เอกสารเรียนการบริหารการผลิตวันที่ 18 มิ. ย.56 คราวที่แล้วเรียนเรื่อง การตัดสินใจ วันนี้เรียนเรื่อง การตัดสินใจ ( ต่อ ) กลยุทธ์การบริหารการผลิต กลยุทธ์ผลิตภัณฑ์

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
E-COMMERCE WEBSITE Smartzap Co., Ltd.. Company Profile บริษัท สมาร์ทแซป จำกัด ก่อตั้งเมื่อปี 2543 (13 ปี ) ในช่วงยุค Internet เพิ่ง เริ่มต้น เป็นบริษัทที่ดำเนินงานทางด้าน.
Advertisements

Presented by GO. Question No.1 ก่อนปี 2008 PepsiCo ได้แบ่งการ ดำเนินงานเป็นกี่ Divisions.
Retail Organization & HRM Chapter 4. Chapter topics  The organizational structure  Process of organizing  Retail tasks  Classifying jobs  Hierarchical.
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
INC 551 Artificial Intelligence Lecture 2. Review Environment Action Sense, Perceive Make Decision Agent World Model Deliberative Agent.
Chapter 9 : Designing Approach
BC 423 Systems Analysis and Design อ. พนิดา ตันศิริ ต่อ 1648 Grading Criteria 1.Mid-term Exam40 % 2. Final.
BC423 Systems Analysis and Design อ. พนิดา ตันศิริ ต่อ 1640
Human Resource Management
รู้จักกับเทคโนโลยี RFID เบื้องต้น
Emergency Response System for Elderly and PWDs: Design & Development
CIO Roles and Responsibilities
1 THE STUDY ON THE ECONOMIC IMPACT OF STANDARDIZATION BY AFNOR.
การอบรมเชิงปฏิบัติการเรื่อง “การสร้างข้อสอบ OSCE”
Marketing to Business.
อาจารย์ มธ. อธิบายการใช้ โมเดลของ
Planning Step : TU Property Management & Others
ระบบการจัดเก็บในคลังสินค้า
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
Color Standards A pixel color is represented as a point in 3-D space. Axis may be labeled as independent colors such as R, G, B or may use other independent.
Pitfalls in Quality Management. Objective outcome Clinical excellence Business excellence Subjective outcome Service excellence.
Analyzing Marketing Situation
Contemporary Marketing Management
Additional Chapter II KPI’s
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
Project Management Wathana Yeunyong, Ph.D..
Kulachatr Chatrakul Na Ayudhaya 1 Chapter XI Information Technology in Retailing Business By Aj-Kulachatr Chatrakul Na Ayudhaya Marketing Department Business.
MK380 Marketing Information System
เรียบเรียงจากหนังสือ “ระบบสารสนเทศ เพื่อการจัดการ”
Modern Management นำเสนอโดย อาจารย์มุกดา ยี่หวา คณะบริหารธุรกิจ.
Create the Knowledge Management Blueprint
Agency Theory: Public and private Management
บทที่ 2 งบการเงินพื้นฐาน BASIC FINANCIAL STATEMENTS 2.
Human capital investment การลงทุนที่สุดคุ้ม. Process Planning and goal setting : Alignment ( an agreement between people who want to work together) Mission.
July Lecture Side Lecture by Suradet Tantrairatn Lecturer and Researcher Chapter Four June 2010 Definitions, Goals, and Objective.
Data Data are Raw material Data are values of qualitative or quantitative variables, belonging to a set of items. Sample 23, 36, 60 male, female like,
Intervention Method for NCD Control กัณหา เกียรติสุต สำนักงานป้องกันควบคุมโรคที่ 6 ขอนแก่น.
Thailand’s Energy Policy and Strategies Pravit Teetakaew Executive Director Bureau of Energy Regulation and Conservation Dept. of Alternative Energy Development.
Algorithm Efficiency There are often many approaches (algorithms) to solve a problem. How do we choose between them? At the heart of computer program.
Writing a research. Why Research?  To find whether the messages and the materials are appropriate to the target group  To modify the messages and the.
1-1: Software Project Management การจัดการโครงงานซอฟต์แวร์ Software Project Management การจัดการโครงงานซอฟต์แวร์ ความหมายการจัดการโครงงาน.
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
ทุนทางปัญญา Intellectual Capital KM743 Session 3.1
Right think What it should be?
Introducing Balanced Scorecard โดย วิทยากร อาจารย์ สุรชาติ กิ่มมณี
GE matrix 5 forces model What business to be in ? E-V-R model
Functional Strategies
ทักษะ และการตัดสินใจการบริหารการผลิต
+ Strategic management How to plan implement and control strategy
ทักษะ และการตัดสินใจการบริหารการผลิต
การบริหารการผลิต 14 มิถุนายน 2556.
Strategic Information system MIT-M Chiangmai University IS requirement
ครั้งที่ 5 วันที่ 16 กุมภาพันธ์ 2557
ทักษะ และการตัดสินใจการบริหารการผลิต
เอกสารเรียนวันที่ 27 มกราคม 2555
เอกสารเรียนการบริหารการผลิตวันที่ 18 พ.ย.54
วันที่ 3 กรกฎาคม 2555 Forecasting technique การพยากรณ์
15-18 พฤศจิกายน โลกการเปลี่ยนแปลงกับกลยุทธ์การ บริหารการผลิต  สภาพแวดล้อมภายนอกและภายในมีการ เปลี่ยนแปลงตลอดเวลา  จึงความจำเป็นต้องมีการบริหารกลยุทธ์
เอกสารเรียนวันที่ 7 กันยายน 2555
วันที่ 24 มิถุนายน 2554 กลยุทธ์กระบวนการผลิต
Chapter 3 Simple Supervised learning
เอกสารเรียนการบริหารการผลิตวันที่ 21 มิ.ย.54
1 Formal request to service provider. 2 RFI desired information  Company profile  Product & service  Financial stability  Plans & direction  Customer.
An Online Computer Assisted Instruction Development of Electronics Devices Subject for Learning Effectiveness Testing By Assoc.Prof. Suwanna Sombunsukho.
Bitcoin Mining. Hello, I’m Pawaris and I love Bitcoin.
Advancing Professional Construction and Program Management Worldwide
Case Study: Four Golden Brothers Painting
The management of change Changes in work patterns and jobs
Ensure we continue to maintain this improved consistency
<insert problem title>
ใบสำเนางานนำเสนอ:

