How to deal with Difficult Patient

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
E-COMMERCE WEBSITE Smartzap Co., Ltd.. Company Profile บริษัท สมาร์ทแซป จำกัด ก่อตั้งเมื่อปี 2543 (13 ปี ) ในช่วงยุค Internet เพิ่ง เริ่มต้น เป็นบริษัทที่ดำเนินงานทางด้าน.
Advertisements

John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
Set is a basic term in Mathematics. There is no precise definition for term “set”, But roughly speaking, a set is a collection of objects, Things or symbols,
Humanized Medicine Ratanavadee Nanagara M.D Professor of Medicine, Allergy-Immunology-Rheumatology Division Department of Medicine KhonKaen University.
Pranom Buppasiri 8th April 2011
จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
Educational Objectives
Master of Science Program in Knowledge Management k. Chalermpon College of Arts, Media and Technology After Action Review (AAR)
Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd. CLINICAL COMPETENCIES  Factual Knowledge  Technical Skill  Problem Solving Skill  Communication Skill  Manners &
Objectives...  Understand the different goals and how they interrelate and change  Understand how to use the 7-step protocol to negotiate goals of.
Emergency Response System for Elderly and PWDs: Design & Development
การอบรมเชิงปฏิบัติการเรื่อง “การสร้างข้อสอบ OSCE”
COMMUNICATION IN BUSINESS
Planning Step : TU Property Management & Others
ระบบการจัดเก็บในคลังสินค้า
Medical Student Education Department of Orthopaedic Surgery and Physical Medicine Faculty of Medicine Prince of Songkla University.
A One-Day Seminar in Bangkok presented by Grant P. Wiggins, Ed.d
ออโตมาตาจำกัด FINITE AUTOMATA
Helping you make better treatment decisions for your patients.
Inductive, Deductive Reasoning ผศ.( พิเศษ ) น. พ. นภดล สุชาติ พ. บ. M.P.H.
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
December 25 th, 2013 Naresuan University Hospital, Faculty of Medicine, Naresuan University December 25 th, 2013 Naresuan University Hospital, Faculty.
การประเมินก่อนการส่ง ต่อ PATCHAREE DUONGTHONG EMERGENCY DEPARTMENTSARABURI HOSPITAL.
ข้อแตกต่างระหว่าง กับ ผู้ชนะ ผู้แพ้.
วันศุกร์ที่ 23 มีนาคม 2550 เวลา น. ณ ห้องประชุมมาสุข.
8/3/2014The Realities of software Testing1 Software testing Realities What is the realities of software testing Why does the software testing not complete.
Merchant Marine Training Centre วิชาการเป็นเลิศ เชิดชู คุณธรรม ผู้นำ.
Research Problem Research Question Research Hypothesis
Problem Oriented Medical Record
Sleep as much as you can... นอนให้มากเท่าที่สามารถทำได้
วิธีใช้งาน 1. ใช้เม้าส์คลิกลูกศรที่อยู่ข้างล่างจอภาพ เพื่อ เลื่อนหน้าไปหรือกลับ 2. หรือ ใช้เม้าส์เลื่อนไปกดสัญลักษณ์จอภาพ ยนต์ ที่อยู่มุมล่างขวามือ เพื่อขยายเต็มจอ.
Menu and Interactive with Powerpoint ให้นำเรื่อง Input /Output Technology มา จัดทำ การนำเสนอ โดยใช้หลักการ Menu and Interactive with powerpoint มาประยุกต์
Intervention Method for NCD Control กัณหา เกียรติสุต สำนักงานป้องกันควบคุมโรคที่ 6 ขอนแก่น.
Algorithm Efficiency There are often many approaches (algorithms) to solve a problem. How do we choose between them? At the heart of computer program.
วิธีการ Auto ship.
Lecture on Grading. Instructor: Ajarn Neill Grant Office: Room Course Website: (NO
Writing a research. Why Research?  To find whether the messages and the materials are appropriate to the target group  To modify the messages and the.
จัดทำโดย นางสาวทิพยรัตน์ กำลังมาก เลขที่ 19 นางสาวปัญณิศา ป้องขันธ์ เลขที่ 26 นางสาวพรวษาทวีกุล เลขที่ 27 นางสาววลัยลักษณ์ ขวัญคุ้ม เลขที่ 34 นางสาวอมรรัตน์
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Dianne J. Hall David B. Paradice James F. Courtney Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences
Chapter 3 Simple Supervised learning
UNIT 4 USING THE TELEPHONE. Expressions Can I help you ? - Yes, of course. - No, thank you. May I help you ? - Yes, thank you. - No, I’m sorry. What can.
An Online Computer Assisted Instruction Development of Electronics Devices Subject for Learning Effectiveness Testing By Assoc.Prof. Suwanna Sombunsukho.
The Analysis of Strands, Standards and Indicators for Tests
Will และ Be Going To.
English for everyday use
ว เคมีพื้นฐาน พันธะเคมี
1 การ สัมภาษ ณ์ แบบ มาตรฐาน แบบไม่ มาตรฐาน แบบไม่จำกัด คำตอบ แบบ ลึก แบบ ปฏิบัติการซ้ำ เป็น รายบุคค ล เป็น กลุ่ม.
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
D 2 E 1 S E M N G ม. I G I T Grammar A L 4.0.
“ชีวิตที่ไร้กังวล” A WORRY FREE LIFE. “ชีวิตที่ไร้กังวล” A WORRY FREE LIFE.
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing. อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing.
นวัตกรรมการบริการสารสนเทศ ในยุคประเทศไทย 4.0
Direct Speech Vs Indirect Speech
Modals-Certainly (must, can't)
“เข้าใจเรื่องความเชื่อ”
1 ยอห์น 1:5-7 5 นี่เป็นเรื่องราวซึ่งเราได้ยินจากพระองค์และประกาศแก่ท่าน คือพระเจ้าทรงเป็นความสว่าง ในพระองค์ไม่มีความมืดเลย 6 ถ้าเราอ้างว่ามีสามัคคีธรรมกับพระองค์แต่ยังดำเนินในความมืด.
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
แล้วไงเกี่ยวกับความจริง What About Truth?
1. พระเยซูทรงต้องการให้เราเป็น เหมือนพระองค์
Soroptimist International
<insert problem title>
Workday Merit Process - Approvers
Extreme Programming Explained: Embrace Change
บทเรียนสำเร็จรูป เรื่อง ภาษาอังกฤษเพื่ออาชีพ
STRATEGIES FOR SUCCESS
Year 9 Term 1 Foundation (Unit 1) INTEGERS, ROUNDING AND PLACE VALUE
ใบสำเนางานนำเสนอ:

