การศึกษาของวิชาชีพสุขภาพในศตวรรษที่ ๒๑ วิจารณ์ พานิช เสนอในการประชุมวิชาการแพทยศาสตรศึกษาแห่งประเทศไทย ครั้งที่ 12 “การวัดและประเมินความรู้ความสามารถทางการแพทย์: จากทฤษฎีสู่การปฏิบัติ” 12 ตุลาคม 2554 ณ อาคารศรีสวรินทิรา คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล
Flexner, Welch-Rose, and Goldmark Reports 100 ปีก่อน จากศตวรรษที่ ๑๙ สู่ศตวรรษที่ ๒๐ From Lincoln Chen
Science-based Problem-based Systems based Three Generations of Reform Science-based Problem-based Systems based 1900 2000+ Scientific Curriculum Problem-Based Learning Competency-Driven Local-Global Instructional University Based Academic Centers Health-Education Systems Institutional From Lincoln Chen
Health Professionals for a New Century
Labor market for health professionals Systems Framework Provision Needs Demand Labor market for health professionals Population Supply of health workforce Demand for health workforce Provision Education Systems Health Systems Demand From Lincoln Chen 5
Emerging Challenges to H Systems Figure 2 Emerging challenges to health systems
The Professions Brighter Darker K Broker Service Provider Technology Q Assurance Team Leader Monopoly K Financial Self-interest Professional Chauvinism Over-specialization Urban preference Advancing H Inequities in H
Vision for a New Era of Professional Edu Figure 11 Vision for a New Era of Professional Edu Vision for a new era of professional education
Recommendations Figure 12 Recommendations for reforms and enabling actions
Key Components of Edu Systems Figure 4 Key Components of Edu Systems Key components of the educational system
Models of Interprofessional & Transprofessional Edu Figure 10 Models of interprofessional and transprofessional education
Multi-Roles of H Professionals Linkers : People – Technology, Info, Knowledge Care Givers, Communicators, Educators Team Members, Managers, Leaders, Policy Makers
Table III-1. Levels of learning Objectives Outcome Informative Information Skills Experts Formative Socialization Values Professionals Transformative Leadership attributes Change agents Table III-1. Levels of learning From L. Chen
Transformative Learning From To Fact Memorization Seek professional credentials Adoption Search, Analysis, Synthesis, Decision Achieve core competencies for effective teamwork in HS Creative Adaptation
Instructional Design Criteria for Admission Competencies Channels : didactic lectures, small student learning groups, team-based education, early patient or population exposure, different worksite training bases, longitudinal relationship with patients and communities, and the use of IT Career Pathways
Competency-based Model Health Needs of Society Competency Outcomes Curriculum Assessment Traditional Model Educational Objectives Curriculum Assessment From Lincoln Chen
สรุป ต้องการความร่วมมือระหว่างระบบสุขภาพ กับระบบการศึกษา ในการปฏิรูป ให้ร่วมมือและรับใช้ซึ่งกันและกัน ร่วมกันเดินทางไกลแห่งการเปลี่ยนแปลงที่ไม่มีจุดจบ