แนวคิด หลักการและแนวทางการนิเทศการพยาบาลด้านคลินิก โดย ผ. ศ. ดร

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
การตรวจสอบภายในที่ไม่ใช่การจับผิด ทำอย่างไร ?
Advertisements

Do Research Prabhas Chongstitvatana Chulalongkorn University 13 September 2013
Performance Management and appraisal systems
Tools & Techniques for the Beginning Auditors
การบริหารโครงการซอฟต์แวร์ (Software Project Management) VS.
Orientation for undergraduate students in Food Engineering Food Engineering Program Department of Food Science and Technology Food Engineering – a hot.
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Chapter 3 Simple Supervised learning
Expedited and Exempt Review Ethics Committee, Faculty of Tropical Medicine, Mahidol university By Prof. Krisana Pengsaa.
ว เคมีพื้นฐาน พันธะเคมี
Establishing a Culture of Achievement: Multiliteracies in the ELT Classroom Session #2: 27 July 2012.
How do scientists think and find( พบ ) answers?.
Company LOGO Management Skills for New Managers on October วิทยากร อ. ประสานศักดิ์ สุวรรณโพธิพระ บรรยายภาษาไทย.
Thai youth in Agriculture Sector Situation: The average age of farmers in Thailand who is also living in agriculture increased. Agricultural sector is.
Database Management System
ธีรนารถ Jan Experiences in GMP Inspection in WHO Vaccine Prequalification Scheme ธีรนารถ จิวะไพศาลพงศ์ กองชีววัตถุ กรมวิทยาศาสตร์การแพทย์
Model development of TB active case finding in people with diabetes.
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
Skills Development and Lifelong Learning: Thailand in 2010s Tipsuda Sumethsenee Office of the Education Council Thailand’s Ministry of Education.
คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม
Professional qualifications in the United Kingdom
ความเท่าเทียม เพื่อเด็กไทยทุกคน
Project Management Professional (PMP)
การจัดทำแผนพัฒนารายบุคคล (Individual Development Plan - IDP
Prof.Emeritus Dr.ANURAK PANYANUWAT CAMT, CHIANG MAI UNIVERSITY
ความขัดแย้ง-การเปลี่ยนแปลง- การสร้างทีมงาน และภาวะผู้นำของผู้บริหาร : กรอบคิดเพื่อนำไปสู่การปฏิบัติ รองศาสตราจารย์ ดร.ภาณุวัฒน์ ภักดีวงศ์ ภาควิชาบริหารและพัฒนาการศึกษา.
Action Research รศ. ดร. วิโรจน์ สารรัตนะ
การวัดและประเมินการปฏิบัติ
ชัยเมศร์ อมรพลสมบูรณ์
Project Management Professional (PMP)
Dr. Mano Choondee. By Director of Angthong
ระบบการดูแลระยะยาว (Long Term Care: LTC) เขต 9
Generic View of Process
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการเงิน
โดยสรุป 10 ขั้นตอนในการ implement
บทที่ 1 ความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับสุขภาพ
นวัตกรรมการบริการสารสนเทศ ในยุคประเทศไทย 4.0
Ramathibodi Education System
เดือนครอบครัวแข็งแกร่ง
รศ.ดร.ทศพร ศิริสัมพันธ์
Thailand Standards TMC.WFME.BME. Standards (2017)
Principles of Accounting II
นายวุฒิศักดิ์ รักเดช นักวิชาการสาธารณสุขชำนาญการ 8 มีนาคม2559
ต้นทุนต่อหน่วยรายหลักสูตร
FOOD AND BEVERAGE SERVICE CHIANG RAI VOCATIONAL COLLEGE
ความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับโครงการ
ปรัชญาชีวิตเพื่อวิถีพอเพียงในชีวิตประจำวัน บทเรียนเรื่อง “ความรู้และการสร้างองค์ความรู้” ภาคต้น ปีการศึกษา 2558 ผู้ช่วยศาสตราจารย์อำนวย พิรุณสาร.
Review of the Literature)
NUR4238 ประเด็นและการพัฒนาวิชาชีพการพยาบาล
Line Manager is Leader.
การตรวจสอบภายในภาครัฐ
คำเทศนาชุด: ท่านมีของประทาน
Selecting Research Topics for Health Technology Assessment 2016
1 ยอห์น 1:5-7 5 นี่เป็นเรื่องราวซึ่งเราได้ยินจากพระองค์และประกาศแก่ท่าน คือพระเจ้าทรงเป็นความสว่าง ในพระองค์ไม่มีความมืดเลย 6 ถ้าเราอ้างว่ามีสามัคคีธรรมกับพระองค์แต่ยังดำเนินในความมืด.
จิตสำนึกคุณภาพ.
อัตถิภาวนิยม existentialism J.K. Stevens, instructor
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทาง การตลาด
นโยบายแห่งชาติด้านยาของไทย
“ความเชื่อที่นำสู่ชัยชนะ”
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
บทที่ 2 ความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับสุขภาพ
แล้วไงเกี่ยวกับความจริง What About Truth?
ตอนที่ 4: เคลื่อนไปกับของประทานของท่าน Part 4: Flowing In Your Gift
นักวิจัยพี่เลี้ยงที่ดีและหน้าที่ของนักวิจัยพี่เลี้ยง
การจัดการศูนย์สารสนเทศ หน่วยที่ 5
Medical Communication/Counseling Training for the “Trainers” คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ธันวาคม 2558.
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
นโยบายการศึกษาไทย คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ 21 เมษายน 2559.
Program Evaluation Achakorn Wongpreedee, Ph.D.
ระดับบริหารทางการพยาบาล จุฑารัตน์ เพ็ญเขตต์วิทย์
ใบสำเนางานนำเสนอ:

