UniNet Updated Sumnuan Hirunwong UniNet, OHEC Ministry of Education.

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
Orientation for graduate students in Food Engineering
Advertisements

อินเดีย : มุมมองด้านการศึกษาที่เป็นความต้องการของสังคมไทย
Computer Network.
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ สุพรรณี สมบุญธรรม
Establishing a Culture of Achievement: Multiliteracies in the ELT Classroom Session #2: 27 July 2012.
ดร. สมบัติ สุวรรณพิทักษ์ กระทรวงศึกษาธิการ
2 ลำดับจังหวัดกล้องแผนงาน 15- มิ. ย.30- มิ. ย. ร้อยละเพิ่มขึ้น 1 นครสวรรค์ *** 2 8,6005,8067, , อุบลราชธานี *** 3 12,9004,2295, ,
สรุปผลการปิดอำเภอเป้าหมาย ปี 2556 ข้อมูล ณ วันที่ 12 กันยายน 2557 สวผ. ศสท. สผส. และ สจก.
Thai youth in Agriculture Sector Situation: The average age of farmers in Thailand who is also living in agriculture increased. Agricultural sector is.
แผนงานสำรวจรังวัดแปลงเกษตรกรรมและปิดพื้นที่ ปีงบประมาณ 2557 ภาค / จังหวัด ช่าง สำรวจ จว. จำนวน กล้อง จว. แผนปิดอำเภอ ปี 57 ( ไร่ ) แผนรังวัด เกษตร ( ไร่
สรุปผลการปิดอำเภอ เป้าหมาย ปี 2555 ข้อมูล ณ วันที่ 15 สิงหาคม 2557 สวผ. ศสท. สผส. และ สจก.
รายงานสถานการณ์อุทกภัย กรมทางหลวงชนบท. จำนวนสายทาง การสัญจร (สายทาง) ภาคเหนือ ภาค ตะวันออกเฉียงเหนือ ภาคกลาง ภาคใต้ สถานการณ์น้ำท่วมปัจจุบัน.
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
สรุปการดำเนินรายการวิทยุ “ หมอทาง ” ของหน่วยงานส่วนภูมิภาค ณ เดือนเมษายน 2555.
การประชุม War Room กระทรวงสาธารณสุข ติดตามเฝ้าระวังแก้ไขปัญหาโรคไข้เลือดออก ครั้งที่ 7/2556 วันที่ 5 เมษายน 2556 เวลา – น. ณ ห้องประชุม.
การสำรวจสถานการณ์ระดับสติปัญญา เด็กนักเรียนไทย ปี 2554
TEST FOR 3RD GRADERS IN THAILAND: COMPARATIVE STUDY Pimlak Moonpo Valaya Alongkorn Rajabhat University under the Patronage Assoc. Prof. Dr. Maitree Inprasitha.
สำนักงานวิจัยเพื่อการพัฒนา หลักประกันสุขภาพไทย Health Insurance System Research Office Social Protection Floor: Situation and Way Forward Thaworn Sakunphanit.
© 2006 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco PublicITE I Chapter 6 1 CCNA Cisco Certified Network Associate.
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
โดย ศรีสุดา เตชะสาน ผู้อำนวยการกลุ่มส่งเสริมพืชน้ำมัน และพืชตระกูลถั่ว สำนักส่งเสริมและจัดการสินค้า เกษตร.
การประชุมปฏิบัติการ ผู้รับผิดชอบการดำเนินงาน ตัวชี้วัดตามคำรับรองการปฏิบัติราชการ ประจำปีงบประมาณ พ.ศ กลุ่มพัฒนาระบบบริหาร สำนักงานคณะกรรมการ การศึกษาขั้นพื้นฐาน.
