ระบบการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์แห่งชาติ (National e-Payment)

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "ระบบการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์แห่งชาติ (National e-Payment)"— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 ระบบการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์แห่งชาติ (National e-Payment)
29 มิถุนายน 2559

2 บริการใหม่ “พร้อมเพย์” / “PromptPay” รูปแบบการให้บริการ แหล่งข้อมูล
หัวข้อในการบรรยาย ที่มาของโครงการ บริการใหม่ “พร้อมเพย์” / “PromptPay” รูปแบบการให้บริการ แหล่งข้อมูล

3 ที่มาของโครงการ

4 Timeline ก.ย. 2558 ก.การคลัง ริเริ่มโครงการ National e-Payment
15 มิ.ย. 2559 TBA กับ BOT ร่วมแถลงเปิดตัวบริการ “พร้อมเพย์” 15 ก.ค. 2559 เปิดให้สมัครใช้บริการ “พร้อมเพย์” 31 ต.ค. 2559 เปิดให้รับโอนเงิน สำหรับบุคคลกับบุคคล ในบริการ “พร้อมเพย์” ปี 2556 TBA กับ BOT ร่วมมือกันพัฒนาโครงการ Digital Economy ก.ค. 2558 TBA นำเรื่องเหล่านั้นมาจัดทำแผนงาน 5 ปี ธ.ค. 2558 ก.การคลัง ประกาศแผนยุทธศาสตร์ National e-Payment 1 ก.ค. 2559 เปิดให้ลงทะเบียนล่วงหน้า บริการ “พร้อมเพย์” 26 ก.ย. 2559 รัฐโอนเงินสวัสดิการสังคม ให้ประชาชน

5 TBA embraces 5 big themes and 13 initiatives With commitment to take leadership in realizing the aspirations Focus themes Initiative Digitization and next generation payments infrastructure Implement the Payment System Roadmap through establishment of PSO under TBA, including incentive programs to move to digitization and next generation payments Agree on common standards to support digitization across the banking system Identify and implement shareable infrastructure for greater access, coverage & efficiency Financial inclusion and supporting real economy 4. Advocate removal of caps and obstacles for free market model to improve financial access 5. Promote centralization and sharing of information among all the players 6. Enhance credit access for SMEs, including promoting efficiency improvement of TCG Contribution back to society 7. Use banks’ network and resources to implement a coordinated and proactive industry effort on promoting financial literacy, and set up regular communication initiatives 8. Promote financial education as standing curriculum in school and university 9. Establish industry code of conduct and standards that ensures fairness and customer understanding before selling financial products Preparing for AEC and regional integration Actively partner with relevant authorities to facilitate cross-border investment and transactions, as well as provide greater convenience for customers across the region Set up programs to train high caliber staff with expertise to make Thailand as regional hub Legal and regulatory enablement Identify conflicting and obsolete regulations and provide recommendations, accelerate adoption of missing critical legislations Advocate common supervision for all players to ensure of a level playing field and system stability

6 Collaboration framework for better outcomes for benefits of consumers, businesses and economy
Thai Bankers’ Association PSO Sponsor CEO Sponsor CEO Sponsor CEO Sponsor CEO Sponsor CEO Sponsor CEO Sponsor Digitization & next generation payments infrastructure Financial inclusion and supporting real economy Financial Literacy Industry code of conduct Preparing for AEC and regional integration Human resource management Legal and regulatory enablement K.Yos K.Chartsiri K.Teeranun K. Predee K.Vorapak K. Arthid K. Somjate K.Boontuck 5 Themes for 1-3 4-6 7-8 9 10 11 12-13 13 initiatives Give direction to achieve aspirations K.Yos Facilitator Facilitator Facilitator Facilitator Facilitator Facilitator Working team Payment Working team Financial inclusion Working team Financial Literacy Working team Industry code of conduct Working team Regional integration Working team Human resource management Working team Legal & Regulatory Strategy Experts by Senior executive-level (EVP up) working team from each member bank (at lease15 members) Members in each working team Topic experts (advisors) Implementation experts (Related Clubs under TBA) PMO (from TBA’s central PMO unit)

7 The 5 pillars of PSO framework
Thai Bankers’ Association K.Yos ( Head of PSO Sponsor ) TBA’s Payment system enablement steering committee 1 2 3 4 5 Chip Card Increase Debit Card Usage EBPP EIPP P2P Payment Monitoring across lifecycle Implement Chip Card to ATM and purchasing Leverage Chip Card which is secured to increase Card usage Implement shared infrastructure for all bank members to enable Billers to present and receive bill payment through this channel Implement/enhance shared Payment switch to facilitate electronic invoice payment for B2B and B2G. Implement a real time low-cost/low value payment service shared infrastructure via mobile number โครงการที่ 2 ขยายการใช้บัตรเดบิต โครงการที่ 1 ระบบการชำระเงินแบบ Any ID หรือ PromptPay “Thai Bankers’ association” Build strong instance for banking industry on Payment system initiatives “Government” Aim for increasing efficiency of business environment , supporting by government “Customer” Limit negative impact, and Encourage to digitization

