Chapter XIII Wholesaling By Aj-Kulachatr Chatrakul Na Ayudhaya Marketing Department Business Administration Faculty Payap University Chiang-Mai Thailand
Chapter XIII Wholesaling Nature and Importance of Wholesaling Wholesaling includes ; all the activities involved in selling goods or services to those who buy for resale or business use. (Kotler Philip , Marketing Management Analysis , Planning , Implementing and Control. 1994 , P-576)
(One-to-Many) ผู้ผลิต/ ผู้จัดจำหน่าย ร้านค้าปลีก
ผู้ผลิต/ ผู้จัดจำหน่าย ChannelOne ผู้ผลิต/ ผู้จัดจำหน่าย ผู้ค้าปลีก Wholesaling
Chapter XIII Wholesaling Wholesaler = Merchant Middle man มีกรรมสิทธิ์ในสินค้าที่จัดการขายส่ง มีโกดังสินค้าและบริหารสินค้าด้วยตนเอง Wholesaling Middleman Manufacturer Agent , Broker ไม่มีกรรมสิทธิ์ในตัวสินค้า รับค่าตอบแทนแบบ Commissions
Chapter XIII Wholesaling Wholesalers Functions Selling & Promotion Buying & Assortment Building Breaking Bulk Warehousing Transportation Financing Risk taking Market Information Anticipating Customer’s need Management Services and Counseling
Wholesaling Major Type of Wholesalers Merchant Wholesalers Full-service Wholesalers General merchandise Wholesalers Single-line Wholesalers Specialty Wholesalers Limited-service Wholesalers Cash & Carry Wholesalers Drop-shipper or Desk Jobber Wagon , Truck Jobber Rack Jobber Producer’s Cooperatives Mail Order Wholesaler
Wholesaling Major Type of Wholesalers Broker & Agent Brokers Manufacturer’s Agent Commission Merchants Manufacturers’ Sales Offices /Branch Sales Branches and Offices Purchasing Offices Miscellaneous Wholesalers Market Place (Agriculture Assemblers) Petroleum Bulk Tank or Gas Terminals Auction House
Wholesaling Trend in Wholesaling ความสำคัญของการค้าส่งเริ่มลดความสำคัญลง เพราะเหตุผลต่างๆ ดังนี้ ผู้ผลิตและผู้ค้าปลีกมีขนาดใหญ่ขึ้น จึงมีระบบขนส่งเอง มีการใช้ระบบค้าปลีกลูกโซ่และระบบแฟรนไชส์มากขึ้น ผู้ผลิตเริ่มตัดตอนคนกลาง โดยสร้างทีมการตลาดที่เข้มแข็งเพื่อติดต่อกับผู้ค้าปลีกหรือผู้บริโภคโดยตรง ผู้ผลิตเริ่มใช้บริการจากเว็บและอินเตอร์เนตมากขึ้นในการจัดจำหน่าย แนวทางการแก้ไขปัญหาของผู้ค้าส่ง ใช้ศักยภาพของตนที่มี เช่น การคลังสินค้า การบริการขนส่ง ในการสร้างพันธมิตรร่วมกับผู้ผลิต หรือ ผู้ค้าปลีก (Collaboration Strategy) การใช้เทคโนโลยีด้านการสื่อสารข้อมูลในการติดต่อกับผู้ผลิตหรือผู้ค้าปลีก