ดร. พรชัย วิสุทธิศักดิ์ คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
Strength of Materials I EGCE201 กำลังวัสดุ 1
Advertisements

E-COMMERCE WEBSITE Smartzap Co., Ltd.. Company Profile บริษัท สมาร์ทแซป จำกัด ก่อตั้งเมื่อปี 2543 (13 ปี ) ในช่วงยุค Internet เพิ่ง เริ่มต้น เป็นบริษัทที่ดำเนินงานทางด้าน.
John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
Retail Organization & HRM Chapter 4. Chapter topics  The organizational structure  Process of organizing  Retail tasks  Classifying jobs  Hierarchical.
INTRODUCTION •What is Going Green? •Going Green is a Club initiative to encourage Members and staff alike to be considerate about how we use our resources.
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
THE PARTS OF A FLOWERING PLANT AND THEIR FUNTION.
จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
INTELLECTUAL CAPITAL : IC Group 3: Tipada Subhasean Nongluk Charoeschai Nerisa Wangkarat
Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd. CLINICAL COMPETENCIES  Factual Knowledge  Technical Skill  Problem Solving Skill  Communication Skill  Manners &
Human Resource Management
Lower higher quality Monthly Review on Dec,11 03/07/57.
รู้จักกับเทคโนโลยี RFID เบื้องต้น
Emergency Response System for Elderly and PWDs: Design & Development
CIO Roles and Responsibilities
1 THE STUDY ON THE ECONOMIC IMPACT OF STANDARDIZATION BY AFNOR.
Marketing to Business.
อาจารย์ มธ. อธิบายการใช้ โมเดลของ
Planning Step : TU Property Management & Others
ระบบการจัดเก็บในคลังสินค้า
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
Color Standards A pixel color is represented as a point in 3-D space. Axis may be labeled as independent colors such as R, G, B or may use other independent.
ออโตมาตาจำกัด FINITE AUTOMATA
REGULAR EXPRESSION การบรรยายแบบสม่ำเสมอ
Helping you make better treatment decisions for your patients.
t t t f f (page 20) Review 1 M. 5 t t t f f What you will learn and do in this unit. 1. เข้าใจบทความที่อ่านเกี่ยวกับ เทศกาลงานฉลอง 2. เขียนบรรยาย Tomatina.
Inductive, Deductive Reasoning ผศ.( พิเศษ ) น. พ. นภดล สุชาติ พ. บ. M.P.H.
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
Problem with Subjunctive Verbs Some verbs and noun require a subjunctive. A subjunctive is a change in the usual form of the verb. It is often a verb word.
8/3/2014The Realities of software Testing1 Software testing Realities What is the realities of software testing Why does the software testing not complete.
Merchant Marine Training Centre วิชาการเป็นเลิศ เชิดชู คุณธรรม ผู้นำ.
วิชาการเป็นเลิศ เชิดชูคุณธรรม ผู้นำ
บทที่ 2 งบการเงินพื้นฐาน BASIC FINANCIAL STATEMENTS 2.
Refinery Excise Tax and Fund
Doctor’s Orders. Take up to start doing a particular job or activity. Take up เริ่มต้นดำเนินการ.
July Lecture Side Lecture by Suradet Tantrairatn Lecturer and Researcher Chapter Four June 2010 Definitions, Goals, and Objective.
Data Data are Raw material Data are values of qualitative or quantitative variables, belonging to a set of items. Sample 23, 36, 60 male, female like,
Algorithm Efficiency There are often many approaches (algorithms) to solve a problem. How do we choose between them? At the heart of computer program.
วิธีการ Auto ship.
Circular saw The term circular saw is most commonly used to refer to a hand-held electric circular saw designed for cutting wood, which may be used less.
Introduction to Earned Value Analysis.
 Fungi reproduce using spores produced in the sporangium.  Spores contain the genetic material for growth of a new organism, protected by a tough coat.
Writing a research. Why Research?  To find whether the messages and the materials are appropriate to the target group  To modify the messages and the.
ดร. นิลสุวรรณ ลีลารัศมี รองเลขาธิการ สภาอุตสาหกรรมแห่งประเทศไทย
1-1: Software Project Management การจัดการโครงงานซอฟต์แวร์ Software Project Management การจัดการโครงงานซอฟต์แวร์ ความหมายการจัดการโครงงาน.
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
ทุนทางปัญญา Intellectual Capital KM743 Session 3.1
เอกสารเรียนวันที่ 27 มกราคม 2555
วันที่ 3 กรกฎาคม 2555 Forecasting technique การพยากรณ์
เอกสารเรียนวันที่ 7 กันยายน 2555
Chapter 3 Simple Supervised learning
Chapter 1/1 Arrays. Introduction Data structures are classified as either linear or nonlinear Linear structures: elements form a sequence or a linear.
วันที่ 28 มิถุนายน 2556 Forecasting technique การพยากรณ์
1 Formal request to service provider. 2 RFI desired information  Company profile  Product & service  Financial stability  Plans & direction  Customer.
An Online Computer Assisted Instruction Development of Electronics Devices Subject for Learning Effectiveness Testing By Assoc.Prof. Suwanna Sombunsukho.
Bitcoin Mining. Hello, I’m Pawaris and I love Bitcoin.
The Analysis of Strands, Standards and Indicators for Tests
 Mr.Nitirat Tanthavech.  HTML forms are used to pass data to a server.  A form can contain input elements like text fields, checkboxes, radio-buttons,
ผศ. ดร. พรชัย วิสุทธิศักดิ์ คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Case Study: Four Golden Brothers Painting
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
The management of change Changes in work patterns and jobs
<insert problem title>
Workday Merit Process - Approvers
Extreme Programming Explained: Embrace Change
STRATEGIES FOR SUCCESS
Description of Training
Year 9 Term 1 Foundation (Unit 1) INTEGERS, ROUNDING AND PLACE VALUE
Xoserve IX Refresh Customer Update 03/09/2019.
ใบสำเนางานนำเสนอ:

ดร. พรชัย วิสุทธิศักดิ์ คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ การเช่าเรือเดินทะเล SEA Ship Chartering ดร. พรชัย วิสุทธิศักดิ์ คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) A ship chandler is a retail dealer who specializes in supplies or equipment of ship. Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) The Initial Planning At this stage the ship owner will start planning for the new ship involving naval architects for the design. A list of preferred suppliers is established based on technology, quality and previous experience (Makers List). When requesting a quotation a ship broker may be involved Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) Ordering Ordering of modern vessels requires huge amount of capital (>$ 120 million) which means that the shipowner needs to secure ship financing. A negotiation between ship owner and ship yard takes place and it may involve a ship broker to work through the contract supporting the process. Once the contract is signed, engine builders  & equipment manufacturers will be involved. At this stage ship owner and ship yard makers lists will be discussed and it will be decided on which equipment makers that will be invited to bid. Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) Ship Building 1. Signing of Contract - When signing the contract a ceremony usually will be held at the shipyard and this is a starting point for the shipyard to begin its process for building the ship. Normally the first payment is done when the contract is signed. The ship is also officially given a hull number and an IMO number which is unique identity that will follow the ship through out its lifetime. 2. Production Design – The production design organizes the design information in the detailed plans into respective component information. The production design enables the field staff to meticulously control a large amount of components on site. 3. Material and Equipment Purchase - At this stage yards starts purchase all material and equipment need to complete the vessel. Since a tremendous volume of materials need to be ordered to build a ship, it is vital to manage and supervise the delivery dates of those materials so that the procurement is timely and accurate. Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) 4. Production Plan – The production plan has a critical impact on manufacturing efficiency due to the enormous amount of components and the large number of workers involved on the job site. It is vital, therefore, to plan thoroughly so as to control and supervise the flow of materials, work volume, job assignments and subsequent progress of the shipbuilding process. 5. Steel Cutting – Steel plates are being cut in to the parts that will form the hull and deck sections of the ship. The process of heating and bending a steel plate into curved shapes is of great importance in shipbuilding, and requires sophisticated skill and technique. Normally second payment will take place at this stage. 6. Assembly and Mounting of Ship Sections – The cut steel is assembled into smaller blocks that in turn are assembled into larger sections that mounted together to finally become a complete ship. Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