Skills Development and Lifelong Learning: Thailand in 2010s Tipsuda Sumethsenee Office of the Education Council Thailand’s Ministry of Education.
MEDICAL RESPONSE TO MAJOR INCIDENTS (MRMI)
อัตราพื้นที่ใช้สอยในแต่ละหน่วยงาน ของกรมตรวจบัญชีสหกรณ์
เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อชีวิต
Chapter 5 Satellite Systems
Economy Update on Energy Efficiency Activities
Crowded Cloud e-services: Trust and Security
Ultra hi speed Internet (FTTB : Fiber to the Building)
Toward National Health Information System
การออกแบบอีเลิร์นนิง
คิดไว สรุปไว ด้วย MIND MAP ยินดีต้อนรับผู้เข้าร่วมสัมมนาหลักสูตร
ภาพรวมตลาดทุนไทย เชิงเปรียบเทียบ
ชัยเมศร์ อมรพลสมบูรณ์
Bulgaria บัลแกเรีย Mrs.Yordanka Ananieva.
หน่วยที่ 2 ข้อมูลและสารสนเทศ
ทรัพยากรธรรมชาติ และการใช้ทรัพยากร
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
สุขสันต์วันครบรอบคริสตจักร 19 ปี คริสตจักรเรมากรุงเทพฯ
สถานะภาพของเครือข่าย UniNet/NedNet
Generic View of Process
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการเงิน
การพัฒนาคุณภาพระบบบริการอนามัยสิ่งแวดล้อม ขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น
ภาพรวมตลาดทุนไทย เชิงเปรียบเทียบ
บทที่ 1 ความรู้เบื้องต้น เกี่ยวกับระบบสารสนเทศ
นวัตกรรมการบริการสารสนเทศ ในยุคประเทศไทย 4.0
Thailand Standards TMC.WFME.BME. Standards (2017)
WAR ROOM โรคไข้เลือดออก สัปดาห์ที่ 34
Student activity To develop in to the world community
Multimedia Production
Tourism Industry Vs Retail Business in Thailand Suan Sunandha Rajabhat University Bangkok, Thailand January 13, 2019.
การปฏิรูปการศึกษาเพื่อพัฒนาคนอย่างยั่งยืน พ.ศ
ASEAN - China Free Trade Agreement (ACFTA)
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทาง การตลาด
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
ASEAN-Swiss Partnership for Social Forestry and Climate Change
ผังพื้นที่สำนักงานตรวจบัญชีสหกรณ์ที่ 1-10
แล้วไงเกี่ยวกับความจริง What About Truth?
การจัดการศูนย์สารสนเทศ หน่วยที่ 5
การพัฒนา IT ให้บูรณาการเข้ากับโครงสร้างและระบบงาน
โครงการสัมมนาเชิงปฏิบัติการบูรณาการภาครัฐและเอกชนในการจัดยุทธศาสตร์เศรษฐกิจภาคตะวันออก This template can be used as a starter file to give updates for.
แพทย์หญิงประนอม คำเที่ยง
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
นโยบายการศึกษาไทย คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ 21 เมษายน 2559.
ภาพรวมตลาดทุนไทย เชิงเปรียบเทียบ
กิจกรรมส่งเสริมเกษตรทฤษฎีใหม่
สารสนเทศศาสตร์เบื้องต้น
Third World Party Convention 15 December 2019, Kathmandu, Nepal
บทที่ 2 ระบบเครือข่ายและอินเทอร์เน็ต
ใบสำเนางานนำเสนอ:

