ความร่วมมือระหว่างไทย-กัมพูชา ในกรอบความร่วมมือทางเศรษฐกิจกับ ประเทศเพื่อนบ้าน (GMS และ ACMECS) Ambassador Jan Palmstierna, Head of Swedish Business Delegations, Minister Kaarlo Laakso, Embassy of Sweden, Deputy Head of Mission, Distinguished Swedish Business Delegates, Ladies and Gentlemen, It is indeed an honor and privilege for me to welcome all of you to Bangkok. I have been looking forward to receiving your delegations since my last visit in Stockholm to attend the Mekong Forum in 2005, where we had very fruitful gathering and discussion on the development of the GMS there.
ส่วนแบ่งการผลิตรายประเทศในเอเซียตะวันออกเฉียงใต้ รายได้ต่อหัวประชากร % การเติบโตของ GDP รายสาขาการผลิต 24,220 Industrial sector in Thailand contributed 46.7% of total share, followed by the service sector which is accounted for 44%. Agriculture sector, although remains the key sector to major population, the ratio is only about 9.3%. Trend of growth in this sector declined in the past 2-3 years. Thailand’s per capita GNP is at the third rank in Southeast Asia, accounted to 2,540 USD which is about 1/10 of Singapore’s per capita GNP (24,220 USD) and only about a half of Malaysia’s per capita GNP. In a notable performance, Singapore’s service sector has largest portion –about 68.7% of the total share. 4,650 2,540 320 1,140 1,170 390 550 Note: - Data in 2004. Myanmar’s and Brunei’s performance cannot be assessed because of inadequate data Source: Asian Development Outlook 2006
ความร่วมมือทางเศรษฐกิจในลุ่มแม่น้ำโขง เป้าหมาย: เพื่อส่งเสริมการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมโดยการเชื่อมโยงเศรษฐกิจในอนุภูมิภาค 9 สาขาความร่วมมือ: คมนาคมขนส่ง พลังงาน โทรคมนาคม ท่องเที่ยว สิ่งแวดล้อม HRD อำนวยความสะดวกทางการค้า การลงทุน เกษตร Yunnan GuangXi Myanmar ทะเลจีนใต้ Highlight: ความสำเร็จที่ผ่านมา เศรษฐกิจขยายตัว 9% ความเชื่อมโยงทางเศรษฐกิจที่ใกล้ชิดยิ่งขึ้นในกลุ่มประเทศสมาชิก ความก้าวหน้าการพัฒนาโครงสร้างพื้นฐานและซอฟท์แวร์เพื่อสนับสนุนกิจกรรมทางเศรษฐกิจ ส่งเสริมสนับสนุนความร่วมมือแบบ South-South โดยมีไทยและจีนเป็นประเทศผู้ให้ (Emerging Donors) Thailand Some of you here may already know that the GMS comprises six Mekong riparian countries namely Cambodia, Lao PDR, PR China, Myanmar, Vietnam, and Thailand. The Program has started in 1992, when the political situation eased in the subregion, with the objective of facilitating economic cooperation and integration among the six countries of the Mekong Subregion. Since then, GMS has evolved gradually and now covers eight (9) priority sectors as you see in the slide. It is now considered as a broad-based comprehensive scheme and regarded as a successful model of regional cooperation. Vietnam Cambodia ทะเลอันดามัน อ่าวไทย
ไทยกับกลุ่มความร่วมมือทางเศรษฐกิจในภูมิภาค WTO EU Korea Japan PRC ASEM ACD GMS + ACMECS ASEAN AFTA IAI AEC NAFTA APEC BIMST-EC While Southeast Asia is our most geographically immediate priority, Thailand is also looking beyond for cooperation opportunities. Asia is where over 60 percent of the world’s population live. Asia’s international foreign reserves make up over 75 percent of the developing world’s combined. We believe that these factors, in addition to Asia’s abundant natural resources, cultural diversity, and ancient wisdom, are sources of strength that can and should be tapped. The best first step to unlock this potential is through greater cooperation and dialogue. Towards this goal, Thailand initiated the Asia Cooperation Dialogue, or ACD, as the first ever ministerial-level forum to encompass all the various sub-regions of Asia. During the past 4 years, the ACD has rapidly expanded its membership and scope of cooperation, which