Hull Sources: http://en.wikipedia.org/wiki/Hull_%28watercraft%29

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) 7. Launching – When all the blocks are mounted and jointed, launching is the next stage. This is one of the most thrilling moments for all involved with the shipbuilding process. Third payment will normally take place during launching. 8. Finishing of the Vessel – After launching the vessel is finished up at the quay. Starting with finishing work of accommodation and control sections, every equipment and instrument is checked and re-examined in practice. 9. Sea Trial – At sea trial the ship and ship equipment performance is tested and the result is kept as a performance record of the vessel. Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

Ship Launching Launching m/v 'Gerarda‘ http://www.youtube.com/watch?v=dSuTGzWCyUU How to use Ship Launching Air Bags http://www.youtube.com/watch?v=gaPn7d9ISXM

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) 10. Delivery – A new ship is born. After the delivery ceremony, the captain, chief engineer and crew embark for the ship’s maiden voyage. Final payment is done at delivery. 11. Warranty - Warranty period of a new ship is usually 12 – 24 months depending on the contract. Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) Ship Operation Modern ship operation is a big and sophisticated process that involves a number of people at authorities and different companies. During this period of the ships life it will generate money for the owner who will get his return on the investment. Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

วงจรของเรือเดินทะเล (Life Cycle of a Ship ) Ship recycling After 25 – 30 years of service or when repairs and retrofitting cannot be financial justified the ship is recycled. Normally the ship owner sells the ship to a ship scrap yard for demolition. At the yard all the steel and some of the equipment is reused or sold in the secondhand market. For safety, health and environmental issues in the past the international Maritime Organization (IMO) has set up new rules for the process. Source: http://www.shippipedia.com/life-cycle-of-a-ship/

การใช้ประโยชน์จากเรือ (Utilization of Sea Ship) การใช้ประโยชน์จากเรือ มี 3 ลักษณะหลักคือ เจ้าของเรือใช้เรือเพื่อประโยชน์ของตนเองโดยเฉพาะ เจ้าของเรือนำเรือไปให้คนอื่นเช่า เจ้าของเรือ หรือผู้เช่าเรือบางประเภทนำเรือของตนไปรับจ้างขนส่งสินค้า

ผู้เกี่ยวข้องหลักในการเช่าเรือ เจ้าของเรือ Ship owner ผู้จัดการเรือ หรือผู้ตราส่งเรือ Ship operator ผู้จัดการบรรทุกสินค้าขึ้นเรือ นายหน้าจัดหาสินค้ามาลงเรือ Cargo broker

สัญญาเช่าเรือ คือ สัญญาซึ่งบุคคลฝ่ายหนึ่งเรียกว่าผู้ให้เช่า ตกลงให้บุคคลอีกฝ่ายหนึ่งเรียกว่าผู้เช่าได้ใช้หรือได้รับประโยชน์จากเรือทั้งลำหรือบางส่วน โดยมีกำหนดระยะเวลาหรือเช่าเป็นรายเที่ยว และบุคคลฝ่ายผู้เช่าตกลงที่จะชำระค่าเช่าให้แก่บุคคลฝ่ายผู้ให้เช่า

Ship owner Chartering Charterer Ship Chartering is an activity within the shipping industry. In some cases a charterer may own cargo and employ a shipbroker to find a ship to deliver the cargo for a certain price, called freight rate. Freight rates may be on a per-ton basis over a certain route (e.g. for iron ore between Brazil and China), in Worldscale points (in case of oil tankers) or alternatively may be expressed in terms of a total sum - normally in U.S. dollars - per day for the agreed duration of the charter. A charterer may also be a party without a cargo who takes a vessel on charter for a specified period from the owner and then trades the ship to carry cargoes at a profit above the hire rate, or even makes a profit in a rising market by re-letting the ship out to other charterers. Depending on the type of ship and the type of charter, normally a standard contract form called a charter party is used to record the exact rate, duration and terms agreed between the shipowner and the charterer. http://www.sk-agency.com/services_ship_chart.htm