UniNet Updated Sumnuan Hirunwong UniNet, OHEC Ministry of Education

Agenda Introduction to Research and Education Network Introduction to UniNet Network (Thailand Research and Education Network) International Research and Education Network Research and Education Activities Future Internet

National Research and Education Network NREN is a specialized Internet Service Provider dedicated to supporting the needs of the Research and Education communities within a country. It is usually distinguished by support for a high-speed backbone network, often offering dedicated channels for individual research projects. NRENs are usually the places where new Internet protocols are introduced before deployment within the Internet. Such as Ipv6, Multicast.

Research and Education Networks Some Terminology Research and Education = R&E Research and Education Networks = REN National REN = NREN Globally, the REN connectivity is very complex and very difficult to understand Terminology =คำศัพท์

REN : Characteristics High bandwidth networks Low latency 50G backbones and 100G coming Research typically needs uncongested networks Which means many RENs are lightly used with lots of unused capacity (we call it headroom) * 50 Gbps:10Gx5 Lamda for UniNet/NEdNet Low latency Terrestrial fiber Open Networks with no filtering Firewalls can make it hard for ad-hoc activities uncongested = ไม่ทำให้เกิดความแออัด lightly =อย่างเล็กน้อย Headroom= ที่ว่างโค้งส่วนบน

Far East Asia and Oceania APAN SINET (JAPAN) CERNET (China) KOREN (Korea) SingAREN (Singapore) TANET2 (Taiwan) ThaiREN (Thailand) AARnet (Australia) HARNET (HK) ASTI (PH) LEARNET (Sri Lanka) ERNET (India) LERNET (Loas)

About UniNet UniNet is the largest internet provider for Thai educational institute. Established in 1996 as a part of Ministry of University Affairs Now is under Ministry of Education UniNet provides hi-speed internet links to universities, educational institutes For advanced research Education and learning UniNet was founded in the year 1996 with the purpose follow as Government policy on that time for link together and develop the teaching and learning of universities and the regional campuses throughout the country and to serve and linkage for the academic and research projects conducted among institutions in foreign countries. This is achieved with the implementation of information technology within a network infrastructure and the optimization of shared network resources. Uninet resembles the central operation unit that is responsible for developing the information technology for Advance research and education and Learning

Vision and Mission UniNet NEdNet Basic Education Vocational To develop a Infrastructure and high-speed network for REN To employ information technology for learning resource development To created and support a research and education working group To develop the human resources NEdNet Basic Education Vocational UniNet vision and mission want to push the policy for development Information and Communication Technology in Education provides a comprehensive education system with the following: 1. To develop a Infrastructure and high-speed network for Research and Education Network 2. To employ information technology for learning resource development 3. To created and support a research and education working group 4. To develop the human resources Higher Education UniNet

Member of UniNet/NEdNet (2009-2014) Members Number of Member Universities/Institutes 194 Vocational Education 415 Educational Service Area 185 Basic Education (schools) 9,749 Municipality Public Library 151 Research and other Education 51 Total 10,745 Currently UniNet has the members more than 10,000 institutes including universities/vacationals/schools and other education offices around the country and more than millions of users. Millions of users!

From UniNet to NEdNet (National Education Network) The Previous Education Networks MOE Net (Primary, Secondary Schools) VEC Net (Vocational Network) UniNet (University Network) “Thailand Government approved Stimulus Package total Budget 6,000 M Baht or 170 M US$ to Integrate all Education Network to National Education Network (NEdNet)” Currently, UniNet has been determined project from Thai Government (Bureau of the Budget), The project Stimulus Package with support all infrastructure and connection link to Education at all level in Thailand for research and Education Network via Fiber optic only, The project run between year 2010 to 2014 and approved budget around 170 Million US$ to Integrate all Education Network to National Education Network

UniNet Layers of UniNet

UniNet Backbone Network System แสดงถึงการแยกโครงสร้างเครือข่ายแกนหลักและโครงสร้างของเครือข่ายกระจายระดับศูนย์จังหวัด Backbone Node 5x10 Gbps (5Lamda) Distribution Node 1x10 Gbps (5Lamda) Backbone Node Distribution Node

UniNet/NEdNet Network Topology Router - Cisco CRS 1/8 = 24 Units - Cisco CRS 1/4 = 64 Units Fiber Optical 50 Gbps 10 Gbps โครงสร้างเครือข่ายแกนหลักของเครือข่าย UniNet/NEdNet Network กระจายครอบคลุมทุกจังหวัดทั่วประเทศ โดยมีขนาดความเร็วของช่องสัญญาณเครือข่ายแกนหลัก 50 Gbps และกระจายไปยังศูนย์ระดับจังหวัดด้วยขนาดความเร็ว 10 Gbps

UniNet Backbone Network Services : - IPv4/IPv6 Unicast/Multicast Backbone Network Support with Bandwidth 50 Gbps Distribution Network Support with bandwidth 10-20 Gbps - Nx1000 Mbps for Higher Education/ Research Institute - 100-1000 Mbps for Vocational Education - 10-100 Mbps for Schools Network Services : - IPv4/IPv6 Unicast/Multicast IPv4/IPv6 Operation Ready MPLS /L2/L3 VPN Traffic Engineering Support (TE) Quality Of Services : QoS

