งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Gender Identity Assist. Prof. Surinporn Likhitsathian Department of Psychiatry.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Gender Identity Assist. Prof. Surinporn Likhitsathian Department of Psychiatry."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Gender Identity Assist. Prof. Surinporn Likhitsathian Department of Psychiatry

2 วัตถุประสงค์ อธิบายความหมายของ Gender Identity ระบุถึงปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับ Gender Identity Development ระบุถึงปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการ แสดงออกทางเพศ (Gender role)

3 เนื้อหา Sex and sexuality Psychosexual development Sexual identity and gender Identity Gender Identity disorder

4 Sex v.s. Gender " Sex " refers to the biological and physiological characteristics that define men and women. " Gender " refers to the socially constructed roles, behaviors, activities, and attributes that a given society considers appropriate for men and women. "Male" and "female" sex category “Masculine" and "feminine " gender category

5 เพศ เพศสรีระ (sex, sexual physiology, anatomy) เพศสภาพ เพศสภาวะ (gender) เพศวิถี (sexuality)

6 Psychosexual factors and psychosexual development

7 พัฒนาการของจิตใจ ทางด้านเพศ Psychosexual development [1] Oral phase (0 – 1 Yr.) Anal phase (1 – 3 Yr.) Phallic phase (3 – 6 Yr.) Oedipal phase or genital phase Latency phase (7 – 12 Yr.)

8 พัฒนาการของจิตใจ ทางด้านเพศ Psychosexual development [2] Sigmund Freud อธิบายว่า เด็กเริ่มการเกิดการรับรู้เรื่องเพศและการเกิด เอกลักษณ์ทางเพศ (gender identity) ใน ระยะ Phallic phase (3-5 yr.) เด็กจะให้ความสนใจและแสวงหาความพึง พอใจและความตื่นเต้นกับความรู้สึกบริเวณ อวัยวะเพศ

9 พัฒนาการของจิตใจ ทางด้านเพศ Psychosexual development [3] ในระยะนี้ เด็กชายเกิด castration anxiety ในระยะนี้ เด็กหญิงเกิด penis envy ปมอีดีปุสสลาย (resolve oedipal complex)  identify same sex parents

10 Psychosexual factors: 4 types 1. Sexual identity: ลักษณะทางเพศในด้าน ชีวภาพ 2. Gender identity: ความรู้สึกว่าตนเองเป็น เพศชายหรือหญิง 3. Sexual orientation: การรู้สภาพแวดล้อม ทางเพศ แปรตามแรงดลใจทางเพศ (sexual impulse) ที่มุ่งไปของแต่ละคนต่อ เพศตรง ข้าม [Heterosexual] หรือ เพศเดียวกัน [Homosexual] หรือ ทั้ง 2 เพศ [Bisexual] 4. Sexual behavior: พฤติกรรมทางเพศ

11 I. SEXUAL IDENTITY

12 I. Sexual identity The objective categorisation of a person's physiological status as male or female. Biological sexual characteristics

13 II. GENDER IDENTITY

14 II. Gender Identity [1] A subjective, but continuous and persistent, sense of oneself as masculine or feminine. เป็นภาวะทางจิตใจซึ่งสะท้อน ความรู้สึกภายในว่าต้องการเป็นเพศ ชายหรือหญิง เด็กเริ่มรับรู้ว่าตัวเองเป็นเพศใด ประมาณ 3 ขวบ

15 II. Gender Identity [2] การสร้าง gender identity เป็นผลจาก การเรียนรู้จากประสบการณ์กับสมาชิกภายใน และภายนอกครอบครัว ทัศนคติของพ่อแม่และสังคม (parental and cultural attitude) Gender role: บทบาททางเพศที่แสดงออก เป็นแบบแผนพฤติกรรมภายนอก หรือสิ่งที่บุคคล กล่าวหรือกระทำ ซึ่งสะท้อนถึงความรู้สึกภายในที่ เกี่ยวกับการรับรู้ทางเพศ และเพื่อบ่งบอกว่าตน เป็นหญิงหรือชาย สร้างสมขึ้นตามประสบการณ์การเรียนรู้ มักเข้า กันกับ gender identity

16 Continuing gender development [1] Childrearing practices are gender- dependent; we not only name and dress children according to sex, but we also talk to and touch them differently. Throughout the rest of childhood and school years Age 3-4 years: preference for same- sex playmates The gender role is better defined by subsequent interactions.

17 Continuing gender development [2] Boys typically prefer more rough activities, often involving physical aggression. Conversely, girls have been thought to prefer quieter activities, with greater reliance on fantasy and imagined situations. In Adolescence: the influential factors compose Sexuality Personality traits or disorders Peer interaction Anxieties

18 Gender stability The realization that girls grown up to be women, that they don't grow penises and becomes men Little boys realize that their penises will not fall off and that they won't grow a vagina and become a woman

19 Sexual development during adolescence Puberty is a crucial step in the development of both women and men. Physical maturation is marked by secondary sexual characteristics Girls: breasts and female body shape, begin to menstruate Boys: larger genitals, lower voice, body and facial hair, nocturnal emission (wet dream).

