การผสมเสียง Sound Mixer

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
Advertisements

Texture การประมวลผลภาพแบบดิจิตอล Ian Thomas
จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
Adjective โดย…...
Chapter5:Sound (เสียง)
FireWire.
Moment in Life บางขณะของชีวิต.
ตัวเก็บประจุและความจุไฟฟ้า
Stack.
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
Data Transmission Encoding Techniques and Transmission mode
เครื่องเสียงเพื่อการศึกษา
Digital Data Communication Technique
Merchant Marine Training Centre วิชาการเป็นเลิศ เชิดชู คุณธรรม ผู้นำ.
Doctor’s Orders. Take up to start doing a particular job or activity. Take up เริ่มต้นดำเนินการ.
การติดตั้ง จัดการแฟ้มเสียง บันทึกเสียง และ effect
Process Analysis การวิเคราะห์กระบวนการ
Wh-Question.
Orientation for undergraduate students in Food Engineering Food Engineering Program Department of Food Science and Technology Food Engineering – a hot.
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Chapter 3 Simple Supervised learning
Chapter 04 Flowchart ผู้สอน อ.ยืนยง กันทะเนตร
ครูปัทมา แฝงสวัสดิ์. การอ่านเรื่องงานแล้ว บอกรายละเอียดและ สาระสำคัญ.
Mathematical Model of Physical Systems. Mechanical, electrical, thermal, hydraulic, economic, biological, etc, systems, may be characterized by differential.
Programming & Algorithm
Present Continuous.
 How do we improve the test?  Why do we have to improve the test?
Part of Speech Conjunction.
การบันทึกข้อมูล สุรพล บุญลือ ภาควิชาเทคโนโลยีและสื่อสาร การศึกษา คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรมและ เทคโนโลยี ม. เทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
English for everyday use
ว เคมีพื้นฐาน พันธะเคมี
ว เคมีพื้นฐาน พันธะเคมี
Establishing a Culture of Achievement: Multiliteracies in the ELT Classroom Session #2: 27 July 2012.
ครูรุจิรา ทับศรีนวล “ATHENS”. “ATHENS” สามารถพูดและเขียนบรรยาย ลักษณะต่างๆ ของเมืองได้
ภาษาอังกฤษ อ่าน-เขียน 2
ปริมาณสัมพันธ์ ผู้สอน อ. ศราวุทธ แสงอุไร Composition Stoichiometry ว ปริมาณสัมพันธ์ สถานะของ สาร และเคมีไฟฟ้า นายศราวุทธ แสงอุไร ครูวิชาการสาขาเคมี
ครูรุจิรา ทับศรีนวล “Room service”. “Room service”
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
Self-access materials By Self-access Learning Centre, KMUTT Copyright © 2011 Self-access Learning Centre, KMUTT Synonym.
Multimedia Systems รศ. ดร. บุญวัฒน์ อัตชู
CHAPTER 18 BJT-TRANSISTORS.
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
Concept and Terminology Guided media (wired) Twisted pair Coaxial cable Optical fiber Unguided media (wireless) Air Seawater Vacuum Direct link Point.
Page : Stability and Statdy-State Error Chapter 3 Design of Discrete-Time control systems Stability and Steady-State Error.
D 2 E 1 S E M N G ม. I G I T Grammar A L 4.0.
ความคิดเรื่องวุฒิภาวะในศิลปะและการวิจารณ์
Tides.
เครื่องวัดแบบชี้ค่ากระแสสลับ AC Indicating Instruments
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
Air Carbon Arc Cutting/Gouging
Dr.Surasak Mungsing CSE 221/ICT221 การวิเคราะห์และออกแบบขั้นตอนวิธี Lecture 13: การคำนวณได้และการตัดสินใจของปัญหา ที่ยากต่อการแก้ไข.
อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing. อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing.
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการเงิน
บทที่ 1 ความรู้เบื้องต้น เกี่ยวกับระบบสารสนเทศ
Principles of Accounting II
ตอนที่ 3: ท่านเป็นผู้ชอบธรรมได้อย่างไร?
Multimedia Production
คำเทศนาชุด: ท่านมีของประทาน
1 ยอห์น 1:5-7 5 นี่เป็นเรื่องราวซึ่งเราได้ยินจากพระองค์และประกาศแก่ท่าน คือพระเจ้าทรงเป็นความสว่าง ในพระองค์ไม่มีความมืดเลย 6 ถ้าเราอ้างว่ามีสามัคคีธรรมกับพระองค์แต่ยังดำเนินในความมืด.
(การสุ่มตัวอย่างเพื่อการยอมรับ)
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทาง การตลาด
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
แล้วไงเกี่ยวกับความจริง What About Truth?
1. พระเยซูทรงต้องการให้เราเป็น เหมือนพระองค์
ตอนที่ 4: เคลื่อนไปกับของประทานของท่าน Part 4: Flowing In Your Gift
โครงการสัมมนาเชิงปฏิบัติการบูรณาการภาครัฐและเอกชนในการจัดยุทธศาสตร์เศรษฐกิจภาคตะวันออก This template can be used as a starter file to give updates for.
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
Air-Sea Interactions.
Color Standards A pixel color is represented as a point in 3-D space. Axis may be labeled as independent colors such as R, G, B or may use other independent.
Thai Customs Civics M.5 AJ.Poupe’.
ใบสำเนางานนำเสนอ:

