บทบาทของอาจารย์ 9 มทร.กับการเข้าสู่ประชาคมอาเซียน อ.สุทธาสินี วัชรบูล 16/06/56
ASEAN COMMUNITY 2015: ONE VISION, ONE IDENTITY, ONE COMMUNITY
Three pillars = One common Regional Identity Political – Security Community – (democratic, just environment, dynamic development) Economic Community – (single market, production base/ closer economic integration) Socio – cultural community – (community of caring societies, aware of its cultural heritage) 2
Implications for the Education Sector for a Political-security Community = Democratic Education in the ASEAN countries at all levels should: INCLUDE all: children, men, women of different religions, languages, races, cultures, economic group, social class PROMOTE understanding and appreciation of ASEAN countries and their: history, culture, political situation, environmental situation, crisis and common values, cultural heritage IMPROVE QUALITY of education, TECVOC skills, teacher training, technical assistance, exchanges. 3
Promote use of English language, ICT Education Sector’s Role in the Economic Community = Human Resource Development Develop students’ various skills, talents by encouraging innovation and entrepreneurship Promote use of English language, ICT Encourage use of Science and Technology in Socio-economic activities 4
Prepare students with skills – global standards Education Sector’s Role in the Economic Community = Human Resource Development Prepare students with skills – global standards Have ASEAN-wide student competitions, festivals and provide programs for the youth of ASEAN, such as ; math and science, sports Olympiads, cultural performances and exchanges, scholarships among member countries, computer games, robot games, etc., 5
. *Promote ASEAN sense of community in each country Education Sector’s Role in Building ASEAN Identity in the Socio- Cultural Community *Promote ASEAN sense of community in each country * Compare cultural similarities and differences * Promote ASEAN Cultural Heritage, by using of multi-media * Preserve local-wisdom, traditional and ethnic crafts, * Promote cultural industries . 6
(ร่าง) ยุทธศาสตร์การศึกษา พ.ศ. 2556-2558 1 ยุทธศาสตร์พัฒนาคุณภาพการศึกษาทุกระดับประเภท 1 2 ยุทธศาสตร์สร้างโอกาสทางการศึกษาแก่ประชากรทุกกลุ่มอย่างเสมอภาคและเป็นธรรม 3 ยุทธศาสตร์ปฏิรูปครูเพื่อยกฐานะครูให้เป็นวิชาชีพชั้นสูง 7
(ร่าง) ยุทธศาสตร์การศึกษา พ.ศ. 2556-2558 4 ยุทธศาสตร์การจัดการศึกษาระดับอุดมศึกษา อาชีวศึกษา และการฝึกอาชีพให้สอดคล้องกับตลาดแรงงานทั้งเชิงคุณภาพและปริมาณ 5 ยุทธศาสตร์การใช้เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษาให้ทัดเทียมกับนานาชาติ 1 6 ยุทธศาสตร์การสนับสนุนการวิจัยและพัฒนาเพื่อสร้างทุนทางปัญญาของชาติ 7 ยุทธศาสตร์เพิ่มขีดความสามารถของทรัพยากรมนุษย์เพื่อรองรับการเปิดเสรีประชาคมอาเซียน 8
มทร. กับประชาคมอาเซียน กลยุทธ์ (Strategy) โครงสร้าง (Structure) ระบบ(System) ครรลอง/รูปแบบการทำงาน (Style) บุคลากร (Staff) ทักษะ (Skill) ปรัชญาร่วม (Share value) 9 10
จบ สวัสดี 11