ขั้นตอนที่ 12 : การประเมินผล (Evaluation) การประเมินผล (Evaluation)

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.เฉลย ภูมิพันธุ์ มหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด
Advertisements

E-COMMERCE WEBSITE Smartzap Co., Ltd.. Company Profile บริษัท สมาร์ทแซป จำกัด ก่อตั้งเมื่อปี 2543 (13 ปี ) ในช่วงยุค Internet เพิ่ง เริ่มต้น เป็นบริษัทที่ดำเนินงานทางด้าน.
John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
Pranom Buppasiri 8th April 2011
ขั้นตอนวิธีและเครื่องมือในการพัฒนาโปรแกรม (ต่อ)
INTELLECTUAL CAPITAL : IC Group 3: Tipada Subhasean Nongluk Charoeschai Nerisa Wangkarat
Project Based Learning
Lesson Plan Cherdsak Iramaneerat Department of Surgery
Master of Science Program in Knowledge Management k. Chalermpon College of Arts, Media and Technology After Action Review (AAR)
Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd. CLINICAL COMPETENCIES  Factual Knowledge  Technical Skill  Problem Solving Skill  Communication Skill  Manners &
Chapter 9 : Designing Approach
Emergency Response System for Elderly and PWDs: Design & Development
CIO Roles and Responsibilities
1 THE STUDY ON THE ECONOMIC IMPACT OF STANDARDIZATION BY AFNOR.
การตรวจสอบภายในและการบริหารกิจการบ้านเมืองที่ดี
COMMUNICATION IN BUSINESS
อาจารย์ มธ. อธิบายการใช้ โมเดลของ
Planning Step : TU Property Management & Others
ระบบการจัดเก็บในคลังสินค้า
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
Pitfalls in Quality Management. Objective outcome Clinical excellence Business excellence Subjective outcome Service excellence.
A One-Day Seminar in Bangkok presented by Grant P. Wiggins, Ed.d
Helping you make better treatment decisions for your patients.
ผศ.(พิเศษ)น.พ.นภดล สุชาติ พ.บ. M.P.H.
Inductive, Deductive Reasoning ผศ.( พิเศษ ) น. พ. นภดล สุชาติ พ. บ. M.P.H.
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
Project Management Wathana Yeunyong, Ph.D..
Problem with Subjunctive Verbs Some verbs and noun require a subjunctive. A subjunctive is a change in the usual form of the verb. It is often a verb word.
การออกแบบและพัฒนาซอฟต์แวร์ บทที่ 7 การทดสอบโปรแกรม
Modern Management นำเสนอโดย อาจารย์มุกดา ยี่หวา คณะบริหารธุรกิจ.
วันศุกร์ที่ 23 มีนาคม 2550 เวลา น. ณ ห้องประชุมมาสุข.
Create the Knowledge Management Blueprint
8/3/2014The Realities of software Testing1 Software testing Realities What is the realities of software testing Why does the software testing not complete.
Merchant Marine Training Centre วิชาการเป็นเลิศ เชิดชู คุณธรรม ผู้นำ.
Agency Theory: Public and private Management
Research Problem Research Question Research Hypothesis
1 สาระสำคัญในการประเมินผลแนวใหม่ จากกระบวนการจัดการเรียนรู้ที่เปลี่ยนแปลงไป วิธีการวัดผล ประเมินผลจึงต้องเปลี่ยนแปลงไป สรุปได้ ดังนี้ 1. เป็นกระบวนการพัฒนาคุณภาพการเรียน.