8 ภาพรวมโครงการ National e-Payment
1. Any ID payment ระบบการรับ-โอนเงินแบบ Any ID โดยการใช้ เบอร์มือถือ หรือเลขบัตรประชาชน แทนการใช้เลขที่บัญชี ลดข้อจำกัดของระบบในปัจจุบัน และเพิ่มโอกาสทางธุรกิจให้แก่ภาคส่วนต่างๆ อำนวยความสะดวกให้ประชาชน ธุรกิจ และภาครัฐ โครงสร้างพื้นฐานระบบการชำระเงิน 2. Card payment ส่งเสริมการใช้บัตรเดบิตแทนเงินสด ขยายจุดรับชำระเงินทางอิเล็กทรอนิกส์ให้ทั่วถึง เป็นช่องทางจ่าย / ใช้เงินสวัสดิการ ขยายการใช้บัตร 3. ภาษีอเล็กทรอนิกส์ ได้ข้อมูลภาษีพร้อมข้อมูลการชำระเงินทางอิเล็กทรอนิกส์ ช่วยขยายฐานภาษี ส่งเสริมระบบภาษีอิเล็กทรอนิกส์ และเพิ่มประสิทธิภาพการจัดทำและนำส่งเอกสารพาณิชย์ VAT, WHT, e-Tax invoice 4. e-Payment ภาครัฐ จ่ายสวัสดิการภาครัฐแก่ประชาชนโดยใช้เลขบัตรประชาชน บูรณาการฐานข้อมมูลผู้มีรายได้น้อย รับจ่ายเงินภาครัฐด้วย e-Payment สวัสดิการ / เงินช่วยเหลือ การรับจ่ายเงินภาพรัฐ 5. ประชาสัมพันธ์ให้ความรู้และให้ Incentive ทุกหน่วยงานร่วมประชาสัมพันธ์ให้ความรู้ประชาชน เพื่อส่งเสริมการใช้ e-Payment ภาครัฐออกมาตรการจูงใจ เพื่อกระตุ้นการใช้ e-Payment แทนเงินสดและเช็ค ส่งเสริมการเข้าสู่ e-Payment

9 “พร้อมเพย์” หรือ “PromptPay”
บริการใหม่ “พร้อมเพย์” หรือ “PromptPay”

10 บริการ “พร้อมเพย์” / “PromptPay”

11 ตัวอย่างทางเลือกในการผูกบัญชี

12 มากกว่า 100,000 – วงเงินสูงสุดที่กำหนด**
โครงสร้างค่าธรรมเนียม บริการ “พร้อมเพย์” ผ่านช่องทาง อิเล็กทรอนิกส์ เช่น อินเตอร์เน็ต โทรศัพท์มือถือ ช่วงมูลค่า ค่าธรรมเนียม* (Consumer) ไม่เกิน 5,000 บาท/รายการ ฟรีทุกรายการ มากกว่า 5,000 – 30,000 บาท/รายการ ไม่เกิน 2 บาท/รายการ มากกว่า 30,000 – 100,000 บาท/รายการ ไม่เกิน 5 บาท/รายการ มากกว่า 100,000 – วงเงินสูงสุดที่กำหนด** ไม่เกิน 10 บาท/รายการ * ค่าธรรมเนียมบริการในเบื้องต้นนี้ สำหรับการโอนเงินระหว่างบุคคล เท่านั้น ** วงเงินสูงสุดตามที่แต่ละธนาคารกำหนด

13 รูปแบบการให้บริการ

14 Flow#1 – การโอนเงินระหว่างบุคคล
นายประเสริฐ นายสมชาย 1 โอนเงิน Bank A Bank B ** บุคคลที่ได้ลงทะเบียนไว้แล้ว มีสิทธิรับโอนเงินในบริการใหม่ “พร้อมเพย์” / “PromptPay”

15 Flow#2 – การโอนจ่ายบิล 1 แจ้งยอดบิล นายประเสริฐ ลงทะเบียน Biller 2
โอนเงิน Biller A Bank A Bank B เลือก Biller A บริษัทประกัน * ขณะนี้ยังอยู่ระหว่างการออกแบบและพัฒนาระบบ

16 Flow#3 – การโอนเงินโดยอีกฝ่ายร้องขอ (Request to Pay)
1 แจ้งขอให้โอนเงิน นายประเสริฐ 2 โอนเงิน Biller A Bank A Bank B นายสมชาย * ขณะนี้ยังอยู่ระหว่างการออกแบบและพัฒนาระบบ

17 Flow#4 – การโอนเงินโดยอีกฝ่ายร้องขอ เมื่อมีการอนุมัติจ่าย (Request to Pay with One-time Authorization) 2 แจ้ง OTA 3 แจ้งขอให้โอนเงิน นายประเสริฐ นายสมชาย 4 โอนเงิน Bank A Bank B 1 ขอให้สร้าง OTA Biller A OTA = One-time Authorization * ขณะนี้ยังอยู่ระหว่างการออกแบบและพัฒนาระบบ

18 Biller ID = Tax ID + Suffix
* 2D Barcode สพธอ. ธปท. กำลังหาแนวทางในการนำมาใช้งาน

19 Flow#5 – โอนเงินที่ละหลายรายการ (Bulk Payment)
People Bank A Bank B G2C Group of Government โอนเงินรัฐสวัสดิการ Bank C เช่น เบี้ยผู้สูงอายุ,... Bank D Bank E Group of Business โอนเงิน เดือนพนักงาน B2C

20 แหล่งข้อมูลเพิ่มเติมเกี่ยวกับโครงการ
หรือตาม Website ของธนาคารพาณิชย์ต่างๆ

21 End of Document


ดาวน์โหลด ppt ระบบการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์แห่งชาติ (National e-Payment)

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google