Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd Principle of Clinical Teaching Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd
4 สิงหาคม 2548 เรียนท่านคณบดี ผมเขียนบันทึกนี้ด้วยความเป็นห่วงคุณภาพของนักศึกษาปีที่ ๖ในปัจจุบัน ซึ่งผมเพิ่งสอบไปเมื่อเร็วๆนี้ เขาสามารถตอบคำถามเกี่ยวกับโรคและการวินิจฉัยแยกโรคต่างๆได้ แต่ไม่สามารถรวบรวมข้อมูลจากผู้ป่วย การซักประวัติและการตรวจร่างกายก็ทำได้แย่ อาการและอาการแสดงหลายอย่างถูกข้ามไป เน้นแต่การสืบค้นทางห้องปฏิบัติการ แสดงให้เห็นว่าเขาขาดทักษะในทางคลินิก ไม่สามารถนำข้อมูลมาประกอบกับความรู้ทางทฤษฎีเพื่อใช้ในการแก้ปัญหาผู้ป่วย ผมแน่ใจว่าเกิดจากการที่มีเวลาน้อยในชั้นคลินิก จึงขอให้คณะฯขยายเวลาเรียนออกไปอีกหนึ่งปีเพื่อเพิ่มพูนทักษะทางคลินิกมากขึ้น ขอแสดงความนับถืออย่างยิ่ง นพ.เพิ่มพูน เต็มล้น
What is Clinical Teaching? Where does it take place? When does it take place?
Instruction methods Bedside teaching OPD, OR, LR Ward rounds Independent patient contact Simulation, Role play Case discussion Home visit etc
ผู้เรียนของเราคือใคร
Principles of learning Learning climate Internal motivation Meaningful learning Learning objective Identify resources Practice Reinforcement
The Learning Pyramid Lecture Reading Audiovisual Demonstration Average Retention Rate Lecture Reading Audiovisual Demonstration Group discussion Practice by doing Teach others 5% 10% 20% 30% 50% 75% 80% National Training Laboratories, Bethel, Main,USA
Principles of good teaching Be enthusiastic Interested in the well-being of students Prepare for your teaching Authentic medical problems How to improve teaching and students’ learning Ronald J Markert, 2001
CLINICAL COMPETENCIES Factual Knowledge Technical Skill Problem Solving Skill Communication Skill Manners & Etiquette
Taxonomy Cognitive domain Evaluation Synthesis Analysis Application Comprehension Recall Bloom 1956
CLINICAL COMPETENCIES Factual Knowledge Technical Skill Problem Solving Skill Communication Skill Manners & Etiquette
Taxonomy Psychomotor domain Complex overt response Mechanism Guided response Set Perception Simpson
Teaching the physical examination skill Clear understanding of the task Supervised practice Direct experience Repetition Persistence
ผู้ป่วยนั้นสำคัญไฉน???
In what may be called the natural method of teaching the student begins with the patient, continues with the patient, and ends his studies with the patient, using books and lectures as tools, as means to an end. Sir William Osler,1904
Teaching clinical skills in the hospital setting Be on time Insist that students arrive on time Plan the clinical teaching session
Teaching clinical skills in the hospital setting Involve the patients Inform the charge nurse Involve all the students Insist on a standard format
Teaching clinical skills in the hospital setting Use a problem –solving approach Conduct discussion away from the patient Do not try to do too much
วงจรการสอนทางคลินิก สรุปข้อสำคัญหลังพบผู้ป่วย สรุปข้อสำคัญก่อนนศ.พบผป. การเตรียมพร้อม ประเมินผล การทดลองฝึกปฏิบัติ สรุปข้อสำคัญหลังพบผู้ป่วย สรุปข้อสำคัญก่อนนศ.พบผป. (Debriefing) (Briefing) ช่วงพบผู้ป่วย
Clinical learning cycle Briefing Briefing patient students Debriefing Clinical Session practice Including the Patient
Briefing the patient Explaining the purpose Seeking co-operation Negotiating roles Preparing patient Briefing students Providing a framework Generating ideas
Clinical practice Modelling appropriate behaviors Using questions Debriefing Analysis discoveries Discussing insights
CLINICAL COMPETENCIES Factual Knowledge Technical Skill Problem Solving Skill Communication Skill Manners & Etiquette
You are driving a car. On one big storm night. You are passing a station.
There are three people who are waiting for the bus One old lady who is dying. One doctor who saved your life before. One guy/lady who is someone you have been dreaming to get married to.
You can only take one passenger, which one you will choose You can only take one passenger, which one you will choose? Please explain your reason.
" Give the car key to the doctor, let the doctor take the old lady to the hospital and I stay to wait for the bus with the lady of my ream!"
Everyone I know think the above answer is the best answer, but there is no one (including myself) can think of this answer first. Is that because we never want to give up any advantage we held in our hands (the car key)? Sometimes, we would gain more if we were able to give up our stubbornness, limitations, and advantage.
CLINICAL COMPETENCIES Factual Knowledge Technical Skill Problem Solving Skill Communication Skill Manners & Etiquette
Bioethics Informed consent Confidentiality Truth telling Maternal-fetal conflict Quality end of life care Conflict of interest etc
Education cycle Objective Learner Evaluation Learning experience
Student evaluation Multiple choice question Modified essay question Short/ Long case Case report Structured oral exam Objective Structured Clinical Examination (OSCE) OSLER Direct observation: check list, rating scale Standardized patient
To study the phenomenon of disease without books is to sail an uncharted sea, while to study books without patients is not to go to sea at all Osler 1903
Good night