included energy security, poverty eradication and financial cooperation, among many others. One of the issues on which the ACD has been particularly active is the development of an Asian bond market. The 1997 crisis taught us the importance of having a regional financial architecture to ensure stability in the face of global volatility and uncertainty. The Asian bond market would serve a dual purpose. It would be another alternative for international and regional investors to put their capital. It would also help channel that capital towards financing Asia’s development needs, thus enabling Asia’s wealth to create greater prosperity in our region rather than elsewhere. At the international level, we are committed to multilateral solutions in both the economic and political spheres, particularly to seeing the Doha Round of trade negotiations concluded on time. To lock in the benefits of freer trade while the WTO talks continue, we have been pursuing regional and bilateral free trade agreements with key partners, including India, Japan and the United States. Countries with which we already have FTAs in place are China, Australia, New Zealand and Bahrain. Free trade is a strange creature. It is something that economists overwhelmingly believe in and governments work hard to achieve, because they are convinced it would benefit the economy. But free trade, as part of the broader phenomenon of globalization, also finds fierce resistance from people in both developed and developing countries. IMT-GT FTAs… e.g. China, Australia, New Zealand, Bahrain, India, USA, Japan, etc…
การพัฒนาความร่วมมือทางเศรษฐกิจกับกลุ่มประเทศเพื่อนบ้าน Korea China Afganistan Japan Pakistan Bangladesh India Myanmar Laos Thailand Vietnam Philippines Cambodia Sri Lanka Malaysia Brunei Singapore Indonesia
สภาพปัจจุบัน : ไทยมีระดับการพัฒนาสูงกว่า ประเทศเพื่อนบ้าน สภาพปัจจุบัน : ไทยมีระดับการพัฒนาสูงกว่า ประเทศเพื่อนบ้าน รายได้ : บาทต่อปี GDP : พันล้านบาท ค่าจ้างแรงงาน : ไทยสูงกว่า พม่า ลาว กัมพูชา 5-7 เท่า
FLOW ของปัจจัยการผลิต ประเทศ เพื่อนบ้าน เงินทุน การคาดการณ์ ในอนาคต ช่องว่างทางเศรษฐกิจ จะห่างมากขึ้นระหว่างไทยกับเพื่อนบ้าน การ Flow จะมากขึ้นหากเศรษฐกิจไทยเข้มแข็งและขยายตัวเร็วกว่าเพื่อนบ้าน เทคโนโลยี วัตถุดิบ ไทย แรงงาน Flow ของปัจจัยการผลิตบางส่วนทำให้เกิดปัญหา โดยเฉพาะแรงงานหลบหนีเข้าเมือง สิ่งผิดกฎหมาย ยาเสพติด FLOW ของสินค้า (Click) At this point, maybe some of you are wondering why SKR and NBR should do the business forum together? Let me repeat something we keep saying from the beginning of the study. This is the fact that there is a very clear complementary characteristics between SKR and NBR. Firstly, (click) SKR(Lao) side has advantage in a Local Resource Base. On the other hand, (click) NBR (Thai) side has a better Market Access. (click) To link Local Resources on the Lao side and a Market Access on the Thai side, (click) it is needed to bring a package of capital investment and technology transfer into the CBR. So, who will be the agents to facilitate this complementary package within the local socio-economic context? The answer is clear (click). They are the business persons in SKR and NBR, Then who will be the providers of these capital-and-technology packages. The answer is, any business person from both inside and outside of the CBR, who is really interested in doing business in the CBR. Primary Product ไทย ประเทศ เพื่อนบ้าน Finished Product
