Chapter 2 Information Systems in Organizations บรรยายภาษาไทยโดย ผศ.วิชัย บุญเจือ คณะวิทยาการสารสนเทศ มหาวิทยาลัยบูรพา 2
Why Learn About Information Systems in Organizations? Information systems (ISs) can cut costs and increase profits บริษัทต้องการกำไร ระบบสารสนเทศจะช่วยลดค่าใช้จ่ายและเพิ่มกำไร Students in most fields need to know ISs Management major might be hired to design a system to improve productivity นักศึกษาทุกสาขาจะต้องรู้เรื่องของระบบสารสนเทศ สาขาการจัดการถูกจ้างไปเป็นผู้ออกแบบระบบเพื่อปรับปรุงผลิตภัณฑ์ Biochemistry major might be hired to conduct drug research using computer techniques สาขาชีวเคมี ลูกจ้างไปทำงานวิจัยเกี่ยวกับเรื่อง ผลิตยารักษาโรค
Organizations Organization: a formal collection of people and other resources established to accomplish a set of goals องค์กรเป็นการรวมกันของคนและทรัพยากรต่างๆ เพื่อทำงานให้สำเร็จตามวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้
Organizations and Information Systems An organization is a system - has inputs, processing mechanisms, outputs, and feedback องค์กรเป็นระบบที่มีการนำเข้า มีกระบวนการประมวลผลและการแสดงผล และมีผลตอบกลับ Inputs to the system: resources such as materials, people, and money สิ่งที่นำเข้าในระบบก็คือทรัพยากรต่างๆได้แก่วัสดุคนและ เงิน Outputs to the environment: goods or services ผลลัพธ์ขององค์กรที่ส่งสู่สภาพแวดล้อม ได้แก่ สินค้า ผลิตภัณฑ์และบริการต่างๆ
Organizations and Information Systems (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
Organizations and Information Systems (continued) Value chain ห่วงโซ่คุณค่า Series (chain) of activities that includes inbound logistics and warehouse and storage ห่วงโซ่คุณค่า คือชุดลำดับของกิจกรรม ซึ่งประกอบด้วยการขนส่ง โกดังและการจัดเก็บ Principles of Information Systems, Ninth Edition
Organizations and Information Systems (continued) Supply chain management (SCM) การจัดการห่วงโซ่อุปทาน Determines: What supplies are required for value chain อะไรเป็นความต้องการนำเข้าในห่วงโซ่คุณค่า What quantities are needed to meet customer demand ปริมาณสินค้าของลูกค้ จะต้องจัดการ How supplies should be processed into finished goods and services จะผลิตสินค้าและบริการเท่าไหร่ จึงสอดคล้องกับความต้องการของลูกค้า How shipment of supplies and products to customers should be scheduled, monitored, and controlled การจัดส่งสินค้าไปยังลูกค้า จะต้องมีตาราง ดำเนินการการติดตามและการควบคุม Principles of Information Systems, Ninth Edition
Organizations and Information Systems (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
Organizations and Information Systems (continued) Customer relationship management (CRM) programs Help companies manage all aspects of customer encounters Can help a company collect customer data, contact customers, and educate them about new products ช่วยบริษัทเก็บรวบรวมข้อมูลลูกค้าลูกค้าที่มาติดต่อและการให้ความรู้เกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ใหม่ Principles of Information Systems, Ninth Edition
Organizational Structures Organizational subunits and the way they relate to the overall organization โครงสร้างขององค์กร และหน่วยย่อยจะต้องสัมพันธ์กับองค์กรโดยรวม Categories of organizational structure Traditional Project Team Virtual โครงสร้างเสมือน Principles of Information Systems, Ninth Edition
Traditional Organizational Structure Hierarchical structure โครงสร้างลำดับชั้น Major department heads report to a president or top-level manager หัวหน้าหน่วยงานหลักจากรายงานไปยังประธานหรือผู้จัดการระดับสูง Flat organizational structure Empowers employees at lower levels ให้อำนาจแก่ผู้ทำงานระดับล่างมากขึ้น Empowerment ให้อำนาจ Gives employees and their managers more responsibility and authority to make decisions ให้พนักงานหรือผู้จัดการมีความรับผิดชอบและ อำนาจการตัดสินใจมากขึ้น Principles of Information Systems, Ninth Edition
Traditional Organizational Structure (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
Traditional Organizational Structure (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