Human capital investment การลงทุนที่สุดคุ้ม. Process Planning and goal setting : Alignment ( an agreement between people who want to work together) Mission.
July Lecture Side Lecture by Suradet Tantrairatn Lecturer and Researcher Chapter Four June 2010 Definitions, Goals, and Objective.
Enhanced Entity-Relationship Model © Pearson Education Limited 1995, 2005.
Intervention Method for NCD Control กัณหา เกียรติสุต สำนักงานป้องกันควบคุมโรคที่ 6 ขอนแก่น.
Food Alert System of Thailand (FAST) EU-Thailand Economic Co-operation Small Projects Facility.
Algorithm Efficiency There are often many approaches (algorithms) to solve a problem. How do we choose between them? At the heart of computer program.
Blended Learning (BL) การ เรียนรู้ที่หลากหลาย By Saruthipong Bhuwatvaranon : Leadership and Innovation PSU.
Mini KM.
Research Strategy & Implementation
Writing a research. Why Research?  To find whether the messages and the materials are appropriate to the target group  To modify the messages and the.
1-1: Software Project Management การจัดการโครงงานซอฟต์แวร์ Software Project Management การจัดการโครงงานซอฟต์แวร์ ความหมายการจัดการโครงงาน.
Project Framework Risk & Issue Management Sponsor Management
ผัก. หน่อไม้ ฝรั่ง กะหล่ำ ปลี แค รอท กะหล่ำ ดอก.
M prapansilp 09 1 มุมมองในระบบและกลไก เพื่อเด็กไทยมีโภชนาการสมวัย โครงการพัฒนาระบบและกลไกเพื่อ เด็กไทยมีโภชนาการสมวัย หลุยส์แทรเวิร์น กรุงเทพฯ 28 มิถุนายน.
How community involve in TB detection and care ยุทธิชัย เกษตร เจริญ พบ. นายแพทย์ ทรงคุณวุฒิ ผอ. สำนักวัณ โรค ( การสัมมนาวิชาการระดับชาติ ประจำปี 2553 กรมควบคุมโรค.
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Dianne J. Hall David B. Paradice James F. Courtney Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences
ทุนทางปัญญา Intellectual Capital KM743 Session 3.1
Chapter 3 Simple Supervised learning
Double loop learning Jirawit Yanchinda.
1 Formal request to service provider. 2 RFI desired information  Company profile  Product & service  Financial stability  Plans & direction  Customer.
An Online Computer Assisted Instruction Development of Electronics Devices Subject for Learning Effectiveness Testing By Assoc.Prof. Suwanna Sombunsukho.
การศึกษาของวิชาชีพสุขภาพในศตวรรษที่ ๒๑
E XPERIENCE OF WORKING WITH PSYCHIATRIC PATIENTS ’ RELATIVE CLUB Pleanpit Chantalasak Social Worker Srithunya Psychiatric hospital.
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
บทที่ 1 ความรู้เบื้องต้น เกี่ยวกับระบบสารสนเทศ
The management of change Changes in work patterns and jobs
Soroptimist International
Extreme Programming Explained: Embrace Change
STRATEGIES FOR SUCCESS
Woodgrange Medical Practice
ใบสำเนางานนำเสนอ:

ขั้นตอนที่ 12 : การประเมินผล (Evaluation) การประเมินผล (Evaluation)

New evaluation approaches emerging from Traditional evaluation… (focused on accountability) to Complexity-based evaluation… (in support of innovation and adaptation)

Traditional Evaluation…  Render definitive judgments of success or failure ‘Developmental’ Evaluation…  Provide feedback, generate learnings, support direction or affirm changes in direction in real time

Traditional Evaluation…  Measure success against predetermined goals  Linear cause/effect models ‘Developmental Evaluation’…  Develop new measures and monitoring mechanisms as goals emerge & evolve  Seek to capture system dynamics

Traditional ‘Developmental Evaluation… Evaluation’…  Evaluator external, independent, objective oEngender fear of failure  Evaluator part of a team, a facilitator and learning coach bringing evaluative thinking to support organization’s goals  Feed hunger for learning Adapted from: Patton, Michael Q., 2006, “Evaluation for the Way We Work”, The Nonprofit Quarterly, Spring.

Relying on Indicators can be dangerous: 1.lulling: create a false sense of security 2.corrupting: they can become our objectives 3.biased: are not use, user, context or value neutral; subject to interpretation 4.static: do not show complex, incremental change 5.misleading: may be chosen for ease of access or need to aggregate rather than relevance

why behaviour changes? • development is done by and for people • a program can influence the achievement of outcomes - it cannot control them • ultimately responsibility rests with the people affected

The International Model Forest Network (Mexico, Russia, Chile)

Progress Markers for local communities 1. Participating in regular model forest meetings 2. Establishing a structure for cooperation 3. Acquiring new skills for managing model forests 4. Contributing resources to get the MF operational 5. Articulating a locally relevant vision for the MF 6. Promoting their MF nationally 7. Expanding the partnership 8. Calling upon external experts for advice 9. Requesting new opportunities for training 10. Publishing examples of benefits achieved through MF 11. Seeking out new partners for the MF 12. Obtaining funding from different national sources 13. Helping other communities establish MFs 14. Sharing lessons learned internationally 15. Influencing national policy debates on resource use

Comparing Results in 3 MF countries

Another example…

principles of use  Flexible: modular to be adapted to use & context  Complementary: use with other methodologies  Participatory: seeks dialogue and collaboration with partners  Evaluative thinking: culture of reflection, results oriented thinking, and promotes social & organizational learning

OM Strengths and Weaknesses (according to workshop participants...) OM is useful when: •the human component is very important •there is high likelihood of unexpected results •community development / action projects •project involves learning in the public sector •program involves capacity building •flexibility is needed •participatory processes are desired

OM Strengths and Weaknesses (according to workshop participants...) OM is not useful when: •looking at quantitative “hard“ science projects •conducting feasibility studies •primary goal is emergency relief •infrastructure projects with purely physical outputs •research with political agenda/constraints •large project with rigid M&E system in place •contract compliance is the focus

many more examples of OM use: “Not everything that matters can be counted, and not everything that can be counted matters” Albert Einstein

M & E - อะไรคือความ แตกต่าง ? การติดตาม (monitoring)  เกิดขึ้นระหว่างดำเนินแผนงาน  เป็นการรับทราบสถานะ และกิจกรรมของ แผนงานตั้งแต่ระยะเริ่มต้น  มีการเก็บข้อมูลอย่างต่อเนื่อง การประเมินผล (Evaluation)  อยู่นอกเหนือจากกิจกรรมประจำของแผนงาน  การตัดสินความคุ้มค่าของแผนงาน  รวบรวมและใช้ข้อมูลจากกระบวนการทำงาน และผลลัพธ์ของการทำงาน  โดยปกติจะใช้ข้อมูลจากการติดตาม

หลักพื้นฐานในการวางแผนการ ประเมินผล  Background และองค์ประกอบเมื่อ เริ่มแผนงาน  จุดมุ่งหมายและความตั้งใจที่จะใช้ผล การประเมิน  ผู้ใช้ผลการประเมิน  ประเด็น และ คำถามที่จะตอบ  เครื่องมือ และ ทฤษฎีการรวบรวม ข้อมูล  ทรัพยากร กฎระเบียบ และ ความ รับผิดชอบ  วิธีการวิเคราะห์ การรายงาน และการ นำไปใช้

OMLFA Used as appropriate Required Includes tools & methods Defines cells Indicators are directional Unitary result indicators Focus on partners & partners’ partners Intervention focused OM แตกต่างจาก LFA อย่างไร

OMLFA Claims limited results Claims all results Rejects ‘impact” Includes “impact” Open to, negotiates issues Sets standard issues PM&E from bottom up Top-down oriented Learning orientedAccountability oriented OM แตกต่างจาก LFA อย่างไร

ในกระบวนการพัฒนา การเปลี่ยนแปลงของสังคม เกิดขึ้นจากหลายเหตุปัจจัย การพยายามวัดผล กระทบ (impact) จากเหตุปัจจัยเดียว เป็นการ สิ้นเปลืองเวลา และทรัพยากร จึงเป็นการดีกว่าที่จะทำความเข้าใจถึง ความสัมพันธ์และอิทธิพลที่แต่ละ actors มีต่อ กันในการที่จะบรรลุ vision ที่ตั้งไว้ OM’s message ถึงผู้ ประเมินผล

แบบฝึกที่ 6 การประเมินผล