แนวคิด หลักการและแนวทางการนิเทศการพยาบาลด้านคลินิก โดย ผ. ศ. ดร แนวคิด หลักการและแนวทางการนิเทศการพยาบาลด้านคลินิก โดย ผ.ศ. ดร.เสาวมาศ คุณล้าน เถื่อนนนาดี

เป้าหมายการนิเทศการพยาบาลด้านคลินิก เพื่อหาวิธีการที่ผู้ปฏิบัติงานสร้างพันธะ สัญญา ร่วมมือกันจนเกิดประโยชน์ต่อ ผู้รับบริการ เพื่อปรับปรุงการดูแล พัฒนาและปรับ มาตรฐานการดูแลให้ดีขึ้น เพื่อพัฒนาบุคลากรให้มีทักษะเชิงวิชาชีพ และมีความพึงพอใจในงาน

วิธีการทำงาน วงจรการนิเทศทางการพยาบาลด้านคลินิก คุณภาพบริการพยาบาลทางคลินิก วิธีการทำงาน พัฒนาคน

Supervision แนวคิดหลักในการนิเทศ Proctor’s Model of Supervision (1987) Management การจัดการระบบการดูแลผู้ป่วยอย่างมีประสิทธิภาพด้านการสนับสนุนให้การช่วยเหลือ Supportive Education การจัดการหรือบรรเทาความเครียดที่เกิดจากการปฏิบัติงาน Supervision การพัฒนาหรือธำรงรักษาความรู้และทักษะต่างๆ ของบุคลากร

แนวคิดหลักในการนิเทศ เพื่อความเป็นเลิศทางการพยาบาล Excellence in Nursing ด้านการบริหารระบบบริการให้ครบวงจร ด้านการถ่ายทอดองค์ความรู้และเทคโนโลยี ด้านการพัฒนาสมรรถนะของบุคลากร ด้านการทำวิจัยและพัฒนางาน Supervision for Nursing Quality Management Improvement Supervision Excellence in Nursing มาตรฐานกระบวนการดูแลผู้ป่วย การนำเครื่องมือคุณภาพชีวิตต่างๆ เข้ามาใช้ เช่น C3THER, Trigger tools, 12 ทบทวน Clinical tracer, Proxy disease ฯลฯ Supportive Education