เอกสารเรียนการบริหารการผลิตวันที่ 18 มิ. ย.56 คราวที่แล้วเรียนเรื่อง การตัดสินใจ วันนี้เรียนเรื่อง การตัดสินใจ ( ต่อ ) กลยุทธ์การบริหารการผลิต กลยุทธ์ผลิตภัณฑ์ คราวหน้าเรียนเรื่องกลยุทธ์กระบวนการ ผลิต

เรียนคราวที่แล้ว กระบวนการตัดสินใจ สภาพแวดล้อม สถานการณ์ แน่นอน ไม่แน่นอน ซับซ้อน ไม่ซับซ้อน ตัวแบบในการตัดสินใจ Schematic Physical Arithmatic Model เครื่องมือใช้ในการตัดสินใจ Decision matrix Decision Tree

ไม่ซับซ้อนซับซ้อน ไม่ค่อย เปลี่ยนแปลง แน่นอนปานกลาง ปานกลางไม่แน่นอน สภาพแวดล้อม

Decision MatrixDecision Trees ใช้ได้กับทุกสถานะใช้กับสถานะที่มีความเสี่ยง แก้ปัญหาที่ไม่ซับซ้อนแก้ปัญหาที่ซับซ้อนได้ ตัดสินใจได้หลายขั้นตอน

Decision making Criteria Under Uncertainty Maximax criterion – choose decision with the maximum of the maximum payoffs Maximin criterion – choose decision with the maximum of the minimum payoffs Minimax regret criterion – choose decision with the minimum of the maximum regrets for each alternative

C2 Supp - 8 Decisionmaking Under Uncertainty Example Expand$ 800,000$ 500,000 ไม่ทำอะไร 1,300, ,000 ขายกิจการ 320,000320,000 States Of Nature ตลาดดี ตลาดไม่ดี DecisionCompetitive Conditions Competitive Conditions

Maximax Solution ขยาย $800,000 ไม่ทำอะไร 1,300, Maximum ขายกิจการ 320,000 Decision: ไม่ทำอะไร

Maximin Solution ขยาย $500, Maximum ไม่ทำอะไร -150,000 ขายกิจการ 320,000 Decision: ขยาย

Sequential Decision Trees A graphical method for analyzing decision situations that require a sequence of decisions over time Decision tree consists of – Square nodes - indicating decision points – Circles nodes - indicating states of nature – Arcs - connecting nodes

