INC 551 Artificial Intelligence อาจารย์ผู้สอน ผศ.ดร. พจน์ ตั้งงามจิตต์
About the Instructor Office: CB40603 (CB4 ชั้น 6) Tel: x-9094 E-mail: poj.tan@kmutt.ac.th ลักษณะการ lecture: น.ศ. ต้องจด lecture ตามที่ผมพูดด้วยตัวเอง
รายละเอียดวิชา Prerequisites 3 หน่วยกิต ระดับปริญญาโท Lecture 3 ชั่วโมงต่อสัปดาห์ ทบทวน และทำการบ้าน 6-12 ชั่วโมงต่อสัปดาห์ Prerequisites Computer Programming Skill C/C++ Basic Logic Basic Probability
การให้คะแนนและตัดเกรด สัดส่วนของคะแนน 4 Assignments 40% Discussion 20% Exam 40% เกรด ตามประสิทธิภาพของนักศึกษา
Discussion Score Peer Scoring System Your votes are secret. 50% - You are voted by your friends. 50% - Your vote correspond to the instructor.
Assignments นักศึกษาต้องใช้เวลาในการทบทวนเนื้อหาและแสดงความเข้าใจออกมาในรูป Program ขอให้มีการแบ่งและเผื่อเวลาให้ดี Policy ของการลอกกัน Program codes ของนักศึกษาแต่ละคนจะถูก check ด้วย โปรแกรมตรวจสอบความเหมือนกันของ source code (INC senior Project 2549 โดย อรรถศักดิ์ ลภาไพโรจน์) ถ้าพบการลอกกันแม้แต่บางส่วนใน assignment ใดๆก็ตามจะ ถือว่าทุจริตและให้เกรด F ทั้งคู่โดยไม่มีข้อยกเว้น
Late Policy นักศึกษาจะต้องส่ง assignment ทั้ง 4 ตามกำหนดส่ง ในกรณีที่ส่งสาย จะถูกตัดคะแนนวันละ 2% ของคะแนนเต็ม
More on Assignments Assignments should be implemented in Microsoft Visual Studio 2008
Textbooks Artificial Intelligence: A Modern Approach (Second Edition) by Stuart Russell and Peter Norvig Prentice Hall
Topics Lecture 1: Introduction to AI and the course Lecture 2: Uninformed Search Lecture 3: Informed search and heuristics Lecture 4: Problem Solving and Constraint Satisfaction problems (CSPs) Lecture 5: Game Playing Lecture 6: Predicate logic (First-order logic) Lecture 7: knowledge representation and reasoning Lecture 8: Introduction machine learning Lecture 9: Dealing with Uncertainty Lecture 10: Probabilistic Reasoning Lecture 11: Introduction to mobile robotics Final Exam
Course Webpage http://www.inc.eng.kmutt.ac.th/inc551
AI คืออะไร? Artificial Intelligence = การทำให้ computer ฉลาดเหมือนมนุษย์ มีการตัดสินใจเองได้
วิชานี้เอาไปทำอะไร ? Program หรือวิเคราะห์ระบบหุ่นยนต์ ทำให้ computer ทำงานบางอย่างได้อย่างคน
Rationality Right thing at the right time Like Human = 100%
What define “smart”? Think Act
Four Directions of AI How to think like human? How to act like human? How to think rationally? How to act rationally? Science Engineering
Think like human Cognitive Science Natural Language Processing (NLP) Knowledge Representation Reasoning Machine Learning Act like human
Turing Test By Alan Turing (1950) Is this human?
Think rationally Logic Act rationally Robotics
AI คืออะไร? Artificial Intelligence = การทำให้ computer (machine) ฉลาดเหมือนมนุษย์ มีการตัดสินใจเองได้ จะรู้ได้อย่างไรละว่า machine ฉลาด? จะดูได้จากอะไร?
การตัดสินความฉลาดจะดูจากการกระทำ แนวคิดช่วงก่อนปี 1990 “การกระทำที่ฉลาดเกิดจากการคิดก่อนทำ” ดังนั้น agent (robot) ควรจะมีกลไกการคิด
World Model World model คือแบบจำลองกกลไกของสิ่งแวดล้อม
Problem with World Model Incorrect – noise จาก sensor Incomplete – unexpected events
แนวคิดช่วงหลังปี 1990 - ปัจจุบัน “ไม่จำเป็นต้องคิดก่อนทำก็ดูฉลาดได้ แต่การกระทำต้องถูกออกแบบมาอย่างดี” “Behavior-based Robotics”
Maze Problem Goal เดินสำรวจ, สร้าง map คิดหาเส้นทางออก behavior “เดินเลาะทางขวาไปเรื่อยๆ” Start
นิยามของ Agent Agent = anything that can perceive through sensors and act through effectors Agent จะฉลาดหรือไม่ดูจากการกระทำ
Model of Agent Environment Agent Action Sense, Perceive
Types of Agents แบ่งตาม world model Reactive Deliberative
Reactive Agent Environment Action Sense, Perceive Agent Rules to Make Decision Sense, Perceive
Deliberative Agent Environment Action Sense, Perceive Agent Make Decision World Model Sense, Perceive
ข้อดี ข้อเสีย Reactive เร็ว ง่าย ทำงานซับซ้อนไม่ได้ ทนต่อ error และ unexpected incidents Deliberative ช้า ทำงานซับซ้อนได้อย่างมีระบบกว่า มี error ก็จะทำให้ระบบผิดพลาดไปเลย
Course Overview First half - Deliberative Second half - Reactive World model แบบต่างๆ State-Action Logic Probability Rules & Architecture แบบต่างๆ MDP Neural Net วิธีคิดหาคำตอบ Search Reasoning Adaptive (learning)
Example Agent แบบต่างๆ Simple reflex agents Model-based reflex agent Goal-based agents Utility-based agents
Simple Reflex Agent
Model-based Reflex Agent
Goal-based Agent
Utility-based Agent
ชนิดของ Environment Observable – Partially-observable Deterministic – Nondeterministic Episodic – Non-episodic Static – Dynamic - Semi Discrete – Continuous Single Agent – Multi Agent
Task Observable Deterministic Episodic Static Discrete Agents Crossword Fully no Single Chess with clock Strategic Semi Multi Poker Partially Stochastic Backgammon Taxi Driving Dynamic Continuous
Want 10 litre x 2 13 7 7 19 13 http://www.inc.eng.kmutt.ac.th/inc551/waterv10.swf