Management & Decision Making

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
การตัดสินใจ ความหมายของการตัดสินใจ ความสำคัญของการตัดสินใจ
Advertisements

ส่วนที่ : 2 เรื่อง การวางแผน
Decision Making.
Information systems; Organizations; Management; Strategy
บทบาทผู้นำทางการศึกษา
การตรวจสอบภายในที่ไม่ใช่การจับผิด ทำอย่างไร ?
Information Systems in the Enterprise
Lesson 2 Strategic Planning and The marketing Process &Market Segmentation,Targeting, and Positioning for Competitive Advantage.
Dr. Phachon K. President of - Siam Dhurakit School
Foundations of Management Understanding
Information System.
อาจารย์มณทิพา ทับทิมอ่อน
การบริหารโครงการ (Project Management)
Chapter 12 : Maintaining Information Systems
รายวิชา ระบบสารสนเทศทางธุรกิจ
อาจารย์ ดร. นฤมล รักษาสุข
ฝ่ายวางแผนและพัฒนาระบบงาน กองแผนงาน 15 กุมภาพันธ์ 2553
Mind map (From Wikipedia, the free encyclopedia)
โครงการสัมมนาเชิงปฏิบัติการ เรื่อง การจัดทำแผนการพัฒนาและการปฏิบัติการ ของโครงการโดยเจ้าหน้าที่โครงการมีส่วนร่วม ปี พ.ศ.2552.
ความหมาย ประโยชน์ ลักษณะของทีม
Lecture 1 – บทบาทและหน้าที่ของนักพัฒนาระบบ
Black Hat.
Effecting Successful change management initiatives
นโยบายองค์การ Organisation Policy.
การกำหนดปัญหาการวิจัย (Determining of Research Problem)
( Problem and Decision Making )
ภาคผนวก - การบริหารความเสี่ยง
การกำกับดูแลเทคโนโลยีสารสนเทศ (IT Governance)
บทที่ 1 ความรู้พื้นฐานในการ พัฒนาระบบ
การศึกษาความเป็นไปได้ (Problem Definition and Feasibility Study)
โครงสร้างขององค์กร (Organization Structure)
ระบบสารสนเทศในองค์กรสมัยใหม่ (ศูนย์ข้อมูล)
Definition and organization
Internal audit and corporate governance as in the knowledge-driven enterprise ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.พรอนงค์ บุษราตระกูล รองประธานคณะกรรมการดำเนินงานหลักสูตร.
สรุปที่เรียนมา วิเคราะห์การบ้านงานกลุ่ม
Learning Organization
Developing our strategy Ten questions that need to be answered.
การวิจัยธุรกิจและระบบสารสนเทศเพื่อการจัดการ
วิทยากร : อ.กิตตินันท์ ศรีหฤทัยนิรมล
Information Technology : IT
1 I K R S การประชุม เรื่อง “ การบริหารความเสี่ยงและ การวางระบบการควบคุมภายใน ” วันพุธที่ 1 กันยายน 2547 โดย ผู้ช่วยอธิการบดี ( ผู้ช่วยศาสตราจารย์ประเสริฐ.
Mathematical Model of Physical Systems. Mechanical, electrical, thermal, hydraulic, economic, biological, etc, systems, may be characterized by differential.
ผู้จัดการโครงงาน และ คณะทำงานโครงงาน The Project Manager and The Project Team Information System Project Management Date 27 June 2008 Time
การวิเคราะห์นโยบายสาธารณะ
16. กลยุทธิ์ที่มุ่งเน้น ความสำเร็จ. Background การเปลี่ยนทัศนคติ จาก แรงงาน เป็นผลการปฏิบัติงาน แรงจูงใจบนพื้นฐานความเข้าใจ เพื่อบรรลุสู่ความสำเร็จ แบบญี่ป่น.
Irwin/McGraw-Hill Copyright © 2000 by The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. 1 Irwin/McGraw-Hill Copyright © 2000 by The McGraw-Hill Companies,
หน่วยที่1 ข้อมูลทางการตลาด
การวางแผนและการจัดการเชิงกลยุทธ์ (Planning & Strategic Management)
Tawatchai Iempairote วันที่ 3 กรกฎาคม 2556
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
ภาพรวมของการบัญชี (OVERVIEW OF ACCOUNTING)
บทที่ 3 องค์การสมัยใหม่ (Modern organization)
การจัดการในภาวะวิกฤติ Crisis Management
Knowledge Audit and Analysis
13 October 2007
Information System Development
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการตลาด
1-2 ครั้งที่ 1 ผู้จัดการ และการจัดการ Managers and Managing.
โดยสรุป 10 ขั้นตอนในการ implement
1-2 ครั้งที่ 1 ผู้จัดการ และการจัดการ Managers and Managing.
13 October 2007
นายวุฒิศักดิ์ รักเดช นักวิชาการสาธารณสุขชำนาญการ 8 มีนาคม2559
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการจัดการโลจิสติกส์
Development Strategies
การจัดการทางการพยาบาล Management in Nursing
ระเบียบวิธีวิจัยทางการบัญชีบริหาร
การจัดการศูนย์สารสนเทศ หน่วยที่ 5
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
Program Evaluation Achakorn Wongpreedee, Ph.D.
ระเบียบวิธีวิจัยทางการบัญชีบริหาร
ใบสำเนางานนำเสนอ:

Management & Decision Making รศ. ดร. นิตยา เจรียงประเสริฐ ภาควิชาการจัดการ คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่

MANAGEMENT CHALLENGES Sustainability of competitive advantage 2. Fitting technology to the organization (or vice-versa)

ORGANIZATIONS AND INFORMATION SYSTEMS

ORGANIZATIONS & INFORMATION SYSTEMS All organizations have different: Structures/Organizational types Goals Constituencies Leadership Styles, Tasks Surrounding Environment

Entrepreneurial: Start-up business Organizational Structures Entrepreneurial: Start-up business Machine bureaucracy: Midsize manufacturing firm Divisionalized bureaucracy: Fortune 500 Professional bureaucracy: Law firms, hospitals, school systems Adhocracy: Consulting firm

Information systems support all three roles especially decisional.  Management Management is a process by which organizational goals (outputs) are achieved through the use of corporate resources (inputs). These organizational decisions (processes) are typically made by managers. A manager's role can be categorized into: Interpersonal - figurehead, leader, liaison Informational - monitor, disseminator, spokesperson Decisional - entrepreneur, problem solver, resource coordinator, and negotiator Information systems support all three roles especially decisional.

Manger’ s Role Categories Interpersonal: Managers act as figureheads and leaders Informational: Managers receive and disseminate critical information, nerve centers Decisional: Managers initiate activities, allocate resources, and negotiate conflicts

Managers and Decision Making A decision refers to a choice made between alternatives. Decision making in organizations can be classified into two broad categories: problem solving and opportunity exploitation. Why Managers Need the Support of Information Technology.  It is very difficult to make good decisions without valid, timely and relevant information. Number of alternatives to be considered is increasing Many decisions are made under time pressure. Due to uncertainty in the decision environment, it is frequently necessary to conduct a sophisticated analysis. It is often necessary to rapidly access remote information. Can we make better decisions?

บทบาทและความสำคัญของการตัดสินใจ หาร บทที่ 9 : การตัดสินใจทางการบริหาร (Managerial Decision Making) แก้ไขหรือคลี่คลายปัญหาเร่งด่วน / ไม่เร่งด่วน จัดการปัญหาอย่างมีประสิทธิภาพสูงสุด แม้ว่าการตัดสินใจจะมีอุปสรรค หรือข้อจำกัดเกิดขึ้น เช่น ข้อมูลไม่เพียงพอ ความขัดแย้งในองค์กร เป็น ต้น การตัดสินใจอย่างมีประสิทธิภาพนำมาซึ่งความสำเร็จให้กับทั้งตนเองและ องค์กร

ตัวอย่างปัญหาต่างๆ ขององค์กร บทที่ 9 : การตัดสินใจทางการบริหาร (Managerial Decision Making)

ประเภทปัญหา ปัญหาวิกฤต (Crisis Problem) บทที่ 9 : การตัดสินใจทางการบริหาร (Managerial Decision Making) ปัญหาวิกฤต (Crisis Problem) ปัญหาไม่วิกฤต (Non Crisis Problem) ปัญหาที่เป็นโอกาส (Opportunity Problem)

ปัญหาวิกฤต (Crisis Problem) บทที่ 9 : การตัดสินใจทางการบริหาร (Managerial Decision Making) จำเป็นต้องตัดสินใจแก้ไขโดยเร่งด่วน มิฉะนั้นจะเสียหายมากขึ้น ไม่ได้เกิดขึ้นอย่างสม่ำเสมอ ไม่สามารถคาดการณ์ระยะเวลาที่เกิด และขนาดของผลกระทบที่เกิดขึ้นได้ แต่ หากมีการวางแผนรองรับปัญหาล่วงหน้า จะทำให้การตัดสินใจมีประสิทธิภาพ ยิ่งขึ้น ตัวอย่างเช่น การเกิดคลื่นยักษ์สึนามิ การเปลี่ยนค่าเงินบาทอย่างเฉียบพลัน การประสบปัญหาสภาพคล่องอย่างรุนแรง เป็นต้น