สัญญาเช่าเรือ มีคู่สัญญา 2 ฝ่าย เป็นสัญญาต่างตอบแทน ไม่มีแบบของสัญญา ผู้ให้เช่าเรือให้ผู้เช่าใช้สอยเรือที่เช่า ผู้เช่าเรือมีหน้าที่ชำระค่าเช่า

โดยปกติ สัญญาเช่าเรือจะมีรายละเอียดหลักดังนี้ Loading cargo การบรรทุกสินค้า Voyageการเดินทางในทะเล Unloading การขนถ่ายสินค้า Freight ค่าระวางเรือ Bill of Lading ใบตราส่งสินค้า

สัญญาเช่าเรือดโดยหลัก Bareboat charter or demise charter การเช่าเรือเปลือยเปล่า Voyage charter การเช่าเรือรายเที่ยว Contract of Affreightment charter Time charter การเช่าเรือเป็นระยะเวลา

Bareboat charter or demise charter is an arrangement for the hiring of a vessel whereby no administration or technical maintenance is included as part of the agreement. The charterer obtains possession and full control of the vessel along with the legal and financial responsibility for it. The charterer pays for all operating expenses, including fuel, crew, port expenses and P&I and hull insurance.

Demise charter In commercial demise chartering, the charter period may last for many years; and may end with the charterer acquiring title (ownership) of the ship. In this case, a demise charter is a form of hire-purchase from the owners, who may well have been the shipbuilders. Demise chartering is common for tankers and bulk-carriers.

A Voyage charter is the hiring of a vessel and crew for a voyage between a load port and a discharge port. The charterer pays the vessel owner on a per-ton or lump-sum basis. The owner pays the port costs), fuel costs and crew costs. The payment for the use of the vessel is known as freight. A voyage charter specifies a period, known as laytime, for loading and unloading the cargo. If laytime is exceeded, the charterer must pay demurrage. If laytime is saved, the charter party may require the shipowner to pay despatch to the charterer. Demurrage, ค่าเสียเวลาของเรือ, ค่าเสียเวลาของเรือ หรือค่าเสียเวลาของตู้สินค้าที่ไม่สามารถนำออกจากท่าได้ตามเวลาที่กำหนด

A Voyage charter -Contract of Affreightment is a contract similar to a voyage charter, but ship-owner undertakes to carry a number of cargoes within a specified period of time on a specified route. Agreed frequency of cargoes may require more than one ship.

Time charter is the hiring of a vessel for a specific period of time; the owner still manages the vessel but the charterer selects the ports and directs the vessel where to go. The charterer pays for all fuel the vessel consumes, port charges, commissions, and a daily hire to the owner of the vessel. A trip time charter is a comparatively short time charter agreed for a specified route only (as opposed to the standard time charter where charterer is free to employ the vessel within agreed trading areas).

Maritime liens and Charterer Ship owner Charterer Ship Chartering Right to claim Maritime liens Creditor or damage parties Chartering is an activity within the shipping industry. In some cases a charterer may own cargo and employ a shipbroker to find a ship to deliver the cargo for a certain price, called freight rate. Freight rates may be on a per-ton basis over a certain route (e.g. for iron ore between Brazil and China), in Worldscale points (in case of oil tankers) or alternatively may be expressed in terms of a total sum - normally in U.S. dollars - per day for the agreed duration of the charter. A charterer may also be a party without a cargo who takes a vessel on charter for a specified period from the owner and then trades the ship to carry cargoes at a profit above the hire rate, or even makes a profit in a rising market by re-letting the ship out to other charterers. Depending on the type of ship and the type of charter, normally a standard contract form called a charter party is used to record the exact rate, duration and terms agreed between the shipowner and the charterer.