80 G 1 G 50 G BKNIX 10 G

IPv6 Network MAP

Research & Education Collaborations TEIN4 JGN THAILAND The picture show structure network connection of UniNet with ThaiREN ThaiREN network has expanded the original circuits from Thailand connect into TEIN4 network via Singapore Node the Bandwidth is155 Mbps and will upgrade to 622 Mbps. There is a direct link from Singapore node APAN-JP network in Japan with the bandwidth 622 Mbps And also connect into Internet2 network Bandwidth of 155 Mbps. Seminar Research Conference UniNet Thaisarn

International R&E Network Collaborations AI3 ปัตตานี ยะลา นราธิวาส แม่ฮ่องสอน เชียงราย ลำปาง พะเยา น่าน แพร่ อุตรดิตถ์ สุโขทัย ลำพูน ตาก กำแพงเพชร เพชรบูรณ์ เลย ชัยภูมิ พิจิตร หนองบัว ลำภู อุดรธานี หนองคาย สกลนคร นครพนม กาฬสินธุ์ มหาสารคาม มุกดาหาร ร้อยเอ็ด ยโสธร อำนาจ เจริญ บุรีรัมย์ สุรินทร์ ศรีสะเกษ นครสวรรค์ อุทัยธานี กาญจนบุรี สุพรรณ บุรี ลพบุรี สระบุรี ปราจีนบุรี สระแก้ว ฉะเชิงเทรา จันทบุรี ระยอง ราชบุรี เพชรบุรี ตราด พระนครศรี สิงห์ ปทุมธานี นนทบุรี สมุทรสงคราม สมุทรสาคร สมุทรปราการ ประจวบ คีรีขันธ์ ชุมพร ระนอง สุราษฏร์ธานี พังงา ภูเก็ต กระบี่ ตรัง สตูล พัทลุง นครนายก เชียงใหม่ นครราชสีมา อุบลราชธานี สงขลา นครศรีธรรมราช JGN-X (JP) Internet2 (USA) UniNet NOC ThaiSarn NOC APAN-JP PoP Global R&E Networks ThaiREN PoP Sigapore PoP 1 Gbps via Singapore Hong Kong PoP 1 Gbps TEIN4

APAN www.apan.net

Internet2 www.internet2.edu

www.teincc.org/tein4/

Research and Education Working Groups and Activities

Community of Education and Research Network in Thailand The Research Community Network project as it foresees the essence of networking development. In this case, the Office has managed annual technical seminars called WUNCA. The seminar is held twice a year with the purpose to brainstorm and receive queries and advices as well as demonstrate technology and provide information to members. The seminar has combined group-meeting to learn information technology as the follows: Research Working Group IPv6 Education Cloud Security Network Open Source Eduroam   E-Learning and Multimedia GIS Distance Learning Telemedicine E-Culture CanalAVIST

UniNet is the infrastructure for National Research Projects National e-Science Project Learning Cloud Service Chulalongkorn university and Kwangju Institute of Science and Technology Korea Tele-medicine projects Data Transportation for THEOS satellite of GISTDA

National e-Science Project

Examples of Network Services, Applications, and Project Collaborations IPv4/IPv6 Eduroam Teleconferencing E-learning/Tele-education Tele-medicine Live video stream transmission Earth observation data transfer E-Science Cloud Future Internet technology

@Thailand 19 University implemented

Tele-Education Students can attend virtual classes that look as if they are attending in the same classroom. NREN International Backbone Network Real-time communication Contents server Access control system Contents searching system Real-time inter-university communication On-demand access

Tele-Education

Tele-Education

CanalAVIST: DVTS Media Steam on e-Learning

E-Learning resources and services e-Thesis e-Journal e-Learning e-Book Union Catalog Search Engine Video on Demand Teacher TV Video Steaming Content Research Paper

Tele-Meeting Meeting between community colleges of nationwide.