How to deal with Difficult Patient Non Sowanna. Family Medicine of CFOM Department Naresuan Hospital

Definition ? The prevalence is estimate to be 15 percent of patients The presence of depressive or anxiety disorder, somatic symptoms and greater symptom severity

Four Principles of Family Medicine in Canada,CFPC Doctor-Patient Relationship 2. Skillful Clinician 3. Community-Based Practice 4. Resource Person to a Defined Population

แพทย์เวชศาสตร์ครอบครัว “ ไม่ใช่ (แค่) หมอทั่วไป ” “ หมอประจำตัวคนไข้และครอบครัว ” An expert to explore the complex interaction of physical, psychological and social problem

Doctor’s Agenda Patient’s Agenda Patient-centered Doctor-centered Information gathering Fact collection Doctor’s Agenda Beliefs Hopes Fears Expectation Patient’s Agenda

‘Nobody goes to a doctor with just a symptom ‘Nobody goes to a doctor with just a symptom. They go with ideas about the symptom, with concerns about the symptom and with expectations relate to the symptom ‘

Angry, defensive, frightened or resistant patient

Nobody likes a confrontation with an anger person Do we have the right to return the anger? Do the choice dealing with anger patient

Sign of anger Clenched fists Furrowed brows Wringing from hands Restricted breathing patterns Warning from office staff

Type of responses Factual responses The aggressive/hostile response The judgmental response The reassuring response( the pacifier ) The empathic response Silence

Management Try to uncover the source of anger Emotions related to the medical issues Reflective response

Reflection The act of listening Show you have heard and have interpreted what the patient said

Fearful about a diagnosis or Treatment Assess the patient’s fear Talk about context If you sense a potential for harm to you or your staff Ask for assistance

Manipulative patients Play on the guilt of others Threatening rage Legal action Suicide

Management Aware of your own emotions Attempt to understand the patient’s expectations Realistic and reasonable Say no

Somatizing patients The patients present with a chronic course of multiple vague or exaggerated symptoms Suffer from comorbid anxiety, depression and personality disorder Doctor shopped

Warning signs of Illness มาตรวจบ่อยด้วยอาการเล็กๆน้อยๆ อาการเดิมๆ, หลายๆอาการ อาการที่เป็นมานาน, ไม่เคยหาย, ไม่เปลี่ยนแปลง ดูทุกข์ทรมานเกินจริงกับอาการเล็กๆ ไม่หายเมื่อถึงเวลาที่ควรจะหาย