วิธีในการแบ่งอำนาจและหน้าที่ในการเช่าเรือ อำนาจ & หน้าที่ในการควบคุมและการจัดการเรือระหว่างเจ้าของเรือ และผู้ชาเตอร์เรือ ใครมีอำนาจและหน้าที่ รับผิดชอบในค่าใช้จ่าย + การเสี่ยงภัยที่เกิดขึ้น

อำนาจและหน้าที่ในการควบคุมและการจัดการเรือ 2 ด้าน อำนาจหน้าที่ในการควบคุมทางด้านการเดินเรือ : การบังคับบัญชากัปตัน ลูกเรือให้ปฏิบัติการเดินเรือ (Nautical Operation) อำนาจหน้าที่ในการควบคุมทางการค้าของเรือ (Commercial Operation)

อำนาจ -หน้าที่ในการควบคุมและการจัดการเรือ Bareboat Charter อำนาจ -หน้าที่ในการควบคุมและการจัดการเรือ Nautical operation Charterer Commercial operation

Voyage Charter Nautical operation Ship owner Commercial operation

Voyage Charter เพื่อขนส่งสินค้าจากท่าเรือแห่งหนึ่งไปยังท่าเรืออีกแห่งหนึ่งและสัญญาจะสิ้นสุดเมื่อสิ้นสุดการเดินทางนั้น Ship owner has nautical operation and commercial operation Ship owner’s duties Prepare a seaworthy ship จัดหาเรือที่อยู่ในสภาพที่สามารถเดินทะเลได้อย่างปลอดภัย พร้อมจัดหากัปตันเรือและลูกเรือ จ่ายค่าจ้าง Pay all costs จ่ายค่าใช้จ่ายทุกอย่าง เช่น ค่าน้ามัน ค่าเสบียงอาหาร น้าจืด ค่านาร่อง ค่าภาระ

Voyage Charter Charterer’s duty Pay the charter and loading and unloading cost จ่ายค่าชาเตอร์เรือ, ค่าขนของขึ้นลงจากเรือ Pay Demurrage อาจต้องจ่ายค่าเรือเสียเวลา ในกรณีที่ผู้เช่าล่าช้าเกินกว่าระยะเวลาปลอดค่าเช่าเรือ

Demurrage Laytime คือ ระยะเวลาที่ตกลงให้ผู้ชาเตอร์ขนของขึ้นหรือลงจากเรือ อาจแบ่งออกเป็น 2 ประเภท คือ Laytime for loading = ระยะเวลาที่ตกลงกันให้ผู้ชาเตอร์ขนของลงเรือ Laytime for unloading = ระยะเวลาที่ตกลงกันให้ผู้ชาเตอร์ขนของขึ้นจากเรือ

Laytime อาจกำหนดจาก กำหนดเป็นวัน เช่น 10 วัน กำหนดอัตราการบรรทุก การขนถ่าย เช่น 500 ตัน/วัน กำหนดให้มีการบรรทุกให้เร็วที่สุดเท่าที่เรือสามารถจะรับสินค้าได้

Youtube - Loading of a container ship http://www.youtube.com/watch?v=isIcqkYUHws Ship Loading Coal by Thor Global http://www.youtube.com/watch?v=phXsz5XXQxA

Time Charter Ship owner Charterer Nautical operation Commercial operation

Time Charter เป็นการชาเตอร์เรือที่ผู้ชาเตอร์เรือได้ใช้เรือเพื่อการขนส่งสินค้าภายในกำหนดระยะเวลาหนึ่งตามที่ตกลงกับผู้ให้เช่าเรือ ระยะเวลาดังกล่าวอาจจะเป็น 3, 6 เดือน หรือ 1 ปี ครบกำหนดสัญญาระงับ ไม่มีเรื่อง Demurage - Laytime

คำถามเกี่ยวกับการเช่าเรือเดินทะเล สัญญาเช่าเรือมีรูปแบบใดบ้าง? Demurrage payment คืออะไร ? Laytime คืออะไร ? การเป็นเจ้าของ การจำนอง การเช่าเรือ ภายใต้การพาณิชย์นาวีมีความสัมพันธ์อย่างไร ?