How to Answer a "Question Tag" by Mrs. Woranan Puengkam Nawaminthrachinuthit Satriwitthaya Phutthamonthon School
ความหมายของปุ่มปฏิบัติการ ย้อนกลับไปหน้าแรก ไปข้างหน้าหรือถัดไป ออกจากโปรแกรม กลับไปที่เมนู Exit ปุ่มหาข้อมูลเพิ่มเติม ย้อนกลับหน้าก่อนหน้านี้ ปุ่มฟังเสียง ย้อนกลับไป หน้าเดิม Exit
คำแนะนำในการศึกษาบทเรียน 1. นักเรียนสามารถเลือกศึกษาเนื้อหาตามความสนใจ ได้ทุกเรื่องโดยคลิกเมาส์เลือกหัวข้อที่สนใจ 2. เพื่อให้การศึกษาบทเรียนมีประสิทธิภาพและ สัมฤทธิ์ผลยิ่งขึ้น นักเรียนควรเลือกศึกษาตามลำดับ ของเนื้อหา ทำแบบฝึกหัดและแบบทดสอบ หลังจากศึกษาบทเรียนจบแล้ว Exit Exit
Main Menu How to Answer a Question Tag I How to Answer a Question Tag II Conclusion Test Yourself I Test Yourself II Test Yourself III References คลิกเพื่อเลือกหัวข้อ ที่จะเรียนค่ะ Exit
How to Answer a “Question Tag” I We can speak English, can't we? Yes, we can. No, I don't. You don't want to fail the exam, do you? Exit
How to Answer a “Question Tag” I แต่อย่างไรก็ตาม การที่ผู้พูดถามคำถามโดยใช้โครงสร้างประโยคแบบ Question Tag เนื่องจากมีจุดประสงค์ที่จะให้ผู้ฟัง มีความเห็นคล้อยตามกับผู้พูด ซึ่งผู้ตอบอาจตอบว่า Yes หรือ No แต่อย่างไรก็ตาม ในการตอบคำถามแบบนี้อาจทำให้เกิดความสับสนได้ ทั้งนี้ขึ้นอยู่กับข้อเท็จจริงในสถานการณ์นั้น โดยที่คำตอบจะสะท้อนข้อเท็จจริง ไม่ใช่ที่ตัวคำถาม นักเรียนลองทำแบบฝึกเพื่อทดสอบความเข้าใจนะคะ Exit
Test Yourself I Click on the correct answer. He can swim, can’t he? 1. He can swim, can’t he? a. Yes, he can. b. No, he can’t. 2. 2. She is sad, isn’t she? a. Yes, she is. b. No, she isn’t. 3. 4. 3. They are farmers, aren’t they? a. Yes, they are. b. No, they aren’t. 4. He is handsome, isn’t he? a. Yes, he is. b. No, he isn’t. 5. 5. She is playing the guitar, isn’t she? a. Yes, she is. b. No, she isn’t. Exit
ลองมาดูตัวอย่างเพิ่มเติมกันค่ะ How to Answer a "Question Tag” II จากแบบฝึกที่นักเรียนได้ทำไปนั้น จะพบว่า ถ้าประโยคข้างหน้าเป็นประโยคบอกเล่า แสดงว่า ผู้ถามคาดหวังคำตอบ สอดคล้องกับแนวคิดของผู้พูด โดยต้องการคำตอบว่าใช่ (Yes) ดังในคำถามข้อที่ 1, 3 และ 4 แต่อย่างไรก็ตาม หากคำถามไม่ตรงกับข้อเท็จจริง ผู้อ่าน ก็จะตอบว่า ไม่ใช่ (No) ดังในคำถามข้อที่ 2 และ 5 ลองมาดูตัวอย่างเพิ่มเติมกันค่ะ Exit
How to Answer a "Question Tag” II Yes, (it is.) I’ve never been there before. This is your first trip to Japan, isn’t it? กรณีนี้ ผู้ถามคิดว่าครั้งนี้เป็นการเดินทางไปญี่ปุ่นเป็นครั้งแรกของผู้ฟัง จึงถามด้วยประโยคข้างต้น ซึ่งก็ได้รับคำตอบจากผู้ฟังว่าใช่ นี่เป็นการเดินทางครั้งแรกของเขา แสดงว่าผู้ฟังมีความคิดเห็นสอดคล้องกับผู้ถาม Exit
How to Answer a "Question Tag" II No, (it isn’t.) I’ve been there many times. This is your first trip to Japan, isn’t it? กรณีนี้ผู้ถามคิดว่าครั้งนี้เป็นการเดินทางไปญี่ปุ่นเป็นครั้งแรกของผู้ฟัง จึงถามด้วยประโยคข้างต้น แต่ผู้ฟังตอบว่า No นั่นหมายความว่าเขาตอบตามความเป็นจริงว่าไม่ใช่การเดินทางครั้งแรกของเขา Exit
How to Answer a "Question Tag" II ลองดูตัวอย่างต่อไปนี้นะคะ Tokyo is the capital of Japan, isn't it? Yes, (it is). Tokyo isn't the capital of Japan, is it? Yes, it is! คำตอบที่แท้จริง คือ เมืองโตเกียวเป็นเมืองหลวงของประเทศญี่ปุ่น ดังนั้นคำถามข้างต้นทั้งสองคำถาม จะได้คำตอบอย่างเดียวกัน คือ Yes, it is. แต่ให้สังเกตเสียงเน้นหนักเมื่อผู้ตอบแสดงความ ไม่เห็นด้วยกับผู้ถาม Exit
How to Answer a “Question Tag” II เราลองมาดูตัวอย่างอื่นกันบ้างค่ะ Snow is black, isn't it? No, it isn’t. Snow isn’t black, is it? No, (it isn’t). คำตอบที่แท้จริง คือ หิมะไม่มีสีดำ ดังนั้นคำถามข้างต้นทั้งสองคำถาม จะได้คำตอบอย่างเดียวกัน คือ No, it isn’t. แต่ให้สังเกตเสียงเน้นหนักเมื่อผู้ตอบแสดงความไม่เห็นด้วยกับผู้ถาม Exit