The restorative and formative functions of clinical supervision (Bond and Holland, 2010 ; 19) Restorative Formative Normative Centrality of professional clinical practice Developing professional knowledge and skills Support Self- awareness, self- development Reflection on experience in practice Quality Standards Accountability Broad view of supervisee’s work Empowerment, not control

NMC’s (2008b) statement on the principles of clinical supervision Clinical supervision supports practice, enabling registered nurses to maintain and improve standards of care

NMC’s (2008b) statement on the principles of clinical supervision Clinical supervision is a practice-focused professional relationship, involving a practitioner reflecting on practice guided by a skilled supervisor

NMC’s (2008b) statement on the principles of clinical supervision Registered nurses and managers should develop the process of clinical supervision according to local circumstances, Ground rules should be agreed so that the supervisor and the registered nurse approach clinical supervision openly, confidently and are aware of what is involved

NMC’s (2008b) statement on the principles of clinical supervision Every registered nurse should have access to clinical supervision and each supervisor should supervise a realistic number of practitioners

NMC’s (2008b) statement on the principles of clinical supervision Preparation for supervisors should be flexible and sensitive to local circumstances. The principles and relevance of clinical supervision should be included in pre-registration and post-registration education programme

NMC’s (2008b) statement on the principles of clinical supervision Evaluation of clinical supervision is needed to assess how it influences care and practice standards. Evaluation system should be determined locally

Criteria for choosing your clinical supervisor Same minority as you, or not? PERSONAL PREFERENCE Your own discipline/profession or not? More experience than you or not? From within your organization or external? Style of facilitation? ESSENTIAL CRITERIA Skills of enabling in-depth reflection Relevant professional background No line management relationship Some understanding of your role Not working closely with you Able to keep confidentiality No personal relationship

Respect Rights of the clinical supervisor Break confidentiality in extremis Say no to inappropriate demands Choose to be a clinical supervisor to a particular person Personal and professional boundaries

Reliability Confidentiality Accountability Boundaries Responsibilities of the clinical supervisor Settle yourself first Reliability Confidentiality Accountability Boundaries Emotional first aid, not counselling Refer on if necessary Challenge the supervisee Have clinical supervision yourself Records of attendance not content

กระบวนการนิเทศทางคลินิก ระบุ ปัญหา เลือกแนวทางนิเทศ เทคนิควิธีการนิเทศ วัดและประเมินผล (การวัดผลิตและผลลัพธ์) การเยี่ยมตรวจ การสังเกต การสอน การสาธิต การร่วมมือปฏิบัติงาน การแก้ไขปัญหาและการตัดสินใจ การประชุมปรึกษา การให้คำแนะนำปรึกษา การทำเป็นแบบอย่าง การสร้างเสริมพลังอำนาจ การเพิ่มบทบาทหน้าที่ การเตรียมสิ่งสนับสนุนการทำงาน การแบ่งปัน การสร้างแนวคิดในการทำงาน การสนับสนุน การให้เอกสิทธิ์ในบทบาทวิชาชีพ ทักษะทางวิชาชีพ Competency คุณภาพการดูแล อุบัติการความเสี่ยง

The PUSH towards clinical supervision Factors which have contributed to the present impetus towards developing clinical supervision in nursing Broad organizational change, increasing complexity Policy directives Concerns about accountability working with risk Improving standards/care for client Philosophy of care: empowerment, partnership antioppressive practice Educational: maintaining competence, reflective practice Practitioner health, burnout, workforce attrition Dynamics of professional relationships: self-awareness, parallel processes, risk containment The PUSH towards clinical supervision

Defences which block the effectiveness of clinical supervision and the unacknowledged fears behind them Blocking and change Fear of power over and loss of autonomy Avoiding discomfort of learning Idealization of the past Fear of relationship, of needing support, and security The PUSH towards clinical supervision Blaming criticism of mistakes Cynical, hard exterior Abdication responsibility Fear of emotional acknowledgement and disclosure Deflection to non-relational activities Flight into theory or mechanistic ‘reflection’

Thank you! Contact Address: Prof. Somchai Doe Tel: Email: www.kku.ac.th