หลักสูตรวิชา การบริหารระบบข้อมูลโลจิสติกส์ Logistics Information System Management สอนโดย อาจารย์มณรัตน์ นิ่มสกุล 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
Logistics Management New Management System to Adapt to Unclear Market 12/11/61 Logistics Management New Management System to Adapt to Unclear Market Company Infrastructure Organization, People and Methods Systems and Technology MARGIN Procurement Customers Inbound Logistics Operation Outbound Logistics Marketing & Sales Service MARGIN Dynamics Alignment Logistics 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
กระบวนการจัดการโลจิสติกส์ การไหลของข้อมูล / ความต้องการ ถูกเวลา ถูกสถานที่ หริอไม่ Logistics Performance Suppliers Procurement Operations Distribution Customers การไหลของวัตถุดิบ การไหลของเงิน 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
โลจิสติกส์…ทำให้แน่ใจว่า ถูกผลิตภัณฑ์ the RIGHT product, ถูกจำนวน in the RIGHT quantity, ถูกสภาพ in the RIGHT condition, จัดส่งถูกลูกค้า is delivered to the RIGHT customer ถูกสถานที่ at the RIGHT place, ถูกเวลา at the RIGHT time, ถูกต้นทุน at the RIGHT cost. 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259 Source : 4.05
เป้าหมายของระบบโลจิสติกส์ 12/11/61 เป้าหมายของระบบโลจิสติกส์ เพื่อให้เกิดประโยชน์จาก เวลา และ สถานที่ เพื่อ 1) เพิ่มระดับการให้บริการลูกค้า 2) ลดต้นทุนในการบริการ โดยคงระดับบริการเดิมไว้ กุญแจสำคัญในการสร้างระบบโลจิสติกส์ที่มีประสิทธิภาพคือ การกำหนดระดับการให้บริการลูกค้า (Customer Service Level) ที่เหมาะสม !! 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
วิวัฒนาการโลจิสติกส์ Fragmentation (1940s-1960s) โลจิสติกส์ (1970s) รวมทุกช่องทาง 1990s โลจิสติกส์รวม (1980s) กระบวนการภายใน การเลือกผู้จัดส่ง การขนส่งส่วนตัวและสาธารณะ การจัดซื้อ วัตถุดิบคงคลัง. การพยากรณ์ความต้องการ การจัดการวัตถุดิบ โลจิสติกส์ขาเข้า การจัดการวัตถุดิบ การวางแผนการผลิต การจัดการสินค้าคงคลัง การจัดตารางการผลิต การจัดการกระบวนการผลิต การดำเนินการผลิต การจัดการโซ่อุปทาน การวางแผนสินค้าคงคลัง การควบคุมสินค้าคงคลัง การวางแผนการกระจายสินค้า การบรรจุภัณฑ์ การจัดการซากและของเสีย การกระจายสินค้า โลจิสติกส์ขาออก 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
Major Logistics Functions Procurement Raw material Inventory Management Manufacturing Management Warehousing Transportation Distribution Management Retail Management Outsourcing Logistics information management 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
Old and New Concept in Logistics and SCM 12/11/61 Old and New Concept in Logistics and SCM Raw Material & Parts Manufacturing Distribution Conventional Raw Material Storage National Distribution Regional Local Distribution Retailers Customer Supply Chain Management Contemporary Customer Raw Material Manufacturing Distribution Center Retailers Material Flow (delivery) Core component 12/11/61 Information (order) สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
Enterprise Integration Manufacturing HRM Sales Logistics QA Marketing IT Accounting Engineering 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
มุมมองในภาพกว้างของโลจิสติกส์และโซ่อุปทาน 12/11/61 มุมมองในภาพกว้างของโลจิสติกส์และโซ่อุปทาน 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
Basic Concept The key concepts of logistics and SCM are Integration Process Flow 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
คิดแบบโลจิสติกส์ (Logistics Thinking) ลูกค้า (Customers) คุณค่าแก่ลูกค้า (Value to Customer) กระบวนการเพิ่มคุณค่า (Value Added Process) วัตถุดิบ (Raw Material) ผู้จัดส่งวัตถุดิบ (Suppliers) การไหล (Flow) 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
เทคโนโลยี … Bar Code RFID Paper Less และ อินเตอร์เน็ต Warehouse management systems (WMSs) Transportation Management Systems (TMS) Interface to enterprise requirements planning (ERP) systems 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
การเชื่อมโยงกันระหว่างธุรกิจทางอิเลคทรอนิคส์ 12/11/61 การเชื่อมโยงกันระหว่างธุรกิจทางอิเลคทรอนิคส์ SAP ผู้ผลิต Extended Enterprise Virtual Enterprise Ariba SAP Oracle CW Siebel Enhanced Enterprise ลูกค้า Marketing decided that the initial four categories of processing defined in the strategy document were too complicated and would be very difficult to build clear marketing messages around. I finally agreed that they were right, it sounded great but was a little too academic. We came up with the three catagories shown in this slide. 1. Enhanced Intranet - E-commerce integration within the firewall. This includes: Integrating E-Commerce Packaged applications to ERP applications CrossWorlds functioning as a data hub that Web applications (home grown or otherwise) can use to access back office systems. Enables end-to-end processing within an Intranet. 2. Virtual Enterprise - Integrates multiple companies or multiple plants within a single enterprise to function as a homogeneous entity. Virtual enterprises denote very tight, highly trusted partnerships and often reflect a high degree of specialization among the participates. One entity handles parts manufacturing for example, another assembly, another warehousing, another logistics. CrossWorlds Virtual Enterprise solutions are characterized by having Crossworlds systems installed at each site. 3. Extended Enterprise - Integrates more loosely coupled partners where processes are shared but characterized by a lesser degree of dependency. Here, integration requires a more heterogeneous solution. CrossWorlds will leverage open standards, such as EDI and XML to achieve this. Publishing external standards based interfaces will also facilitate this. Collaborations will focus on Order management, procurement management, collaborative forecasting, inventory management. ซัพพลายเออร์ 12/11/61 (1) Ralf Schundelmeier, 1999 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
End-to-End Visibility 12/11/61 End-to-End Visibility วัตถุดิบอยู่ที่ใด? การสนับสนุนการไหลของข้อมูลและการเกิดขึ้นของกิจกรรมต่างๆ เมื่อไรจะมา ส่งถึง? เมื่อไรสินค้าจะมีอยู่ ในร้าน? เรากระจายสินค้าพร้อมๆกับการส่งผ่านข้อมูลได้หรือไม่ เพื่อประหยัดเวลา? เมื่อไรฉันจะได้ รับสินค้า? 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259 <Henry Bruce, 1999> สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259
Creation of True Network Visibility 12/11/61 Creation of True Network Visibility Demand Visibility Inquiries Orders Point of Sale Promotions Customers Carriers Suppliers Sourcing Fulfillment Fulfillment Compliance Availability Supply Visibility Vendor Management Settlement Who Needs Visibility in Logistics….. EVERYONE! 12/11/61 สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259 Source : 3.05 Otto Schacht สอนโดย อาจารย์ มณรัตน์ นิ่มสกุล E-mail:dr.manaratnimsakul@gmail.com 081-642-9259