Medical Student Education Department of Orthopaedic Surgery and Physical Medicine Faculty of Medicine Prince of Songkla University
Orthopaedics 4 th year medical students 5 th year medical students
4 th year Medical Students Pre-operative to post-operative care I, II, III Duration 12 week Rotate to orthopaedics 1 week for 4 groups 2 nd, 5 th, 6 th, 9 th week students per group
Objective for 4 th year Trauma in orthopaedics : fractures, dislocations, soft tissue injuries Basic orthopaedic examination
Previous Strategies Join with intensive course Before beginning of clinical study Problems - Need too much teachers - Too much systems in examination made students confuse - Different rotation in each student
Strategies Basic orthopaedics examination - Look - Feel - Move - Measure
Give VCD demonstration (Monday) Self watching by student Self training with friends
Thursday Teacher and Students watch VCD together Ask and answer question
Students demonstrate all examination Teacher checklist Pass Fail Teach again by teacher
Checklist
Results 8 groups 91 students 100% pass
5 th Year Medical Students Health, diseases and rehabilitation in orthopaedics Emergency medicine
5 th Year Medical Students Health, diseases and rehabilitation in orthopaedics Duration 3 weeks 8-9 students per group
Objective for 5 th year Diagnosis and treatment of injuries and diseases in orthopaedics Office orthopaedics >> OPD Mon, Tue : contact patient Thu, Fri : observe
Strategies All students First time at OPD Review technique of history taking and physical exam by teacher
Next time Divide students for rotation Casting room OR OPD
OPD Cases Logbook History taking Physical exam Diagnosis Plan of treatment
Present to teacher Repeat History taking Physical exam Treatment Feed back To student Repeat same process In other students
Scores
Scores Pass : Scores ≥ 70%
Results 8 groups : 69 students OPD 142 cases Pass 100%
Results Average point = 83.84% Min = 70% Max = 92.5%
Problems Too many students per group Too less patient per each student Too less teacher
Orthopaedics Emergency Block : Emergency Medicine Skill lab teaching splinting in orthopaedics Simulated patients
Simulated Patients 4 common problems Multiple injuries C-spine injury Hip dislocation Open fracture
ความคิดเห็น ( n = 107 คน ) ผู้ป่วยจำลอง ชั้นเรียน 1. สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ 4.89 ± ± ความรู้ที่ได้รับจากการเรียน 4.71 ± ± การประยุกต์ใช้กับผู้ป่วยจริง 4.93 ± ± 1.05 ความคิดเห็นเปรียบเทียบการเรียนโดยใช้ ผู้ป่วยจำลอง VS การเรียนในชั้นเรียน
ความคิดเห็น เพิ่มเติม 1. นำไปใช้ได้จริง ทำให้จำได้ดี รู้จุดบกพร่องของตนเอง เพื่อนำไปแก้ไข ได้เจอสถานการณ์คล้ายจริง ดีกว่าแบบเดิม สนุก ตื่นเต้น ไม่น่าเบื่อ กระตุ้นให้เกิดการเรียนรู้ ได้คิด และมีส่วนร่วมในการตัดสินใจ 6 7. รู้ลำดับขั้นตอนการปฏิบัติจริง 5 8. ได้ประมวลความรู้ที่มีมาประยุกต์ใช้จริง 5 9. จำนวนนักศึกษาต่อผู้ป่วยจำลองมากเกินไป เวลาน้อยเกินไป 2
THANK YOU Prince of Songkla University Had Yai, Songkla