Functional Strategies รศ.ชัยยศ สันติวงษ์ 24 กรกฎาคม 2555
ผู้ประพฤติธรรมย่อมเป็นสุข จงไปวัดก่อนมีทุกข์ วันนี้ไปวัดมาหรือยัง ผู้ประพฤติธรรมย่อมเป็นสุข
ปัญญา ศรัทธา
Performance monitoring Developing a Corporate strategy Market analysis Developing a Vision and long-term objectives Initiating the Strategy process Developing a business strategy Strategy implementation Developing a Functional strategy Company analysis Performance monitoring
ต้องสอดคล้องกับ ต้องสอดคล้องกับ GE matrix 5 forces model O/T What business to be in ? E-V-R model PEST Value proposition Resource GE matrix Market attractive What to become ? Mission + challenge = vision Where to go ? Directional + Portfolio + Parenting strategies BCG Product-Market matrix Business competitive strength 5 forces model O/T Generic model Value chain S/W ต้องสอดคล้องกับ Business concept Business model How to compete? TOWS matrix Competitive strategies Segment Target Positioning Functional strategies ต้องสอดคล้องกับ Competitive strategy What to do? Marketing Operation Financial strategies
Vision Versus Mission Mission Statement Answers the Question Vision Statement Answers the Question “What is Our Business?” “What Do We Want to Become?” Product &Service Market characteristic Target customer Competitor Supplier Philosophy 6
ใส่ + - เพื่อดูสภาพการแข่งขัน นำเอา +/- มาใช้ประโยชน์ให้ได้ อยู่ใน O/T Five’s forces Model รูปแบบต้องถูก ใส่ + - เพื่อดูสภาพการแข่งขัน นำเอา +/- มาใช้ประโยชน์ให้ได้ อยู่ใน O/T Potential Entrants Log out - New Entrants & Barriers to Entry Industry Competitors Rivalry Among Firms Bargaining Power of Buyers Log out - Buyers Suppliers + + Log in Bargaining Power of Suppliers Log in Log out - Threat of Substitute Products & Services Substitutes -M. Porter, Competitive Advantage
Human Resource Management Technological Development ต้องรู้ core competencies ตัวไหนเป็น KSF ทำให้เกิดกลยุทธ์ตาม Generic model Firm Infrastructure Human Resource Management Support Activities MARGIN Technological Development Procurement Service Inbound Logistics Outbound Logistics Marketing & Sales MARGIN Operations Primary Activities Value Chain Analysis:
คู่แข่งทำแต่เราทำดีกว่าไหม ท่านมีอะไรดี รู้ไหมลึกๆสิ่งจำเป็นพื้นฐาน ความต้องการ อุปสงค์ ของลูกค้าคืออะไร โอกาสทางธุรกิจ รู้ไหมว่าที่เราขายลูกค้าถูกใจ ท่านขายอะไร What the Firm Might Do ตอบ Generic model ต้องสอดคล้องกับ Business concept/Model ต้องรู้ STP ทำทุกอย่าง ทำบางอย่าง สำหรับทุกคน สำหรับบางคน Sustainable Competitive Advantage ความแตกต่าง คู่แข่งทำได้ไหม? คู่แข่งไม่ทำไหม? คู่แข่งทำแต่เราทำดีกว่าไหม รู้ไหมเราขายอะไร ท่านมีอะไรดี What the Firm Can Do
Differentiation value added Value Chain Analysis เป็น Intangible (Service) Support Activities Administration and Infrastructure อาคารสถานที่ Human Resource Management พัฒนาบุคลากร บริการที่ ผู้มีส่วนได้เสียพอใจ Product / Technology Management ระบบสารสนเทศ Procurement หาองค์ความรู้ วิชาการใหม่ๆ Value added- Cost = Margin Need Information จากลูกค้า Resource อาจารย์ องค์ความรู้ Service Development and Operation การพัฒนาหลักสูตร การจัดการเรียนการสอน Service Delivery สอนและ ประเมิน Primary Activities Differentiation value added Cost leadership reduce cost
Three Strategic Options Cost leadership Strategy? Differentiation Focus Competitive Advantage Uniqueness Perceived by the Customer Low Cost Position Differentiation Low Cost Industry Target Market Cost Focus Differentiation Focus Niche
Strategic Position Options การสร้างความแตกต่างทำได้หลากหลาย The best Value Pioneer Product focus Target segment Product category Product attributes and functional benefits Breadth of product line Organizational intangibles Emotional self-expressive benefits Experience Being contemporary Brand personality Competitor position Packaging Channel
