Suffixes Self-access materials By Self-access Learning Centre, KMUTT

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
THE PARTS OF A FLOWERING PLANT AND THEIR FUNTION.
Advertisements

ข้อแตกต่างระหว่าง กับ ผู้ชนะ ผู้แพ้.
Doctor’s Orders. Take up to start doing a particular job or activity. Take up เริ่มต้นดำเนินการ.
Wh-Question.
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Unit 10 As Good As It Gets M ฟังการโฆษณาสินค้า 2. อ่านบทความเกี่ยวกับ ผลิตภัณฑ์ที่มีชื่อเสียง 3. พูดอภิปรายเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ ที่มีชื่อติดอันดับโลก.
Question words ครูรุจิรา ทับศรีนวล ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
Present Continuous.
 How do we improve the test?  Why do we have to improve the test?
English for everyday use
ว เคมีพื้นฐาน พันธะเคมี
ครูปัทมา แฝงสวัสดิ์. การอ่านเรื่องงานแล้ว บอกรายละเอียดและ สาระสำคัญ.
Click when ready Wang991.wordpress.com © All rights reserved Stand SW 100 Relationchip and functions.
ภาษาอังกฤษ อ่าน-เขียน 2
Starting fire with water การทำให้เกิดไฟด้วยน้ำ Or how I nearly burnt my car down หรือ ฉันทำให้รถเกือบจะลุกไหม้ได้อย่างไร.
Opportunities in Life โอกาสในชีวิต.
ครูรุจิรา ทับศรีนวล Important birthdays ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
กลุ่ม rraid. What's your name. คุณชื่ออะไร = Miss Bangon Buntanoom How old are you. - คุณอายุเท่าไหร่ = Ages 36 Years What you have finished your course.
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
ใบความรู้ เรื่อง ประโยคสนทนาที่น่ารู้ โดย อ. สิริพร กุ่ยก ระโทก.
Abilities.  Where are they?  Why are they there?  What objects can you see around them?  On the island.  The boat capsized.
Collocations Self-access materials
Listening through sentence stress Copyright © 2011 Self-access Learning Centre, KMUTT.
Some & Any ภาษาอังกฤษ นายวิรุฬห์ อนันตผล ม.5/7 เลขที่ 7
Self-access materials By Self-access Learning Centre, KMUTT Copyright © 2011 Self-access Learning Centre, KMUTT Synonym.
Self-access materials By Self-access Learning Centre, KMUTT Copyright © 2011 Self-access Learning Centre, KMUTT Phrasal verbs.
Self-access materials By Self-access Learning Centre, KMUTT Copyright © 2011 Self-access Learning Centre, KMUTT Phrases with prepositions.
Present Continuous Tense
Copyright © 2011 Self-access Learning Centre, KMUTT Speaking Web Manual.
1 exit() and break C++ provides a way to leave a program early (before its natural finish) with the exit() function. The format of exit() is as follows:
Verb to have (have, has)
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
