การบริหารภาครัฐด้วยวิธีทางธุรกิจ

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
นโยบายและทิศทางการศึกษา ของรัฐบาล
Advertisements

สรุปกลุ่ม 5 ทิศทางการพัฒนาขีดความสามารถ ในการแข่งขันในระดับสากลของไทย
สภาพแวดล้อมทางธุรกิจและการจัดการ
อาจารย์วีระศักดิ์ เครือเทพ
Strategy Information System
(Globalizing Business)
THE MANAGEMENT AND CONTROL OF QUALITY
บทบาทของอาจารย์ 9 มทร.กับการเข้าสู่ประชาคมอาเซียน
ให้ประหยัดการใช้หน่วยความจำ (space) ด้วยความรวดเร็ว (time)
Effecting Successful change management initiatives
Information Technology and Public Management
สิ่งแวดล้อมทางการตลาด
การพัฒนาเศรษฐกิจอย่างยั่งยืน นำเสนอต่อ ที่ประชุมประจำปี สศช
1 การประชุมคณะทำงาน ครั้งที 1-3 กระประชุมคณะกรรมการ ครั้งที 1 การประชุมคณะทำงาน ครั้งที 4-5 การประชุม Stakeholder การประชุมคณะกรรมการ ครั้งที 2 การจัดทำแผนปฏิบัติ
พัฒนาการบริหาร ที่มีประสิทธิภาพ ??? โดยการบริหารการพัฒนาโครงการ
หลักการ และเทคนิควิธีการกำหนด แผนปฏิบัติราชการสำนักงานยุติธรรมจังหวัด
การวิเคราะห์เชิงกลยุทธ์
ทุนทางปัญญา Intellectual Capital KM 743 Session 2
Strategic management กลยุทธ์ปฏิบัติการ กรณีศึกษา
รศ.ชัยยศ สันติวงษ์ 22 กรกฎาคม 2554
Strategic management กลยุทธ์ปฏิบัติการ กรณีศึกษา
สรุปที่เรียนมา วิเคราะห์การบ้านงานกลุ่ม
Strategic management MBA Rajaphat Chiangmai University
5FORCE Analysis Kleokamon boonyeun
Rimping Five-forces Analysis
Health System Reform.
Six building blocks Monitoring & Evaluation
16. กลยุทธิ์ที่มุ่งเน้น ความสำเร็จ. Background การเปลี่ยนทัศนคติ จาก แรงงาน เป็นผลการปฏิบัติงาน แรงจูงใจบนพื้นฐานความเข้าใจ เพื่อบรรลุสู่ความสำเร็จ แบบญี่ป่น.
ที่ผ่านมาของเขตบริการสุขภาพที่ 1 ผู้อำนวยการโรงพยาบาลนครพิงค์
อิทธิพลของสิ่งแวดล้อม
“JTEPA, RCEP and Projects Cooperation” สภาอุตสาหกรรมแห่ง ประเทศไทย The Federation of Thai Industries By Mr. Boonpeng Santiwattanatam Vice Chairman of The.
Green Products & Services
สำนักงานวิจัยเพื่อการพัฒนา หลักประกันสุขภาพไทย Health Insurance System Research Office Social Protection Floor: Situation and Way Forward Thaworn Sakunphanit.
การแข่งขันทาง การตลาด และตัวแปรทาง เศรษฐกิจ. การแข่งขันทางการตลาด (Competition) พฤติกรรมของผู้บริโภคไทยได้มีการ เปลี่ยนแปลงอย่างต่อเนื่องมาตั้งแต่ในช่วง.
Skills Development and Lifelong Learning: Thailand in 2010s Tipsuda Sumethsenee Office of the Education Council Thailand’s Ministry of Education.
คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม
The Second ASEAN+3 Seminar on Poverty Reduction
แผนและขั้นตอนการปฏิรูปประเทศด้านการศึกษา
Chapter 6 Entrepreneurship Financing - Innofund
การพัฒนาบุคลากรด้านโลจิสติกส์ เพื่อเข้าสู่ Industry 4.0
การพัฒนา ระบบบริหารกองทัพเรือ ภายใต้กรอบการจัดการภาครัฐแนวใหม่
การจัดการเชิงกลยุทธ์
ทิศทางการดำเนินงาน ปีงบประมาณ 2560
การจัดทำแผนยุทธศาสตร์ ตามแนวทางของสำนักงาน ก.พ.ร.
วิทยากร : ธรรศ ทองเจริญ
การแบ่งส่วนตลาด การตลาดเป้าหมาย และการวางตำแหน่งผลิตภัณฑ์ Market Segmentation, Market Targeting, and Product Positioning การแบ่งส่วนตลาด (Market Segmentation)
การบริหารกิจการบ้านเมืองที่ดี (Good Governance)
การเพิ่มขีดสมรรถนะของ สำนักบริหารยุทธศาสตร์กลุ่มจังหวัด (OSM)
รศ.ดร.ทศพร ศิริสัมพันธ์
Thailand Standards TMC.WFME.BME. Standards (2017)
มองรัฐและอุตสาหกรรมไทยผ่านกรอบ Ha-Joon Chang
การจัดการการเงินการคลังท้องถิ่น
Human Capital Management & Human Capital Investment
การวิเคราะห์สิ่งแวดล้อมทางการตลาด Marketing Environmental Analysis
การวางแผนเชิงกลยุทธ์ของธุรกิจ (Business Strategic Planning)
การปฏิรูปการศึกษาเพื่อพัฒนาคนอย่างยั่งยืน พ.ศ
Development Strategies
อนาคต ASEAN กับนักบริหาร ระบบสาธารณสุขมืออาชีพ
ผศ. ดร.พรชัย วิสุทธิศักดิ์ คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
บทที่ 6 การแบ่งส่วนตลาด การตลาด เป้าหมาย และการวางตำแหน่ง ผลิตภัณฑ์
The Association of Thai Professionals in European Region
การจัดทำแผนพัฒนาจังหวัด
การแบ่งส่วนตลาด การตลาดเป้าหมาย และการวางตำแหน่งผลิตภัณฑ์ Market Segmentation, Market Targeting, and Product Positioning การแบ่งส่วนตลาด (Market Segmentation)
การบริหารเชิงกลยุทธ์ (Strategic Management)
ผศ.ดร.พรชัย วิสุทธิศักดิ์ คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
แพทย์หญิงประนอม คำเที่ยง
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
Program Evaluation Achakorn Wongpreedee, Ph.D.
การจัดการงานคลังและงบประมาณ อ.บุญวัฒน์ สว่างวงศ์
ORGANIC TOURISM.
ใบสำเนางานนำเสนอ:

