ตัวแปรในภาษา GML ง การสร้างเกม คอมพิวเตอร์
ตัวแปรต่างๆใน GM x Its x-position. y Its y-position. xprevious Its previous x-position. yprevious Its previous y-position. xstart Its starting x-position in the room. ystart Its starting y-position in the room.
ตัวแปรต่างๆใน GM hspeed Horizontal component of the speed. vspeed Vertical component of the speed. direction Its current direction (0-360, counter-clockwise, 0 = to the right). speed Its current speed (pixels per step). friction Current friction (pixels per step).
ฟังก์ชันที่ช่วยในการ เคลื่อนที่ place_free(x,y) place_empty(x,y) move_random(hsnap,vsnap) move_towards_point(x,y,sp) move_bounce_solid(adv)
ฟังก์ชันที่ช่วยในการ เคลื่อนที่ move_bounce_all(adv) move_contact_solid(dir,maxdist) move_contact_all(dir,maxdist) move_outside_solid(dir,maxdist) move_outside_all(dir,maxdist)
ฟังก์ชันที่ช่วยในการ เคลื่อนที่ distance_to_point(x,y) distance_to_object(obj) position_empty(x,y) position_meeting(x,y,obj)
ฟังก์ชันเกี่ยวกับ instance instance_find(obj,n) instance_exists(obj) instance_number(obj) instance_position(x,y,obj) instance_nearest(x,y,obj) instance_furthest(x,y,obj) instance_place(x,y,obj)
ฟังก์ชันเกี่ยวกับ instance instance_create(x,y,obj) instance_copy(performevent) instance_destroy() instance_change(obj,perf) position_destroy(x,y) position_change(x,y,obj,perf)
ฟังก์ชันเกี่ยวกับ room & score { if (room != room_last) { room_goto_next(); } else { game_end(); }
ฟังก์ชันเกี่ยวกับ room & score room_first* Index of the first room in the game. room_last* Index of the last room in the game. room_goto(numb) Goto the room with index numb. room_goto_previous()Go to the previous room. room_goto_next()Go to the next room.
ฟังก์ชันเกี่ยวกับ room & score room_restart() Restart the current room. room_previous(numb)Return the index of the room before numb (-1 = none) but don't go there. room_next(numb) Return the index of the room after numb (-1 = none). game_end() End the game. game_restart() Restart the game.
ฟังก์ชันเกี่ยวกับ room & score room_width* Width of the room in pixels. room_height* Height of the room in pixels. room_caption Caption string for the room that is displayed in the caption of the window. room_persistent Whether the current room is persistent.
ฟังก์ชันเกี่ยวกับ game game_save(string) Save the game to the file with name string. game_load(string) Load the game from the file with name string. score The current score. lives Number of lives. health The current health (0-100).
ฟังก์ชันเกี่ยวกับ game show_score Whether to show the score in the window caption. show_lives Whether to show the number of lives in the window caption. show_health Whether to show the health in the window caption. caption_score The caption used for the score. caption_lives The caption used for the number of lives. caption_health The caption used for the health.