Warning signs of Illness พยายามให้ความมั่นใจกับผู้ป่วยแต่ไม่สำเร็จ พ่อแม่ที่ชอบพาลูกมาหาหมอตลอดเวลาด้วยเรื่องเล็กๆน้อยๆ ผู้ป่วยผู้ใหญ่ที่มีญาติมาเป็นเพื่อนด้วยเสมอ ไม่สามารถบ่งชี้ได้ว่าป่วยเป็นอะไรกันแน่

The patient is as frightened as you are. The patient think it is more serious than you do. Illness is frightening, but understanding what is going on help. This applies both to the patient and to you. Taking a history is a method of controlling what the patient says

Diagnosis testing and refer Management Describing diagnosis with compassion and emphasizing Regularly scheduled visits Reframe idea that “ it’s all in you hand” Avoid the vicious cycle Diagnosis testing and refer

Grieving patient Normal stage of grief Look for sign of depression and maladaptive behaviors Vary degree of time for different people

Management Encourage open communication Avoid inappropriate medication Caution against major lifestyle change

Frequent visit patients Patient with rational questions Misinformed patients Patients who are ashamed or embarrassed Patients with mental disorder Drug seekers Lonely, dependent patients The worried well Patients who don’t want to get well

Management Clear picture of the patient’s situation People assimilate information at different rates and that some may not Etiology-base approach Regular schedule Empathic response Acceptance and validation of the patient’s feelings Ask patient’s idea if you are unsure about diagnosis Take and document a careful history

Frequency visit patients require more than black and white science or professional advice The first step in treating them should be trying to identify the underlying reasons for their frequent visits

Personal Iceberg Metaphor

Coping (stances) Feelings Behavior Coping (stances) Feelings Feelings about feelings Perceptions Expectations Yearnings Self: I am, life energy

Components of difficult Physician Characteristics Patient Characteristics Situational issues

Physician factor Anger or defensive physicians Fatigued or harried patients Dogmatic or arrogant patients

Situational factor Language and literacy issues Multiple people in the exam room Breaking bad news Environmental issues

How to Break Bad News

A Six-Step Protocol Step 1. Getting the physical context right Step 2. Finding out how much the patient knows Step 3. Finding out how much the patient wants to know

A Six-Step Protocol Step 4. Sharing the information Step 5. Responding to the patient’s feeling Step 6. Planning and follow through

Step 1. Getting start ไม่ควรบอกข่าวร้ายทางโทรศัพท์ เตรียมตัวเราให้พร้อมก่อน Where? Who should be there? Starting off

Step 2. Finding out how much the patient knows Patient’s Idea How serious he/she thinks it is How much it will affect the future Gap between patient’s comprehension and medical reality Style of patient’s statement Emotional content

Step 3. Finding out how much the patient wants to know

“ถ้ามันเป็นอะไรร้ายแรงขึ้นมาจริงๆ หมอไม่ต้องบอกฉันหรอกนะ หมอจะรักษาอย่างไรก็สั่งมาเถอะ” “หมอถ้าเป็นอะไรให้บอกมาตรงๆนะ จะได้เตรียมตัวถูกว่าจะดูแลตัวเองยังไง อย่ามาทำกำกวมมันหงุดหงิด ไม่รู้ว่าเป็นอะไรสักที” “หมออย่าบอกลูกนะว่าผมเป็นมะเร็ง ผมแอบไปตรวจมาแล้ว เดี๋ยวลูกมันจะไม่สบายใจ”

Step 4. Sharing the information Start from the patient’s starting point Give information in small chunks Avoid medspeak Check reception frequently Repeat important points Listen to the patient’s concern Listen for the buried question

Step 5. Response to Patient’s Reaction Humor Denial Anger Crying Fear Guilt Bargaining Shock Anxiety Hope Fulfilling an ambition

Step 6. Planning and Follow Through Demonstrate an understanding of patient’s problem Distinguish fixable from non-fixable Make a plan and explain it Identify other source of support Making a contract

Communication with care Basic communication skills Active listening Respond Aware of your own emotional baggage in the room Do you have any questions about what we discuss today? Attending to your own physical and mental process as you see patients

No physician can avoid the difficult clinical encounter but having the tools to deal with these situations when they arise can make for batter experience for both you and your patient

รักษาให้หาย ทำได้บางคราว ช่วยให้ทุเลา ทำได้บ่อยกว่า แต่การปลอบใจให้สบายใจขึ้นนั้น ทำได้ตลอดเวลา ศ.นพ.ฝน แสงสินแก้ว บิดาแห่งจิตเวชศาสตร์ไทย

Are there any questions you’d like to ask me now?