ปัญหาไม่วิกฤต (Non Crisis Problem) บทที่ 9 : การตัดสินใจทางการบริหาร (Managerial Decision Making) จำเป็นต้องแก้ไข แต่ไม่เร่งด่วน เกิดขึ้นบ่อยกว่าปัญหาวิกฤต และพบได้ในทุกฝ่ายขององค์กร ตัวอย่างเช่น การจัดเตรียมแหล่งเงินทุนให้เพียงพอ การเตรียมแผนโฆษณาประชาสัมพันธ์ การขออนุมัติจัดซื้อเครื่องจักรใหม่

ปัญหาที่เป็นโอกาส (Opportunity Problem) บทที่ 9 : การตัดสินใจทางการบริหาร (Managerial Decision Making) เป็นปัญหาไม่วิกฤติประเภทหนึ่ง แต่แฝงด้วยโอกาสแห่ง ความสำเร็จขององค์กรเช่น การตัดสินใจลงทุนในโครงการใหม่ การเปลี่ยนผู้บริหารระดับสูงขององค์กร

Managers and Decision Making Rational: People, organizations, and nations engage in consistent, value-maximizing calculations or adaptations within certain constraints Cognitive style: Underlying personality dispositions toward the treatment of information, selection of alternatives, and evaluation of consequences

Managers and Decision Making Systematic decision makers: Cognitive style, describes people who approach a problem by structuring it in terms of some formal method Intuitive: Cognitive style, describes people approaching a problem with multiple methods in an unstructured manner

Managers and Decision Making Organizational models of decision making: Consider structural and political characteristics of an organization

การตัดสินใจโดยกลุ่ม (Group Decision making) บทที่ 9 : การตัดสินใจทางการบริหาร (Managerial Decision Making) การตัดสินใจโดยกลุ่ม (Group Decision making) ข้อดี ข้อจำกัด เพิ่มข้อมูล ความเห็น เพิ่มทางเลือกและความคิดสร้างสรรค์ สร้างความเข้าใจและการยอมรับ เพิ่มความรอบคอบและรัดกุม พัฒนาความรู้และทักษะต่างๆ ใช้เวลามาก เกิดความขัดแย้งภายในองค์กร มีผู้แสดงความเห็นไม่กี่คน เกิดความเกรงใจทำให้ความเห็นเป็นไปในทางเดียวกัน ซึ่งอาจไม่ใช่ความเห็นที่ดีที่สุด ไม่สามารถหาข้อสรุปได้

Barriers to Decision Making Personal Barriers หลงใหลในความสำเร็จของตนเองในอดีต (Complacency) หลีกเลี่ยงปัญหา (Defensive Avoidance Reaction) อาการตกใจ (Panic) อคติต่อลักษณะและแนวทางแก้ปัญหา (Representative Bias) กำหนดสมมติฐานของสาเหตุและทางแก้ไขปัญหาล่วงหน้า (Prior Hypothesis Bias) ความมั่นใจว่าควบคุมปัญหาได้ (Illusion of Control) Situational and Environmental Barriers ไม่สามารถหาข้อมูลได้เพียงพอ (Lack of information) เผชิญปัญหาตกกระไดพลอยโจน (Decision Escalation Phenomenon) เช่น ลงทุนไปมากจนเกิดความรู้สึกว่า “แพ้ไม่ได้”

Decision Process Decision makers goes through a fairly systematic process. Act on it Review It Define the “Process or Problem” Develop Alternative Courses of Action Select The “Best” One Intelligence phase Modeling phase Choice phase Implementation phase

Decision Process Intelligence Phase: Collect information, identify problem Design (Model) Phase: Conceive alternative solution to a problem Choice Phase: Select among the alternative solutions Implementation Phase: Put decision into effect and provide report on the progress of solution

Decision Process

Alternatives Evaluation ปัจจัยในการประเมินทางเลือก ความเป็นไปได้ (Feasibility) คุณภาพของทางเลือก (Quality) การยอมรับจากผู้ที่เกี่ยวข้อง (Acceptability) ต้นทุน (Cost) ทั้งในรูปตัวเงิน / ไม่ใช่ตัวเงิน วิธีการแก้ไขสำรองและการย้อนกลับ (Alternative Solution and Reversibility) จริยธรรม (Ethical)

Decisions are classified as: Unstructured: Nonroutine, decision maker provides judgment, evaluation, and insights into problem definition, no agreed-upon procedure for decision making Structured: Repetitive, routine, handled using a definite procedure