ปัญญาประดิษฐ์ (Artificial Intelligence)

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
Strength of Materials I EGCE201 กำลังวัสดุ 1
Advertisements

E-COMMERCE WEBSITE Smartzap Co., Ltd.. Company Profile บริษัท สมาร์ทแซป จำกัด ก่อตั้งเมื่อปี 2543 (13 ปี ) ในช่วงยุค Internet เพิ่ง เริ่มต้น เป็นบริษัทที่ดำเนินงานทางด้าน.
John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
ดร.วิภาดา เวทย์ประสิทธิ์
Set is a basic term in Mathematics. There is no precise definition for term “set”, But roughly speaking, a set is a collection of objects, Things or symbols,
INC 551 Artificial Intelligence Lecture 2. Review Environment Action Sense, Perceive Make Decision Agent World Model Deliberative Agent.
จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
INTELLECTUAL CAPITAL : IC Group 3: Tipada Subhasean Nongluk Charoeschai Nerisa Wangkarat
Educational Objectives
การซ้อนทับกัน และคลื่นนิ่ง
Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd. CLINICAL COMPETENCIES  Factual Knowledge  Technical Skill  Problem Solving Skill  Communication Skill  Manners &
Chapter 9 : Designing Approach
Braille OCR Mobile Application
Emergency Response System for Elderly and PWDs: Design & Development
COMMUNICATION IN BUSINESS
อาจารย์ มธ. อธิบายการใช้ โมเดลของ
GAME THEORY AND APPLICATIONS
ระบบการจัดเก็บในคลังสินค้า
Seminar in Information Technology I
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
Color Standards A pixel color is represented as a point in 3-D space. Axis may be labeled as independent colors such as R, G, B or may use other independent.
A One-Day Seminar in Bangkok presented by Grant P. Wiggins, Ed.d
ออโตมาตาจำกัด FINITE AUTOMATA
REGULAR EXPRESSION การบรรยายแบบสม่ำเสมอ
Helping you make better treatment decisions for your patients.
t t t f f (page 20) Review 1 M. 5 t t t f f What you will learn and do in this unit. 1. เข้าใจบทความที่อ่านเกี่ยวกับ เทศกาลงานฉลอง 2. เขียนบรรยาย Tomatina.
Chapter 19 Network Layer: Logical Addressing
Inductive, Deductive Reasoning ผศ.( พิเศษ ) น. พ. นภดล สุชาติ พ. บ. M.P.H.
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
Chapter 12 Riveted, Bolted & Welded Connections
Computer Graphics.
INC 551 Artificial Intelligence
Chapter 3 Solution by Series. Introduction Complementary Function Particular Integral  Chapter 2 If F(x),G(x) are constant.
MK380 Marketing Information System
Chapter 20 Expert System Chapter 20 Expert System Artificial Intelligence ดร. วิภาดา เวทย์ประสิทธิ์ ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ คณะ วิทยาศาสตร์
8/3/2014The Realities of software Testing1 Software testing Realities What is the realities of software testing Why does the software testing not complete.
Chapter 5 Using Predicate Logic Artificial Intelligence ดร. วิภาดา เวทย์ประสิทธิ์ ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ คณะ วิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
ดร.วิภาดา เวทย์ประสิทธิ์
Merchant Marine Training Centre วิชาการเป็นเลิศ เชิดชู คุณธรรม ผู้นำ.
บทที่ 2 งบการเงินพื้นฐาน BASIC FINANCIAL STATEMENTS 2.
By Dr Nongyao Premkamolnetr Policy Innovation Center, KMUTT 17 January 2009.
Research Problem Research Question Research Hypothesis
การเตรียมโครงงาน วิศวกรรม ภาควิชาวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ หัวข้อ การเตรียมโครงงาน การเตรียมหัวข้อโครงงาน.
Kampol chanchoengpan it สถาปัตยกรรมคอมพิวเตอร์ Arithmetic and Logic Unit 1.
Data Data are Raw material Data are values of qualitative or quantitative variables, belonging to a set of items. Sample 23, 36, 60 male, female like,
Menu and Interactive with Powerpoint ให้นำเรื่อง Input /Output Technology มา จัดทำ การนำเสนอ โดยใช้หลักการ Menu and Interactive with powerpoint มาประยุกต์
Algorithm Efficiency There are often many approaches (algorithms) to solve a problem. How do we choose between them? At the heart of computer program.
Introduction to Earned Value Analysis.
Writing a research. Why Research?  To find whether the messages and the materials are appropriate to the target group  To modify the messages and the.
8 Identifying Market Segments and Targets
จัดทำโดย นางสาวทิพยรัตน์ กำลังมาก เลขที่ 19 นางสาวปัญณิศา ป้องขันธ์ เลขที่ 26 นางสาวพรวษาทวีกุล เลขที่ 27 นางสาววลัยลักษณ์ ขวัญคุ้ม เลขที่ 34 นางสาวอมรรัตน์
ผู้ให้สัมมนา นายธเนศ เกษศิลป์ รหัส ภาควิชานิติวิทยาศาสตร์
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Dianne J. Hall David B. Paradice James F. Courtney Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences
ทุนทางปัญญา Intellectual Capital KM743 Session 3.1
Chapter 3 Simple Supervised learning
Chapter 1/1 Arrays. Introduction Data structures are classified as either linear or nonlinear Linear structures: elements form a sequence or a linear.
An Online Computer Assisted Instruction Development of Electronics Devices Subject for Learning Effectiveness Testing By Assoc.Prof. Suwanna Sombunsukho.
Physical Chemistry IV The Ensemble
The Analysis of Strands, Standards and Indicators for Tests
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
Direct Speech Vs Indirect Speech
The management of change Changes in work patterns and jobs
<insert problem title>
Forces and Laws of Motion
STRATEGIES FOR SUCCESS
Year 9 Term 1 Foundation (Unit 1) INTEGERS, ROUNDING AND PLACE VALUE
ใบสำเนางานนำเสนอ:

