Analyzing Marketing Situation Analyzing marketing opportunities Analyzing market, product, competition, distribution and macroenvironment situation Analyzing current marketing opportunities SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) Researching and selecting target market (STP) Analyzing consumer behavior
Unit 2 Marketing Environment Thornburg University
Marketing Environment Uncontrol Control External Factors Internal Factors Macro Micro Marketing Factor Other (7) (3) (6) (4 Ps)
External Environment Macroenvironment Demography Economic Competition Social and Cultural Political and Legal Technology Natural Environment
1) Demography 1. Worldwide population growth 2. Decrease to born 3. Population age mix Determines needs 4. Household patterns 5. Ethic market 6. Geographical shift in population 7. Educational group 8. Shift from a mass market to micromarkets
2) Economic environment 1. Income distribution Industrial structure Subsistence economies Raw-material-exporting Industrializing Industrializing economies 2. Saving, debt and credit availability
3) Competition Generic Competition Product Form Competition Brand Competition
4) Social and cultural environment 1. High persistence of core culture values Core beliefs Secondary beliefs 2. Shift of secondary culture values through time Views of themselves Views of others Views of organizations Views of society Views of nature Views of the universe
6) Technology 5) Political and Legal 7) Natural Environment 1. legislation regulating business 2. Growth of special-interest group 6) Technology 7) Natural Environment
Green Marketing Recycle Reused Reduced Refilled Rejection
Green Marketing & Modern Marketing Production Reduced Packaging Recycle Product Channel of Distribution Social activities. Support and concern. Use of resources. Limited to existing value. Consumer
Marketing intermediaries External Environment Microenvironment Marketing intermediaries Middleman Company Supplier Competitor Customer or Marketing
1) Supplier Raw material Price Quality Transportation Credit Services Efficiency
Physical distribution firms 2) Marketing Intermediaries Producer Middleman Customer Physical distribution firms Warehousing firms Transportation firms Marketing service agencies
2) Marketing Intermediaries 2.1 Middleman or Seller Producer Middleman Users Buyer and/ or Seller 2.1.1 Merchant (Wholesales, Retailer) Middleman Margin Selling
2) Marketing Intermediaries 2.1.2 Agent, Distributors Agent Seller Customer Fees Producer Or Middleman Firms Buyer Storage Exchange Transportation
3) Market or Customer 3.1 Consumer Market 3.2 Industrial Market Buy Uses* 3.2 Industrial Market Producer Market or Business market * Produce or Service Buy Sell * Profit
3) Market OR Customer 3.3 Reseller market Buyer Buy Sell or For rent 3.4 Government Market 3.5 Foreign Market Buyer Users (Customer) Produce or Service Resell or government
Internal Environment Marketing Factors 1. Product 2. Price 3. Place 4. Promotion
Internal Environment Internal Non-Marketing Resources 1. Production 2. Financial 3. Human Resource 4. Company Location 5. Research and developing success 6. Company Image
การเตรียมข้อมูลการเรียนครั้งต่อไป กิจกรรมท้ายบทเรียน จงบอกถึงผลกระทบโดยตรงและโดยอ้อมที่สภาพแวดล้อมมีผลต่อการดำเนินงานทางการตลาด พร้อมยกตัวอย่างประกอบ อธิบายถึงผลกระทบจากสภาพแวดล้อมในระดับจุลภาคและระดับมหภาค จงอธิบายวิธีการประยุกต์ข้อมูลจากสภาพแวดล้อมต่อการดำเนินงานทางการตลาดของกิจการ การเตรียมข้อมูลการเรียนครั้งต่อไป ค้นหาข้อมูลกิจการและวิเคราะห์สถานการณ์ทางการตลาดของธุรกิจ สรุปประวัติของบริษัท วิเคราะห์สถานการณ์ทางตลาดในปัจจุบัน วิเคราะห์สถานการณ์ด้านการตลาด ผลิตภัณฑ์ การแข่งขัน การจัดจำหน่าย SWOT