งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

© 2006 Prentice Hall - 1 2- 1 Managing Equal Opportunity and Diversity Ch 2 A Framework for Human Resource Management, 4th ed. Gary Dessler.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "© 2006 Prentice Hall - 1 2- 1 Managing Equal Opportunity and Diversity Ch 2 A Framework for Human Resource Management, 4th ed. Gary Dessler."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 © 2006 Prentice Hall Managing Equal Opportunity and Diversity Ch 2 A Framework for Human Resource Management, 4th ed. Gary Dessler

2 © 2006 Prentice Hall Summarize the basic CSR, commitment, equal employment opportunity laws regarding age, race, sex discrimination, national origin, religion, and handicap. Explain the basic defenses against discrimination allegations. Present a summary of what employers can and cannot do with respect to illegal recruitment, selection, and promotion and layoff practices. Explain the Equal Employment Opportunity Commission enforcement process. When you finish studying this chapter, you should be able to:

3 © 2006 Prentice Hall Three Domains of Human Action Amount of Explicit Control High Low Domain of Certified Law (Legal Standard) Domain of Ethics (Social Standard) Domain of Free Choice (Personal Standard)

4 © 2006 Prentice Hall Corporate Social Responsibility

5 © 2006 Prentice Hall The Three Pillars of an Ethical Organization SOURCE: Adapted from Linda Klebe Trevino, Laura Pincus Hartman, and Michael Brown, “Moral Person and Moral Manager,” California Management Review 42, No. 4 (Summer 2000),

6 © 2006 Prentice Hall โครงสร้างขององค์การ - ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อ ความผูกพัน Steers & Porter (1983) ให้ความเห็นว่า ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความผูกพันองค์การ พบว่า มี 4 องค์ประกอบ คือ โครงสร้างขององค์การ ซึ่งต้องมีลักษณะ เป็นระบบที่มีแบบแผน มีหน้าที่ที่เด่นชัดมี การกระจายอำนาจ การให้ผู้ร่วมงานมีการ ตัดสินใจ การมีส่วนเป็นเจ้าของ สิ่งเหล่านี้ นับว่ามีความสัมพันธ์ในทางบวกกับความ ผูกพันต่อองค์การ คุณลักษณะของงานและบทบาทในการ ทำงาน เช่นงานที่ทำเป็นงานที่มีคุณค่า มี บทบาทที่เด่นชัด มีความรับผิดชอบต่อ สังคมที่สร้างความผูกพันต่อองค์การ คุณลักษณะด้าน อายุงาน ระยะเวลาที่ ปฏิบัติงานในองค์การ และระดับ ความก้าวหน้า ความสำเร็จและแรงจูงใจ ใฝ่สัมฤทธิ์

7 © 2006 Prentice Hall ปัจจัยที่มีผลต่อ ความผูกพันต่อ องค์การ สภาพการทำงาน การบรรลุ ความหวัง ความผูกพันต่อ องค์การด้าน ความรู้สึก ผลประโยชน์ที่ ได้รับ ตำแหน่งงาน ที่ว่าง ความผูกพันต่อ องค์การด้านการ คงอยู่

8 © 2006 Prentice Hall Meyer, Allen & Smith (1993) ปัจจัยที่ส่งผลให้เกิดความผูกพันต่อองค์การ แบบ สามมิติ แนวคิดความผูกพันต่อองค์การด้านจิตใจ เกิดขึ้น จากประสบการณ์ทางบวกในการทำงาน ได้แก่ สภาพการทำงาน และการบรรลุความหวัง ความผูกพันต่อองค์การด้านการคงอยู่ มีปัจจัยที่ ส่งผลคือ การลงทุนลงแรงในการทำงานและ ความยากในการหางานใหม่ หรืออีกนัยหนึ่งคือ พนักงานที่มีความผูกพันต่อองค์การด้านการคง อยู่ จะคำนึงถึงสวัสดิการต่างๆ ที่ได้รับและ ตำแหน่งงานที่ว่าง ปัจจัยที่ส่งผลต่อความผูกพันต่อองค์การด้าน บรรทัดฐาน ได้แก่ ความสำนึกใน ความผูกพันต่อองค์การ เนื่องมาจากค่านิยมส่วน บุคคล หรือจากสิ่งดีที่ได้จาก องค์การ เช่น สนับสนุนให้พนักงานได้ศึกษาและ พัฒนาทักษะ ความรู้ที่สูงขึ้น

9 © 2006 Prentice Hall ค่านิยมส่วน บุคคล จิตสำนึกผูกพัน ความผูกพันต่อ องค์การด้าน มาตรฐานสังคม ปัจจัยที่มีผลต่อ ความผูกพันต่อ องค์การ อายุงาน บุคคลที่ใช้เวลา ในการปฏิบัติงานให้ องค์การ สิ่งที่เขาควรได้รับคือ - ตำแหน่งหน้าที่ที่สูงขึ้น ความยกย่องนับถือ - ความรู้ความชำนาญและประสบการณ์ที่เพิ่มมาก ขึ้น - การยอมรับนับถือในองค์การ ความอาวุโสที่ ได้รับ - หากบุคคลออกจากองค์การ ต้องสูญเสีย เริ่ม สร้างใหม่

