6 Weekend WSH for Community FD in FM In-service training ผศ.พญ.สายพิณ หัตถีรัตน์ ภาควิชาเวชศาสตร์ครอบครัว คณะแพทยศาสตร์ รพ.รามาธิบดี
1st WEEKEND
Principles of FM in Thailand Doctor-Patient Relationship Comprehensive Clinical primary care to all family members Community-oriented/population-oriented care
Type of Medical Care Primary Care First Contact Continuing Care Tertiary Care Uncommon Disease Need intensive & close monitoring Disease Specialists Secondary Care Short stay in hospital MD consulting Primary Care First Contact Continuing Care Comprehensive Care Coordinating Care
Ecology of Medical Care Adult population Age 16+ yrs 1000 Illness or injury a month 750 Consulting MD in PC a month 250 9 Admitted a month 5 Referred TC a month 1 Referred medical center a month White KL. NEJM 1961;265(18):885-892
Hierarchy of natural systems Biosphere Society-Nation Culture-Subculture Community Family Two-person Person Nervous system Organ system Tissues Cells Organelles Molecules Atoms Subatomic particles Engel G. The clinical application of the biopsychosocial model. Am J Psychiatr 1980;137:535-44
Holistic Framework Community Family Person Illness Disease Pt.& Fam Role Resource HSS Work School Culture Religion Family Family System Family Life cycle Family Stress Family Coping Family Resource Impact on Health Person Who, Life cycle Development Family of Origin Illness Disease
Cognitive-Behaviour Linkage Consciousness Behaviour Feeling Unconsciousness Perception Expectation Yearning Self
Health Belief Model 1.ฉันอยากดูแลสุขภาพตัวเอง 4. มันจะคุ้มไหมถ้าจะเปลี่ยนแปลง 2. ฉันมีโอกาสจะป่วย 5. เออ! ไอ้คนนั้นมันยังเป็นเลย 3. ฉันจะแย่แน่ ถ้าป่วย
Locus of Control Internal controller External controller Powerful other
Stages of Behaviour Change ( From Prochaska JO. Am Psychol 1992;47(9):1102-1114 ) Maintenance Relapse ACTION Preparation Contemplation Precontemplation
Difficult Pt. Difficult MD Neg. MD’s perception towards Pt. Difficult MD-Pt. Relationship Difficult MD
Learning about "Difficult" Pt. is Learning about "yourselves"
Psychotherapy = editing the story จิตบำบัด คืออะไร Psychotherapy = editing the story
คุณสมบัตินักจิตบำบัดที่เก่ง Trust Continuity Support & comfort
2nd WEEKEND
Family System Whole system Organ Hormone Function Homeostasis Hierarchy Remote pathogen Change over time (Morphogenesis)
Family Health Assessment Stress in Family : Family tree : Family life cycle : Time Flow Family Chart Coping Resources Impact on health
Couple Development Cycle Stage 3: Parenting Society Culture Society Culture Stage 2: In-Laws Family Family of Origin Family of Origin Individual Individual Romance Stage 1: Mutual Relationship Remorse Unmet expectation Communicate Conflict
Family-oriented pregnancy care Family of pregnancy and childbirth = developmental stage of family Critical period of family transition “Triangle”: Parent – Couple – Grandparent Risk : alliance , coalition Infertile & Adoption
Family-oriented pregnancy care First Trimester Third Trimester Labor Second Trimester Postpartum
Family-oriented child care พ่อแม่เข้มแข็ง เด็กป่วย พ่อแม่เข้มแข็ง เด็กแข็งแรง พ่อแม่เข้มแข็ง เด็กป่วย เด็กแข็งแรง เด็กป่วย พ่อแม่มีปัญหา เด็กแข็งแรง พ่อแม่มีปัญหา พ่อแม่มีปัญหา
Special Adolescent health Confidentiality Care for Parents & Adolescent Identity School performance Peer group Couple/ intimacy/ sexual health Addiction /accident
3rd WEEKEND
สุขภาพวัยกลางคน สุขภาพระดับบุคคล สุขภาพระดับคู่ครอง สุขภาพบุตร สุขภาพพ่อแม่ที่ชรา 60 + yrs 40 + yrs 20 + yrs
สุขภาพผู้ป่วยสูงอายุ ปัญหาสุขภาพหลากหลาย ร่างกายเสื่อมสภาพ ปราบยาไม่หมดไป อาการทางกายกลายเป็นทางจิต อาการวิปริตผิดจากหนุ่มสาว
สุขภาพผู้ป่วยด้วยโรคที่หมดหวัง Active Total Care for best QOL [pt.+family] Disease Rx Palliative Rx Symptom Disease Distress Discomfort Dysfunction Dx Dying Death Bereavement Person with illness Family Caregiver
WWF of the dying Approach as individual Explore relationship Detect “Conspiracy of Silence” Empathy their loss/help Contact number Family meeting
ลักษณะพิเศษของโรคเรื้อรัง เป็นข่าวร้าย เสียหายถาวร ดำเนินโรคไม่หยุดนิ่ง ทรุดดิ่งลงเรื่อยๆ มีชีวิตขึ้นลง เดี๋ยวทรงเดี๋ยวทรุด