ยินดีต้อนรับเข้าสู่กิจกรรมการ เรียนการสอน โดยใช้สื่อประสม Power Point จัดทำโดย นางไพเราะ มาตะราช โรงเรียนกาญจนานุเคราะห์ อ. เมือง จ. กาญจนบุรี สพท. กจ.
Active Learning ผศ. ดร. เยาวเรศ ภักดีจิตร ภาควิชาหลักสูตร และการสอน.
คำสั่งสร้างฐานข้อมูล คำสั่งสร้างฐานข้อมูล (create database) เป็น คำสั่งสำหรับให้ ผู้บริหารฐานข้อมูลหรือผู้มีสิทธิ์ สร้างฐานข้อมูล โดยการกำหนดชื่อฐานข้อมูลแต่ละ.
By T’ Sumana Hanlamyuang. 1. First conditional or real condition ประโยคเงื่อนไขแบบที่ 1 ใช้เมื่อต้องการ แสดงเงื่อนไขที่ตั้งไว้ว่ามีความเป็นไปได้ที่จะ.
Korean made easy for Starters
D 2 E 1 S E M N G ม. I G I T Grammar A L 4.0.
D I G I T A L 4.0 Pronoun ENG M.1 Sem. 1 Grammar
English for Reflective Thinking วิชา ภาษาอังกฤษเพื่อการสะท้อนคิด
Modals-Ability By T’Sumana Hanlamyuang.
“เอาชนะเนื้อหนัง” OVERCOMING THE FLESH. “เอาชนะเนื้อหนัง” OVERCOMING THE FLESH.
คิดไว สรุปไว ด้วย MIND MAP ยินดีต้อนรับผู้เข้าร่วมสัมมนาหลักสูตร
Modals-Necessity By T’Sumana Hanlamyuang.
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
1. มีความเชื่อมโยงกันโดยตรงระหว่างการได้ยิน สิ่งที่มองเห็น
1. ดาวิด มอง ผ่านสายตาของพระเจ้า
นำเสนอเรื่อง Adjective clause
อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing. อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing.
Modals-Certainly (must, can't)
เรียนคำศัพท์ 1 Simple Nouns
“คิดอย่างแชมป์” THINK LIKE A CHAMPION. “คิดอย่างแชมป์” THINK LIKE A CHAMPION.
1 ยอห์น 1:5-7 5 นี่เป็นเรื่องราวซึ่งเราได้ยินจากพระองค์และประกาศแก่ท่าน คือพระเจ้าทรงเป็นความสว่าง ในพระองค์ไม่มีความมืดเลย 6 ถ้าเราอ้างว่ามีสามัคคีธรรมกับพระองค์แต่ยังดำเนินในความมืด.
1 E 1 S E M N G Reading & Writing
1 E 1 S E M N G Present Progressive
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
ตอนที่ 2: เหล่าสาวกติดตามพระเยซูPart 2: Disciples Follow Jesus
ความเชื่อสำหรับพระมหาบัญชา Faith For The Great Commission
เรียนคำศัพท์ Vocabulary Expansion Exercise Prawet Jantharat, Ed.D.
แล้วไงเกี่ยวกับความจริง What About Truth?
“เคลื่อนไปสู่ชีวิตใหม่ ตอนที่ 2” Moving Into the Newness of Life
Helpful Questions ทำไมเราไม่ควรอยู่ในที่นั่งคนขับเมื่อพูดกับคนอื่นเกี่ยวกับสิ่งที่พวกเขาเชื่อในการเปรียบเทียบกับความเชื่อของคริสเตียน? Why shouldn’t we.
1. พระเยซูทรงต้องการให้เราเป็น เหมือนพระองค์
2 E 2 S E M N G Requests and Replies
ตอนที่ 4: เคลื่อนไปกับของประทานของท่าน Part 4: Flowing In Your Gift
แบบฟอร์มที่ 2 1. ชื่อวิชา  ENL3511 Introduction to Literature
ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับจำนวนจริง
ชุดการสอนภาษาอังกฤษ.
แผนการจัดการเรียนรู้ Active Learning
ENGLISH - KKU Smart Learning
ใบสำเนางานนำเสนอ:

