งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

E-Commerce and Trading Information System REF. Book, ELECTRONIC COMMERCE 2002 a managerial perspective, EFRAIM TURBAN และ คณะฯ –Web site URL:http://digitalenterprise.org.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "E-Commerce and Trading Information System REF. Book, ELECTRONIC COMMERCE 2002 a managerial perspective, EFRAIM TURBAN และ คณะฯ –Web site URL:http://digitalenterprise.org."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 E-Commerce and Trading Information System REF. Book, ELECTRONIC COMMERCE 2002 a managerial perspective, EFRAIM TURBAN และ คณะฯ –Web site URL:http://digitalenterprise.org from NCSU –Website URL: Materials, manuscripts, slide from Website –URL:http://www11.brinkster.com/sorasit –Other: newspaper ผู้สอน : นายสรสิทธิ์ คล้ายคลึง –M.Sc in IT and Automation System –Computer Education Department, Office Room

2 Electronic Commerce โครงสร้างของคะแนน 100% –Final 40% –Midterm 30% –Assignment 30% Assignment –กำหนดกลุ่มไม่เกิน 5 คน –พัฒนา E-Commerce Web Application จาก Model –กำหนดส่งก่อน Final

3 Definition Business and Enterprise issues Marketing issues Quality issues Accounting issues

4 Commerce Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary. Social intercourse: interchange of ideas, opinion, or sentiments The exchange or buying and selling of commodities on a large scale involving transportation from place to place Sexual intercourse.  การแลกเปลี่ยนสินค้าและบริการ โดยทั่วไปแล้ว เพื่อเงิน

5 บทบาทต่างๆใน Commerce Buyers : ผู้ถือเงินที่ต้องการ จ่าย (purchase) ให้สินค้าหรือบริการ Seller : ผู้เสนอสินค้าหรือบริการ ปกติมี 2 แบบคือ –Retailer(ขายปลีก), โชห่วย, 7- eleven, MiniMart –Wholesalers หรือ Distributor ขายส่งให้ retailer หรือ องค์กร Producer : ผู้สร้างสินค้าหรือ บริการขายให้แก่ wholesaler, Retailer และ consumer

6 องค์ประกอบในการขายแบบเดิม Product /Service : สินค้า Place : ร้าน,โทรศัพท์ ติดต่อ Marketing : วิธีเรียกลูกค้า Accept orders : รับคำสั่งซื้อ Accept money : วิธีรับเงิน Fulfillment : วิธีส่งสินค้า Accept return : วิธีคืนสินค้า Warranty claims : ประกัน Customer service และ Technical Support.

7 รูปแบบการซื้อขาย ขั้นตอนของวงจรการขายระบบเดิมระบบ EC หาข้อมูลของสินค้าวารสาร แคตตาล็อกWeb Page ขอซื้อสินค้า/(TOR.)ใบสั่งซื้อ/จดหมาย/Fax /Web อนุมัติการสั่งซื้อ ตรวจสอบราคาและคุณสมบัติ ของสินค้า วารสาร แคตตาล็อกOnline Catalog ครวจสอบยืนยันราคา และ สินค้าในสต๊อค (Quotation) Phone/Fax ออกใบสั่งซื้อ (P.O.)ฟอร์มใบสั่งซื้อ /Web ส่ง/รับรายการสั่งซื้อPhone/Fax /EDI

8 รูปแบบการซื้อขาย ขั้นตอนของวงจรการขายระบบเดิมระบบ EC จัดลำดับรายการสั่งซื้อมือฐานข้อมูลออนไลน์ ตรวจสอบสินค้าในคลังแบบฟอร์ม/Phone/Faxฐานข้อมูลออนไลน์/Web กำหนดเวลาส่งสินค้าแบบฟอร์มการจัดส่ง / ฐานข้อมูลออนไลน์ ออกใบเสร็จรับเงินแบบฟอร์มใบเสร็จฐานข้อมูลออนไลน์ รับสินค้าคนส่งของ ยืนยันการรับสินค้า (invoice) แบบฟอร์มEDI/ /XML ส่ง/รับใบเสร็จรับเงินไปรษณีย์EDI/ /XML ชำระเงิน/รับเงินไปรษณีย์ ธนาคารEDI EFT(E-Fund transfer)

