โดย นางกองแก้ว ย้วนบุญหลิม หัวหน้าหน่วยวิชาการพยาบาล

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
Advertisements

THE PARTS OF A FLOWERING PLANT AND THEIR FUNTION.
Quality Development with Outcome Research
Texture การประมวลผลภาพแบบดิจิตอล Ian Thomas
จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
Structure and Concept of Interactive lecture
Moment in Life บางขณะของชีวิต.
Color Standards A pixel color is represented as a point in 3-D space. Axis may be labeled as independent colors such as R, G, B or may use other independent.
Do Research Prabhas Chongstitvatana Chulalongkorn University 13 September 2013
Verb to be : is,am,are Positive ประโยคบอกเล่า โครงสร้าง = ประธานเอกพจน์ + is……… He ,She ,It + is………… He is a man. He is handsome. He is six years old.
Inductive, Deductive Reasoning ผศ.( พิเศษ ) น. พ. นภดล สุชาติ พ. บ. M.P.H.
OBJECTIVE To study the relationship between signs , symptoms or history of disease and routine urinalysis.
ครั้งที่ 9 บทที่ 2 25 มิถุนายน 2553
Exercise 4: Page 41.
UNIT 4 USING THE TELEPHONE. Expressions Can I help you ? - Yes, of course. - No, thank you. May I help you ? - Yes, thank you. - No, I’m sorry. What can.
Thongchai Pratipanawatr
In-Class Exercises Discrete Mathematics
ครูปัทมา แฝงสวัสดิ์. การอ่านเรื่องงานแล้ว บอกรายละเอียดและ สาระสำคัญ.
The prevention of progression of arterial disease and diabetes (POPADAD) trial: factorial randomised placebo controlled trial of aspirin and antioxidants.
Expedited and Exempt Review Ethics Committee, Faculty of Tropical Medicine, Mahidol university By Prof. Krisana Pengsaa.
English for everyday use
ภาษาอังกฤษ อ่าน-เขียน 2
ครูรุจิรา ทับศรีนวล “Room service”. “Room service”
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
Model development of TB active case finding in people with diabetes.
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
By T’Sumana Hanlamyuang
MEDICAL RESPONSE TO MAJOR INCIDENTS (MRMI)
ความเท่าเทียม เพื่อเด็กไทยทุกคน
สมาชิก น.ส. กานต์ธีรา ปัญจะเภรี รหัสนักศึกษา ลำดับที่ 21 น.ส. มินลดา เหมยา รหัสนักศึกษา ลำดับที่ 22 น.ส. กรกฎ อุดมอาภาพิมล รหัสนักศึกษา
Mrs. Rattanaporn Lawsawas Ban Huaybong School, Nakhonsawan
อ.หทัยกาญจน์ กำเหนิดเพชร คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยทักษิณ
Modals-Ability By T’Sumana Hanlamyuang.
คิดไว สรุปไว ด้วย MIND MAP ยินดีต้อนรับผู้เข้าร่วมสัมมนาหลักสูตร
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
โครงการพัฒนาทีมจัดการระบบ การจัดการโรคเรื้อรัง ในระดับจังหวัดปี 2554
Chapter 6 Diplomatic and Consular Privileges and Immunities
เรื่องราวของวันคริสต์มาส
Adjective Clause (Relative Clause) An adjective clause is a dependent clause that modifies head noun. It describes, identifies, or gives further information.
การประเมินความจำเป็นด้านสุขภาพ Health Needs Assessment - HNA
อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing. อย่ากลัวสิ่งใดเลย Fear Nothing.
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการเงิน
นวัตกรรมการบริการสารสนเทศ ในยุคประเทศไทย 4.0
Thailand Standards TMC.WFME.BME. Standards (2017)
Modals-Certainly (must, can't)
Principles of Accounting II
โรคทางเดินหายใจตะวันออกกลาง (Middle East Respiratory Syndrome; MERS)
ตอนที่ 3: ท่านเป็นผู้ชอบธรรมได้อย่างไร?
ชี้แจงการตอบคำถาม/ ค่าคะแนน แบบสำรวจ Evidence - based ปีงบประมาณ พ. ศ
Review of the Literature)
4.8 พัฒนาการเด็กวัยเรียน
คำเทศนาชุด: ท่านมีของประทาน
มุ่งสู่ความเป็นศูนย์: การเลือกปฏิบัติด้านเอดส์ 10 กันยายน 2557
Good morning welcome to Calvary Chapel at the Bridge สวัสดีตอนเช้าขอต้อนรับสู่ โบสถ์แคล'วะรีแชพ'เพิลที่สะพาน.
1 ยอห์น 1:5-7 5 นี่เป็นเรื่องราวซึ่งเราได้ยินจากพระองค์และประกาศแก่ท่าน คือพระเจ้าทรงเป็นความสว่าง ในพระองค์ไม่มีความมืดเลย 6 ถ้าเราอ้างว่ามีสามัคคีธรรมกับพระองค์แต่ยังดำเนินในความมืด.
สารสื่อนำกระแสประสาท
2 Mahosot Hospital, Vientiane, Lao PDR
Scholarships Chayooth Theeravithayangkura
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทาง การตลาด
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
By T’Sumana Hanlamyuang
การมีส่วนร่วมและขจัดความขัดแย้งในการทำงาน
1. พระเยซูทรงต้องการให้เราเป็น เหมือนพระองค์
ตอนที่ 4: เคลื่อนไปกับของประทานของท่าน Part 4: Flowing In Your Gift
บทที่ 2 การวัด.
AnalyticAL Writing ปิติ ตรีสุกล.
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
Program Evaluation Achakorn Wongpreedee, Ph.D.
โดย นายวรวุฒิ หล้าเต็น หัวหน้าแผนกข้อมูลและวิจัยตลาด
การจัดบริการ PrEP พญ. นิตยา ภานุภาค ศูนย์วิจัยโรคเอดส์ สภากาชาดไทย
ใบสำเนางานนำเสนอ:

โดย นางกองแก้ว ย้วนบุญหลิม หัวหน้าหน่วยวิชาการพยาบาล Journal Club Fever โดย นางกองแก้ว ย้วนบุญหลิม หัวหน้าหน่วยวิชาการพยาบาล

ทำไมถึงเลือกเรื่องนี้ ?

Have a fever ? Let Tropical medicine take care of you.

หัวข้อFever 2. กลไกการเกิดไข้ 3. ระดับของไข้ 4. สาเหตุของไข้ 1. ความหมาย 2. กลไกการเกิดไข้ 3. ระดับของไข้ 4. สาเหตุของไข้ 5. Journal

ไข้ ( fever) หมายถึง การที่อุณหภูมิของร่างกายสูงเกินปกติ ซึ่งร่างกายคนปกติจะมีอุณหภูมิประมาณ 37 องศาเซลเซียส เมื่อวัดทางปาก ร่างกายของคนเราจำเป็นต้องมีการปรับอุณหภูมิให้อยู่ในช่วงที่เหมาะสม และไม่เปลี่ยนแปลงไปมาก เพื่อให้การทำงานของร่างกายเป็นไปได้อย่างปกติ

กลไกการเกิดไข้ในร่างกาย มีกลไกมาจากแบคทีเรียที่ผลิตท็อกซิน หรือเนื้อเยื่อที่ถูกทำลายปล่อยสาร ไพโรเจน (Pyrogen) ออกมา สารตัวนี้จะไปกระตุ้นให้เม็ดเลือดขาวปล่อยสารก่อไข้ คือ เอนโดจีนัส ไพโรเจน (Endogenous pyrogen) ซึ่งจะไปกระตุ้นศูนย์ควบคุมอุณหภูมิ คือ ไฮโปทาลามัส ให้ทำงานมากขึ้น ทำให้อุณหภูมิของร่างกายสูงขึ้น

