Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 0-13-222158-6 1 Swing GUI Components.

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
E-COMMERCE WEBSITE Smartzap Co., Ltd.. Company Profile บริษัท สมาร์ทแซป จำกัด ก่อตั้งเมื่อปี 2543 (13 ปี ) ในช่วงยุค Internet เพิ่ง เริ่มต้น เป็นบริษัทที่ดำเนินงานทางด้าน.
Advertisements

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
C# เบื้องต้น ก่อนการเขียนเกมด้วย XNA
Proprietary and Confidential © Astadia, Inc. | 1.
Finite and Infinite Sets, Null set
Component องค์ประกอบของ GUI.
Swing Component Basic Component.
จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
วิชา องค์ประกอบศิลป์สำหรับคอมพิวเตอร์ รหัส
Graphical User Interface charturong.ee.engr.tu.ac.th/CN208
Braille OCR Mobile Application
Control Statement if..else switch..case for while do-while.
การรับค่าและแสดงผล.
VARIABLES, EXPRESSION and STATEMENTS. Values and Data Types Value เป็นสิ่งพื้นฐาน มีลักษณะเป็น ตัวอักษร หรือ ตัวเลข อาทิ 2+2 หรือ “Hello world” Value.
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
ออโตมาตาจำกัด FINITE AUTOMATA
REGULAR EXPRESSION การบรรยายแบบสม่ำเสมอ
บทที่ 12 Virtual Private Networks
Chapter 19 Network Layer: Logical Addressing
Object Oriented Programing
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
Database to Ontology Mapping & Semantic Search System Tutorial
Functions Standard Library Functions User-defined Functions.
การเขียนโปรแกรมเชิงวัตถุ ด้วยภาษาจาวา
ทบทวนเรื่อง GUI - กลุ่มคำสั่ง AWT Set (Abstract Windowing Toolkit) และ
ความหมายของ GUI Graphic User Interface (GUI) คือ ส่วนของการติดต่อกับผู้ใช้ด้วยรูปภาพ ที่มีสร้างขึ้นโดยใช้โปรแกรม อยู่ในชุดแพคเกจ java.awt และ javax.swing.
By Dr Nongyao Premkamolnetr Policy Innovation Center, KMUTT 17 January 2009.
หน่วยที่ 5 การกำหนดเงื่อนไข. if - เลือกว่าทำหรือไม่ if if (เงื่อนไข) คำสั่ง;
Dynamic Link Library (DLL)
การสร้างส่วนติดต่อกับผู้ใช้ (5) การสร้างเมนู
Page: 1 โครงสร้างคอมพิวเตอร์ และภาษาแอสเซมบลี้ ผศ. บุรินทร์ รุจจน พันธุ์.. ปรับปรุง 19 ตุลาคม 2555 Introduction to Batch.
แนวทางการปฏิบัติโครงการจูงมือ น้องน้อยบนดอยสูง 1.
ง30212 การเขียนโปรแกรมภาษาคอมพิวเตอร์ โรงเรียนปลวกแดงพิทยาคม
ตัวแปรในภาษา GML ง การสร้างเกม คอมพิวเตอร์.
คำสั่งควบคุมการ ทำงาน การเขียนโปรแกรมโดยปกติ มีทั้งให้ทำงาน เป็นลำดับ ที่ละคำสั่ง บางครั้งมีการให้เปลี่ยน ลำดับในการทำคำสั่ง เพื่อให้การเขียน โปรแกรมมีประสิทธิภาพสูงสุด.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JTextArea Constructors 
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Java Programming Language สาขาวิชาระบบสารสนเทศ คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
Thread Thread ส่วนของ process ที่ให้ CPU ประมวลผล.
Java Desktop Application #4
Java Desktop Application #5
การใช้งานเครื่องมือในหน้าต่าง ToolBox
เรื่อง jOptionPane Nattapong Songneam
การสร้างเกมส์ PUZZLE NUMBER
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Week 2 Variables.
เสรี ชิโนดม ฟังก์ชัน เสรี ชิโนดม
Chapter 1/1 Arrays. Introduction Data structures are classified as either linear or nonlinear Linear structures: elements form a sequence or a linear.
Computer Programming for Engineers
21 August ดรุณี ศมาวรรตกุล 1 2. ADT List - Unsorted list ADT - list implementation - Sorted List - Circular list - Doubly linked list.
บทที่ 3 การทำงานกับฟอร์ม (Form)
โปรแกรม Microsoft Access
บทที่ 3 การทำงานกับฟอร์ม (Form)
วิทยา กรระสี (วท.บ. วิทยาการคอมพิวเตอร์)
PHP for Web Programming
Burapha University, 2001 Object-Oriented Analysis and Design Design Patterns Iterator Week #11 Jarungjit Parnjai.
Introduction of DREAM สุวรรณา ประณีตวตกุล คณะเศรษฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Graphical User Interface (GUI)
Java collection framework
 Mr.Nitirat Tanthavech.  HTML forms are used to pass data to a server.  A form can contain input elements like text fields, checkboxes, radio-buttons,
การสร้างฟอร์ม(Form) ด้วยภาษา HTML
Timed Math Quiz. โปรแกรมสุ่มคำนวณเลขแข่งกับ เวลา.
ใบสำเนางานนำเสนอ:

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Swing GUI Components

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Component

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Component F Component คือส่วนที่ถูกแสดงบนจอภาพ (Container) ตัวอย่างเช่น Button, Label, List,TextArea ฯลฯ ซึ่ง เป็นลักษณะ Lightweight F Container เป็นคอมโพเน็นต์หนึ่งที่สามารถบรรจุ Component ได้ เช่น JPanel,JFrame F ปกติจะใช้ Method add(Component com);// วางคอมโพแนนต์ getContentPane();// Create Obj. ก่อนใช้ add () ได้

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Enabled Component F เป็นการกำหนดให้ component นั้นๆสามารถใช้ งานได้หรือไม่ F วิธีการ Obj.setEnabled(boolean n); F ถ้ากำหนดเป็น true คือค่า component นั้นจะ Enable F ถ้ากำหนดเป็น false ค่า component นั้นจะเป็น Disable

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Button F การสร้างปุ่มสามารถสร้างได้จากคลาส JButton JButton b = new JButton(“OK”,”Cancel”); F มี constructor ดังนี้ JButton () // ปุ่มว่างๆ JButton(String text)// ปุ่มกำหนด ข้อความ JButton(Icon icon)// ปุ่มกำหนด รูปภาพ JButton(String text, Icon icon)// กำหนด ข้อความและรูป

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Button F Method ที่ใช้บ่อยๆ setText(String text)// ใช้เปลี่ยนข้อความบนปุ่ม getText() l // ใช้ดึงข้อความที่ปุ่ม นั้นๆ F วิธีใช้ ObjButtonName.setText(“Text Name”); String n = ObjButtonName.getText(); F ตัวอย่างการเขียนโปรแกรม CreateButton1.java CreateButton1.java

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Tool Tip F คือกล่องข้อความเล็กๆ แสดงข้อความ เมื่อ นำเมาส์ไปชี้ F เราสามารถกำหนด Tool Tip ดังนี้ ObjName.setToolTipText(String text)

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JButton JButton inherits AbstractButton and provides several constructors to create buttons.