การผสมเสียง Sound Mixer สุรพล บุญลือ ภาควิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรมและเทคโนโลยี ม.เทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี

การผสมสัญญาณเสียง เป็นการนำเสียงจากแหล่งต่างๆ เข้ามาบันทึกร่วมกัน ปรับแต่ง ระดับเสียง ความดังในแต่ละสัญญาณ ปรับแต่ง ความถี่ของเสียง ปรับทิศทางของเสียง สร้างสรรค์ลักษณะพิเศษต่าง

เป็นการนำเสียงจากแหล่งต่างๆ เข้ามาบันทึกร่วมกัน นำเสียงจากแหล่งสัญญาณต่างๆเข้ามาร่วมกัน

ปรับแต่ง ระดับเสียง ความดังในแต่ละสัญญาณ สัญญาณที่มาจากแหล่งต่างๆ มีระดับของสัญญาณไม่เท่ากัน

ปรับแต่ง ความถี่ของเสียง ความถี่ของเสียง สามารถทำการปรับแก้ ได้ โดยจะมีการแบ่งออกเป็น ย่านต่างๆ

ปรับทิศทางของเสียง สามารถปรับทิศทางของเสียง ซ้ายและขวาได้

สร้างสรรค์ลักษณะพิเศษต่าง การปรับลักษณะต่างๆ ของเสียงได้ แบ่งออกได้เป็น 3 ประเภท Frequency behaviour Time behaviour, and Amplitude behaviour

Frequency behaviour การปรับแต่งในส่วนของความถี่เสียง ได้ใช้ลักษณะต่าง ดังนี้ Equalisers Guitar "Wah Wah" Pedals Pitch Transposers Harmonisers Ring Modulators Exciters Psychoacoustic Enhancers

Time behavior การปรับแต่งในส่วนของเวลาของเสียง ได้ใช้ลักษณะต่าง ดังนี้ Delays Reverbs Flangers Phasers Chorus Double-Tracking Devices

Amplitude behavior การปรับแต่งในส่วนของความกว้างของเสียง ได้ใช้ลักษณะต่าง ดังนี้ Compressors Limiters Expanders Companders Noise gates Noise Reduction (NR) Devices Vocoders

Pan To place a mono or stereo sound source perceptually between two or more speakers

Graphic EQ Graphic EQ Envelope,10 Band,20 Band

Paragraphic EQ เป็นการปรับเพื่อเลือกหรือตัดเฉพาะเสียงที่ต้องการได้

Parametric EQ เป็นการปรับเพื่อเลือกหรือปรับเพื่อให้เสียงที่ต้องการผ่านไปได้

Graphic Fade เป็นการปรับเพื่อเลือกระดับความดังของเสียง

การผสมสัญญาณเสียง มี 2 ลักษณะคือ การบันทึกจากแหล่งเสียงโดยตรง During the recording, or tracking stage การผสมจาก แห่งสัญญาณที่บันทึกไว้ During the mixdown stage