9 สิ่งจูงใจใน EC Lower transaction costs Larger purchase/transaction Integration into the business cycle Shop in different ways. Build an order over several days Configure products and see actual price Easy to build complicated custom orders Easy to compare price between vendors Easy to search large catalogs Larger catalog Improve customer interaction

10 สิ่งที่ยาก/ง่าย ใน EC …Getting traffic to come …Getting traffic to return …Differentiating yourself …Getting people to buy …Integrating with existing business data Create the web site Taking the orders Accepting payment

11 8’C ใน E-commerce Connectivity Content Community Commerce Capability Cooperation Culture Capital

12 การตลาด (Marketing) กิจกรรมที่ดำเนินการเพื่อตอบสนองความต้องการของลูกค้า ได้แก่ –การพัฒนาผลิตภัณฑ์ –การวิจัยตลาด(รวมถึงพยากรณ์) –การโฆษณา –การส่งเสริมการขาย –การขาย

13 แนวความคิดด้านการตลาด มุ่งเน้นผลิตภัณฑ์(Product concept) –คุณภาพของผลิตภัณฑ์เป็น ตัวกำหนด มุ่งเน้นการขาย(Selling Concept) –ผู้บริโภคจะไม่ตัดสินใจใดๆถ้าไม่มี การส่งเสริมการขาย มุ่งเน้นความรับผิดชอบต่อ สังคม(Societal Marketing Concept) –สร้างสวัสดิภาพให้แก่ผู้บริโภคและ สังคมระยะยาว มุ่งเน้นการตลาด (Marketing Concept) –ต้องทำวิจัยก่อนเพื่อปรับ สัดส่วนประมาณการตลาด –ให้ความสนใจกับการสร้าง สัมพันธภาพกับลูกค้าเพื่อการ ทำกำไรระยะยาว

14 ตัวอย่าง P&G(Proctor & Gamble) –เปิดให้บริการรับฟังความ คิดเห็น และข้อเสนอแนะทาง โทรศัพท์ จากลูกค้าฟรี –ข่าวสารที่ได้รับจากลูกค้าถือ เป็น งานวิจัยตลาดที่ไม่ต้อง จ่ายค่าวิจัย ผงซักฟอก –น้ำยาซักผ้าที่ย่อยสลายได้เอง ตามธรรมชาติ –สอดคล้องกับความห่วงใยใน สิ่งแวดล้อม

15 การแบ่งส่วนทางการตลาด Market segmentation Demographic : ประชากรศาสตร์ Geographic : ย่าน ทำเล Psychographic : ทัศนคติ ความสนใจ ความคิดเห็น (attitude, interests and opinion หรือ AIO) Usage related : พฤติกรรมการใช้สินค้า –Quantity –Timing –Application

16 Marketing mix หรือ 4P’s Product (ผลิตภัณฑ์) Price (ราคา) Place/Channel distribution ( ช่อง ทางการจัดจำหน่าย ) Promotion ( การส่งเสริม การตลาด ) * เพื่อที่ลูกค้าตัดสินใจซื้อและใช้ผลิตภัณฑ์นั้นด้วยความพึงพอใจอย่างมาก

17 Product Product differentiation –Trademark and Service mark Register trademark Service trademark –Copyright : ทรัพย์สิน ทางปัญญา –Patent : กระบวนการ ด้านวิทยาศาสตร์ Product life cycle –Introduction –Growth –Maturity –Saturation –Decline –Abandonment

18 BCG Growth Share Matrix สินค้าดาวรุ่ง (star) มีส่วน ครองตลาดมากเป็นที่ ต้องการ สินค้ามีปัญหา (Problem Child) ส่วนครองตลาด น้อย ในตลาดที่เติบโตสูง โตช้าไม่น่าห่วง สินค้าทำเงิน (Cash cow) ส่วนครองตลาดมาก ใน ตลาดที่เติบโตต่ำเก็บเกี่ยว สินค้าล้าหลัง (Dog) เสียหาย ให้รีบถอน Star Problem child Cash Cow Dog ส่วนครองตลาด การขยายตัว ของตลาด สูงต่ำ

