Darunee Chunlertrith Srinagarind hospital Khon Kaen university
Counseling Process min Relationship Skill Decision making by patient and Family Information Education Assessment Learning style Education tools Evaluation
ด้านบุคลากร บุคลากรขาดทักษะ สื่อไม่เพียงพอ ให้ข้อมูลไม่ครอบคุลม บุคลากรภาระงาน มาก ทำงาน หลายอย่าง ขาดการติดตามผู้ป่วย ให้คำปรึกษาหลายครั้งผู้ป่วย ตัดสินใจไมได้ / มา รพในภาวะ ฉุกเฉิน Modality selection problem
ด้านผู้ป่วย มาโรงพยาบาลคนเดียว ตัดสินใจ ไม่ได้ อายุมาก ขาดผู้ดุแล เศรษฐกิจ / อาชีพ ขาดความรู้ / Attitude ไม่ดี ด้านระบบ ระบบคัดกรองไม่ดี / ขาดความ เชื่อมโยง ไม่เชิงรุก ไม่ให้ความสำคัญกลุ่ม เสี่ยง ให้คำปรึกษาช้า
CAPD Needs a catheter Home dialysis, hospital visit q 1-2 Mo fewer dietary and food restrictions Needs self care Very independent easy to travel HD Needs AVF Hospital visit 2- 3/wk Some food restriction Machine-dependent
Hemodialysis Fever/Septicemia Anaphylaxis Hypotension Cardiac attacks Ascites Air embolism Bleeding: in the brain, eyes, or others AVF problems Peritoneal dialysis Bleeding/trauma (Catheter Implantation) Peritonitis Malnutrition Peritoneal fibrosis High blood sugar Hernia/Backache Constipation Catheter problems
Prognosis Survival of conservatively-managemented Multidisciplinary care team Symptoms control ◦ Nausea / vomiting ◦ Fatigue / Lack of Energy ◦ Constipation ◦ Pain ◦ Purritis ◦ Sleep disturbance
1. รายละเอียดวิธีการรักษา ข้อดี ข้อเสีย แต่ละ วิธี 2. ข้อมูลของผู้ป่วยทางด้านร่างกาย 3. ทางด้านจิตใจของผู้ป่วย การยอมรับ / ปฏิเสธ การรักษา ความเชื่อ 4. ครอบครัว ( Family supports/Opinion of caregivers) 5. ด้านสังคม 6. เศรษฐกิจ ( Reimbursement ) ค่าใช้จ่าย 7. โรงพยาบาลหรือศูนย์บริการ มีโรงพยาบาล หรือศูนย์ล้างไต 8. ข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับโรคและการรักษา
Start in CKD clinic (Counseling and Education) Structure education module ◦ CKD 1- 3 ◦ CKD 4-5 Evaluation
Start in CKD clinic ◦ Stages 1-3 of CKD patient Objective ◦ Promoting life style change ◦ Providing Holistic care
Introduction to kidney disease Risk group Treatment Medication Exercise Smoking Rest
How to slow progression CKD ◦ BP control ◦ Dietary control ◦ Lipid control ◦ Sodium, Potassium, Phosphate control ◦ Fluid management Social & family support Follow up
Start in CKD clinic ◦ Stages 4-5 of CKD patient Objective ◦ Promoting life style change ◦ Providing Holistic care
Delaying the progression of CKD and the need for dialysis Reduce early mortality Managing cardiovascular risk and other co-morbid condition Improve anemia control
Fostering higher serum albumin Initialing dialysis with higher residual renal function Promote self care Enhancing patient self – esteem Allowing the patient to choose not to have dialysis
Introduction to kidney disease Treatment overview &unit HD including self care Home dialysis : PD (CAPD/APD/CCPD) Transplantation Social & family support Dietary and fluid management Medication Follow up
Assessment Learning style Education tools : DVD Food model Individual & Group Education Peer support : ชมรมเพื่อนโรคไต Evaluation of Teaching outcomes Patients choice & Involvement to Treatment Promoting Self - care Counseling for modality selection RRT
Time to dialysis Change in illness related knowledge Client satisfaction Staff satisfaction Knowledge enhancement of staff Cost of innovation
Pre dialysis education program should start in CKD clinic ◦ Stages 1-3 of CKD patient ◦ Stages 4-5 of CKD patient Counseling for modality selection RRT Decision making is patient