Building Sound Business Strategies The Marketing Strategy The Product Strategy The Financial Strategy The Organization Strategy The Customer Service Strategy
Building Sound Business Strategies The Value Chain Company Infrastructure (Accting, Fin., Legal, Mgt., etc.) Human Resource Management Support Activities Technology Development Procurement Marketing & Sales Inbound Logistics Operations Outbound Logistics Service Main Marketing Product Channel Promotion Management Management Management -Michael Porter
Building Sound Business Strategies Technology & The Value Chain Company Infrastructure Human Resource Management Technology Development Procurement Inbound Logistics Operations Outbound Logistics Marketing & Sales Service Transportation Basic Processes Transportation Media Diagnostics & Test Materials Handling Materials Techno. Materials Handling Communication Comm. Services Testing Bldg & Designing Comm. Systems IT IT IT MIS CIS -Michael Porter
Building Sound Business Strategies The Marketing Strategy The Product Strategy The Financial Strategy The Organization Strategy The Customer Service Strategy
Product Development Strategy Goal Market share Market growth 4P 4C Product Customer Value Price Cost Place Channel Promotion Communication Products Current New Market Penetration Strategy Current Product Development Strategy Markets Market Development Strategy Diversification Strategy New
Building Sound Business Strategies The Marketing Strategy The Product Strategy The Financial Strategy The Organization Strategy The Customer Service Strategy
Product Technology Change Goal Product Varieties Quality Cost Speed Cost Leadership Differentiation Cost Focus Differentiation Focus Product / Service Features Optimized for Market Segment or Niche Reduce Cost by influencing Value Chain Feature Focus Product Design Optimized for Market Segment or Niche Product Technology Change Process Development Supports high tolerances, better Quality, faster response times Process Development to tune Value Chain lowing cost Process Development tuned to Value Chain to increase buyer’s value Leveraging Learning Curve to Lower cost. Leveraging Scale Process Technological Change
Building Sound Business Strategies The Marketing Strategy The Product Strategy The Financial Strategy The Organization Strategy The Customer Service Strategy
Finance Goal Return Risk Liquidity Working capital Cash flow Capital structure
Building Sound Business Strategies The Marketing Strategy The Product Strategy The Financial Strategy The Organization Strategy The Customer Service Strategy
Organization strategy Communication Cooperation Coordination Cost
Building Sound Business Strategies The Marketing Strategy The Product Strategy The Financial Strategy The Organization Strategy The Customer Service Strategy A Word About Customer Service As A Corporate Strategy………………….
Evaluation and Selection Demography Value Consumer decision making process Perception Attitude and Needs Social status Motives Culture Consumer Lifestyle Learning Recognition of needs Consumer Value Security Convenience Performance Economy Aesthetics Reliability Personality Emotion Reference group Market activities Information Search Household Evaluation and Selection Perceived Quality Consumer Expectation Purchase Time Intrinsic Attribute Service Value Post purchase process Experience Non-Monetary price Extrinsic Attribute Monetary price
สรรหา ใช้ประโยชน์ พัฒนา รักษา Human Resource Functional Strategy
Functional Strategy Concepts ค้นพบความรู้ ความเข้าใจ เทคนิคและวิธีการใหม่ เพิ่มคุณภาพของสินค้าและบริการ Functional Strategy R & D
Functional Strategy Concepts จัดการชุดข้อมูล นำเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารไปใช้ มีเครือข่ายสารสนเทศ มีการสร้างความสัมพันธ์เชื่อมโยง Functional Strategy IT