สัมมนาเศรษฐศาสตร์ การพัฒนา Seminar in Development Economics ศ 469 / EC469 ภาคเรียนที่ 2/2553 กิริยา กุลกลการ.

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
คณิตคิดเร็วโดยใช้นิ้วมือ
Advertisements

John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
THE PARTS OF A FLOWERING PLANT AND THEIR FUNTION.
Set is a basic term in Mathematics. There is no precise definition for term “set”, But roughly speaking, a set is a collection of objects, Things or symbols,
จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
INTELLECTUAL CAPITAL : IC Group 3: Tipada Subhasean Nongluk Charoeschai Nerisa Wangkarat
พลังงานในกระบวนการทางความร้อน : กฎข้อที่หนึ่งของอุณหพลศาสตร์
การซ้อนทับกัน และคลื่นนิ่ง
รู้จักกับเทคโนโลยี RFID เบื้องต้น
เปรียบเทียบจำนวนประชากรทั้งหมดจากฐาน DBPop Original กับจำนวนประชากรทั้งหมดที่จังหวัดถือเป็นเป้าหมาย จำนวน (คน) 98.08% % จังหวัด.
VARIABLES, EXPRESSION and STATEMENTS. Values and Data Types Value เป็นสิ่งพื้นฐาน มีลักษณะเป็น ตัวอักษร หรือ ตัวเลข อาทิ 2+2 หรือ “Hello world” Value.
อาจารย์ มธ. อธิบายการใช้ โมเดลของ
ระบบการจัดเก็บในคลังสินค้า
Department of Internal Medicine. Medical Intensive Care Unit (MICU) MICU 68% CCU 32%
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
Color Standards A pixel color is represented as a point in 3-D space. Axis may be labeled as independent colors such as R, G, B or may use other independent.
ออโตมาตาจำกัด FINITE AUTOMATA
Labour Economics. Introduction What do we learn in Labour Economics? ?
Helping you make better treatment decisions for your patients.
t t t f f (page 20) Review 1 M. 5 t t t f f What you will learn and do in this unit. 1. เข้าใจบทความที่อ่านเกี่ยวกับ เทศกาลงานฉลอง 2. เขียนบรรยาย Tomatina.
Positive Accounting Theory
Click when ready Wang991.wordpress.com © All rights reserved Stand SW 100 Relation and function.
How ใช้ถามเกี่ยวกับอาการ ( manner ) การคมนาคม และการขนส่ง How can I get to the police station ? By taking the white bus. How did she walk ? slowly.
Inductive, Deductive Reasoning ผศ.( พิเศษ ) น. พ. นภดล สุชาติ พ. บ. M.P.H.
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
Chapter 12 Riveted, Bolted & Welded Connections
จำนวนนับใดๆ ที่หารจำนวนนับที่กำหนดให้ได้ลงตัว เรียกว่า ตัวประกอบของจำนวนนับ จำนวนนับ สามารถเรียกอีกอย่างว่า จำนวนเต็มบวก หรือจำนวนธรรมชาติ ซึ่งเราสามารถนำจำนวนนับเหล่านี้มา.
Problem with Subjunctive Verbs Some verbs and noun require a subjunctive. A subjunctive is a change in the usual form of the verb. It is often a verb word.
MAT 231: คณิตศาสตร์ไม่ต่อเนื่อง (3) Function Growth & Time-Complexity