10 © 2006 Prentice Hall Legal standard : Equal Employment Opportunity Laws Fifth Amendment –in US Constitution states that “no person shall... be deprived of life, liberty, or property, without due process of the law.” ในรัฐธรรมนูญ กำหนด สิทธิ เสรีภาพ ความเท่าเทียมของบุคคล - มีโอกาสที่จะได้รับการจ้างงานเท่า เทียมกัน - ได้รับเงินเดือน ตำแหน่ง การเลื่อน ขั้นเท่าเทียมกัน

11 © 2006 Prentice Hall กฎหมาย The Equal Pay Act of 1963 : Cannot discriminate in pay on the basis of sex An Title VII of the 1964 Civil Rights Act : employer cannot discriminate based on race, color, religion, sex, or national origin เพศ สีผิว อายุ เผ่าพันธุ์ ศาสนา

12 © 2006 Prentice Hall Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) Enhanced the federal government’s ability to enforce equal employment opportunity laws Receives and investigates job discrimination complaints from aggrieved individuals

13 © 2006 Prentice Hall Executive Orders and Require that contractors take affirmative action to ensure equal employment opportunity Age Discrimination in Employment Act Makes it unlawful to discriminate against employees or applicants for employment who are 40 years of age or older

14 © 2006 Prentice Hall Vocational Rehabilitation Act Requires employers with federal contracts over $2,500 to take affirmative action for the employment of handicapped persons Pregnancy Discrimination Act Broadened the definition of sex discrimination to encompass pregnancy, childbirth, or related medical conditions

15 © 2006 Prentice Hall Sexual Harassment Conduct or creating hostile, or offensive work environment Hostile environment created by supervisors or by co-workers Employers have a duty to maintain workplaces free of sexual harassment and intimidation

16 © 2006 Prentice Hall Americans with Disabilities Act (ADA) Prohibits employers from discriminating against qualified disabled individuals Employers must make “reasonable accommodations”

17 © 2006 Prentice Hall Reasonable Accommodation Redesigning the job Modifying work schedules Modifying or acquiring equipment to assist the person in performing the job

18 © 2006 Prentice Hall Implications for Managers May not make pre-employment inquiries about a person’s disability Should review job application forms, interview procedures, and job descriptions Must make a reasonable accommodation

19 © 2006 Prentice Hall Shades of Corporate Green The Shades of Corporate Green Activist Approach Actively conserve the environment Stakeholder Approach Address multiple stakeholder Market Approach Respond to customers Legal Approach Satisfy legal requirements regarding environmental conservation Copyright © 2006 by South-Western, a division of Thomson Learning. All rights reserved. SOURCE: Based on R.E. Freeman, J. Pierce, and R. Dodd, Shades of Green: Ethics and the Environment (New York: Oxford University Press, 1995). Legal approach is Baseline for CSR

20 © 2006 Prentice Hall Practical Implications for ADA “Disabilities” will be defined quite narrowly Employers ทำตามกฎ Employer does not have to create a new job Total employment process that results in a significantly higher percentage of a protected group being rejected for employment, placement, or promotion”

21 © 2006 Prentice Hall การร้องเรียน Disparate Treatment Intentional discrimination หากมีเรื่อง การจ้างงานที่ไม่เป็นธรรม Recruitment Practices to Watch Word of Mouth Misleading Information Help Wanted Ads

22 © 2006 Prentice Hall Selection Standards Educational Requirements Tests Preferences to Relatives Physical Characteristics Health Questions Arrest Records Application Forms

23 © 2006 Prentice Hall EEOC Enforcement Process Processing a Charge  Charge must be filed in writing within 180 days  EEOC has 10 days to serve notice  EEOC determines reasonable cause within 120 days  EEOC attempts to conciliate  EEOC may bring civil suit in federal court

24 © 2006 Prentice Hall Voluntary Mediation Mechanism 3 responses 1. Agree to mediate charge 2. Make a settlement offer 3. Prepare a position statement

25 © 2006 Prentice Hall Responding to Discrimination Charges Investigators aren’t judges Meet with employee who made complaint Have written statement Ensure there is information demonstrating lack of merit Limit information to only those issues in the charge itself Seek as much information as possible Prepare for the fact- finding conference

26 © 2006 Prentice Hall Managing Diversity Maximizing diversity’s potential advantages while minimizing the potential barriers Provide strong leadership Assess the situation Provide diversity training Change culture and management systems Evaluate the program

27 © 2006 Prentice Hall แนวทางการปฏิบัติ Affirmative Action Requires the employer to make an extra effort to hire and promote those in a protected group 1. Issue a written equal employment policy 2. Appoint a top official 3. Publicize policy 4. Survey present minority and female employment 5. Develop goals and timetables

28 © 2006 Prentice Hall Suggested Affirmative Action Program 6. Develop and implement specific programs to achieve goals 7. Develop support of in-house and community programs 8. Establish an internal audit and reporting system


ดาวน์โหลด ppt © 2006 Prentice Hall - 1 2- 1 Managing Equal Opportunity and Diversity Ch 2 A Framework for Human Resource Management, 4th ed. Gary Dessler.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google