323-670 ปัญญาประดิษฐ์ (Artificial Intelligence) ดร.วิภาดา เวทย์ประสิทธิ์ ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ห้องทำงาน : M100/3 โทรศัพท์ : 074-288689 E-mail : wwettayaprasit@yahoo.com

วัตถุประสงค์ 1. ให้นักศึกษามีความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับปัญญาประดิษฐ์และสาขาต่างๆของปัญญาประดิษฐ์ 2. ให้นักศึกษาสามารถพัฒนางานทางด้านปัญญาประดิษฐ์ได้ 3. ให้นักศึกษาสามารถค้นคว้าเพิ่มเติมด้วยตนเองได้ วิธีการเรียนการสอน : การบรรยาย การสัมมนา การศึกษาค้นคว้าด้วยตัวเอง การวัดผล : สอบกลางภาค 30% สอบปลายภาค 30% สัมมนา 20% Assignment 20% เวลาเรียน : จันทร์ 9 - 10 ห้อง M307 พฤหัสบดี 9– 10 ศุกร์ 9 - 10 ห้อง M207 (ชดเชย พฤหัสบดี 9– 10 ห้อง M111) ตำรา : Artificial Intelligence second edition, Elaine Rich and Kevin Knight, McGraw-Hill Inc., 1991. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 2

เนื้อหาวิชา คาบ Problem and Search 1-2 Chapter 1 : What is Artificial Intelligence? 3-4 Chapter 2 : Problems, Problem Spaces, and Search 5-6 Chapter 3 : Heuristic Search techniques 7-8 Chapter 4 : Knowledge Representation Issues Assignment Knowledge Representation 9-10 Chapter 5 : Using Predicate Logics 11-12 Chapter 6 : Representing Knowledge Using Rules 13-14 Chapter 7 : Symbolic Reasoning under Uncertainty 15-16 Chapter 8 : Statistical Reasoning 17-18 Chapter 9 : Weak Slot-and-Filler Structures 19-20 Chapter 10 : Strong Slot-and-Filler Structures 21-22 Chapter 11 : Knowledge Representation Summary 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 3

เนื้อหาวิชา คาบ Advance Topics 23-24 Chapter 12 : Game Playing 25-26 Chapter 13 : Planning 27-28 Chapter 14 : Understanding 29-31 Chapter 15 : Natural Language Processing สัมมนา 32-33 Chapter 16: Parallel and Distributed AI 34-35 Chapter 17 : Learning 36-38 Chapter 18: Connectionist Models สัมมนา 39-40 Chapter 19 : Common Sense 41-43 Chapter 20 : Expert Systems สัมมนา 44-45 Chapter 21 : Perception and Action สัมมนา 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 4

เอกสารอ้างอิง 1. Neural Networks : A Comprehensive Foundation, Simon Haykin, Macmillan College Publishing Company Inc. 1994. 2. Artificial Intelligence : Structures and Strategies for Complex Problem Solving, Second Edition, 1993. 3. Expert Systems and Applied Artificial Intelligence, Efraim Turban, Macmillan Publishing Company, 1992. 4. Understanding Decision Support Systems and Expert Systems, Efrem G. Mallach, Richard D. Irwin, Inc. 1994 5. Introduction to Natural Language Processing, Mary Dee Harries, 1985. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 5

Chapter 1 What is Artificial Intelligence? ดร.วิภาดา เวทย์ประสิทธิ์ ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Artificial Intelligence (AI) : AI Areas Artificial Intelligence (AI) : the branch o f computer science that is concerned with the automation of intelligent behavior. AI Areas : Game Playing Automated Reasoning and Theorem Proving Expert Systems Natural Language Understanding and Semantics Modeling Modeling Human Performance Planning and Robotics Machine Leaning Neural Networks 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 7

Task Domain of AI Mundane Tasks Perception : Vision, Speech Natural language :Understanding, Generation, Translation Commonsense reasoning Robot control Formal Tasks Games: Chess Mathematics : Logic, Geometry Expert Tasks Engineering : Design, Fault finding, Manufacturing planning Scientific analysis Medical diagnosis Financial analysis 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 8

