Darunee Chunlertrith Srinagarind hospital Khon Kaen university.

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
Yongyuth Pongsupap National Health Security Office
Advertisements

ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.เฉลย ภูมิพันธุ์ มหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
Clinical tracer Breast cancer
Approach to airways disease and smoke related disease
Humanized Medicine Ratanavadee Nanagara M.D Professor of Medicine, Allergy-Immunology-Rheumatology Division Department of Medicine KhonKaen University.
Pranom Buppasiri 8th April 2011
Project Based Learning
Educational Objectives
Lesson Plan Cherdsak Iramaneerat Department of Surgery
Self-Directed Learning in Medical Curriculum. Outline  SDL?  10 Myths  Teacher ’ s Roles  SDL Tools & Techniques  Learning Contract.
Supreeya Wongtra-ngan, MD.,MHPEd. What is EDUCATION? Education is a process, the chief goal of which is to bring about change in human behavior.
Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd. CLINICAL COMPETENCIES  Factual Knowledge  Technical Skill  Problem Solving Skill  Communication Skill  Manners &
Objectives...  Understand the different goals and how they interrelate and change  Understand how to use the 7-step protocol to negotiate goals of.
Emergency Response System for Elderly and PWDs: Design & Development
1 THE STUDY ON THE ECONOMIC IMPACT OF STANDARDIZATION BY AFNOR.
Self-Directed Learning
การอบรมเชิงปฏิบัติการเรื่อง “การสร้างข้อสอบ OSCE”
Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd เรียน คณบดี ผมเขียนบันทึกนี้ด้วยความเป็นห่วงคุณภาพ ของนักศึกษาปีที่ ๖ในปัจจุบัน ซึ่งผมเพิ่งสอบไปเมื่อ เร็วๆนี้ เขาสามารถตอบคำถามเกี่ยวกับโรคและการ.
COMMUNICATION IN BUSINESS
ACE inhibitor : Long-term treatment
อาจารย์ มธ. อธิบายการใช้ โมเดลของ
Planning Step : TU Property Management & Others
Medical Student Education Department of Orthopaedic Surgery and Physical Medicine Faculty of Medicine Prince of Songkla University.
Department of Internal Medicine. Medical Intensive Care Unit (MICU) MICU 68% CCU 32%
Pitfalls in Quality Management. Objective outcome Clinical excellence Business excellence Subjective outcome Service excellence.
Introduction to Health Economic Evaluation
โปรแกรมการส่ง Tele-pathology ไปยังคอมพิวเตอร์ ส่วนบุคคลของแพทย์ผ่านทางเครือข่ายโรงพยาบาล (The Tele-pathology delivered to physician’s personal computer.
Helping you make better treatment decisions for your patients.
แนวทางผลิตบัณฑิตแพทย์รามาธิบดี
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
December 25 th, 2013 Naresuan University Hospital, Faculty of Medicine, Naresuan University December 25 th, 2013 Naresuan University Hospital, Faculty.
A product of Project CENTRAL, 2004 The Action Research Process Sponsored by Project CENTRAL A Project of the Florida Department of Education In Collaboration.
