emotional Motives Goods & Services Fear and safety Love and social approval Fun and excitement Pride and prestige Smoke and burglar alarms Fire extinguishers Insurance Grooming aids Flowers Singing telegrams Vacation tours Rock concerts Sporting Goods Sports cars Luxury cars Jewelry Maid service
Rational Buying Motives Goods & Services Economy and cost Quality and dependability Convenience Home freezers Day-old baked goods Top quality watches Life time automobile batteries Fast food restaurant Dry cleaning Dish washer
Promotional Strategy Communication to the target market is achieved through the development of a promotional mix (personnel selling,advertising,publicity, and sales promotion)
Communication Process Source Encoding Message Message channel Media Decoding Receiver Noise Feedback Response Communication Process
Personal Selling The value of Personal Selling Focus closely on a specific target market. Give customers individual attention. Identify a customer’s problem and design specific solutions for it. Adapt a message to the unique needs of a customer
Personal Selling (continued) Receive immediate feedback on the promotional message Provide the opportunity to close the sale Build a long-term relationship with a customer
การเตรียมตัวก่อนการขาย 1. ตลาดหรือลูกค้า 2. ผลิตภัณฑ์ 3. บริษัท 4. การแข่งขัน 5. เทคนิคการขาย
Steps in the selling process 1.การหาผู้มุ่งหวังและกำหนดผู้มุ่งหวัง Prospecting ผู้มุ่งหวังที่พร้อมจะเป็นลูกค้า ผู้มุ่งหวังเกือบจะเป็นลูกค้า ผู้มุ่งหวังที่ยังเย็นชาที่จะเป็นลูกค้า
2. การเตรียมตัวก่อนเข้าพบผู้มุ่งหวัง Preapproach หาข้อมูล จังหวะในการเข้าพบ วางแผนกลยุทธ์การขาย
3. การเข้าพบผู้มุ่งหวัง Approach 4. การเสนอขาย Presentation แบบสำเร็จรูป กำหนดโครงร่างไว้ล่วงหน้า สร้างความพึงพอใจให้ลูกค้า
5. การเอาชนะข้อโต้แย้ง Handling objection 6. การปิดการขาย Close 7. การติดตามผล และดูแลลูกค้า Follow-up
Advertising Any paid form of nonpersonal presentation and promotion of ideas, goods, or services by an identification sponsor.
ผู้บริหารการตลาด ตัดสินใจ 1. ใครคือกลุ่มผู้รับโฆษณา 2. ประเภทของการโฆษณาที่จะใช้ 3. จะเข้าถึงผู้รับโฆษณาได้อย่างไร 4. จะใช้ข้อความโฆษณาอย่างไร 5. ทำการโฆษณาโดยใคร
ประเภทและลักษณะของสื่อโฆษณา 1. Newspaper 2. Magazine 3. Direct mail 4. Radio 5. Television 6. Outdoor 7. Internet
มุ่งกระตุ้นผู้ใช้ขั้นสุดท้าย Sales promotion เป็นกิจกรรมระยะสั้น มุ่งกระตุ้นผู้ใช้ขั้นสุดท้าย พัฒนาการทำงานของผู้จัดจำหน่ายและพนักงานขาย ต้องใช้ร่วมกับเครื่องมือตัวอื่น
เทคนิคการส่งเสริมการขาย (Sales Promotion Techniques) 1. การจัดแสดงสินค้า (Exhibition) 2. การสาธิต (Demonstration) 3. การแจกของตัวอย่าง (Sample) 4. การให้คูปอง (Coupon) 5. การให้ของแถม (Premium)
Publicity and Public Relations การให้ข่าว การให้ข่าวสารโดยผ่านสื่อมวลชน เป็นเครื่องมือในการส่งเสริมเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์