การบริหารภาครัฐด้วยวิธีทางธุรกิจ

รูปแบบการบริหารจัดการของภาครัฐ: ปัจจุบันและแนวโน้ม รูปแบบการบริหารจัดการของภาครัฐ: ปัจจุบันและแนวโน้ม 1. การบริหารจัดการเชิงธุรกิจ 2. e - government 3 Decentralization: privatization, citizen participation

เหตุผลการนำหลักการบริหารธุรกิจมาใช้กับองค์กรภาครัฐ 1. Globalization 2. การปฎิรูประบบราชการ 3. ลักษณะพรรคไทยรักไทย

กรอบความคิดเชิงในการวิเคราะห์องค์กรภาครัฐ Structure - Conduct - Performance โครงสร้าง พฤติกรรม ผลการดำเนินงาน

A Framework for Market (Industrial) Analysis structures conducts performance production/cost pricing profit growth market structures advertising potential for competion in global market sales promotion diversification integration

เนื้อหาการวิเคราะห์โครงสร้างของธุรกิจ

The Five Competitive Forces that Determine Company Profitability Potential Entrants Industry competitors buyers suppliers substitutes

How Competitive Forces Shape Strategy” Michale E. porter positioning the company so that its capabilities provide the best defense against the competitive forces; influencing the balance of forces through strategic moves; and anticipating shifts in the factors underlying competitive forces.