8/3/2014The Realities of software Testing1 Software testing Realities What is the realities of software testing Why does the software testing not complete.
Merchant Marine Training Centre วิชาการเป็นเลิศ เชิดชู คุณธรรม ผู้นำ.
บทที่ 2 งบการเงินพื้นฐาน BASIC FINANCIAL STATEMENTS 2.
Exercise 4: Page 41.
Human capital investment การลงทุนที่สุดคุ้ม. Process Planning and goal setting : Alignment ( an agreement between people who want to work together) Mission.
Intervention Method for NCD Control กัณหา เกียรติสุต สำนักงานป้องกันควบคุมโรคที่ 6 ขอนแก่น.
ข้อมูลเศรษฐกิจการค้า
วิธีการ Auto ship.
ภาพรวมเศรษฐกิจไทยล่าสุด (ณ เดือนตุลาคม) และแนวโน้มไตรมาส 3/50 และ 4/50
Mini KM.
Introduction to Earned Value Analysis.
Writing a research. Why Research?  To find whether the messages and the materials are appropriate to the target group  To modify the messages and the.
8 Identifying Market Segments and Targets
จัดทำโดย นางสาวทิพยรัตน์ กำลังมาก เลขที่ 19 นางสาวปัญณิศา ป้องขันธ์ เลขที่ 26 นางสาวพรวษาทวีกุล เลขที่ 27 นางสาววลัยลักษณ์ ขวัญคุ้ม เลขที่ 34 นางสาวอมรรัตน์
How community involve in TB detection and care ยุทธิชัย เกษตร เจริญ พบ. นายแพทย์ ทรงคุณวุฒิ ผอ. สำนักวัณ โรค ( การสัมมนาวิชาการระดับชาติ ประจำปี 2553 กรมควบคุมโรค.
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
ทุนทางปัญญา Intellectual Capital KM743 Session 3.1
เอกสารเรียนวันที่ 27 มกราคม 2555
เอกสารเรียนวันที่ 7 กันยายน 2555
Chapter 3 Simple Supervised learning
Epidemiology study of urolithiasis in south of northeast Thailand.
Physical Chemistry IV The Ensemble
สรุปผลสัมฤทธิ์ปีการศึกษา 2552 ชั้ น จำนว นสาระการเรียนรู้ นักเรี ยนทค ค. เพิ่มวสพ.พ. ศ.ศ. ดน ตรีง.ง. คอ ม. อ อ. เพิ่ม ป.1ป
E XPERIENCE OF WORKING WITH PSYCHIATRIC PATIENTS ’ RELATIVE CLUB Pleanpit Chantalasak Social Worker Srithunya Psychiatric hospital.
มูลค่าคำขอรับการส่งเสริมในเดือน ม. ค. 56 เพิ่มขึ้น 2 %
The Analysis of Strands, Standards and Indicators for Tests
THAMMASAT UNIVERSITY Faculty of Economics Relationship between growth, inequality and poverty and pro-poor growth in Thailand: 1986 – 2011 Chaleampong.
ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
ว เคมีพื้นฐาน พันธะเคมี
ผลการประเมิน คุณภาพการศึกษาขั้นพื้นฐาน ปีการศึกษา
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
ชัยเมศร์ อมรพลสมบูรณ์
คำเทศนาชุด: ท่านมีของประทาน
1 ยอห์น 1:5-7 5 นี่เป็นเรื่องราวซึ่งเราได้ยินจากพระองค์และประกาศแก่ท่าน คือพระเจ้าทรงเป็นความสว่าง ในพระองค์ไม่มีความมืดเลย 6 ถ้าเราอ้างว่ามีสามัคคีธรรมกับพระองค์แต่ยังดำเนินในความมืด.
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
1. พระเยซูทรงต้องการให้เราเป็น เหมือนพระองค์
STRATEGIES FOR SUCCESS
Year 9 Term 1 Foundation (Unit 1) INTEGERS, ROUNDING AND PLACE VALUE
ใบสำเนางานนำเสนอ:

สัมมนาเศรษฐศาสตร์ การพัฒนา Seminar in Development Economics ศ 469 / EC469 ภาคเรียนที่ 2/2553 กิริยา กุลกลการ

กำหนดการบรรยาย ครั้งที่ 1 (8 พฤศจิกายน ) ◦ การเรียน การสอน และการวัดผล ◦ ความเหลื่อมล้ำทางเศรษฐกิจและทางออกประเทศไทย  แนวคิดทางทฤษฎี  สถานการณ์ความเหลื่อมล้ำทางเศรษฐกิจในประเทศไทย ครั้งที่ 2 (15 พฤศจิกายน ) ◦ วิธีการทำวิจัย การเขียนงานวิจัย และการนำเสนองานวิจัย ครั้งที่ 3 (22 พฤศจิกายน ) ◦ อบรมวิธีการสืบค้นเอกสาร และการอ้างอิง โดย บรรณารักษ์

“ ความเหลื่อมล้ำทาง เศรษฐกิจ กับทางออกประเทศ ไทย ”

Income Inequality How to measure inequality? Why should we care? What can we do about it?

4 criteria for inequality measurement Anonymity Principle ◦It doesn’t matter who earns the income. Population Principle ◦Cloning the entire population should not alter inequality. Relative Income Principle ◦Scaling everyone’s income up or down by the same percent shouldn’t change inequality. Dalton’s Transfer Principle ◦A transfer of income from a poorer person i to a richer person j must increase inequality.

Lorenz Curve

Lorenz Criterion – if a Lorenz curve lies at every point to the right of another Lorenz curve, then that distribution is more unequal.

Inequality Measures Ranges = (y h -y l )/y bar Kuznets Ratio = ratio of share of income earned by the richest x% to the share of the poorest y% MAD – Mean absolute deviation These 3 measures don’t satisfy Dalton. Gini coefficient ◦Graphically, it is the area between the Lorenz curve and the 45 degree line divided by the area below the 45-degree line.

Person (j)yjyj N=4MAD=14/20

MAD increase from 14/20 to 16/20 if guy 2 gives $1 to guy 4. Person (j)yjyj N=4MAD=16/20

MAD stays 14/20 if guy 1 gives $1 to guy 2. Person (j)yjyj N=4MAD=14/20 MAD will work for Dalton if we transfer money from below mean to above mean.

Gini: Gini: Person (j)yjyj = = = =16 N=460/(2*16*5) =60/160

Gini: increase from 60/160 to 68/160 if guy 2 give $1 to guy 4 Gini: increase from 60/160 to 68/160 if guy 2 give $1 to guy 4 Person (j)yjyj = = =20 N=468/(2*16*5) =68/160

Gini: increase from 60/160 to 64/160 if guy 1 give $1 to guy 2 Gini: increase from 60/160 to 64/160 if guy 1 give $1 to guy 2 Person (j)yjyj = = = =16 N=464/(2*16*5) =64/160

Inequality vs Inequity Is inequality of outcomes the right thing to measure? ◦If one person studies hard and get an A and the other parties and gets a C, is that bad? ◦Why would you ever work hard if everyone always ended up with the same amount of money? Inequality in opportunities is much more socially unjust.

Study done in Ecuador looking at cognitive development of Ecuadorean children ages 3-6 using vocabulary recognition test. Youngest children perform broadly the same regardless of wealth or maternal education. Poor kids do way worse by age 6. Huge disadvantage at an early age.

Study done in Brazil decomposing total inequality into a component based on observed opportunities and a residual. Define opportunities as the circumstances lying beyond an individual’s control. How do you measure it? Regress log of wages on a constant, race, parental schooling, father’s occupation, region of birth, plus years of own schooling and whether or not they migrated.

The first ones represent opportunity while the last two represent effort. Look at people in 1996 in different age groups. The bars are total inequality with inequity on the top. For the older cohorts inequity is around 41% of total inequality. For the younger cohorts inequity is around 36%. Slight decrease over time. Probably an underestimate since it doesn’t control for lots of things like sex, school quality, family health, etc.

Why should we care? Fairness – utility functions value a unit increase in the income of a poor person more than the same increment going to a richer person ◦Experimental evidence: Ultimatum Game ◦Survey in 69 countries  Relative income is important for ideas about fairness.

Saving S=>I=>Growth Draw a graph with savings on the y-axis and income on the x-axis. If it is convex, inequality is good for growth. If it is concave, inequality is bad for growth. What about if it looks more like an S? For poor countries, inequality is good for growth. For rich countries, inequality is bad for growth.

Internal bounds

Underinvestment in small industries

Underinvestment in agriculture

Political redistribution Inequality => median voter will be poor and will vote for a high progressive tax =>the rich won’t have an incentive to work hard => retard growth Inequality => social tensions => political instability => discourage investment Inequality => the elite may have leeway to choose strategies benefitting themselves rather than the whole population

Institutional quality Look at ex-colonies. Places rich in 1500 are poor now and vice-versa. (Aztecs in Mexico and Incas in Peru versus US and NZ) Why? In places with lots of native workers =>Europeans opted for extractive institutions => discourage growth In places where Europeans settled in large number => set up good institution => encourage growth

What can we do? Early child development programs Basic education and health initiatives Land access policies Equitable justice systems Unemployment, health and crop insurance Microfinance Tax reform Social welfare

Distribution of Living Standards in the Contemporary World Variation in Infant Mortality Income Inequality Within and Between Countries ◦Income is very unequally distributed across the world. In 2000, the richest 20% of 6.1 billion world population have 74% of the income. The poorest 20% have only 2% of the income.