Intelligence require knowledge It is voluminous. Is i shard to characterize accurately. It is constantly changing. It differs from data by being organized in a way that corresponds to the ways it will be used. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 9

Knowledge Representation and Search for AI The knowledge captures generalizations. It can be understood by people who must provide it. It can easily be modified to correct errors and to reflect changes in the world. It can be used in many situations even if it is not totally accurate or complete. It can use to narrow the range of possibilities that must usually be considered. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 10

Common Features of AI Problems The use of computer to do the symbolic reasoning. A focus on problems that do not respond to algorithmic solutions.  Heuristic search. Manipulate the significant quantitative features of a situation rather than relying on numeric methods. Dealing with semantic meaning. Answer that are neither exact nor optimal but “sufficient”. Domain specific knowledge in solving problems. Use meta-level knowledge. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 11

Read program 1, 2 and 3 and discuss the following criteria. Homework 1 1 2 3 7 8 9 4 5 6 Tic-Tac-Toe Read program 1, 2 and 3 and discuss the following criteria. Their Complexity Their use of generalization. The clarity of their knowledge. The extensibility of their approach. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 12

view vector board as a ternary number (base three) Tic-Tac-Toe : Program 1 1 2 3 7 8 9 4 5 6 Board : nine element vector representation. 0 = blank, 1 =X, 2 = O Moveable : Their Complexity = 39 = 19,683 view vector board as a ternary number (base three) 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 13

Tic-Tac-Toe : Program 2 1 2 3 7 8 9 4 5 6 Board : nine element vector representation. 2 = blank, 3 =X, 5 = O an integer indicating which move of the game is about to played. 1 indicate the first move. 9 indicate the last move. Board[5] = 2  mean blank Poswin(p) : If it produce (3*3*2) =18  X can win p = 0 if the player can not win on his next move. Poswin(p) : If it produce (5*5*2) =50 O can win Go(n) : Make a move on square n. TURN is odd  if it is playing X TURN is even  if it is playing O More efficient in term of space. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 14

Tic-Tac-Toe : Program 2’ 8 3 4 6 7 2 1 5 9 Board : nine element vector representation. 2 = blank, 3 =X, 5 = O an integer indicating which move of the game is about to played. 1 indicate the first move. 9 indicate the last move. Board[5] = 2  mean blank Poswin(p) : If it produce MAGIC SQUARE (8 + 3 + 4) =15 p = 0 if the player can not win on his next move. Go(n) : Make a move on square n. TURN is odd  if it is playing X TURN is even  if it is playing O More efficient in term of space. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 15

Tic-Tac-Toe : Program 3 1 2 3 7 8 9 4 5 6 Board_Position : nine element vector representing the board, a list of board positions that could result from the next move, and a number representing as estimate of how likely the board position is lead to an ultimate win for the player to move. Minimax Procedure : in chapter 12. Search tree : need more time Use AI technique : Decide which of a set of board positions is best. find highest possible rating. consider all the moves the component could make next.  See which move is worst for us.... (Assume the opponent will make that move) 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 16

Russia massed troops on the Czech border. Question Answering 1 Russia massed troops on the Czech border. POLITICS program [Corbonell,1980) Q1: Why did Russia do this? A1: รัสเซียต้องการเข้าแทรกแซงการเมืองในเชคโกสโลวาเกีย..... Q1: What should the United States do? A2: ส่งทหารไปช่วยรบกับเชคโกสโลวาเกีย OR A2:ประณามการกระทำของรัสเซีย 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 17

Question Answering 2 Mary went shopping for a new coat. She found a red one she really liked. When she got it home, she discovered that it went perfectly with her favorite dress. ELIZA Q1:What did Mary go shopping for? A1: ............................................. Q2:What did Mary find she liked? A2:............................................. Q3: Did Mary buy anything ? A3:............................................. 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 18

The level of the model What is the goal in trying to produce programs that do intelligent things that people do? Are we trying to produce programs that do the tasks the same way people do? Are we attempting to produce programs that simply do the tasks in whatever way appears easiest? 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 19

Model human performance To test psychological theories of human performance. วิเคราะห์นิสัยเกเรของคนไข้ PAPPY {Colby, 1975] 2. To enable computers to understand human reasoning. อ่านหนังสือพิมพ์และวิเคราะห์ข่าวได้ To enable computers to understand computer reasoning. เข้าใจว่า คอมพิวเตอร์ประมวลผลลัพธ์ต่างๆมาได้อย่างไร 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 20

Criteria for success How will we know if we have succeeded? Turing test. Human Computer Person asking? DENDRAL : is a program that analyzes organic compounds to determine their structure. HUMAN CHEMIST COMPUTER 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 21

Homework 2 Given the meaning of Artificial Intelligence from your point of view. You may add citation from searching documents in the web or from the text book. Given all AI fields with some explanations. End Chapter 1 323-670 Artificial Intelligence Lecture 1-3 Page 22