Test Yourself II Click on the correct answer. He can’t swim, can he? 1. Click on the correct answer. 2. He can’t swim, can he? a. Yes, he can. b. No, he can’t. 3. 2. She isn’t happy, is she? a. Yes, she is. b. No, she isn’t. 4. 3. They aren’t farmers, are they? a. Yes, they are. b. No, they aren’t. 4. He isn’t handsome, is he? a. Yes, he is. b. No, he isn’t. 5. 5. She isn’t playing the guitar, is she? a. Yes, she is. b. No, she isn’t. Exit
How to Answer a "Question Tag" จากแบบฝึกที่นักเรียนได้ทำไปนั้นจะพบว่า นักเรียนจะต้องตอบคำถามตามข้อเท็จจริง เช่น เขาว่ายน้ำไม่เป็นใช่ไหม คำตอบที่ถูกต้องก็คือ เขาว่ายน้ำเป็น จึงตอบว่า Yes เขาไม่ได้กำลังเล่นกีตาร์ใช่ไหม คำตอบที่ถูกต้องก็คือ เขา ไม่ได้กำลังเล่นกีตาร์ จึงตอบว่า No Exit
How to Answer a "Question Tag" แต่ในบางครั้งผู้ถามคาดหวังคำตอบที่ไม่สอดคล้องกับแนวคิดของผู้พูดและผู้ตอบต้องการถนอมน้ำใจของผู้ถาม ลองมาดูตัวอย่างนี้ค่ะ No, (it doesn’t.) it looks just fine. This dress doesn’t suit me, does it? จากตัวอย่างนี้หมายความว่า ผู้ถามถามว่า ชุดนี้ไม่เหมาะกับฉันใช่ไหม เพื่อนต้องการถนอมน้ำใจเพื่อนจึงตอบว่า ไม่หรอก มันก็ดูดีนะ (ทั้งๆที่ใจจริงก็รู้สึกว่าไม่เหมาะ) Exit
How to Answer a "Question Tag" แต่ถ้า B ตอบว่า Yes แสดงว่า B ให้คำตอบ ตามความเป็นจริง ดังนี้ This dress doesn’t suit me, does it? Yes, (it does.) it is too loose for you. หมายความว่า ผู้ถามถามว่า ชุดนี้ไม่เหมาะกับฉันใช่ไหม ผู้ตอบตอบตามความเป็นจริงว่า ใช่แล้วไม่เหมาะกับเธอเพราะมันหลวมเกินไป Exit
Conclusion ในการตอบคำถามประโยค Question Tag นั้น ผู้ตอบจะต้องสังเกตและระมัดระวัง โดยเฉพาะอย่างยิ่งในภาษาไทยของเราจะใช้คำตอบที่ตรงข้ามกับคำถาม เมื่อมาตอบคำถามประเภทนี้ อาจทำให้เกิดความเข้าใจที่สับสนได้ ดังนั้น ให้ยึดหลักข้อเท็จจริง แล้วตอบไปตามข้อเท็จจริง Exit
Test Yourself III Click on the correct answer. You can speak English. Someone asks you, “You can speak English, can’t you?” What should you answer? a. Yes, I can. b. No, I can’t. You don’t like your neighbors. Someone asks you, “They are good neighbors, aren’t they?” What should you answer? a. Yes, they are. b. No, they aren’t. Joey loves Jane very much. Jane: Joey, you don’t love me, do you? Joey: a. Yes, I do. b. No, I don’t. Judy is wearing a colorful dress. Cindy does not like her dress, but she does not want to upset her friend. Judy: This dress suits me, doesn’t it? Cidy: a. Yes, it does. b. No, it doesn’t. Exit
The End คงพอเข้าใจหลักการตอบคำถาม ในQuestion Tag กันแล้วนะคะ กดปุ่ม เพื่อไปทำแบบทดสอบกันค่ะ Exit Exit
Right Answer Very good คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิม
Wrong Answer Sorry. Try again. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิม
Correct Answer Very good. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ
Wrong Answer Sorry. Try again. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ
Correct Answer Very good. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ
Wrong Answer Sorry. Try again. คลิกปุ่ม เพื่อกลับไปที่เดิมค่ะ