19 Product การรวม หรือ แยกสาย ผลิตภัณฑ์ (Product line inclusion or exclusion) –การตัดผลิตภัณฑ์ออกทำให้ เกิด ความเสียหายทั้งสาย ผลิตภัณฑ์ –เช่น ให้บริการ full service resource แต่ยกเลิก บางอย่าง eg.MAX –การถอน cola รุ่นดั้งเดิมออก การรวมกลุ่มผลิตภัณฑ์ (Bundling) เช่น PC+Windows การเพิ่มราคา (Rousing the price) เพื่อให้ไม่ต้อง ถอน ผลิตภัณฑ์ออก

20 Pricing Premium pricing ตั้ง ราคาชั้นสูง เทียบกับสินค้า แบบเดียวกันหากมี สิ่ง ดีกว่าเพียงเล็กน้อย Fair pricing สมเหตุสมผล Penetration pricing ตั้งราคาแบบ เจาะตลาด เพื่อ ให้ได้ปริมาณมาก Parity pricing ตั้งราคา ตามคู่ แข่ง ต้องไม่ สร้าง ความแตกต่าง Cost-plus pricing ตั้ง ราคาโดย บวกเพิ่ม จาก ต้นทุน แบบนี้ไม่ให้ ความสำคัญกับลูกค้า กับ กลยุทธ ของคู่แข่ง เช่น ทุน +25%

21 Place วิธีการเคลื่อนย้ายของผลิตภัณฑ์ จาก ผู้ผลิตไปยังผู้ใช้คนสุดท้าย –manufacturing –transportation –warehousing –wholesaling –retailing บริษัทที่ควบคุมช่องทางได้หมด เรียกว่า vertical integration ธุรกิจที่เข้าไปซื้อกิจการค้าปลีก เพื่อจัดจำหน่ายผลิตภัณฑ์ของ ตน เรียกว่า integrating forward รูปแบบการจัดจำหน่าย –Intensive กระจายสินค้าให้ ได้มาก ที่สุด ผู้ซื้อนำไปเก็บ เพื่อขายต่อ เหมาะกับสินค้า สะดวกซื้อ (convenience goods) –Elective กระจายในปริมาณที่ เหมาะสมผ่านผู้จัดจำหน่ายราย เดียว เหมาะกับสินค้าราคาแพง –Selective กระจายแบบจำกัด ผ่าน ผู้ขายรายเดียวแต่ละย่าน เหมาะกับ สินค้าฟุ่มเฟือย

22 Promotion ผู้ผลิต คนกลาง ผู้ใช้สุดท้าย ผู้ผลิต คนกลาง ผู้ใช้สุดท้าย “ Pushing ” strategy กระตุ้นจากผู้ผลิต “ Pulling ” strategy กระตุ้นด้วยโฆษณา

23 Promotion ทางเลือกสื่อโฆษณา –โทรทัศน์ –Cable TV –วิทยุ –Magazine –Newspaper –Direct mail –Video –สื่อกลางแจ้ง เครื่องมือและกิจกรรม ส่งเสริม –Premium –Discounts –Twoffers buy 1 get 1 –coupon –Samples –Contest –Sweepstakes ชิงโชค –Incentives –Product publicity –“Freebie” distribution

24 Promotion แนวคิดการขาย –Consultative model รับฟังและกำหนดปัญหาที่ แท้จริง ที่ลูกค้ารับรู้ –AIDA Model ชักชวนลูกค้า เน้นการขาย ในเชิง บังคับ ด้วยความ สามารถของพนัก งานขาย ขั้นตอนการตัดสินใจ AIDA –ระยะรับรู้ A : Attention –ระยะสนใจ I : Interest –ระยะต้องการ D : Desire –ระยะซื้อ A : Action –หลังการขายรีบสลายตัว

25 Business : All-profit-seeking activities and enterprise that provide goods and services that an economic system need. Contemporary Business

26 Profit : Reward for the business person who take the risks involved in blending people, technology and information in creating and marketing want satisfying goods and services that provide customer satisfaction. Not-for-profit organizations: firm whose primary objective is something other than returning a profit its owner. Contemporary Business

27 Private enterprise system: Economic system in which success or failure depends on how well firms match and counter the offering of competitors Competition: Battle among business for consumer acceptance. Entrepreneur: Risk taker in the private enterprise system. Contemporary Business

