ผศ.ดร.พิพัฒน์ นนทนาธรณ์

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
คณิตคิดเร็วโดยใช้นิ้วมือ
Advertisements

E-COMMERCE WEBSITE Smartzap Co., Ltd.. Company Profile บริษัท สมาร์ทแซป จำกัด ก่อตั้งเมื่อปี 2543 (13 ปี ) ในช่วงยุค Internet เพิ่ง เริ่มต้น เป็นบริษัทที่ดำเนินงานทางด้าน.
Presented by GO. Question No.1 ก่อนปี 2008 PepsiCo ได้แบ่งการ ดำเนินงานเป็นกี่ Divisions.
Retail Organization & HRM Chapter 4. Chapter topics  The organizational structure  Process of organizing  Retail tasks  Classifying jobs  Hierarchical.
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
INTELLECTUAL CAPITAL : IC Group 3: Tipada Subhasean Nongluk Charoeschai Nerisa Wangkarat
การซ้อนทับกัน และคลื่นนิ่ง
การถ่ายทอดกลยุทธ์สู่สายงาน HR และ IT ตามกรอบแนวคิด Balanced Scorecard
Human Resource Management
รู้จักกับเทคโนโลยี RFID เบื้องต้น
CIO Roles and Responsibilities
1 THE STUDY ON THE ECONOMIC IMPACT OF STANDARDIZATION BY AFNOR.
การตรวจสอบภายในและการบริหารกิจการบ้านเมืองที่ดี
การอบรมเชิงปฏิบัติการเรื่อง “การสร้างข้อสอบ OSCE”
Marketing to Business.
VARIABLES, EXPRESSION and STATEMENTS. Values and Data Types Value เป็นสิ่งพื้นฐาน มีลักษณะเป็น ตัวอักษร หรือ ตัวเลข อาทิ 2+2 หรือ “Hello world” Value.
อาจารย์ มธ. อธิบายการใช้ โมเดลของ
ระบบการจัดเก็บในคลังสินค้า
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
Pitfalls in Quality Management. Objective outcome Clinical excellence Business excellence Subjective outcome Service excellence.
บทที่ 12 Virtual Private Networks
Positive Accounting Theory
Analyzing Marketing Situation
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
Chapter 12 Riveted, Bolted & Welded Connections
Database to Ontology Mapping & Semantic Search System Tutorial
จำนวนนับใดๆ ที่หารจำนวนนับที่กำหนดให้ได้ลงตัว เรียกว่า ตัวประกอบของจำนวนนับ จำนวนนับ สามารถเรียกอีกอย่างว่า จำนวนเต็มบวก หรือจำนวนธรรมชาติ ซึ่งเราสามารถนำจำนวนนับเหล่านี้มา.
Asst Prof. Dr. Songporn Hansanti
Strategic Brand Communication Campaigns
Modern Management นำเสนอโดย อาจารย์มุกดา ยี่หวา คณะบริหารธุรกิจ.
8/3/2014The Realities of software Testing1 Software testing Realities What is the realities of software testing Why does the software testing not complete.
Agency Theory: Public and private Management
บทที่ 2 งบการเงินพื้นฐาน BASIC FINANCIAL STATEMENTS 2.
By Dr Nongyao Premkamolnetr Policy Innovation Center, KMUTT 17 January 2009.
1 สาระสำคัญในการประเมินผลแนวใหม่ จากกระบวนการจัดการเรียนรู้ที่เปลี่ยนแปลงไป วิธีการวัดผล ประเมินผลจึงต้องเปลี่ยนแปลงไป สรุปได้ ดังนี้ 1. เป็นกระบวนการพัฒนาคุณภาพการเรียน.
Information Systems Opportunities and Challenges
Human capital investment การลงทุนที่สุดคุ้ม. Process Planning and goal setting : Alignment ( an agreement between people who want to work together) Mission.
Kampol chanchoengpan it สถาปัตยกรรมคอมพิวเตอร์ Arithmetic and Logic Unit 1.
CPG SALES PERFORMANCE IN Q1 ‘2012. AGENDA: HI-LIGHT IN Q1 ‘2012 SALES PERFORMANCE IN Q1 ‘2012 Sale performance by brand, cscode CHANNEL SALES PERFORMANCE.
Intervention Method for NCD Control กัณหา เกียรติสุต สำนักงานป้องกันควบคุมโรคที่ 6 ขอนแก่น.
Mini KM.
Introduction to Earned Value Analysis.
Research Strategy & Implementation
8 Identifying Market Segments and Targets
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
Dianne J. Hall David B. Paradice James F. Courtney Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences
ทุนทางปัญญา Intellectual Capital KM743 Session 3.1
Right think What it should be?
Introducing Balanced Scorecard โดย วิทยากร อาจารย์ สุรชาติ กิ่มมณี
GE matrix 5 forces model What business to be in ? E-V-R model
Functional Strategies
+ Strategic management How to plan implement and control strategy
Introducing Balanced Scorecard.
กลยุทธ์ระดับกิจการ Corporate Strategy
ครั้งที่ 5 วันที่ 16 กุมภาพันธ์ 2557
เอกสารเรียนวันที่ 27 มกราคม 2555
15-18 พฤศจิกายน โลกการเปลี่ยนแปลงกับกลยุทธ์การ บริหารการผลิต  สภาพแวดล้อมภายนอกและภายในมีการ เปลี่ยนแปลงตลอดเวลา  จึงความจำเป็นต้องมีการบริหารกลยุทธ์
เอกสารเรียนวันที่ 7 กันยายน 2555
Chapter 3 Simple Supervised learning
Double loop learning Jirawit Yanchinda.
วิชาคณิตศาสตร์ ชั้นประถมศึกษาปีที่6
1 Formal request to service provider. 2 RFI desired information  Company profile  Product & service  Financial stability  Plans & direction  Customer.
Introduction of DREAM สุวรรณา ประณีตวตกุล คณะเศรษฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Physical Chemistry IV The Ensemble
An Overview on. Thai Meteorological Department Vision Aspiring to the excellence in meteorology at the international level Mission To supply weather forecasts.
ผลการประเมิน คุณภาพการศึกษาขั้นพื้นฐาน ปีการศึกษา
1 LAN Implementation Sanchai Yeewiyom School of Information & Communication Technology Naresuan University, Phayao Campus.
Activity-Based-Cost Management Systems.
ใบสำเนางานนำเสนอ:

ผศ.ดร.พิพัฒน์ นนทนาธรณ์ nphiphat@hotmail.com Strategies in action ผศ.ดร.พิพัฒน์ นนทนาธรณ์ nphiphat@hotmail.com

วัตถุประสงค์ระยะยาว การบริหารโดยไม่ตั้งวัตถุประสงค์ ชนิดของกลยุทธ์ กลยุทธ์การรวมตัวแบบครบวงจร กลยุทธ์การควบแน่น กลยุทธ์การป้องกัน วิธีการบรรลุกลยุทธ์ การจัดการกลยุทธ์ในองค์กรที่ไม่แสวงหากำไรและองค์กรรัฐบาล

วัตถุประสงค์ระยะยาว

Objectives -- Quantifiable Measurable Realistic Understandable Challenging Hierarchical Obtainable Congruent Time-line

SMART Specific Measurable Achievable Results Timeframe

Long-Term Objectives Varying Performance Measures by Organizational Level Organizational Level Basis for Annual Bonus/Merit Pay Corporate 75% on long-term objectives 25% on annual objectives Division/ Business 50% on long-term objectives 50% on annual objectives Function 25% on long-term objectives 75% on annual objectives

การบริหารโดยไม่ตั้งวัตถุประสงค์

ถ้าท่านคิดว่าการศึกษามีราคาแพง ... ก็จงลองไม่ลงทุนดู

นักกลยุทธ์ควรหลีกเลี่ยง การบริหารโดยวิธีการเดิม (Managing by Extrapolation) การบริหารโดยวิกฤต (Managing by Crisis) การบริหารโดยอัตวิสัย (Managing by Subjectives)

ชนิดของกลยุทธ์

Types of Strategies A Large Company Corp Level Division Level Functional Level Operational Level

Financial vs. Strategic Objectives Financial Objectives Growth in revenues Growth in earnings Higher dividends Higher profit margins Higher Earnings per share Improved cash flow