References About.com. (n.d.). English as 2nd Language. [online]. Available : http://esl.about.com/od/gramma1/a/conditional.htm. (Access date : December 19, 2007). Araminata Crace and Robin Wileman. (2002). Language to Go (Intermediate). Madrid: Mateu Cromo. Betty Schrampfer Azar. (2000). Understanding and Using English Grammar. New York: Pearson Education,. EC. (n.d.). Learn English. 'If' - How to use the First Conditional. [online]. Available : http://www.ecenglish.com/learnenglish/lessons/ first-conditional (Access date : July 19, 2009). Easy English.(n.d.). [online]. Available : http://www.easyenglish.com/ lesson.asp?if.txt (Access date : December 19, 2007). Englisch-hilfen.de. (n.d.). Learning English Online. [online]. Available : http://www.englisch-hilfen.de/en/complex_tests/if_clauses1/ index.php (Access date : December 19, 2007). ESL. (n.d.). An Intermediate ESL Site for Reference and Practice. [online]. Available : http://netgrammar.altec.org/Units/Unit 15/ (Access date : January 19, 2008). Exit
References Helen Naylor and Raymond Murphy. (1996). Essential Grammar in Use Supplementary Exercises. Melbourne : Cambridge University Press. Herbert Puchta and Jeff Stranks. (2005). English in Mind Student’s Book 2. New York : Cambridge University Press. Jack C. Richards, et.al. (2005). Interchange Workbook 2. New York: Cambridge University Press. ______.(2005). Interchange Book 2. New York : Cambridge University Press. Jean Malmstrom and Janice Lee. (1971). Teaching English Linguistically. New York : Meredith Corporation. Jennifer Seidl. (1996). Grammar Two. Oxford: Oxford University Press. ______. (1996). Grammar Four. Oxford: Oxford University Press. Joeleonhart’s Webbog. (n.d.). To Learn and to Share. [online]. Available : http://joeleonhart.wordpress.com/2008/06/13/if-sentences-with- wishwould-rathersupposewhat-ifif-only/ (Access date : July 19, 2009). Lisnaree Vichitsorasatra. (2009). Dress Down Girl. Daily Xpress. [online]. Available:http://xpress.nationmultimedia.com/2009/01/20/lifestyle/ lifestyle_5365.php/ (Access date : July 19, 2009). Exit
References Lert Kesorncam. (1997). Standard Grammar & Expression 5. 3rd Edition. Bangkok : Wattana Panich. Louise Hashemi and Raymond Murphy. (1995). English Grammar in Use Supplementary Exercises. Cambridge: Cambridge University Press. Manuel dos Santos. (2008). My World Book 4. Bangkok: Thai Wattana Panich. ______. (2008). My World Workbook 4. Bangkok: Thai Wattana Panich. Michael Swan and Catherine Walter. (1998). How English Works. A Grammar Practice Book with Answers. Oxford: Oxford University Press. Nonstop English. (n.d.). Unique Educational Tool for ESL/EFL Learning and Teaching [online]. Available : http://www. nonstopenglish.com. (Access date : December 10, 2007). Raymond Murphy. (1997). Essential Grammar in Use. Melbourne : Cambridge University Press. _____. (2004). English Grammar in Use. New York: Cambridge University Press. Exit
References Raymond Murphy and William R. Salzer.(2000). Grammar in Use Intermediate. New York: Cambridge University Press. Roger Woodham.(n.d.). BBC World Service. Learning English. [online]. Available : http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/ grammar/learnit/learnitv223.html. (Access date : July 19, 2009). Virginia Evan and Jenny Dooley. (2009). Upstream Student’s Book 4. Bangkok: Aksorncharoentas. ______. (2009). Upstream Student’s Book 5. Bangkok : Aksorncharoentas WordReference.com. Language Forums. [online]. Available : http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=72738. (Access date : July 19, 2009). Exit