28 The private enterprise system/capitalism: Economic system founded on the principle that competition among businesses best serves society Adam Smith, The Wealth of Nations 1776 "Father of capitalism". competition among the companies would assure that consumer would receive the best products and price. Contemporary Business

29 ชนิดของ Competition CharacteristicsPure Competition MonopolisticOLIGOPOLYMONOPOLY Number of competitors Many Few to ManyFew No direct competitors Ease of entry into industry by new firms Easy Somewhat difficult Difficult Regulated by government Similarity of goods or services offered by competing firms Similar Different Can be similar or different No directly competing goods or services Control over price by individual firms None some Some Considerabl:Pure monopoly Little:Regulated monopoly Examples Small-scale farmer Colgate Boeing EGAT

30 คุณลักษณะของ Small Business Independently owned Independently operated and managed Only a minor player in its industry Fewer than 400 employees Limited capital resources

31 Private property Earned Profits Freedom of Choice Fair Competition Basic Right within the Private enterprise system Private property: property that can be owned, used, bought, sold, and bequeathed(inherit) under the private enterprise system.

32 Natural Resources: Everything that is useful as a production input in its natural stateRent Human resources: Organization's employeesWages Capital: Funds that finance the operations of a business Interest Entrepreneurship: Taking risks to setup and operate a businessProfits องค์ประกอบรายรับรายจ่าย ในการผลิต

33 Enterprise Components Finance Cost Sales Production Planning Materials Management Quality Plant Maintenance Service Management Human Resource

34 Accounting Systems ระบบบัญชีทั่วไป(General Ledger system) ระบบขาย(Sale System) ระบบบัญชีลูกหนี้(Accounts Receiveble System) ระบบเงินสดรับ(Cash Receipts System) ระบบจัดซื้อและรับรอง (Purchasing system) ระบบบัญชีเจ้าหนี้(Accounts Payable system) ระบบเงินสดจ่าย(Cash Payments System) ระบบบัญชีทรัพย์สินถาวร(Fixed Assets System) ระบบเงินรองจ่าย (Petty Cash System) ระบบการเรียกเก็บเงิน (Credit Control System) ระบบภาษีมูลค่าเพิ่ม (VAT System) ระบบควบคุมสินค้าคงคลัง (Inventory Control System) ระบบบัญชีเงินเดือน (Payroll System) ระบบบัญชีงบประมาณ (Budgeting System) ระบบสารสนเทศทางการบัญชี เพื่อผู้บริหาร (Accounting Executive Information System)

35 Accounting process Transactions Receipts, invoices and other source documents related to each transaction are assembled to justify making an entry in the firm ’ s accounting records. Basic data Record Transactions are recorded in chronological order in books called journals, along with a brief explanation for each entry Classify Journal entries are transferred, or posted, to individual accounts kept in a ledger, All entries involving cash are brought together in the ledger ’ s cash account;all entries involving sales are recorded in the ledger ’ s sales account Summaries All accounts in the ledger are summarized at the end of the accounting period and financial statements are prepared from these account summaries Processing Financial Statement Balance sheetIncome statementStatement of Cash Flow

36 TQM (Total Quality Management) TQM : –Companywide commitment to quality in achieving world-class performance and customer satisfaction as a crucial strategic objective –“PDCA” Cycle from Deming/Shewhart –*plan, Do-it, Check & Act

37 Quality improvements benefit an organization Internal Quality Improvements External Quality Improvements Increased Productivity Increased Customer Satisfaction Lower Cost Lower Price Increased Market share Increase Earning and Profits

38 Balanced Scorecard/ลิขิตสมดุล เป็นการบริหารคุณภาพโดยดูจากมุมมอง 4 ด้านคือ : Customer Perspective. Internal Process Perspective. Learning and growth Perspective. Financial Perspective. * ใช้ KPI (Key Performance Index) เป็นตัวบ่งชี้

39 Other Business issues SCM : Supply Chain Management ERP: Enterprise Resource Planning CRM : Customer Relationship Management EAI : Enterprise Application Integrate JIT(just-in-time) EDI(Electronic Data Interchange)


ดาวน์โหลด ppt E-Commerce and Trading Information System REF. Book, ELECTRONIC COMMERCE 2002 a managerial perspective, EFRAIM TURBAN และ คณะฯ –Web site URL:http://digitalenterprise.org.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google