Tele-Consult Phramongkuthlao Hospital Chiang Mai University Interhospital Pediatric Oncology Conference in collaboration with Phramongkuthlao Hospital Chiang Mai University Khon Kaen University Ubon Ratchathani University

Tele-medicine Advanced medical treatment and diagnostic skills from specialist doctors are feasible with tele-mentoring system National network International Backbone Network Network attached medical equipment

THEOS’s Earth Observation Data Transfer Raw THEOS images are transmitted to the Swedish Space Corporation’s Ground Receiving Station in Kiruna, Sweden and returned to Thailand for processing. The data is routed over inter-connected national and regional research and education networks

Education Cloud Saas Layer Platform Layer Infrastructure Layer Educational Workgroup School Management Mobile Learning Security and management Saas Layer Virtual Server Service Virtual Storage Service E-Learning Service Platform Layer Open VM Cloud Open Storage Cloud Open Streaming Cloud Infrastructure Layer UniNet/NEdNet Internet Layer

Future Internet Expanding Internet for Research and Education Reach ability Performance, Speed, Reliability Expanding Content and Service using Cloud Computing Building Stronger Community of Education University Researchers Stimulate research and education Rich content and services environment Real experimental test bed using UniNet

DCN – Dynamic Circuit Network

Content-Centric Network concept Interest Message-1 User-A Interest Message-1 Interest Message-1 f1 X-Ray data stored in hospital-1 R2 f1 R1 response response response f2 Interest Message-2 response Interest Message-2 f1 R3 /medical --/hospt1 -----/div1 --------/patient-1 -----------/xray-12012011.dcm User-B response PIT Data Face R2 R3 R1 /medical/hospt1/div1/patient-1/xray-12012011.dcm f1 f1,f2 This slide shows the example of CCN working concept. Suppose that the users’ location are different (represent by user-A and User-B in the picture). They would like to access the same content in the hospital-1. (on the right hand side) The request message will send from the users through the CCN network. The R1, R2 and R3 in the picture are CCN-Router. There are three interface in R1, and there are 2 interfaces in R2 and R3. Suppose the interest message of user-A reach the R1 router before interest message of User-B. And then R1 will forward the interest message to the hospital-1. When the interest message of User-B reach the R1 router, in this case the R1 will not forward the interest message of user-B to the hospital-1. Because the content name is the same with User-A. And the content name will be stored into the PIT of R1 router. (You can see a detail of PIT on each router in the table below). The PIT of R1 router is stored a multiple interface on the same content name that is requested from User-A and B. If the response message from the hospital-1 is return to R1, the R1 will send the response message to the both interface, that means the User-A and User-B will receive the response almost the same time. From this example you can see the one thing that important for the CCN. It means the name of content that should be unique.

Software Define Network Open Flow

Future Internet Testbed with OpenFlow/SDN Technology

OpenFlow/SDN Node in FI Testbed NetFPGA 10G (4x1G)

Collaboration with Neighboring Country

BGP Route Advertise Information : UniNet and REN 4621+AS24475+……….. การเชื่อมต่อระบบเครือข่ายสารสนเทศเพื่อการศึกษาและวิจัยระหว่าง สปป.ลาว และ ประเทศไทย เพื่อเชื่อมโยงกับเครือข่ายด้านการศึกษาวิจัยของสหภาพยุโรป(TEIN) UniNet @ Nongkhai AS 4621 NOUL Gateway AS 45906 ThaiREN-POP BGP Point-to Point Peering CAT@Nongkhai Switch@Skytel Switch@LANIC LANIC Gateway AS 45906 BGP Peering Physical Link BGP Route Advertise Information : UniNet and REN 4621+AS24475+……….. AS4621+ (AS for University in Thailand) …..

Myanmar | UniNet/ ThaiREN TEIN4 PoP @SG TAK-POP 10G ThaiREN-Gateway TEIN@SG-POP

TAK-POP @RMUTL-TAK Point of Connection with Myanmar-REN

Experience Sharing for NREN Development The development of a NREN normally takes time and efforts All types of supports from government are necessary Good coordination between organizations/institutes can overcome problems International collaboration (and support) can be a good opportunity for improvement Network development for research and education activities Technology and knowledge transfer through training programs and research collaborations Human relationships and networking with partners through project collaborations

Thank for Your Attention