กลไกของบ้านเมื่อเด็กป่วยเรื้อรัง Sick Kid Parental Grief Child’s Grief Exacerbate illness Parent Guilty Demanding Kid Marital Conflict Manipulative sibling Parent Overindulgence
โรคเรื้อรัง คือ ตัวเราที่ไม่เที่ยง ต้องเรียนรู้ที่จะอยู่กับมันอย่างมีความสุข เหมือนนิยายที่อ่านค้างไว้ ยังไม่ถึงตอนจบ
Behaviours: Definition Strong Motivation Action 1 Action 5 Action 2 Action 4 Action 3
continuum of Alcohol use No/Low Risk At Risk Mild Moderate Severe Problem Drinking Experience Consequence of Drinking Alcohol Abuse Past 12 mos : A.Role impair B.Hazardous use C.Recur legal problems D. Social impair Safe Drinking Alc Dependence Tolerance Withdrawal CAGE + Risky Drinking Current drinking No consequence
Violence Wheel : Type of Abuse THREATS INTIMIDATION EMOTIONAL ABUSE ECONOMIC ABUSE POWER & CONTROL MALE PRIVILEGE ISOLATION MINIMIZING DENYING BLAMING USING CHILDREN VIOLENCE
Cycle of Domestic Violence Honeymoon Tension Build Up Wooing Explosion Remorse Violence / Abuse
Intellectualization or Rationalization Character of MD health “3D + 4S” Delusion Denial Delay Self-Ix, -Dx, -Rx, -Referral Intellectualization or Rationalization
4th WEEKEND
ถ้าเราย่อโลกให้เหลือประชากร 100 คน 70 non-white 30 white 57 Asians 21 Europeans 14 Western: north & south 8 Africans 70 non-Christian 30 Christian 89 heterosexual 11 homosexual 6 possess 59% of the entire world’s wealth All from US 80 live in substandard housing 70 unable to read 50 suffer from malnutrition 3 infected with Hepatitis C 1 near death 1 near birth 1 would own a computer 52 female 48 male
Types : Home Visits (HV) Illness home visits Palliative home visits Assessment home visits Post-Hospitalization home visits
Home Visit Assessment: IN HOME SSS I Immobility N Nutrition H Home environment O Other people M Medications E Examination S Safety S Spiritual health S Home health care services
5th WEEKEND
นำมาบรรจบกัน ประมวลผล Learning styles ใจ (Feeling) Accommodator จัดให้ Diverger เคารพในความแตกต่าง ดู (Watching) ทำ (Doing) Converger นำมาบรรจบกัน ประมวลผล Assimilator ทำให้กลมกลืน หัว (Thinking)
Adult learning [Andragogy] Learner-focused education Helping adult to learn ไม่ใช่ neglect
10-min consultation in OPD Discussion One minute QUESTIONING Three minutes PRESENTATION Six minutes
One-Minute Preceptor (OMP) Model Get a commitment (สร้างพันธะสัญญา) Probe for supporting evidence (แสวงหา หลักฐาน) Provide positive feedback (ทำถูกยกย่อง) Teach general rules (สอนหลักการสำคัญ) Correct mistakes (ทำผิดแก้ไข)
Evaluation process criterion norm summative formative program student teacher
Social discrimination between competent/incompetent student Truth Competent Incompetent A B C D Pass Test result Fail
The competence pyramid Miller’s Pyramid Professional Authenticity Does Action Performance Shows how Competence Knows how Knows Knowledge
Feedback ที่ดี Specific performance , not generalization Should be “first hand” information หยุดและฟัง เมื่อผู้รับ feedback ไม่ยอมรับ กระชับ ไม่ยืดเยื้อ ซ้ำซาก
6th WEEKEND
Evidence-based medicine (EBM) การเอา Clinical experience + External evidence อย่างมีหลักการ เพื่อตัดสินใจทางคลินิก อย่างมีคุณภาพเพิ่มขึ้น EBM ไม่ใช่พระเจ้า เป็นแค่ตัวช่วยในการตัดสินใจ ข้อมูลมากมาย อย่าเชื่อเพียงเพราะเขาบอกมา ตั้งคำถามเป็น(PICO) หา evidence ให้เจอ คิด วิเคราะห์ แล้วประยุกต์ใช้
EBM : Diagnosis Study validity : Diagnostic uncertainty, compared with gold standard test Result : 2x2 table, large LR Apply : my setting/my patient BENEFIT >>> harm
EBM : Screening Diagnostic test validity improve QOL/survival Time/money consuming lifelong care freq/severity of disease BENEFIT >>> harm
EBM : Therapy Study validity: Randomized, conceal, ITT, triple blinded, follow up rate Result : ARR, NNT, side effects, P value, 95%CI Application : POEM/DOE BENEFIT >>> harm ‘Watchful waiting = Rx’
EBM : Guidelines Study validity: Who produce, conflict in panel, comprehensive search, funding Result : include วิธีที่ใช้ยา /ไม่ใช่ยา, วิธีวัดผล Application : Killer B’s BENEFIT >>> harm
“ Power of appreciation ” ข้อคิด อ.ประเวศ โลกต้องมีความหลากหลายจึงจะอยู่ได้ ถ้าอยู่ร่วมกันได้ดี ก็มีความสุข จึงให้มองที่คุณค่าของคน อย่าว่ากัน “ Power of appreciation ”
Last Word Not that all stress is bad, Some is necessary for motivation, growth & development