ปรับปรุงวิธีการปฏิสัมพันธ์ กับนักศึกษามากขึ้น ติดต่อสื่อสาร ใช้โสตทัศนูปกรณ์ต่างๆ
อาจารย์มักจะไม่ค่อยเข้าใจว่า นักศึกษาเรียนรู้อย่างไร แน่นอนว่า “สอน” เพื่อช่วยให้นักศึกษาเรียนรู้
เชื่อมโยง “สอนอย่างไร” “เรียนรู้อย่างไร” คิด! เชื่อมโยง “สอนอย่างไร” “เรียนรู้อย่างไร”
ถ้ารู้ว่านักศึกษาเรียนรู้อย่างไร อาจารย์สามารถ สอนในลักษณะให้เกิดการเรียนรู้ได้
การเรียนของนักศึกษา ระดับผิวเผิน (Surface) จำคำศัพท์ ระดับลึก (Deep) เข้าใจลึกไปที่ความคิด เบื้องหลังศัพท์ Marton & Saljo,1976
แนวโน้ม เข้าใจลึกซึ้ง จำเนื้อหาได้ มากกว่า นิยามคำศัพท์
ประสบการณ์ นักศึกษาส่วนใหญ่ มุ่งเน้นการจำเนื้อหาใช่หรือไม่ คิด! ประสบการณ์ นักศึกษาส่วนใหญ่ มุ่งเน้นการจำเนื้อหาใช่หรือไม่
ก่อนตำหนินักศึกษาควรพิจารณาใช้วิธีสอน & ประเมินผลอย่างไร ก่อนตำหนินักศึกษาควรพิจารณาใช้วิธีสอน & ประเมินผลอย่างไร ระดับผิวเผิน ระดับลึก
อาจารย์ใช้ คิด! บรรยายป้อนเนื้อหาขนาดไหน ข้อสอบใช้คำถามประเภท ความจำมากไหม
อาจารย์ป้อนเนื้อหาให้ นักศึกษารู้ทันทีว่าไม่ต้องคิดมาก สิ่งที่ต้องทำคือ จำ ยิ่งข้อสอบ = ย้ำการจำเนื้อหา (MCQ)
แต่ถ้าการสอนส่งเสริม วิธีคิด ความสามารถในการคิด ข้อสอบประเภทแก้ปัญหา นักศึกษารู้ทันทีว่าต้องเรียน รู้ระดับลึก
Characteristics of Critical Thinking Making reasoned judgments Being reflective Ability to analyze Ability to synthezise Evaluating the evidence Demonstrating problem solving abilities Making inferences Examining evidence Making reasoned arguments to support conclusions Ability to explain the pattern of thinking
Broad Educational Goals Educational Resources Model of a Typical Instruction Learning Experiences Evaluation & Feedback Methods Specific Objectives Learner Needs This is a model of a the structure behind a curriculum. Goals and specific objectives drive the development of didactic, interactive, and experiential learning experiences that enable learners to accomplish the goals Evaluation is performance-based and directly related to outcomes desired (as defined by goals/objectives) Feedback processes help learners meet the goals and objectives The evaluation process documents that learners have accomplished goals (and guides program improvement) Educational Resources
Student-Centered จัดให้นักศึกษาอยู่ตรงกลางและอาจารย์จัดกลไกสนับสนุนการเรียน ให้นักศึกษาสามารถพัฒนาตนเอง
Student-Centered การเรียนรู้ที่นักศึกษาก่อให้เกิดความรู้ขึ้น โดยมีอาจารย์ประสานการเรียนรู้ มากกว่าเป็นผู้ให้ข้อมูลข่าวสาร
TCL: บทบาทถ่ายทอดความรู้ในฐานะผู้เชี่ยวชาญสู่นักศึกษามือใหม่ Student-Centered TCL: บทบาทถ่ายทอดความรู้ในฐานะผู้เชี่ยวชาญสู่นักศึกษามือใหม่ SCL: บทบาทให้นักศึกษาดำเนินการในสิ่งที่เรียนให้บรรลุความสำเร็จ active, deep learning Harden 2000, Lea 2003
หลักการสำคัญ นักศึกษารับผิดชอบเต็มที่ในการเรียนรู้ของตนเอง มีส่วนเกี่ยวข้อง มีส่วนร่วมในการเรียน สัมพันธภาพระหว่างกันเท่ากัน มีพัฒนาการในสิ่งที่เรียน ประสบการณ์ เจตคติ ปัญญา ทักษะไหลรวมกัน อาจารย์เป็นผู้ประสาน ที่ปรึกษา Brandes, 1986
The 3 main classes of teaching / learning methods Mass instruction: Large group; Small group teaching Individualised learning
Individualised learning Student Teacher Lecture Self-study
Mass Instruction Techniques Cons Highly dependent on skills of teachers Not good for higher cognitives / affectives / communication skills Not suited to all learning styles Pros Cost effective Popular with teachers/students Same information at the same time for large number of students
Individualized – Learning Techniques Directed study of material in textbooks, handouts, journals Paper-based self-study materials Self-instruction via mediated materials e.g. tapes, slides, VDO . Computer-based learning & multimedia Individual assignments, projects, etc Self assessment
The 3 main classes of teaching / learning Mass instruction: Large group; Small group teaching Individualised learning Group learning
Group learning Peers Student Teacher Lecture Self-study
The Learning Pyramid Lecture 5 % Reading 10 % Audiovisual 20 % Average Retention Rate Lecture 5 % Reading 10 % Audiovisual 20 % Demonstration 30 % Discussion group 50 % Practice by doing 75 % Teach others 80 % National Training Laboratories, Bethel, Maine, USA
Teaching Methodologies Interactive Lecture PBL, POL Seminar, Symposium Demonstration and Practice Buzz Groups Projects, Research Group work, Workshop
Bligh 1972, Brown & Tomlinson 1979 Lecture : What kinds ? Classical / Traditional Problem ( case) - centered Integrated lecture / discussion Thesis / Research presentation Bligh 1972, Brown & Tomlinson 1979
Active-Passive Model for Teaching Instruction Passive Active Learner Passive Learner Group Discussion Tutorial Lecture Reading Mark H. Gelula PhD, 2002
Characters : Effective Teaching Teacher - student interaction 2 - way communication Teacher - student questions Shared responsibilities for active learning Small group, problem- solving activities Variety of supporting media Limited note taking required JHPIEGO 1996
Think of the Teaching that impress you most !
Developing an Effective Teaching Planning Preparation Presentation Postmortem A Practical Guide to Clinical Teaching 1988
Planning
Preparation
Effective Teaching Content Process Mark H. Gelula PhD, 2002
James Calnan : Speaking at Medical Meeting
Russell: information density Content: Cut it in half! Gelula MH et al 2002
Presentation
Time Sequence for Presentation Introduction 5 min 10 min 35 min 5 min Body 10 min 35 min Conclusion 10 min 30-40 min Break, Questions & answers Mark H. Gelula PhD, 2002
Process : Active Learning Case-based format Lecture skills Questioning Small group techniques Buzz groups Brainstorming Case discussion Active participation
Traditional Lecture
Problem – oriented Lecture
Postmortem
Postmortem Evaluation Monitoring the number and quality of the learners’ questions Observing individual interest Posttest or examination on teaching Invite criticism and feedback Use evaluation form Videotape and review A Practical Guide to Clinical Teaching 1988
Feedback James Calnan : Speaking at Medical Meeting