การบันทึกจากแหล่งเสียงโดยตรง During the recording, or tracking stage

การผสมจาก แห่งสัญญาณที่บันทึกไว้ During the mixdown stage

ทำความรู้จักกับ Mixer เครื่องผสมสัญญาณ แบบพื้นฐาน

การใช้อุปกรณ์ในการผสมสัญญาณ Mixer เครื่องผสมสัญญาณ แบบขั้นสูง

ส่วนประกอบของ Mixer

ส่วนประกอบของ Mixer

What is a Mixdown / Mastering deck? การ มิกซ์ดาวน์ คือการทำงานในขั้นสุดท้าย หลังจากที่แน่ใจแล้ว ว่าจะไม่มีการเปลี่ยนแปลง ซึ่งการมิกซ์ดาวน์จะมี เหมือนกับการผสมสัญญาณ คือจะมีอยู่ 2 วิธี คือ 1.การผสมสัญญาณสด จากแหล่งเสียงโดยตรง 2.การบันทึกสัญญาณ จากแหล่งบันทึกต่างๆ Mastering deck คือผลงานที่เสร็จแล้วก่อนจะนำไปใช้

การบันทึกแบบ magnetic record Analogue tape heads Audio signals are sent to a magnetic record head which converts an electrical signal to a magnetic field of varying stength.   A model tape head showing one track ... ... and a real one                                                           

การใช้อุปกรณ์ในการบันทึกสัญญาณแบบสามหัวเทป The 3 head system A single head can perform both record and reproduce functions, but better quality can be obtained if two separate heads are used, each one optimized for its specific task. In addition, there needs to be a third head to enable the erasing of previously recorded tape. Studio machines therefore generally have 3 tape heads, arranged as follows:                                                            The erase head uses a high-level signal from the same oscillator which is used to provide bias for the record head.

การบันทึกสัญญาณ Mixer The synchronization problem Record heads and repro heads obviously can't physically occupy the same location. An instrument recorded on Track 1 is recorded on tape commencing at the location of the record head.                                                                     The trouble is, to overdub another instrument on track 2, you have to listen to, or monitor track 1 so you know when to start playing. Of course, if you play back the tape, listen to track 1 off the repro head, and record track 2 with the record head ...                                                                     

การบันทึกสัญญาณ ลงเส้นเทป But eight tracks on half-inch tape each have a narrower track width than two tracks on a quarter inch half-track machine. 8 tracks on 1/2" - Narrower tracks than ... ... 2 tracks on 1/4" tape

ระดับความแรงของสัญญาณในเส้นเทป This is particularly important for bass response. Low frequencies are recorded deeper in the magnetic oxide medium. At higher tape speeds, narrow tracks can't transfer low frequency information as efficiently to and from the heads, and wider tracks provide more raw data.                                                                              

การบันทึกของสัญญาณดิจิตอล Digital Recording   How is it different from analogue? For a start there is usually far less technical preparation, such as alignment, bias and EQ. However, linear digital recorders such as reel-to-reel DASH machines, and rotary head Modular Digital Multitracks (MDMs) still require cleaning and maintenance and computer-based systems require the usual house-keeping chores needed for computers..                                                            Two Digital Recordings ...     If the numbers can be read accurately, the playback will be identical.

Mixdown Decks & Devices The master tape or sound file Once all tracks have been recorded on a multitrack and a mix is set up and ready, the final step is the creation of a master tape or sound file. This involves transferring the sounds from multitrack and re-recording them on a separate system. Regardless of the recording format used, track configuration is usually 2-track stereo.However, any track configuration required, such as 5.1 or 7.1 channel sound for film soundtracks and multimedia performances can be employed.