ระดับของไข้

2. ไข้ปานกลาง (Moderate fever) มีอุณหภูมิระหว่าง 38.5 – 39.4 องศาซ. 1. ไข้ตํ่า (Low fever) มีอุณหภูมิระหว่าง 37.5 – 38.4 องศาซ. 2. ไข้ปานกลาง (Moderate fever) มีอุณหภูมิระหว่าง 38.5 – 39.4 องศาซ. 3. ไข้สูง (High fever) มีอุณหภูมิระหว่าง 39.5 – 40.5 องศาซ. 4. ไข้สูงมาก (Hyperpyrexia) มีอุณหภูมิตั้งแต่ 40.5 องศาซ. ขึ้นไป

การให้ความหมายของอาการมีไข้แตกต่างกัน ไข้ที่วัดทางหู คือ อุณหภูมิ 37.5 – 41 องศาเซลเซียส ไข้ที่วัดทางทวารหนัก คือ อุณหภูมิ 38.0- 41 องศาเซลเซียส ไข้ที่วัดทางปาก คือ อุณหภูมิ 37.5 – 41องศาเซลเซียส แหล่งข้อมูล (Information source) The Joanna Briggs Institute. Best Practice: Evidence Based Practice Information Sheets for Health Professionals.5 (5) 2001, p1-6. Translated by Assistant Professor Dr. Seepan Kantawang

สาเหตุของไข้ 1. การติดเชื้อที่มีการอักเสบ 2. การที่ร่างกายทำปฏิกิริยากับสิ่งแปลกปลอม เช่น หลังการฉีดวัคซีน 3. ร่างกายขาดน้ำ เช่น อุจจาระร่วง อุณหภูมิภายนอกร่างกายสูงมากๆ 4. ได้รับบาดเจ็บ มีบาดแผล

การพยาบาลตามหลักฐานเชิงประจักษ์ (Evidence-based Practice) การนำผลการวิจัยมาใช้ในการปฏิบัติ การพยาบาลตามหลักฐานเชิงประจักษ์ (Evidence-based Practice)

Fever

วัตถุประสงค์ (Objectives) เพื่อศึกษาผลลัพธ์ของวิธีการลดไข้แต่ละวิธี

ผลของวิธีการลดไข้ต่ออาการไข้ (Effect of interventions on fever) 1 Paracetamol + ibuprofen 2 Paracetamol VS Sponge 3 Paracetamol + Sponge VS Sponge 4 Paracetamol + Sponge VS Paracetamol

การเช็ดตัวลดไข้ (Tepid sponge) หมายถึง วิธีการที่ทำให้ความร้อนในร่างกายลดลงเป็นการถ่ายเทความร้อน โดยใช้น้ำเป็นตัวช่วยพาความร้อนออกจากร่างกาย จากการใช้ผ้าชุบน้ำ บิดหมาดๆ แล้วเช็ดตัวอย่างนุ่มนวล นอกจากนี้ การเช็ดตัว ยังช่วยให้เลือดไหลเวียนดีขึ้น และช่วยผ่อนคลายกล้ามเนื้อ จึงช่วยเพิ่มการระบายความร้อน และช่วยให้รู้สึกสบายตัว

Journal

Paracetamol plus ibuprofen for the treatment of fever in children (PITCH) : randomiszed controlled trial

randomized controlled trial (RCT) Study design randomized controlled trial (RCT)

Journal Health Technology Assessment 2009 ; Vol. 13 : No.27

professor of primary care health services research Tim J Peters professor of primary care health services research Faculty of Health and Social Care,University of West England,Bristol

recruited and followed up children between January 2005 and May 2007.

Objective To investigate whether paracetamol(acetaminophen) plus ibuprofen are superior to either drug alone for increasing time without fever and the relief of fever associated discomfort in febrile children managed at home.

วัตถุประสงค์ เพื่อประเมินประสิทธิภาพของการใช้ยาพาราเซตามอลร่วมกับไอบูโพรเฟน เปรียบเทียบกับการใช้ยาแต่ละชนิดเดี่ยวๆ ในการลดไข้ในเด็ก ซึ่งได้รับการดูแลเองที่บ้าน

Primary care and households สถานที่ทำวิจัย Primary care and households in England.

11/24/2018 Participants Children aged between 6 months and 6 years with axillary temperatures of at least 37.8°C and up to 41.0°C.