แนวทางหลัก พัฒนาโครงสร้างพื้นฐาน/ระบบโลจิสติกส์เชี่อมโยงประเทศเพื่อนบ้าน (ลาว/เวียดนาม และกัมพูชา) และการอำนวยความสะดวกการขนส่งข้ามพรมแดน พัฒนาฐานการผลิตตามแนวชายแดน เพื่อเชื่อมโยงการผลิตร่วม พัฒนาความเข้มแข็งของคลัสเตอร์อุตสาหกรรมที่มีศักยภาพ พัฒนาการท่องเที่ยวเชื่อมโยงไทย-เพื่อนบ้าน เตรียมความพร้อมและพัฒนาเมืองชายแดนให้สามารถเป็นประตูการค้า และเมืองตอนในให้สามารถมีบทบาทสนับสนุนตามศักยภาพ พัฒนาเอกชนท้องถิ่นให้เข้มแข็งและสามารถได้ประโยชน์จากการพัฒนาระหว่างประเทศ สร้างเครือข่ายการมีส่วนร่วมและการกระจายประโยชน์การพัฒนาสู่ประชาชน สถาบันการศึกษา ภาควิชาการ
GMS Transport Corridors พัฒนาโครงสร้างพื้นฐาน /ระบบโลจิสติกส์เชี่อมโยงประเทศเพื่อนบ้าน (ลาว/เวียดนาม และกัมพูชา) Corridors หลัก พาดผ่าน ได้แก่ East-West, Central และ Northeastern Corridor
โครงข่ายการพัฒนาโครงสร้างพื้นฐานในกรอบแผนงาน GMS พัฒนาเส้นทางคมนาคม โทรคมนาคมและโครงข่าย สายส่งพลังงาน (อุบล อุดร และจ.เลย) 2006 1992 2015 I would like to focus on the results so far. Let’s take a look at the progress we’ve made in Connectivity. Roads, power, and telecoms are key elements of connectivity. Much progress has been made since 1992, and current plans show substantially increased connectivity by 2015. Roads Telecommunications Power Transmission Line
เส้นทางคมนาคมเชื่อมโยงกับประเทศเพื่อนบ้าน ต้าลี่ คุนหมิง แม่สาย-เชียงตุง-เชียงรุ่ง-คุนหมิง มูเซ เชียงรุ่ง ลาเซียว เหอโข่ว ลาวไค ต้าลั่ว มัณฑะเลย์ โมฮัน เชียงของ-หลวงน้ำทา-เชียงรุ่ง-คุนหมิง เชียงตุง ต้าลั่ว ฮานอย บ่อเต็น หลวงน้ำทา ท่าขี้เหล็ก ไฮฟอง แม่สาย ห้วยทราย หลวงพระบาง เชียงราย ปากแบ่ง เชียงของ ห้วยโก๋น วินห์ มุกดาหาร-สะหวัน นะเขต-ดองฮา-ดานัง เชียงใหม่ เวียงจันทน์ ทะเลจีนใต้ นครพนม สะหวันนะเขต ดองฮา ย่างกุ้ง แม่สอด มุกดาหาร ดานัง เมาะละแหม่ง อุบลราชธานี ปากเซ กรุงเทพ-พนมเปญ - โฮจิมินห์-วังเตา อัตตะปือ กรุงเทพฯ อรัญประเทศ เสียมเรียบ Poipet สตึงเตร็ง ตราด พนมเปญ ตราด-เกาะกง-สีหนุวิลล์ เกาะกง โฮจิมินห์ ทะเลอันดามัน สีหนุวิลล์ วังเตา แม่สอด-เมียวดี- เมาะละแหม่ง-ย่างกุ้ง อ่าวไทย ภูเก็ต สงขลา มาเลเซีย
บริการและ การท่องเที่ยว ศักยภาพการพัฒนาภูมิภาคของไทยเชื่อมโยง กับกัมพูชา ส่งเสริม Contract Farming ของจันทบุรี ตามกรอบ ACMECS (ครอบคลุมพืชเศรษฐกิจ 10 ชนิด และพืชพลังงาน) นำร่อง มาตรการยกเว้นภาษีพืชเป้าหมาย ภายใต้แผนปฏิบัติการ ACMECS จันทบุรี-พระตะบอง/ไพลิน เกษตร อุตสาหกรรม อุตสาหกรรมแปรรูปสินค้าเกษตร โดยเฉพาะสินค้าเกษตร Contract Farming สนับสนุนการจัดตั้งนิคมอุตสาหกรรมในกัมพูชา บริการและ การท่องเที่ยว พัฒนาแหล่งท่องเที่ยวเชื่อมโยง ทางบก / ทางทะเล พัฒนาแหล่งท่องเที่ยวเชิงนิเวศน์ / เชิงเกษตร พัฒนาตลาดการค้าชายแดนที่จันทบุรี สระแก้ว คมนาคม ขนส่ง เชื่อมโยงเส้นทางคมนาคม ปัจจัยสนับสนุนคือ GMS CBTA
แนวทางพัฒนาความร่วมมือระหว่างประเทศ (ไทย-กัมพูชา) แนวทางพัฒนาความร่วมมือระหว่างประเทศ (ไทย-กัมพูชา) เมืองทางฝั่งไทย เมืองทางฝั่งกัมพูชา เมืองหลวง / ศูนย์กลางหลัก จัดตั้งนิคมอุตสาหกรรม / พื้นที่อุตสาหกรรม เขตเศรษฐกิจการท่องเที่ยว เขตเศรษฐกิจการเกษตร ทะเลจีนใต้ เป้าหมายกิจกรรมทางเศรษฐกิจ : เขตประกอบการอุตสาหกรรม เขตการผลิตร่วม เน้นใช้ GSP วัตถุดิบ และแรงงาน Logistic industry เชื่อมโยงแหล่งท่องเที่ยว ตลาดกลางสินค้าเกษตรร่วม เชื่อมโยงธุรกิจบริการ พัฒนาโครงสร้างพื้นฐานร่วมกัน Sister Cities: ที่มีศักยภาพ ตราด – เกาะกง อรัญประเทศ – ปอยเปต บ้านผักกาด – ไพลิน ช่องจอม – ภูมิสำโรง ช่องสะงำ – อัลลองเวง อุบลราชธานี บุรีรัมย์ สุรินทร์ ศรีสะเกษ ช่องจอม ช่องสะงำ กรุงเทพฯ ภูมิสำโรง จอมกะสาน ปอยเปต อัลลองเวง อรัญประเทศ ศรีโสภณ เสียมเรียบ พระตะบอง จันทบุรี ไพลิน โพธิสัตว์ ตราด เกาะกง กำปงสะปือ พนมเปญ อ่าวไทย สีหนุวิลล์ โฮจิมินห์ซิตี้
สนามบิน ท่าเรือท้องถิ่น ความช่วยเหลือรัฐบาลไทยแก่ประเทศลุ่มแม่น้ำโขง Thailand Myanmar Cambodia LaoPRC. PRC 1 2 Kunming Dawei Trat Vung Tau Danang Yangon 6 3 4 10 11 12 14 13 5 Viet Nam 8 7 9 16 โครงการ รวม 7,792 ล้านบาท ก่อสร้างและปรับปรุง ถนน สะพาน เส้นทางรถไฟ สนามบิน ท่าเรือท้องถิ่น EC: Economic corridors are developing along transport routes-promoting increased production and trade. Commerce is thriving, esp. along the borders. Roadside business is booming. And agriculture products are finding new mkts, creating jobs and incomes.