Poverty and Income Inequality in Thailand Thailand has grown economically at the satisfactory annual rate of 7%, its achievements in terms of income inequality have been less successful. การพัฒนาของเศรษฐกิจไทยนับตั้งแต่ช่วงปี 2530 เป็นต้นมา ส่งผลให้ความยากจนลดลงอย่างมาก จากกว่า 22 ล้านคนในปี 2531 หรือคิดเป็น 42.3% ของประชากรทั้งประเทศ ลดลงเหลือเพียง 8.5 ล้านคน หรือคิดเป็น 5.4% ของประชากรทั้ง ประเทศในปี 2550 From UNDP ’ s 2006 report, Thailand was ranked 74 th in income distribution from a total of 177 countries and a Gini Index of 42.

Poverty in Thailand Poverty line from NESDB ◦ baht/month ◦ baht/month ◦ baht/month (Bangkok 2065 Baht/month) The poor 5.4 million (8.5%) by HCR The poorest region ◦N/E of Thailand (2.8 million, 52.2%) ◦Highest density of poor people - Mae Hong Son (67%)

Poverty in Thailand Poverty Index Poverty Line (Baht/person/ month) ,130 1,135 1,190 1,242 1,3861,443 No. of poor people (millions) HCR (%) Poverty Gap Ratio SPG or Severity of poverty ที่มา : ข้อมูลจากการสำรวจภาวะเศรษฐกิจและสังคมของครัวเรือน สำนักงานสถิติแห่งชาติ ประมวลผลโดย สำนักพัฒนาเศรษฐกิจชุมชนและการกระจายรายได้ สศช.

การกระจายรายได้ของประชาชน ไทย

ญี่ปุ่นและประเทศกลุ่มสแกนดิเนเวีย : 3-4 เท่า, ประเทศอื่นๆ ในทวีปยุโรปและอเมริกาเหนือ : 5-8 เท่า ประเทศในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ : 9-11 เท่า

ประเทศที่ประสบความสำเร็จในการกระจายรายได้ มีค่า Gini Coefficient อยู่ที่ประมาณ เท่านั้น

การกระจายรายได้ของประชาชนไทย เมื่อวัด จาก Gini coefficient ( ปี ) ที่มา : รายงานการพัฒนาคนของประเทศไทยปี 2552 ของ UNDP อ้างจากข้อมูลของ Hal Hill

Thailand’s income inequality

ระหว่างกลุ่ม กลุ่มผู้มีรายได้ต่ำสุด 20% มีรายได้ รวมกันแค่ 4-5% ในขณะที่ กลุ่มคนที่มีรายได้ สูงสุดของประเทศ 20% มีรายได้รวมกันอยู่ ประมาณ 55% เกินกว่าครึ่งหนึ่งของรายได้ทั้ง ประเทศ ระหว่างจังหวัด ในปี 50 ครัวเรือนที่อยู่ใน กรุงเทพมีรายได้ 39,000 บาท / ปี บางจังหวัด เช่น นครพนม ศรีษะเกษ มีรายได้ประมาณ 10, ,000 บาท / เดือน ขณะที่แม่ฮ่องสอนจนสุดของ ไทยมีรายได้ 7,250 บาท / เดือน ระหว่างเวลา ในช่วง 20 ปีที่ผ่านมา ผลของความ เจริญที่เกิดขึ้นกระจุกอยู่ในมือของคนรวยเท่านั้น โดยกลุ่มคนที่จนสุด 20% มีรายได้ต่อคนเพิ่มจาก 244 เป็น 1,228 บาท / เดือน หรือเพิ่ม 980 บาท / เดือน ในขณะที่กลุ่มคนที่รวยสุด 20% มีรายได้ เพิ่มจาก 2,897 เป็น 15,248 บาท / เดือน หรือเพิ่ม 12,351 บาท / เดือน มากกว่าเกือบ 12 เท่า

สาเหตุของความเหลื่อมล้ำและ ทางออก …

สภาพปัญหา แนวคิดทางทฤษฎี วิเคราะห์นโยบายที่ประเทศไทยใช้ นโยบายที่ใช้ในต่างประเทศ ข้อเสนอแนะเชิงนโยบาย Outline งานวิจัย