ตัวอย่างการวิเคราะห์กลยุทธ์ทางธุรกิจ

Diversification and Integration industry A0 backward integration industry A1 Industry C Industry A Industry B industry A2 forward integration industry A3

Benefits for Diversification and integration 1. reduce risk 2. ensure supply 3. increse profits 4. increse monopoly power

Outsourcing, Sub contract, Downsizing

ตัวอย่างการวิเคราะห์การประเมินผล การศึกษา และ สาธารณสุข Sanjeev Gupta, Keiko Honjo and Marijn Verhoeven The Efficiency of Government Expenditure: Experiences form Africa IMF Working Paper November 1997 www.imf.org

The Public Economics of Education 1. Market Analysis in education 2. Investment in Human Capital 3. Efficiency Analysis 4. Income Distribution: Education expenditure Incidence Education Lorenz curve 5. Educational Financing

Production function Parametric production function Nonparametric production function กำหนดรูปแบบที่แน่นอนของฟังก์ชั่น คำนวณหาค่า parameters ของฟังก์ชั่น

Freely Disposable Hull (FDH) output D C b A Y(A) B Y(B) X(A) X(B) input

Input Efficiency Score (IES) จะใช้ลดลง เพื่อให้ได้ผลผลิตเท่าเดิมหรือมากกว่า หน่วยผลิต B มี IES = จำนวนปัจจัยของหน่วยผลิตที่มีประสิทธิภาพ X(A) จำนวนปัจจัยการผลิตของหน่วยผลิตที่ไม่มีประสิทธิภาพ/X(B) 0 < IES < 1 X(A) = 10, X(B) = 20 -------> IES = 0.5 = 50%

Output Efficiency Score (OES) จะผลิตได้มากขึ้นในการใช้จำนวนปัจจัยการผลิตเท่าเดิมหรือน้อยกว่า หน่วยผลิต B มี OES = ผลผลิตของหน่วยผลิตที่ไม่มีประสิทธิภาพ Y(B) ผลผลิตของหน่วยผลิตที่มีประสิทธิภาพ Y(A) 0 < OES < 1 Y(B) = 25 Y(A) = 50 , OES = 25/50 = 0.5 = 50%

Educational Inputs and Outputs spending per student spending per student as a share of per-capita GDP percentage of the population that completes education at a normal graduation age educational outputs

ตัวชีวัดทางการศึกษา (Educational indicators) วัดผลสะสมทางการศึกษา (stock of education) วัดผลการเปลี่ยนแปลงทางการศึกษา (Flow of education) อัตราการรู้หนังสือ (Literacy Rate) อัตราการเข้าเรียนรวม อัตราการเรียนรู้ (Functional Literacy Rate) (Gross Enrollment Rate) ผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา (Education Attainment) อัตราเข้าเรียนสุทธิ (Net Enrollment Rate) อัตราการเรียนต่อ (Transition Rate) อัตราการออกจากโรงเรียน (Dropout Rate)

Table 2: Efficiency Scores: Education Spending Per Student as Share of GDP Per Capita (Secondary Level) and Secondary Graduates to Population at Typical Graduation Age

Table 1: Efficiency Scores: Expenditure per Student in Purchasing-Power Adjusted Dollars and Secondary Graduates to Population at Typical Graduation Age

World Health Organization Health System Performance Assessment: Debates, Methods and Empiricism www.who.org.int/bub/2003/hspa/en/

Competitive Strategies Michael E. Porter

Porter’s Works www.isc.hbs.edu Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, Free Press 1980 Comparative Advantage : Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press 1985 www.isc.hbs.edu

Competitive Strategies 1. Cost Leadership 2. Differentiation 3. Cluster

Cost Drivers 1. Economies of scale 2. Capacity utilization 3. linkages 4. location 5. learning

Differentiation 1. Product Differentiation 2. Delivering System 3. Marketing Approach 4. After-Sale Services

Porter’s Cluster Strategy

Porter’s Vision of Cluster Strategy Clusters represent a new way of thinking about national, state, and local economies, and they necessitate new roles for companies, government, and other institutions in enhancing competitiveness. “Location, Competition and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy” Economic Development Quarterly 14, no. 1, February 2000: 15-34.