Expand (-$800,000) Purchase Land (-$200,000) Expand (-$800,000) Warehouse (-$600,000) No market growth $225,000 Market growth $2,000,000 $3,000,000 $700,000 $2,300,000 $1,000,000 $210,000 Market growth Market growth No market growth No market growth Sell land No market growth (3 years, $0 payoff) Market growth (3 years, $0 payoff) Decision Tree Example

Evaluations At Nodes Compute EV at nodes 6 & 7 EV(node 6) = 0.80($3,000,000) ($700,000) = $2,540,000 EV(node 6) = 0.30($2,300,000) ($1,000,000) = $1,390,000 Expected values written above nodes 6 & 7 Decision at node 4 is between $2,540,000 for Expand and $450,000 for Sell land Choose Expand Repeat expected value calculations and decisions at remaining nodes

Expand (-$800,000) Purchase Land (-$200,000) $1,160,000 $1,360,000 $790,000 $1,390,000 $1,740,000 $2,540,000 Expand (-$800,000) Warehouse (-$600,000) No market growth $225,000 Market growth $2,000,000 $3,000,000 $700,000 $2,300,000 $1,000,000 $210,000 Market growth Market growth No market growth No market growth Sell land No market growth (3 years, $0 payoff) Market growth (3 years, $0 payoff) $1,290, Decision Tree Solution

Operations Strategy External environment Corporate visionInternal environment and goal Industry / business Resources conditionsOperations StrategyCore competencies Key success factors Positioning strategies Strategic choiceDesign Operation

Operations Strategy Example Strategy Process Customer Needs Corporate Strategy Operations Strategy Decisions on Processes and Infrastructure More Product Increase Org. Size Increase Production Capacity Build New Factory

Strategy and Decisions Operations strategy Process decisions Quality decisions Capacity, location, and layout decisions Operating decisions Market analysis Competitive priorities Corporate strategy ServicesManufacturing Standardized services Assemble-to-order Customized services Make-to-stock Assemble-to-order Make-to-order Capabilities Competitive priorities OperationsMarketing cost qualityFinance time flexibilityOthers

Dealing with Trade-offs Competitive factors Cost Quality DeliveryFlexibility For example, if we improve customer service problem solving by cross- training personnel to deal with a wider-range of problems, they may become less efficient at dealing with commonly occurring problems. For example, if we reduce costs by reducing product quality inspections, we might reduce product quality.

สู้ด้วยความสามารถ ทางการตลาด สู้ด้วยความสามารถ ทางการตลาด สู้ด้วยความสามารถ ทางเทคโนโลยี สู้ด้วยความสามารถ ทางเทคโนโลยี สู้ด้วยความสามารถ ในการผลิต สู้ด้วยความสามารถ ในการผลิต กลยุทธ์ กระบวนการผลิต กลยุทธ์ ผลิตภัณฑ์ คุณค่าที่ ลูกค้าได้รับ ถูก เร็ว ดี ส่งมอบตรงเวลา หลากหลายตรงใจ

กลยุทธ์ผลิตภัณฑ์ การเลือกผลิตภัณฑ์ การพัฒนาผลิตภัณฑ์ กระบวนการออกแบบผลิตภัณฑ์ หลักการพื้นฐานในการออกแบบผลิตภัณฑ์

การเลือกผลิตภัณฑ์ การเลือกผลิตภัณฑ์เกี่ยวข้อง กับหน้าที่ 3 ฝ่าย วงจรชีวิตผลิตภัณฑ์กับกล ยุทธ์ผลิตภัณฑ์ การระบุโอกาสผลิตภัณฑ์ใหม่

ฝ่ายตลาด / ขาย ฝ่ายพัฒนาผลิตภัณฑ์ R&D ฝ่ายผลิต วางแผนกระบวนการผลิต ผลิต ความคิด ผลิตภัณฑ์ใหม่ สินค้า / บริการ ความต้องการ ลูกค้า

Revenues IntroductionGrowthDeclineMaturity IntroductionGrowthDeclineMaturity Net Income IntroductionGrowthDeclineMaturity Cash Flows Operations Investing Financing Life-Cycle Phases R&D ขยายกำลังผลิต ควบคุมต้นทุน ลดกำลังผลิต / เลิก

(Product- Market Portfolio) 5%5% 0% อัตราการโตของตลาด ส่วนแบ่งตลาดสัมพัทธ์ 10 ผลิตภัณฑ์ที่มีอยู่เดิมผลิตภัณฑ์ใหม่ ตลาดที่มีอยู่เดิม ตลาดใหม่ การเจาะตลาดการพัฒนา ผลิตภัณฑ์ การขยายนวัตกรรม ตลาดใหม่