แนวพื้นที่เศรษฐกิจตอนใต้ ไทย-กัมพูชา-เวียดนาม สุรินทร์ ศรีสะเกษ Lao PDR นครราชสีมา ช่องสะงำ BKK อรัญประเทศ Vietnam อัลลองเวง ปอยเปต ศรีโสภณ เสียมเรียบ สตึงเตร็ง ESB Battambang กำปงธม ตราด กำปงจาม โพธิสัตว์ เกาะกง พนมเปญ อ่าวไทย สเรอัมปึล โฮจิมินห์ซิตี้ วังเตา สีหนุวิลล์ Financial and technical assistance from Thailand to Cambodia for the 3 road segments as shown in the map. These are aimed to address the bottleneck problem by completing the missing links that obstruct the free flows of goods and people along the Southern economic corridor linking Thailand, Cambodia, and Vietnam. แนวพื้นที่เศรษฐกิจตอนใต้ ไทย-กัมพูชา-เวียดนาม
โครงการก่อสร้างถนนสาย 48 : เกาะกง–สะแรอัมเบิล (151กม.) THAILAND ตราด ไทยให้ความช่วยเหลือแบบให้เปล่าในการก่อสร้างสะพาน 4 แห่ง วงเงิน 288.3 ลบ. โดยใช้งบกลางปี 46 และ อนุมัติเงินกู้เงื่อนไขผ่อนปรนการก่อสร้างลาดยางถนน วงเงิน 867.8 ลบ. แก่กัมพูชา VIETNAM Sre Amble – Phnom Penh CAMBODIA บ้านหาดเล็ก เกาะกง พนมเปญ 48 4 3 ลักษณะโครงการ ก่อสร้างลาดยาง 2 ช่องจราจร ระยะทาง 151กม. สะพานข้ามแม่น้ำ 4 แห่ง ความยาวรวม 1,560 ม. อ. สะแรอัมเบิล กำพต Thai / Cambodian Border สีหนุวิลล์ ฮาเตียน สถานะปัจจุบัน งานถนน แล้วเสร็จ งานสะพาน คาดว่าแล้วเสร็จปลายปี 2552 Koh Kong Industrial Estate Ca Mau 16 Route No. 48
เร่งรัดพัฒนากิจกรรมทางเศรษฐกิจตามแนวพื้นที่พัฒนาเศรษฐกิจ Kunming Nanning PR China Myanmar Mekong Lao PDR Vietnam Tachilek Huaysai Vientiane Chiang Saen Mae Sai Chiang Khong Yangon (Seaport 10,000- 15,000 DWT) Nong Khai ChiangRai (Logistic & Distribution Centre Udon Thani Mekong River Tak SBEZ Savanh-Seno SEZ Hue (World Heritage) Mukdahan Distribution Centre Lao Bao SEZ Dansavanh Mawlamyine Phitsanulok (Logistic Centre) KhonKaen (Logistic Centre/IE) Contract Farming Dongha (tourism) Danang (Deep Seaport 35,000 DWT) ไทย กทม. อรัญประเทศ ปอยเปต Contract Farming พนมเปญ Contract Farming โฮจิมินห์ วังเตา (ท่าเรือน้ำลึก) ตราด เกาะกง กัมพูชา Mekong River Malaysia Kota Berdana