Project and Team Organizational Structures Project organizational structure โครงสร้างแบบโครงการ Centered on major products or services อยู่ที่ผลิตภัณฑ์หลักหรือบริการหลัก Many project teams are temporary ตั้งขึ้นทำงานชั่วคราว Team organizational structure โครงสร้างองค์กรแบบทีม Centered on work teams or groups อยู่ที่การทำงานเป็นทีมหรือเป็นกลุ่ม Team can be temporary or permanent, depending on tasks ทีมงานอาจจะเป็นทีมชั่วคราวหรือทีมถาวรขึ้นอยู่กับงาน Principles of Information Systems, Ninth Edition
Project and Team Organizational Structures (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
Virtual Organizational Structure and Collaborative Work Employs business units in geographically dispersed areas ลักษณะของพื้นที่ธุรกิจอยู่ห่างไกลกันกระจายกัน People may never meet face to face คนในอวค์กรเคยเห็นหน้ากันเลย Allows collaborative work Managers and employees can effectively work in groups, even those composed of members from around the world ผู้จัดการและ พนักงานสามารถจะทำงานอย่างมีประสิทธิภาพในรูป ของกลุ่ม และลูกจ้างพนักงานอาจอยู่ในแหล่งต่างๆ ทั่วโลก Principles of Information Systems, Ninth Edition
Organizational Culture and Change Major understandings and assumptions การเข้าใจเรื่องหลักๆ และสมมุติฐาน Influences information systems มีผลกระทบต่อระบบสารสนเทศ Organizational change How organizations plan for, implement, and handle change มีการวางแผนการเปลี่ยน การนำมาใช้ และยึดถือเป็นแนวปฏิบัติต่อไป Change model รูปแบบการเปลี่ยน Represents change theories by identifying phases of change and the best way to implement them เราจะแทนการเปลี่ยนแปลงโดยทฤษฎีที่ระบุระยะของการเปลี่ยนแปลง และวิธีที่ดีที่สุดที่จะนำมาทดลองใช้ Principles of Information Systems, Ninth Edition
Organizational Culture and Change Unfreezing Ceasing old habits and creating a climate that is receptive to change ให้หยุดพฤติกรรมพฤติกรรมเก่าเก่าและเสริมสร้างบรรยากาศของการยอมรับการเปลี่ยนแปลง Moving Learning new work methods, behaviors, and systems ให้ศึกษาแนวทางการทำงาน พฤติกรรม และระบบใหม่ใหม่ Refreezing Involves reinforcing changes to make the new process second nature, accepted, and part of the job กระตุ้นให้เกิดการเปลี่ยนแปลงเพื่อรับกระบวนการใหม่ และส่วนขององค์การทำงานใหม่ Principles of Information Systems, Ninth Edition
Organizational Culture and Change (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
Reengineering and Continuous Improvement Process redesign การออกแบบกระบวนการใหม่ Radical redesign of business processes, organizational structures, information systems, and values of the organization to achieve a breakthrough in business results เป็นการออกแบบกระบวนการทางธุรกิจโ ครงสร้างขององค์กร ระบบสารสนเทศ และคุณค่าขององค์กรอย่างจริงจัง เพื่อให้ประสพความก้าวหน้าและผลของธุรกิจ Continuous improvement การปรับปรุงอย่างต่อเนื่อง Constantly seeking ways to improve business processes การหาหนทางอย่างอย่างต่อเนื่องที่จะ ปรับปรุงกระบวนการทางธุรกิจ Principles of Information Systems, Ninth Edition
Reengineering and Continuous Improvement (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
Reengineering and Continuous Improvement (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
Reengineering and Continuous Improvement (continued) Principles of Information Systems, Ninth Edition
User Satisfaction and Technology Acceptance Technology acceptance model (TAM) การยอมรับเทคโนโลยี Specifies the factors that can lead to better attitudes about the information system การระบุถึงองค์ประกอบที่จะนำไปสู่ทัศนคติที่ใหม่กว่าที่เกี่ยวกับระบบสารสนเทศ Technology diffusion การแพร่ Measure of how widely technology is spread throughout an organization การวัดว่าเทคโนโลยีสามารถที่จะแพร่ขยายไปทั่วองค์กรได้อย่างไร Technology infusion การแช่ Extent to which technology permeates a department วิธีการที่จะดูว่าเทคโนโลยีสามารถที่จะ แทรกเข้าไปในแผนกได้อย่างไร Principles of Information Systems, Ninth Edition