No Idea generation Final design Preliminary design Feasibility study Process planning Product feasible? Yes Prototype Manufacturing Design & Manufacturing Specifications The Design Process

กระบวนการออกแบบผลิตภัณฑ์ คำนึงปรัชญาการออกแบบการผลิต ถูก เร็ว ดี ภายในเวลา ทบทวนปรับปรุงการออกแบบและการกระบวนการผลิต เพื่อให้ได้ผลคุณค่าทางวิศวกรรม ใช้ทีมจากหลายสาขา ให้ลูกค้าและ Supplier เข้ามามีส่วนร่วม

หลักการพื้นฐานในการออกแบบผลิตภัณฑ์เพื่อการผลิต 1. ลดจำนวนชิ้นส่วนให้เหลือน้อยที่สุด 2. พยายามใช้ชิ้นส่วนและกระบวนการผลิตร่วมกัน 3. ใช้เครื่องมือและชิ้นส่วนอุปกรณ์การผลิตที่เป็นมาตรฐาน 4. ใช้สายการประกอบที่ไม่ซับซ้อน 5. มุ่ง Batch /Lot มากกว่า Customize 6. ควรมีการกำหนด คุณลักษณะสินค้าที่ยืดหยุ่น 7. เหมาะสมต่อการใช้งาน

กลยุทธ์กระบวนการผลิต กระบวนการแปลงสภาพ – ธุรกิจ บริการและการผลิต –Process technology –Process strategy –Product-Process matrix

The Operations Management System Outputs Goods Services External environment Customer or client participation Operations and processes Information on performance Inputs Workers Managers Equipment Facilities Materials Services Land Energy

Pure goods Pure services Crude oil production Motor vehicle Machine tool manufacture Laying or installing a carpet Fast food restaurant Restaurant meal Motor vehicle repair Computer support services Hospital care Management consultancy Counselling

Tangible Hi-tech Act Hi-touch

Process Technology and Process Design Process Technology (CIM) CADCAMNC Robot FMS Process ( Flow ) Design Process Analysis

Standard sandwich process Raw Materials Assembly Stored Sandwiches Move to Outlets Stored Sandwiches Sell Take Payment Customer Request Raw Materials Assembly Take Payment Customer Request Customized sandwich process

Flow Diagrams * = Points critical to the success of the service † = Points at which failure is most often experienced Service visible to customer Service not visible to customer Customer drops off car Mechanic makes diagnosis* Discuss needed work with customer* Customer departs with car Collect payment Notify customer Check parts availability † Perform work † Parts available Order parts Inspect/ test and repair Perform corrected work Corrective work necessary Repair not authorized Repair complete Parts not available Repair authorized

Process Planning Make-or-buy decisions Process selection Specific equipment selection Process plans Process analysis

Make-Or-Buy Decisions 1. Cost 2. Capacity 3. Quality 4. Speed 5. Reliability 6. Expertise

Types of Processes Projects Batch production Mass production Continuous production

Processes & Technology Project – one-time production of product to customer order Batch production – process many jobs at same time in batch Mass production – produce large volumes of standard product for mass market Continuous processes – very high volume commodity product

Project BatchMass Continuous Product Unique Made to order Made to stock Commodity CustomerSinglyFew individualsMass marketMass market DemandInfrequentFluctuatesStableVery stable VolumeVery lowLow to medHighVery high VarietyInfiniteMany, highLowVery low SystemLong-termIntermittentFlow linesProcess industry EquipmentVariedGeneral-purp.Special-purp.Highly automated Type of workContractsFabricationAssemblyMix, treat, refine SkillsExpertsWide rangeLimited rangeEquipment craftspeople monitors AdvantagesCustom workFlexibilityEfficiencyHighly efficient qualitysped, low costlarge capacity Disadv.NonrepeatingCostly, slowCapital invest.Difficult to change ExampleConstructionPrinting, bakeryAutos, TV’sPaint, oil, food

Products & Services Make-to-order – made to customer specifications after order received Make-to-stock – made in anticipation of demand Assemble-to-order – add options according to customer specification

Product-Process Matrix Volume Low High Projects Batch production Mass production Continuous production Standardization

Product-Process Matrix Labor Intensity Low High Professional Service Shop Mass Service Factory Customization

Revenues IntroductionGrowthDeclineMaturity R&D ขยายกำลังผลิต ควบคุมต้นทุน ลดกำลังผลิต / เลิก Innovation Product development Market expansion Me-too Project Job shop Batch mass Assembly continuous Make to OrderMake to stock Assembly to order Assembly to stock