20 III. SEXUAL ORIENTATION

21 III. Sexual orientation Sexual preference Refers to a person's preference for the same or opposite sex partners Heterosexual, homosexual, bisexual

22 The rate of homosexual orientation in the general population has been variously estimated between 2% and 10% 52% of the MZ co-twins of male homosexual twins were also homosexual or bisexual. For DZ male twins, this fell to 22% 48% of MZ co-twins of female homosexual twins were also homosexual. Sexual orientation

23 Homosexuality Normal variation of human life style WHO, 1980, by ICD -10: “sexual orientation alone is not to be regarded as a disorder”

24 สาเหตุ ปัจจัยทางชีวภาพ จิตวิทยา สังคม วัฒนธรรม ปัจจัยทางสิ่งแวดล้อม : เช่น สัมพันธภาพที่สำคัญๆ ในวัยเด็ก บุคลิกภาพ และปฏิสัมพันธ์ระหว่างพ่อ แม่ สัมพันธภาพที่ผิดปกติกับพ่อแม่ บางอย่างที่มีผลต่อการพัฒนา gender identity และ sexual orientation

25 IV. SEXUAL BEHAVIOR

26 IV. Sexual behavior ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับพฤติกรรมทางเพศ ได้แก่  การตอบสนองทางสรีรวิทยา (physiological responses)  ความแตกต่างของสิ่งเร้าทางเพศ (differences in erotic stimuli)  การสำเร็จความใคร่ด้วยตนเอง (mastubation)

27 เป้าหมายของพัฒนาการ ทางเพศ มีความรู้เรื่องเพศ และพัฒนาการทางเพศ เหมาะสมตามวัย เกิดเอกลักษณ์ทางเพศของตนเอง และบทบาท ทางเพศที่เหมาะสม มีพฤติกรรมการรักษาสุขภาพทางเพศ (sexual health)

28 Gender identity disorder [1] ความผิดปกติของเอกลักษณ์ทางเพศ คือ การที่บุคคลใดบุคคลหนึ่งมี ความรู้สึกอึดอัดไม่สบายใจอย่างคงที่ ต่อเพศที่แท้จริง หรือบทบาททางเพศ ของตนเอง การเอาแบบอย่างเพศตรงข้ามอย่าง ชัดเจน และเป็นอยู่ตลอด

29 Gender identity disorder [2] สาเหตุ ปัจจัยทางชีวภาพ ฮอร์โมน ลักษณะทางร่างกายและจิตใจสังคมของ เด็กที่ผิดจากเพศปกติ การถ่ายทอดทางพันธุกรรม ปัจจัยทางสิ่งแวดล้อม ทัศนคติของพ่อแม่ การเลี้ยงดู

30 Gender identity disorder [2] อาการแสดงในเด็ก แสดงความต้องการ หรือยืนยันว่าตน เป็นเพศตรงกันข้าม ชอบเล่นเป็นเพศ ตรงข้าม แต่งตัวแบบเพศ ตรงข้าม ต้องการมีเพื่อนคู่หู เป็นเพศตรงข้าม อาการแสดงในวัยรุ่น หรือผู้ใหญ่ ต้องการใช้ชีวิตหรือ ได้รับการปฏิบัติจาก ผู้อื่นแบบเพศตรงข้าม มีความรู้สึกอึดอัดไม่ สบายใจกับเพศของ ตน หรือรู้สึกว่าบทบาท ตามเพศของตนเองนั้น ไม่เหมาะสมอยู่ตลอด รู้สึกว่าตนเกิดมาผิด เพศ ต้องการเปลี่ยนเพศ (transexualism)

31 Clinical course Onset of recognizable symptoms usually occurs at 2 to 4 years of age, when sexual identity forms Most individual with symptoms do not develop gender identity disorder, and the behaviors usually gradually disappear Those few children for whom cross-gender behaviors continue through childhood may have gender identity disorder This disorder usually persists throughout the individual’s life

32 ภาวะที่พบบ่อยสำหรับผู้ที่มี พฤติกรรมผิดเพศตนเอง Homosexualism Transvestism Transvestic fetishism Transsexualism Psychosis

33 การช่วยเหลือผู้ที่มีปัญหา เอกลักษณ์ทางเพศ การช่วยเหลือผู้ที่มีปัญหาเอกลักษณ์ ทางเพศ ต้องคำนึงถึงปัจจัยต่อไปนี้ 1. พัฒนาการตามวัย 2. วุฒิภาวะในการเลือกเพศของ ตนเอง 3. การวินิจฉัยโรคทางจิตเวช 4. การเลือกวิธีรักษา 5. การติดตามการรักษา

34 Treatment ครอบครัวบำบัด จิตบำบัด การเล่นบำบัด (play therapy) การแก้ไขเปลี่ยนแปลงสิ่งแวดล้อม พฤติกรรมบำบัด การเปลี่ยนเพศ

35 Treatment The goal of treatment is rarely to change the individual’s sexual identity These attempts are usually unsuccessful. Realistic goals include reduction of depression and anxiety and improvement of personal and social adjustment.

36 Treatment Psychotherapy is often use to decrease depression and anxiety associated with the condition Hormone treatment testosterone or estrogen is often used to change the individual’s physical characteristics and improve sense of well being Gender reassignment surgery may be, but is not always, successful in improving the individual’s personal and social adjustment


ดาวน์โหลด ppt Gender Identity Assist. Prof. Surinporn Likhitsathian Department of Psychiatry.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google