Suffixes Self-access materials By Self-access Learning Centre, KMUTT Copyright © 2011 Self-access Learning Centre, KMUTT

Suffixes Do you want to improve your vocabulary bank? Try this vocabulary learning strategy No.6! How to use this learning record Step 1: Choose any kind of reading texts e.g. newspapers, magazines, websites etc. you enjoy reading. You don’t need to read the whole text-just skim through it. Step 2: When you find interesting words and you would like to explore their formation by ‘suffixes’, mark them. Step 3: Use any kind of dictionary, including online ones, to explore the chosen words. It is worth exploring your chosen words using many sources. Step 4: Write them down in the corresponding word formation blanks of your learning record. Suggestions: Because of advancements in technology, new formations of words are always developing. Don’t be surprised if you find a word which has an acceptable suffix but is not included in a dictionary! Suffixes Suffix คืออะไร? Suffix คือ ส่วนที่มาต่อท้ายคำ เมื่อเพิ่ม Suffix ไปในคำก็จะเกิดคำใหม่ขึ้น โดยเป็นคำที่มีหน้าที่ของคำแตกต่างออกไป Suffix ที่พบบ่อยได้แก่ -ation, -ition, -ment,-hood, -ness, -ence, -ance, -ty, -ity เติมท้ายคำแล้ว เกิดเป็นคำนาม -able, -ible, -ful, -less, -en, -ic, -ical, -itive, -al, -ar, -ious , -y เติมท้ายคำแล้วเกิดเป็นคำคุณศัพท์ -ate, -ify, -en, -ize when added form verbs. -y เติมท้ายคำแล้วเกิดเป็นคำวิเศษณ์ ลองดูตัวอย่างการเปลี่ยนหน้าที่ของคำต่อไปนี้ กริยา. เป็น วิเศษณ์. : clear – clearly คุณศัพท์ เป็น นาม.: sick – sickness กริยา เป็น นาม: agree – agreement นาม เป็น นาม: friend – friendship นาม เป็น นาม: nation – national What is a ‘suffix’? A ‘suffix’ is a word ending. When suffixes are added to words, new words are formed with a different function. Common suffixes are as follows: -ation, -ition, -ment,-hood, -ness, -ence, -ance, -ty, -ity when added form nouns. -able, -ible, -ful, -less, -en, -ic, -ical, -itive, -al, -ar -ious , -y when added form adjectives. -ate, -ify, -en, -ize when added form verbs. -y when added form adverbs. Here are examples of how words’ functions change when suffixes are added: verb to adverb. : clear – clearly adjective to noun.: sick – sickness verb to noun: agree – agreement noun to noun: friend – friendship noun to adjective: nation - national การใช้แผ่นบันทึกการเรียนรู้นี้ ขั้นตอนที่ 1 เลือกสื่อด้านการอ่านจากหนังสือพิมพ์ นิตยสาร แผ่นพับ หรืออื่นๆที่คุณชอบอ่าน คุณไม่จำเป็นต้องอ่านทั้งหมด แค่อ่านคร่าวๆ ขั้นตอนที่ 2 เมื่อคุณพบคำที่สนใจค้นคว้าการประกอบโดยเติม Suffix ให้ทำเครื่องหมายไว้ ขั้นตอนที่ 3 ใช้พจนานุกรมประเภทใดก็ได้รวมทั้งพจนานุกรมออนไลน์ในการค้นหาคำที่เลือก จะเป็นการดีมากถ้าคุณทำการค้นคว้าคำที่เลือกจากหลายๆแหล่ง ขั้นตอนที่ 4 เขียนคำที่ค้นคว้าลงในช่องที่ตรงกับการเปลี่ยนหน้าที่ของคำในแผ่นบันทึกการเรียนรู้ของคุณ คำแนะนำ เนื่องจากเทคโนโลยีที่พัฒนาไป การผสมคำใหม่ๆจึงเกิดตามขึ้นมาด้วย อย่าประหลาดใจถ้าคุณไปพบคำใหม่ที่มี Suffix แต่กลับไม่พบว่ามีอยู่ในพจนานุกรม! ทำไมต้องเรียนรู้ Suffixes? การเรียนรู้คำศัพท์ไม่ได้เกี่ยวข้องเพียงแค่การจำคำศัพท์ให้ได้ แต่เกี่ยวข้องกับความสามารถในการวิเคราะห์ว่าศัพท์นั้นมีส่วนประกอบอะไรบ้าง การค้นคว้าเกี่ยวกับ Suffixes จะช่วยให้คุณคุ้นเคยกับการเปลี่ยนแปลง และสามารถนำความรู้นั้นไปประยุกต์ในบริบทที่ต่างกันออกไปได้! Why learn suffixes? Learning vocabulary does not involve only remembering new words, but also the ability to analyze how they are formed. Exploring suffixes will make you become more familiar with changes of words and be able to apply them later with new contexts!

Examples ตัวอย่างการกรอกแผ่นบันทึก Types of changes ชนิดของการเปลี่ยน My exploration การค้นคว้าของฉัน ‘verb’ to ‘adverb’ clear – clearly ‘adjective’ to ‘noun’ clear – clearance, clearing; sick – sickness, dark – darkness ‘adjective’ to ‘verb’ legal - legalize ‘verb’ to ‘adjective’ notice – noticeable; digest – digestible; quarrel – quarrelsome; select – selective; imagine – imaginative; differ – different ‘verb’ to ‘noun’ agree – agreement; speak - speaker ‘noun’ to ‘noun’ friend – friendship; move - movement ‘noun’ to ‘adjective’ joy – joyful; nation – national; comfort – comfortable; end – endless; courage –courageous; dirt – dirty; guilt – guilty; child – childish; legend – legendary; wood – wooden; gentleman – gentlemanly; family – familiar; symbol - symbolic ‘noun’ to ‘verb’ nation – nationalize See an example of how to use our learning record on the next page.

Suffixes Types of changes My exploration ชนิดของการเปลี่ยน Working period: Starting … …/... ..../. ..... Ending… …/… …/… … Types of changes ชนิดของการเปลี่ยน My exploration การค้นคว้าของฉัน ‘verb’ to ‘adverb’ ‘adjective’ to ‘noun’ ‘adjective’ to ‘verb’ ‘verb’ to ‘adjective’ ‘verb’ to ‘noun’ ‘noun’ to ‘noun’ ‘noun’ to ‘adjective’ ‘noun’ to ‘verb’