กลุ่มตัวอย่าง ผู้เข้าร่วมทำการศึกษาเป็นเด็กอายุตั้งแต่ 6 เดือนจนถึง 6 ปี ซึ่งได้รับการดูแลเองที่บ้านที่วัดอุณหภูมิทางรักแร้ได้ระหว่าง 37.8 – 41 องศาเซลเซียส.

Included included children if they were aged between 6 months and 6 years and were unwell with a temperature of at least 37.8°C and up to 41.0°C as a result of illnesses that could be managed at home.

Excluded We followed up children at 24 and 48 hours and at day 5. excluded children if they required hospital admission; were clinically dehydrated; had recently participated in another trial; had previously participated in PITCH; had a known intolerance, allergy, or contraindication to a trial drug18; had a chronic neurological, cardiac, pulmonary (except asthma), liver, or renal disease; or had parents who could not read or write in English. We followed up children at 24 and 48 hours and at day 5.

Intervention/การรักษา Advice on physical measures to reduce temperature and the provision of, and advice to give,paracetamol plus ibuprofen, paracetamol alone, or ibuprofen alone. โดยสุ่มแบ่งออกเป็นกลุ่มที่ได้รับยาพาราเซตามอลร่วม กับไอบูโพรเฟน หรือใช้ยาแต่ละตัวเดี่ยวๆ ในการลดไข้

Paracetamol plus ibuprofen Randomized (n=156) Paracetamol plus ibuprofen (n=52) Paracetamol only (n=52) Ibuprofen only (n=52)

ผลการวิจัย (Results) On an intention to treat basis, paracetamol plus ibuprofen were superior to paracetamol for less time with fever in the first four hours (adjusted difference 55 minutes) พบว่าการใช้ยาสองชนิดร่วมกันช่วยให้ระยะเวลาการมีไข้ในช่วง 4 ชั่วโมงแรกลดลงอย่างชัดเจน (ลดลง 55 นาที) เมื่อเทียบกับใช้ยา paracetamol อย่างเดียว

ส่วนการให้ยาสองชนิดร่วมกันเมื่อเทียบกับใช้ยา ibuprofen อย่างเดียว พบว่า ไม่มีความแตกต่างกันอย่างชัดเจน

39 Paracetamol Temperature (°C) ibuprofen 38 37 36 35 24 4 8 12 16 20 Paracetamol+ibuprofen 37 36 35 24 4 8 12 16 20 time (Hours)

Combined therapy cleared fever faster than paracetamol alone but no faster than ibuprofen alone. พบว่าการใช้ยาสองชนิดร่วมกันจะลดไข้ได้เร็วกว่า ใช้ยา paracetamol อย่างเดียว แต่ไม่เร็วกว่าให้ยา ibuprofen อย่างเดียว

DISCUSSION (อภิปรายผล) In febrile children we found strong evidence of faster time to fever clearance and more prolonged time without fever in the first four hours favouring the use of paracetamol plus ibuprofen and ibuprofen over paracetamol, ในเด็กที่มีไข้ พบว่า หลักฐานที่แข็งแกร่ง ในเวลาที่เร็วในการลดไข้ ใน 4 ชั่วโมงแรก นิยมใช้ paracetamol plus ibuprofen และ ibuprofen มากกว่า paracetamol

Conclusion (สรุปผล) Doctors, nurses, pharmacists, and parents wanting to use medicines to treat young, unwell children with fever should be advised to use ibuprofen first and to consider the relative benefits and risks of using paracetamol plus ibuprofen over a 24 hour period.There is no evidence from the accompanying cost effectiveness evaluation to contradict these findings. ต้องการใช้ยารักษาในเด็กที่มีไข้ ควรแนะนำในการใช้ ibuprofen ครั้งแรก และต้องพิจารณาประโยชน์และความเสี่ยงของการใช้ยา paracetamol + ibuprofen เป็นระยะเวลานานกว่า 24 ชั่วโมง ยังไม่มีหลักฐานที่ขัดแย้งกับการวิจัยนี้

Thank you everybody for your attention