การตอบสนองการสะท้อนคิดของนักศึกษา: สถานการณ์จำลอง Journal Writing สุภาพ อารีเอื้อ Ph.D (Nursing) ภาควิชาพยาบาลศาสตร์ คณะแพทยศาสตร์โรงพยาบาลรามาธิบดี มหาวิทยาลัยมหิดล 22 พฤษภาคม 2551
Journal Writing Structured reflective journal entries include: Identification: students reflect upon activities, conversations, events or thoughts or feeling experienced Description: students describe subjectively and objectively what they did, felt etc. (Baker, 1996)
Journal Writing Structured reflective journal entries include: Significance: students analyze the significance of the experience Implications: students address the implications of their experience (Baker, 1996)
Responding to Journal Feedback concerning: Journal writing is considered to offer “writer the opportunity to become participant/observers of their own learning, to describe a significant experience and to then reflect on that experience to see what they can learn from having had it” (Weisberg & Duffin, 1995)
Responding to Journal The art of responding sensitively to journal entries involves allowing student to risk trial and error approach and not censoring entries A few comments may be written in the margins or a brief note made at the end of the journal (Chen, Cowdroy, Kingsland, & ostwald, 1994)
Responding to Journal These responses should always be positive and very specific If entries appear to be brief, challenge the student with probing questions, or make a positive suggestion for next weeks journal to promote an extension of current thinking (Chen, Cowdroy, Kingsland, & ostwald, 1994)
Exercise แบ่ง 4 กลุ่ม ฝึกการ Feedback Journal Writing ของนักศึกษา ใช้เวลาในกลุ่ม 10 นาที แต่ละกลุ่มนำเสนอ กลุ่มละ 5 นาที
Journal feedback ครูต้อง feedback ให้นักศึกษาก่อนนักศึกษาเขียนฉบับต่อไป Feedback ประเมินการเขียนของนักศึกษาในแง่ของการพยายามเขียน Brown & Sorrel (1993) กล่าวควร Feedback ควร comment 2-3 ข้อ ต่อฉบับ สิ่งที่นักศึกษาเขียนถ้าผิดจะต้องแก้ไข แต่ไม่จำเป็นต้องวิพากษ์ วิจารณ์ การ feedback อาจเขียนตอบหรือคุยกัน
Journal feedback อาจพบนักศึกษาเป็นส่วนตัวแล้ว give feedback หรืออาจกลับไปคุยใน conference แต่นักศึกษาต้องอนุญาต Balance ระหว่างการ comment ยาวๆ กับการไม่ comment โดยปล่อยให้นักศึกษาคิดเองคนเดียว (Peterson,1995) เป้าหมายของ feedback เพื่อให้เกิด reflection, critical thinking…….. การ feedback มีความแตกต่างกันในแต่ละคน ทำอย่างไรให้ทั้งครูและนักศึกษายอมรับความแตกต่างได้?