Quality Ability of a product or service to meet or exceed customer expectations เป็นการวัดความสามารถของการที่ผลิตภัณฑ์หรือบริการว่า สอดคล้องกับการคาดหวังของลูกค้ามากน้อยเพียงใด Techniques used to ensure quality Total quality management (TQM) การบริหารหรือวิธีการจัดการที่จะให้ได้มาซึ่งงานหรือบริการที่มีคุณภาพ ด้วยการร่วมมือร่วมใจกันของทุกคน ทุกระดับ ตอบสนองต่อความต้องการของลูกค้าที่ดีกว่า Six Sigma กระบวนการเพื่อลดความผิดพลาด (Defects) ที่เกิดขึ้นในกระบวนการต่างๆ โดยมุ่งเน้นให้เกิดความผิดพลาดน้อยที่สุด หรือ ลดความสูญเสียโอกาสให้เหลือน้อยที่สุด Principles of Information Systems, Ninth Edition
Outsourcing, On-Demand Computing, and Downsizing Contracting with outside professional services เป็นการทำข้อตกลงหรือสัญญากับการให้บริการจากหน่วยงานอาชีพภายนอก On-demand computing Contracting for computer resources to rapidly respond to an organization’s varying workflow Also called on-demand business or utility computing เป็นการทำสัญญากับแหล่งงทรัพยากรคอมพิวเตอร์เพื่อตอบสนองความต้องการขององค์กรที่จะทำงานได้ลื่นไหลและรวดเร็ว Downsizing Reducing number of employees Principles of Information Systems, Ninth Edition
Competitive Advantage Significant and (ideally) long-term benefit to a company over its competition เป็นกที่สำคัญารสร้างรายได้หรือผลประโยชน์ให้กับบริษัทและระยะยาวในการที่จะได้เปรียบคู่แข่งขัน Ability to establish and maintain competitive advantage is vital to the company’s success ความสามารถในการสร้างและคงไว้ซึ่งการได้เปรียบเชิงการแข่งขันถือว่าเป็นหน้าเป็นตาของความสำเร็จของบริษัทยิ่ง Principles of Information Systems, Ninth Edition
Factors That Lead Firms to Seek Competitive Advantage องค์ประกอบที่จะนำบริษัทไปสู่การได้เปรียบเชิงการแข่งขัน Rivalry การแข่งขัน among existing competitors Threat of new entrants ภัยคุกคามจาก คู่แข่งขันรายใหม่ Threat of substitute products and services ภัยคุกคามจากผลิตภัณฑ์หรือบริการที่นำมาใช้แทนทดแทน Bargaining power of customers and suppliers อำนาจการต่อรองของลูกค้าและผู้ส่งสินค้า Principles of Information Systems, Ninth Edition
Strategic Planning for Competitive Advantage การวางแผนกลยุทธ์เพื่อการได้เปรียบเชิงการแข่งขัน Cost leadership Differentiation Niche strategy Altering the industry structure Principles of Information Systems, Ninth Edition
Strategic Planning for Competitive Advantage (continued) Creating new products and services Improving existing product lines and service Other strategies Growth in sales First to market Customizing products and services ผลิตภัณฑ์ที่ปรับแต่ง Hiring the best people Principles of Information Systems, Ninth Edition
Performance-Based Information Systems Principles of Information Systems, Ninth Edition
Performance-Based Information Systems (continued) Major stages in the use of information systems Cost reduction and productivity การลดค่าใช้จ่ายและผลผลิต Competitive advantage การได้เปรียบเชิงการแข่งขัน Performance-based management การจัดการเรื่องการทำงาน Principles of Information Systems, Ninth Edition
Productivity A measure of output achieved divided by input required ผลผลิตวัดได้จากการเอา ผลผลิตที่ผลิตได้หารด้วย ค่าที่นำเข้า Higher level of output for a given level of input means greater productivity ถ้ามูลค่าที่ได้ออกมาในระดับสูงแสดงให้เห็นถึงการที่ได้ผลผลิตสูง ดังมีสูตรที่กำหนดเป็นเปอร์เซ็นต์ Productivity = (Output / Input) × 100% Principles of Information Systems, Ninth Edition
Return on Investment and the Value of Information Systems ผลตอบแทนที่ได้จากการลงทุนและมูลค่าของระบบสาระสนเทศ Earnings growth การเติบโตของกำไร Market share and speed to Market ส่วนแบ่งการตลาดและความเร็วในการเข้าสู่ตลาด Customer awareness and satisfaction การรับรู้และความพึงพอใจของลูกค้า Total cost of ownership มูลค่ารวมของการเป็นเจ้าของ Principles of Information Systems, Ninth Edition
Risk Information systems can sometimes be costly failures ระบบสารสนเทศอาจจะก่อให้เกิดการล้มเหลวในด้านมูลค่าในบางครั้ง Costs of development and implementation can be greater than the returns from the new system ราคาของการพัฒนาและนำระบบสารสนเทศไม้ชายอาจจะมีค่ามากกว่าผลตอบแทนที่ได้จากการใช้ระบบใหม่ Principles of Information Systems, Ninth Edition
Careers in Information Systems Principles of Information Systems, Ninth Edition