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JButton Constructors The following are JButton constructors: JButton() JButton(String text) JButton(String text, Icon icon) JButton(Icon icon)

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JButton Properties  text F icon F mnemonic F horizontalAlignment F verticalAlignment F horizontalTextPosition F verticalTextPosition F iconTextGap

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Event Hangling Component ที่สร้าง Event Interface ClassOverride JButtonActionListener actionPerformed(ActionEvent e)  มีเมธอด e.getSource () ใช้ในการคืนค่าว่าปุ่มใดถูกกด  มีเมธอด e.getActionCommand().equals("Copy") ใช้ในการคืนค่าว่าปุ่มใดถูกกด

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Label F ใช้ในการแสดงข้อความหรือ icon ใดๆบน จอภาพ ( ไม่สามารถแก้ไขได้ ) F การสร้าง Label สามารถสร้างได้จากคลาส JLabel JLabel label = new JLabel(); F มี constructor ดังนี้ JLabel() JLabel(Icon image) JLabel(Icon image, int horizontalAlignment)

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Label F constructor ดังนี้ JLabel(String text) JLabel(String text, Icon icon, int horizontal) JLabel(String text, int horizontal) F มี method ที่ใช้บ่อยๆ ดังนี้ Obj.setText(String text) String n = Obj.getText() Obj.setToolTipText(“String text”) Obj.setIcon(icon) F ตัวอย่างการเขียนโปรแกรม CreateLabel1.java CreateLabel1.java

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JLabel A label is a display area for a short text, an image, or both.

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JLabel Constructors The constructors for labels are as follows: JLabel() JLabel(String text, int horizontalAlignment) JLabel(String text) JLabel(Icon icon) JLabel(Icon icon, int horizontalAlignment) JLabel(String text, Icon icon, int horizontalAlignment)

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved TextField F ใช้ในรับข้อมูลจากผู้ใช้โดยผู้ใช้สามารถแก้ไข ข้อมูลที่ป้อนได้ F การสร้าง TextField สามารถสร้างได้ JTextField t = new JTextField(); F มี constructor JTextField() JTextField(int columns) JTextField(String text) JTextField(String text, int columns) F ตัวอย่างการเขียนโปรแกรม CreateTextFiled1.java CreateTextFiled1.java

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JTextField A text field is an input area where the user can type in characters. Text fields are useful in that they enable the user to enter in variable data (such as a name or a description).

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JTextField Constructors F JTextField(int columns) Creates an empty text field with the specified number of columns. F JTextField(String text) Creates a text field initialized with the specified text.  JTextField(String text, int columns) Creates a text field initialized with the specified text and the column size.

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JTextField Properties  text F horizontalAlignment F editable F columns

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JTextField Methods F getText() Returns the string from the text field. F setText(String text) Puts the given string in the text field. F setEditable(boolean editable) Enables or disables the text field to be edited. By default, editable is true. F setColumns(int) Sets the number of columns in this text field. The length of the text field is changeable.

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JPasswordField การสร้าง JpasswordField สามารถสร้างได้ JPasswordField t = new JPasswordField(); F มี constructo r JPasswordField() JPasswordField(int columns) JPasswordField(String text) JPasswordField(String text, int columns) F Method สำหรับให้แก้ไขได้หรือไม่ setEditable(boolean b)

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved TextArea F ใช้ในรับข้อมูลจากผู้ใช้ได้มากว่า 1 บรรทัดโดย ผู้ใช้สามารถแก้ไขข้อมูลที่ป้อนได้ F การสร้าง TextField สามารถสร้างได้ JTextArea t = new JTextArea(); F มี constructor JTextArea() JTextArea(int row, int columns) JTextField(String text) JTextField(String text, int row, int columns)

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Event Hangling Component ที่สร้าง Event Interface ClassOverride JTextField CaretListener caretUpdate(CareEvent e) JPasswordField JTextArea getSource() i ใช้ในการคืนค่าว่าปุ่มใดถูกกด getText()i สำหรับดึงข้อความจาก Text นั้นๆ setText()i สำหรับกำหนดข้อความ getDot()i จะคืนค่าตำแหน่งสุดท้ายของข้อความที่ เลือก getMark()i จะคืนค่าตำแหน่งเริ่มต้นของข้อความที่เลือก CareEvent1.java CareEvent1.java

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved JTextArea If you want to let the user enter multiple lines of text, you cannot use text fields unless you create several of them. The solution is to use JTextArea, which enables the user to enter multiple lines of text.

Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved แบบฝึกหัด