การประเมินก่อนการส่ง ต่อ PATCHAREE DUONGTHONG EMERGENCY DEPARTMENTSARABURI HOSPITAL.
My Port Folio and 360° evaluation
Salyavit Chittmittrapap
Modern Management นำเสนอโดย อาจารย์มุกดา ยี่หวา คณะบริหารธุรกิจ.
วันศุกร์ที่ 23 มีนาคม 2550 เวลา น. ณ ห้องประชุมมาสุข.
1 สาระสำคัญในการประเมินผลแนวใหม่ จากกระบวนการจัดการเรียนรู้ที่เปลี่ยนแปลงไป วิธีการวัดผล ประเมินผลจึงต้องเปลี่ยนแปลงไป สรุปได้ ดังนี้ 1. เป็นกระบวนการพัฒนาคุณภาพการเรียน.
Problem Oriented Medical Record
Human capital investment การลงทุนที่สุดคุ้ม. Process Planning and goal setting : Alignment ( an agreement between people who want to work together) Mission.
Oral Chemotherap y นศภ. จันทร์นภัสสร์ ชะตาคำ วันที่ 1 กรกฎาคม 2552.
Intervention Method for NCD Control กัณหา เกียรติสุต สำนักงานป้องกันควบคุมโรคที่ 6 ขอนแก่น.
Food Alert System of Thailand (FAST) EU-Thailand Economic Co-operation Small Projects Facility.
คนไทย จิตอาสา นพ. ก้องเกียรติ เกษ เพ็ชร์ Ashoka Fellow 2009
Good afternoon, my teachers and my dear colleagues
Mini KM.
M prapansilp 09 1 มุมมองในระบบและกลไก เพื่อเด็กไทยมีโภชนาการสมวัย โครงการพัฒนาระบบและกลไกเพื่อ เด็กไทยมีโภชนาการสมวัย หลุยส์แทรเวิร์น กรุงเทพฯ 28 มิถุนายน.
How community involve in TB detection and care ยุทธิชัย เกษตร เจริญ พบ. นายแพทย์ ทรงคุณวุฒิ ผอ. สำนักวัณ โรค ( การสัมมนาวิชาการระดับชาติ ประจำปี 2553 กรมควบคุมโรค.
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
Introducing Balanced Scorecard โดย วิทยากร อาจารย์ สุรชาติ กิ่มมณี
Reduce and Prevent exacerbation in COPD patients: Is it easy?
An Online Computer Assisted Instruction Development of Electronics Devices Subject for Learning Effectiveness Testing By Assoc.Prof. Suwanna Sombunsukho.
ADOLESCENT NEURODEVELOPMENT CLINICAL IMPLICATION ; Dr. Suriyadeo Tripathi National Institute for Child and Family Development Mahidol University.
Introduction of DREAM สุวรรณา ประณีตวตกุล คณะเศรษฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Thongchai Pratipanawatr
การศึกษาของวิชาชีพสุขภาพในศตวรรษที่ ๒๑
E XPERIENCE OF WORKING WITH PSYCHIATRIC PATIENTS ’ RELATIVE CLUB Pleanpit Chantalasak Social Worker Srithunya Psychiatric hospital.
The Analysis of Strands, Standards and Indicators for Tests
แผนการลงทุนด้านสุขภาพระยะ 5 ปี (Long Term Invesment Plan)
Service Plan in Kidney Disease
แนวทางการดำเนินงาน แผนงานสนับสนุนระบบบริการโรคไตวาย ปีงบประมาณ 2559
The determinants of health and individual human development of Australian’s children Chapter 7.
The management of change Changes in work patterns and jobs
เขตสุขภาพที่ 10 สรุปผลการตรวจราชการ รอบที่ 1 ปี 61
Workday Merit Process - Approvers
STRATEGIES FOR SUCCESS
PBL 4C Problem-Based Learning
Woodgrange Medical Practice
Studio 7. Practicing Problem Formulation
ใบสำเนางานนำเสนอ:

Darunee Chunlertrith Srinagarind hospital Khon Kaen university

Counseling  Process min  Relationship  Skill  Decision making by patient and Family  Information Education  Assessment  Learning style  Education tools  Evaluation

ด้านบุคลากร  บุคลากรขาดทักษะ  สื่อไม่เพียงพอ  ให้ข้อมูลไม่ครอบคุลม  บุคลากรภาระงาน มาก ทำงาน หลายอย่าง  ขาดการติดตามผู้ป่วย  ให้คำปรึกษาหลายครั้งผู้ป่วย ตัดสินใจไมได้ / มา รพในภาวะ ฉุกเฉิน Modality selection problem

ด้านผู้ป่วย  มาโรงพยาบาลคนเดียว ตัดสินใจ ไม่ได้  อายุมาก ขาดผู้ดุแล  เศรษฐกิจ / อาชีพ  ขาดความรู้ / Attitude ไม่ดี ด้านระบบ  ระบบคัดกรองไม่ดี / ขาดความ เชื่อมโยง  ไม่เชิงรุก ไม่ให้ความสำคัญกลุ่ม เสี่ยง  ให้คำปรึกษาช้า

CAPD  Needs a catheter  Home dialysis, hospital visit q 1-2 Mo  fewer dietary and food restrictions  Needs self care  Very independent  easy to travel HD  Needs AVF  Hospital visit 2- 3/wk  Some food restriction  Machine-dependent

Hemodialysis  Fever/Septicemia  Anaphylaxis  Hypotension  Cardiac attacks  Ascites  Air embolism  Bleeding: in the brain, eyes, or others  AVF problems Peritoneal dialysis  Bleeding/trauma (Catheter Implantation)  Peritonitis  Malnutrition  Peritoneal fibrosis  High blood sugar  Hernia/Backache  Constipation  Catheter problems

 Prognosis  Survival of conservatively-managemented  Multidisciplinary care team  Symptoms control ◦ Nausea / vomiting ◦ Fatigue / Lack of Energy ◦ Constipation ◦ Pain ◦ Purritis ◦ Sleep disturbance

1. รายละเอียดวิธีการรักษา ข้อดี ข้อเสีย แต่ละ วิธี 2. ข้อมูลของผู้ป่วยทางด้านร่างกาย 3. ทางด้านจิตใจของผู้ป่วย การยอมรับ / ปฏิเสธ การรักษา ความเชื่อ 4. ครอบครัว ( Family supports/Opinion of caregivers) 5. ด้านสังคม 6. เศรษฐกิจ ( Reimbursement ) ค่าใช้จ่าย 7. โรงพยาบาลหรือศูนย์บริการ มีโรงพยาบาล หรือศูนย์ล้างไต 8. ข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับโรคและการรักษา

 Start in CKD clinic (Counseling and Education)  Structure education module ◦ CKD 1- 3 ◦ CKD 4-5  Evaluation

 Start in CKD clinic ◦ Stages 1-3 of CKD patient  Objective ◦ Promoting life style change ◦ Providing Holistic care

 Introduction to kidney disease  Risk group  Treatment  Medication  Exercise  Smoking  Rest

 How to slow progression CKD ◦ BP control ◦ Dietary control ◦ Lipid control ◦ Sodium, Potassium, Phosphate control ◦ Fluid management Social & family support Follow up

 Start in CKD clinic ◦ Stages 4-5 of CKD patient  Objective ◦ Promoting life style change ◦ Providing Holistic care

 Delaying the progression of CKD and the need for dialysis  Reduce early mortality  Managing cardiovascular risk and other co-morbid condition  Improve anemia control

 Fostering higher serum albumin  Initialing dialysis with higher residual renal function  Promote self care  Enhancing patient self – esteem  Allowing the patient to choose not to have dialysis

 Introduction to kidney disease  Treatment overview &unit HD including self care  Home dialysis : PD (CAPD/APD/CCPD)  Transplantation  Social & family support  Dietary and fluid management  Medication  Follow up

 Assessment  Learning style  Education tools : DVD Food model  Individual & Group Education  Peer support : ชมรมเพื่อนโรคไต  Evaluation of Teaching outcomes  Patients choice & Involvement to Treatment  Promoting Self - care  Counseling for modality selection RRT

 Time to dialysis  Change in illness related knowledge  Client satisfaction  Staff satisfaction  Knowledge enhancement of staff  Cost of innovation

 Pre dialysis education program should start in CKD clinic ◦ Stages 1-3 of CKD patient ◦ Stages 4-5 of CKD patient  Counseling for modality selection RRT  Decision making is patient