Careers in Information Systems Degree programs การศึกษา ระดับบัณฑิต ระบบสารสนเทศ ผู้มีปริญญาทางด้านธุรกิจที่ เน้นการค้าระหว่างประเทศ ซึ่งมีการแข่งขันกันสูงระหว่าง Degrees in information systems Business degrees with a global or international orientation Students are increasingly completing business degrees with a global or international orientation Opportunities in information systems are not confined to single countries โอกาสในการแข่งขันกันในสายระบบสารสนเทศอาจจะไม่ใช่เพียงในประเทศอย่างเดียวแต่ประเทศเพื่อนบ้านข้างเคียงด้วย Principles of Information Systems, Ninth Edition
Roles, Functions, and Careers in IS บทบาทหน้าที่และอาชีพใน เอส Primary responsibilities in information systems หน้าที่ความรับผิดชอบในเบื้องต้นของระบบสารสนเทศ Operations Systems development Support Information service units Principles of Information Systems, Ninth Edition
Typical IS Titles and Functions Chief information officer (CIO) Employs the IS department’s equipment and personnel to help the organization attain its goals หัวหน้าฝ่ายสารสนเทศ มีหน้าที่กำกับดูแลฝ่ายสาระสนเทศ อุปกรณ์เครื่องไม้เครื่องมือบุคลากร เพื่อให้องค์กรสามารถที่จะก้าวไปสู่เป้าหมายที่กำหนด LAN administrators Set up and manage the network hardware, software, and security processes มีหน้าที่สร้างติดตั้งจัดการเครือข่ายทางฮาร์ดแวร์ซอฟแวร์ และการรักษาความปลอดภัย Principles of Information Systems, Ninth Edition
Typical IS Titles and Functions (continued) Internet careers Internet strategists and administrators Internet systems developers Internet programmers Internet or Web site operators Certification การรับรอง Process for testing skills and knowledge resulting in an endorsement by the certifying authority การได้มาตรฐานรับรอง เป็นกระบวนการของการทดสอบทักษะความรู้ซึ่งมีผลต่อการขอการ การรับรองและการได้รับการสิทธิประกัน Principles of Information Systems, Ninth Edition
Other IS Careers New and exciting careers have developed in security and fraud detection and prevention ยังมีให้ หน้าที่หรืออาชีพที่น่าสนใจเช่นเรื่องของการพัฒนาระบบการป้องกันความปลอดภัยและป้องกันการหลอกลวง Other IS career opportunities include being employed by technology companies, such as: โอกาสการที่จะได้อาชีพทางระบบสารสนเทศอื่นๆในบริษัทเทคโนโลยีที่สำคัญ Microsoft (www.microsoft.com), Google (www.google.com), Dell (www.dell.com), and many others Principles of Information Systems, Ninth Edition
Finding a Job in IS Developing an online résumé can be critical to finding a good job การรู้จักกันเขียนประวัติหรือใบสมัครที่จะใช้ในการหางานผ่านทางระบบออนไลน์ ถือว่าเป็นประเด็นสำคัญ Job search approaches On campus visits Referrals from professors, friends, and family members The Internet Online job sites Company Web sites Social networking sites Blogs Principles of Information Systems, Ninth Edition
Summary Organizations Categories of organizational structure Systems with inputs, transformation mechanisms, and outputs Categories of organizational structure Traditional, project, team, and virtual Organizational culture Major understandings and assumptions Reengineering Radical redesign of business processes, organizational structures, information systems, and values of the organization Principles of Information Systems, Ninth Edition
Summary (continued) Continuous improvement Outsourcing Downsizing Constantly seeking ways to improve business processes Outsourcing Contracting with outside professional services Downsizing Reducing number of employees Competitive advantage Significant, and (ideally) long-term benefit to a company over its competition Principles of Information Systems, Ninth Edition
Summary (continued) Performance-based information systems Productivity Consider both strategic advantage and costs Productivity Measure of output achieved divided by input required Primary responsibilities in information systems Operations, systems development, and support Typical IS titles Chief Information Officer (CIO), LAN administrators, and Internet strategists Principles of Information Systems, Ninth Edition
Review question #2
ส วั ส ดี