Supreeya Wongtra-ngan, MD.,MHPEd
What is EDUCATION? Education is a process, the chief goal of which is to bring about change in human behavior
The objective of education is not to shape citizens to the uses of society, but to produce citizens able to shape a better society. JJ Guilbert
มาตรา ๔ การศึกษา หมายความว่า กระบวนการเรียนรู้เพื่อความเจริญงอก งามของบุคคลและสังคม โดยการ ถ่ายทอดความรู้ การฝึก การอบรม การ สืบสานทางวัฒนธรรม การสร้างสรรค์ จรรโลงความก้าวหน้าทางวิชาการ การ สร้างองค์ความรู้อันเกิดจากการจัด สภาพแวดล้อม สังคม การเรียนรู้ และ ปัจจัยเกื้อหนุนให้บุคคลเรียนรู้อย่าง ต่อเนื่องตลอดชีวิต
ไม่ รู้ ทำไม่เป็น ไม่ชอบ รู้ ทำเป็น ชอบ
มาตรา ๖ การจัดการศึกษาต้องเป็นไปเพื่อพัฒนา คนไทยให้เป็นมนุษย์ที่สมบูรณ์ทั้ง ร่างกาย จิตใจ สติปัญญา ความรู้และ คุณธรรม มีจริยธรรมและวัฒนธรรมใน การดำรงชีวิต สามารถอยู่ร่วมกับผู้อื่นได้ อย่างมีความสุข
Defining tasks and educational objectives Planning an evaluation system Preparing and implementing an educational program Implementing evaluation
Desired Education OutcomesChanges in Health Care Systems State-of-the-art and appropriate care at reasonable cost •New technology •Disease management •Shifts in site of care •Team approach to care •Evidence based medicine •Cost pressures Improved health status of the population •Prevention and long-term care •Quality movement •Public health policy Consumer satisfaction •Quality movement •Patient-centered care New products and knowledge •Knowledge management •Continuous education The changes in the health care systems and their relationship to the desired education outcomes
'Factory clinics' to cut NHS lists Critics alarmed at plans for fast-track US surgery Gaby Hinsliff, chief political correspondent Sunday July 27, 2003 The Observer The Observer
"In time of profound change, the learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists." Al Rogers
If you are not certain of where you are going you may very well end up somewhere else (and not even know it) Mager
Types of educational objectives General Intermediate Specific Professional function Professional activities Tasks
Professional Competencies 1.Professional habits, Attitudes, Moral and Ethics 2.Communication and Interpretation skills 3.Basic medical sciences, Health care delivery system, Primary health care, Health economics,Medical informatics, Health social science, Law
Professional Competencies 4.Clinical skills, Holistic health care 5.Technical and procedural skills 6.Continuous professional development Thai Medical Council, 2002
Selecting of training goals The critical incident technique Specific types of behavior that characterize professional effectiveness and ineffectiveness
Selecting of training goals Task analysis Detailed performance analysis of what various categories of health personnel actually do
Selecting of training goals Epidemiological studies Disease incidence Individual disability Social disruption
Selecting of training goals Implications of applied research interviews w/ members of the profession questionnaires asking each of a group of colleagues
Recall Comprehension Application Analysis Synthesis Evaluation Cognitive domain Bloom
Perception Set Guided response Mechanism Complex overt response Psychomotor domain Simpson
Receiving Responding Valuing Organization Characterization Affective domain Krathwohl
Qualities of a specific educational objective Relevant Logical Unequivocal Feasible Observable Measurable
To know To really understand To appreciate To believe To write To list To identify To explain To discuss To solve To diagnose To differentiate To compare To plan OK