1 THE STUDY ON THE ECONOMIC IMPACT OF STANDARDIZATION BY AFNOR
2 THE STUDY ON THE ECONOMIC IMPACT OF STANDARDIZATION AFNOR background วัตถุประสงค์ (Objective) วิธีการที่ใช้ในการศึกษา (Methodology) ผลการศึกษา (Report)
3 AFNOR background Private (non-profit), established in 1926 Responsibilities standards development training services marketing & sales certification of products& management systems representative in CEN/ISO
4 AFNOR background 1,141 TCs/SCs 33,110 Standards published Voluntary 99% Mandatory 1% ( ข้อมูลจากรายงานประจำปี 2008)
5 วัตถุประสงค์ ใช้เป็นข้อมูลสำหรับ “standardization 2010” strategy เพื่อศึกษาผลกระทบของ voluntary standards ที่มีต่อ เศรษฐกิจ
6 วิธีการ Macroeconomic approach : relationship between standards and long- term growth Survey : perceptions of companies regarding the impact of standardization
7 Macroeconomic approach ผลิตภัณฑ์มวลรวมในประเทศ (GDP) จำนวนประชากรแรงงาน (Working population) ปัจจัยทุน (capital input) จำนวนมาตรฐานสะสม (portfolio of standards) อัตราส่วนค่าจ้างแรงงาน (Proportion of wages) จำนวนการขอจดสิทธิบัตร (Applications for patents)
8 Survey The questionnaire was distributed to 43,000 customers of AFNOR in June 2008 (all sizes, sectors, involved/not involved in standardization process) 1,790 respondents (4%)
respondents by size
respondents by sector
respondents by level of participation in standardization Yes 52.6% No 47.4%
12 ผลการศึกษา - Macroeconomic approach มาตรฐานมีผลต่อเศรษฐกิจ โดยรวมของประเทศเฉลี่ยที่ 0.81% ต่อปี ( เกือบ 25% ของ GDP)
13 ผลการศึกษา - Survey เพิ่มกำไร ( generation of profits) เอื้อประโยชน์ต่อการดำเนินธุรกิจ ( positive impact on activity)
14 ผลการศึกษา - Survey Benefits from participating in standardization process anticipate future market requirements capitalize on knowledge about activity participate in a network of the most influential operators
15 ผลการศึกษา - Survey Benefits from participating in standardization process achieve recognition through an official system identify emerging themes promote new technological solutions develop markets
16 ผลการศึกษา - Survey V oluntary standards & Company’s relationship with its environment improve the quality of supplier, products and services enable improved communication with other companies promote collaboration with other stakeholders
17 ผลการศึกษา - Survey V oluntary standards & Company’s relationship with its environment facilitate cooperation with public research institutions allow a wider choice of suppliers enable reduction in contract preparation costs
18 ผลการศึกษา - Survey voluntary standards & Production process Higher maintenance costs Reduction in costs due to non quality increase in purchase cost of intermediary products optimize the use of raw materials and energy
19 ผลการศึกษา - Survey voluntary standards & Competitiveness Great advantage for development of international exchange contribute to enhancing status of the company increase capacity for export Enable gains in productivity
20 ผลการศึกษา - Survey voluntary standards & Market Provide benchmarks to differentiate products contribute to the fairness of competitive rules allow to increase market share
21 ผลการศึกษา - Survey voluntary standards & Innovation Enable improved dissemination of innovations contributes to making innovations accessible Can be an impediment to innovation Lag behind technological development
22 ผลการศึกษา - Survey voluntary standards&Risk prevention Contribute to optimizing compliance with regulations allow greater control over security-related + environmental problems lead to an improved determination of responsibilities
23 ผลการศึกษา - Survey 5 major lessons from the study สร้างเสริมคุณค่า (Company value enhancement) เผยแพร่นวัตกรรม (Innovation) ความโปร่งใส & จริยธรรม (Transparency and ethics) พัฒนาศักยภาพการส่งออก (International) ประกันคุณภาพผลิตภัณฑ์และบริการ (Product and service quality)
24 ผลการศึกษา - Survey Disadvantages of voluntary standards Costs in acquisition/implementation Costs in monitoring Difficult to understand/complexity Impediment to innovation
25 Thank you