The Balanced Scorecard Robert Kaplan & David Norton -- Strategy evaluation & control technique Balance financial measures with non-financial measures Balance shareholder objectives with customer & operational objectives การเงิน-ไม่ใช่การเงิน ภายใน-ภายนอก อดีต-อนาคต

Balanced Scorecard คืออะไร เริ่มต้นในปี 1992 เพื่อใช้เป็นเครื่องมือในการประเมินผลการดำเนินงานของ องค์กรให้ครบถ้วนในทุกๆ ด้าน ในอดีตผู้บริหาร จะมุ่งเน้นแต่การประเมินผลในด้านของการเงินเป็นหลัก การประเมินผลทางด้านการเงินอย่างเดียว มีข้อจำกัด ไม่สามารถประเมินในสิ่งที่จับต้องไม่ได้ หรือบันทึกบัญชีไม่ได้ เช่น คุณภาพของบุคลากร ชื่อเสียง หรือ ภาพพจน์ บอกให้รู้แต่สิ่งที่เกิดขึ้นในอดีต ถูกพัฒนาขึ้นโดย Robert Kaplan และ David Norton เพื่อเกื้อหนุนต่อการ ประเมินผลทางด้านการเงิน

Robert S. Kaplan David P. Norton

มุมมองของ Balanced Scorecard Financial “To succeed financially, how should we appear to our shareholders?” LOOK BACK Customer “To achieve our vision, how should we appear to our customers?” Vision and Strategy Internal Business Process “To satisfy our shareholders & customers, what business processes must we excel at?” LOOK INSIDE OUT LOOK OUTSIDE IN Innovation & Learning “To achieve our vision, how will we sustain our ability to change & improve?” LOOK AHEAD

ทฤษฎี Z “ทำเรื่องให้ง่ายสำหรับทีมงานของเรา” การเงิน & ธุรกิจ Financial ลูกค้า Customer กระบวนการภายใน Internal Business Process การพัฒนาและการเรียนรู้ Innovation & Learning

BSC Vision – Implementation Strategy Map KPI: Key Performance Indicators Personal Scorecard

Kaplan ABC: Activity Based Costing ABM: Activity Based Management Fixed Cost Variable Cost ABM: Activity Based Management

กลยุทธ์การรวมตัวแบบครบวงจร Integration Strategies

กลยุทธ์การรวมตัวไปข้างหน้า (Forward integration) กลยุทธ์การรวมตัวไปข้างหลัง (Backward integration) กลยุทธ์การรวมตัวตามแนวนอน (Horizontal integration) แสวงหาความเป็นเจ้าของหรือเพิ่มอำนาจของบริษัทต่อคู่แข่ง การควบกิจการ (mergers) การซื้อกิจการ (acquisitions) การเพิ่ม economies of scale

Horizontal Integration Types of Strategies Forward Integration Vertical Integration Strategies Backward Integration Horizontal Integration

2003 Examples Forward Integration Backward Integration Doll maker & mail order firm, Pleasant Co., opened a retail store in Manhattan Backward Integration McDonalds recently acquired a paper cup producer Horizontal Integration Callaway Golf recently acquired Top-Flite Golf Company

กลยุทธ์การควบแน่น Intensive Strategies

กลยุทธ์การเจาะตลาด (Market penetration) กลยุทธ์การพัฒนาตลาด (Market development) กลยุทธ์การพัฒนาผลิตภัณฑ์ (Product development) กลยุทธ์การกระจายธุรกิจ (Diversification strategies) Related diversification Unrelated diversification

Types of Strategies Market Penetration Market Development Intensive Strategies Market Development Product Development

2003 Examples Market Penetration Market Development SABMiller Plc spent $500 million in 2003 on marketing its Miller brands of beer Market Development JetBlue is adding dozens of new routes Product Development GM developing hydrogen powered automobiles or Pfizer developing a new antismoking pill

Types of Strategies Concentric Diversification Diversification Strategies Conglomerate Diversification Horizontal Diversification

2003 Examples Concentric Diversification Conglomerate Diversification Microsoft launched its first personal computers that double as entertainment centers Conglomerate Diversification The video-rental firm Blockbuster may acquire the DVD and music direct-marketing firm Columbia House Horizontal Diversification Viacom acquired Comedy Central, from AOL