DAT machines are commonly used in many studios as master recorders.                                                                                                                                   Tascam DA40 16-bit DAT Recorder Tascam DA45HR 24-bit DAT Recorder

Analogue Recorders in both 1/4" and 1/2" formats are still used by many facilities. Professional analogue recorders are sophisticated high-quality devices and with proper set-up for bias and replay EQ, quality noise-reduction sytems and professional tape will give excellent results.

Digital Recorders CD-Rs - recordable CDs - are fast becoming the preferred mixdown medium Mastering on CD-R for many studios. Most CD recorders are 16-bit machines, so recording facilities with 20/24-bit multitrack digital audio face a nasty problem. A 16-bit CD recorder simply truncates the word length and so wipes out any gains made by using the higher quality multitrack.

การแยกช่องในการบันทึก                                      Any old track will do, won't it? Theoretically, yes. but in practice there are certain things to consider. Look at this typical track assignment for bed track recording on a 24-track:

การกำหนด เสียงในแต่ละช่องเพื่อการบันทึก Keeping track of the tracks KIK SN HH RT1 VOX PNO KBD GTR Kick Drum Snare Hi-Hats Rack Tom 1 Vocals Piano Keyboard Guitar Scribble strips - A visual indication of track assignments is generally provided by scribble strips on which you can write the names of sound sources with a marker pen.

การได้ยินเสียง ของผู้บันทึกเสียง

การได้ยินเสียง ของผู้บันทึกเสียง

การตรวจสอบเสียง Metering  Seeing is Believing ... Good hearing discrimination is essential to working with the fine details of sound - you don't have to see a mix. But our sense of hearing is not particularly good at judging levels of sound, because we don't actually perceive levels, we perceive loudness. The actual level of signal passing through various parts of the recording system is a physical quantity which is measureable by a device such as a meter. The loudness of that signal is a subjective phenomenon which varies from person to person

เท่าไหร่ จึงจะดี Root Mean Square, or RMS value of the audio signal. The RMS value is effectively the equivalent value in DC of an AC waveform. For sine waves only, the RMS value is 0.707 of the peak value, or roughly 3dB lower than the peak. Engineers using digital technology therefore need metering tools that show precisely what peak level is attained by an audio signal.

VU Meters Volume Unit meters are averaging devices, usually displaying the Root Mean Square (RMS) value of the signal. Their ballistics (the speed with which they respond to signals) are very different to those of peak meters, with a response time of around 1/3 of a second - similar to that of human hearing.

PMPO และ RMS ในเครื่องขยายเสียงคืออะไร? PMPO (Peak Music Power Output) เป็นหน่วยวัดของกำลังขับเสียงระดับสูงที่สุดจากทั้งช่องเสียงซ้ายและขวารวมกันสำหรับการขับเสียงในระยะเวลาสั้นๆ โดยไม่ทำให้เสียงเพี้ยน 250 Watts RMS (Root Mean Square) หมายถึงประสิทธิภาพหรือค่าเฉลี่ยของกำลังเสียงที่ขับอย่างต่อเนื่อง หน่วยวัด RMS เป็นตัวบอกที่ดีกว่าสำหรับกำลังขับของเครื่องขยายเสียง 10 Watts

ลักษณะต่างของการใช้เครื่องผสมสัญญาณ

การนำสัญญาณจากไมค์ สู่เครื่องผสมสัญญาณ

การตรวจสอบสัญญาณจากเครื่องผสมสัญญาณ

การผสมสัญญาณหลากแหล่ง สู่เครื่องบันทึก

การนำสัญญาณ สู่เครื่องบันทึกและส่งไปที่ FX

การนำสัญญาณหลากแหล่ง สู่เครื่องผสม โดยใช้ Patch Bay

การนำสัญญาณหลากแหล่ง สู่เครื่องผสม โดยใช้ Patch Bay

เอกสาร อ้างอิง http://www. audioed. com เอกสาร อ้างอิง http://www.audioed.com.au/secure/Platinum/modules / Studio%20Intro/mod_intro4_1.html