Clusters are geographic concentrations of interconnected companies, specialized suppliers, service providers, and associated institutions in a particular field that are present in a nation or region. Clusters arise because they increase the productivity with which companies can compete. The development and upgrading of clusters is an important agenda for governments, companies, and other institutions. Cluster development initiatives are an important new direction in economic policy, building on earlier efforts in macroeconomic stabilization, privatization, market opening, and reducing the costs of doing business

Clusters and Comparative Advantage 1. increasing the productivity of companies based in the area; 2. driving the direction and pace of innovation; 3. stimulating the formation of new businesses within the cluster. 4. Geographic, cultural, and institutional proximity provides companies with special access, closer relationships, better information, powerful incentives, "Clusters and the New Economics of Competition” Harvard Business Review, November-December 1998

US Council on Competitiveness www.council.org sets an action agenda to drive U.S. economic competitiveness and leadership in world markets in order to raise the standard of living for all Americans. Its focus is on strengthening U.S. innovation, upgrading the workforce, and benchmarking national economic performance. Working with Professor Porter and the Institute, the Council has undertaken an initiative to examine how clusters form, why they are critical to a region's economic future, and how regional stakeholders can help its clusters thrive

Case Studies for Cluster Strategy

Cluster: กรณีศึกษาของประเทศไทย นโยบายผู้ว่า CEO Provincial Cluster Five Clusters in the Thai Economy solfware, automotive, textile/apparel food/beverage, tourism www.nesdb.go.th

ชู 20 คลัสเตอร์ ดันจีดีพี ก้าวกระโดด สภาพัฒน์มั่นใจ ยุทธศาสตร์ผู้ว่าฯซีอีโอ หนุนศก.โตยั่งยืน เล็งตั้ง 2 รองผู้ว่าฯด้าน ความมั่นคง และความมั่งคั่ง พร้อมดึงภาคเอกชน ที่มีความรู้ความสามารถด้านเศรษฐกิจ เสริมทีมงานผู้ว่าฯซีอีโอ เปิดยุทธศาสตร์ 20 คลัสเตอร์ ผู้ว่าฯซีอีโอ แข่งชูจุดเด่นการค้า-ลงทุน-ท่องเที่ยว และวัฒนธรรมตัวหลัก หวังแรงหนุนดัน เศรษฐกิจ โตก้าวกระโดด เผยแต่ละกลุ่ม ตั้งเป้าการเติบโตรายสาขา กว่า 10% ด้านสภาพัฒน์มั่นใจ แผนยุทธศาสตร์ผู้ว่าฯซีอีโอ เชื่อหลัง 75 เครื่อง ยนต์เศรษฐกิจ ติดพร้อมกัน ดันจีดีพีขยายตัวเลขสองหลัก ทีมา: หนังสือพิมพ์กรุงเทพธุรกิจ 3 พฤศจิกายน 2546

Capitalism and Social Progress Economic policy and social policy have been largely separate agendas involving different participants. Many see the two as conflicting agendas because of the flaws in the capitalist system. However, there is no inherent conflict between capitalism and social needs. A productive and growing economy requires rising skill levels, a proliferation of new companies, safe working conditions, healthy workers who live in decent housing in safe neighborhoods, and a sense of opportunity. Social and economic policy must be integrated in addressing society’s ills and ensuring true progress

Business and Social Progress Businesses that wish to survive and thrive in a global economy must respond to major social and environmental trends that are reshaping markets. This report outlines 19 trends that are reshaping global markets and discusses the rising interest in using market solutions to address some of the world's most pressing problems. The World Business Council for Sustainable Development is a coalition of 170 international companies united by a shared commitment to sustainable development via the three pillars of economic growth, ecological balance and social progress. (www.wbcsd.org)