กลยุทธ์การป้องกัน Defensive Strategies

กลยุทธ์การตัดทอน (Retrenchment) การจัดกลุ่มใหม่โดยผ่านการลดต้นทุนและสินทรัพย์ เปลี่ยนทิศทางของยอดขายและกำไรที่ลดลง กลยุทธ์พลิกสถานการณ์ (Turn-around) กลยุทธ์ปรับองค์กร (Reorganization) กลยุทธ์การไม่ลงทุน (Divestiture) ขายแผนกหรือบางส่วนของกิจการ การกำจัดบริษัทย่อย กลยุทธ์การล้มละลาย (Liquidation) เลิกกิจการ

Types of Strategies Retrenchment Divestiture Liquidation Defensive Strategies Divestiture Liquidation

2003 Examples Retrenchment Divestiture Liquidation America West Airlines closing its hub at Columbus, Ohio and laying off 390 employees Divestiture ConocoPhillips recently sold its Circle K convenience store chain to Alimentation Couche-Tard, a Canadian firm Liquidation Sprint liquidated its Web-hosting division

Grand Strategy Growth/expansion strategy Stable strategy Retrenchment strategy Combine strategy

Strategies Grand strategy – Corporate Generic strategy -- Business Strategies -- Function Marketing Production Finance HR

Formulating Corporate-Level Strategies Concentration in Single Business Can become a strong competitor, but can be risky. Diversification Related diversification into similar market areas to build upon existing competencies. Synergy: two divisions working together perform better than the sum of their individual performances. Unrelated diversification is entry into industries unrelated to current business. Attempts to build a portfolio of unrelated firms to reduce risk of single industry; difficulty to manage.

International Expansion Basic Question: To what extent do we customize products and marketing for different national conditions? Global strategy Selling the same standardized product and using the same basic marketing approach in all countries. Standardization provides for lower production cost. Ignores national differences that local competitors can address to their advantage.

International Expansion (cont’d) Mulitdomestic Strategy Customizing products and marketing strategies to specific national conditions. Helps gain local market share. Raises production costs.

Vertical Integration Vertical Integration A strategy that allows an organization to create value by producing its own inputs or distributing its own products. Backward vertical integration occurs when a firm seeks to reduce its input costs by producing its own inputs. Forward vertical integration occurs when a firm distributes its outputs or products to lower distribution costs and ensure the quality service to customers. A fully integrated firm faces the risk of bearing the full costs of an industry-wide slowdown.

Stages in a Vertical Value Chain

Formulating Business-Level Strategies Low-Cost Strategy Driving the organization’s total costs down below the total costs of rivals. Manufacturing at lower costs, reducing waste. Lower costs than competition means that the low cost producer can sell for less and still be profitable. Differentiation Offering products different from those of competitors. Differentiation must be valued by the customer in order for a producer to charge more for a product.

Michael Porter’s Generic Strategies mass market / niche market Cost Leadership Differentiation Focus

Porter’s Business-Level Strategies

Formulating Business-Level Strategies “Stuck in the Middle” Attempting to simultaneously pursue both a low cost strategy and a differentiation strategy. Difficult to achieve low cost with the added costs of differentiation. Focused Low-Cost Serving only one market segment and being the lowest-cost organization serving that segment. Focused Differentiation Serving only one market segment as the most differentiated organization serving that segment.

Functional-level Strategies A plan that indicates how a function intends to achieve its goals Seeks to have each department add value to a good or service. Marketing, service, and production functions can all add value to a good or service through: Lowering the costs of providing the value in products. Adding new value to the product by differentiating. Functional strategies must fit with business level strategies.

วิธีการบรรลุกลยุทธ์

การบรรลุกลยุทธ์ กลยุทธ์การร่วมทุนและการเป็นหุ้นส่วน Joint Venture/ Partnering การควบและการซื้อกิจการ Mergers/Acquisition กลยุทธ์การซื้อกิจการโดยฝ่ายบริหาร LBO: A Leveraged Buyout ความได้เปรียบจากการชิงลงมือก่อน First Mover Advantages การจ้างภายนอก Outsourcing

Recent Mergers Acquiring Firm Acquired Firm IBM Rational Software Corp Yahoo Inktomi Corp U.S. Steel National Steel Corp Pfizer Pharmacia Krispy Kreme Doughnuts Montana Mills Oracle People Soft Palm Handspring Nike Converse