บทที่ 6 ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
THE PARTS OF A FLOWERING PLANT AND THEIR FUNTION.
Advertisements

จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
A1 Real Numbers (จำนวนจริง).
Programs of the Intel® Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel. Copyright © 2007, Intel Corporation. All rights reserved. Intel,
Intel ® Teach Essential Course V10.1
Information Technology For Management 6th Edition
Process Analysis การวิเคราะห์กระบวนการ
Liang, Introduction to Java Programming, Sixth Edition, (c) 2007 Pearson Education, Inc. All rights reserved Java Programming Language.
บทที่ ๓๒. ขึ้น  As a preposition ธงชาติ ขึ้น สู่ ยอดเสา The national flag (is pulled) up to the top of the pole.
ครูปัทมา แฝงสวัสดิ์. การอ่านเรื่องงานแล้ว บอกรายละเอียดและ สาระสำคัญ.
Mathematical Model of Physical Systems. Mechanical, electrical, thermal, hydraulic, economic, biological, etc, systems, may be characterized by differential.
ภาษาอังกฤษ อ่าน-เขียน 2
ครูรุจิรา ทับศรีนวล. อ่านเรื่องสั้น ๆแล้ว ตอบคำถามได้
SAP Best Practices Prepackaged Industry & Cross-Industry Know-How ความพร้อมใช้งานสำหรับลูกค้าและคู่ค้า ของ SAP.
ANSI/ASQ Z1.4 Acceptance Sampling Plans
Programs of the Intel® Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel. Copyright © 2007, Intel Corporation. All rights reserved. Intel,
ครูวิชาการสาขาเคมี โรงเรียนมหิดลวิทยานุสรณ์
Click when ready Wang991.wordpress.com © All rights reserved Stand SW 100.
 The nonconformities chart controls the count of nonconformities ( ข้อบกพร่อง หรือตำหนิ ) within the product or service.  An item is classified as a.
Vegetarian Festival. The phuket Vegetarian Festival is an annual event held during the ninth lunar month of the Chinese calendar. It is believed that.
Licensing readiness training 5 April 2013
Weekly Strategy SET Index : ผันผวนอยู่ในกรอบ 1, ,310 จุด
การใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ทางสถิติในด้านสังคมศาสตร์ (The Application of Statistical Package in Social Sciences) การวิจัยเชิงปริมาณ ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.
การบัญชีเกี่ยวกับส่วนของผู้เป็นเจ้าของ(Accounting of Owners’ Equity)
แนวคิดทางภูมิศาสตร์ ผู้สอน: อาจารย์พรสมิทธิ์ ฉายสมิทธิกุล
พื้นฐานการเขียนแบบทางวิศวกรรม
คิดไว สรุปไว ด้วย MIND MAP ยินดีต้อนรับผู้เข้าร่วมสัมมนาหลักสูตร
ภาพรวมตลาดทุนไทย เชิงเปรียบเทียบ
Part 8 Overcoming Discouragement
Control Charts for Count of Non-conformities
Wave Characteristics.
หน่วยที่ 2 ข้อมูลและสารสนเทศ
Role of Stroke Indicator & Benchmark
เรื่องราวของวันคริสต์มาส
การประชุมคณะกรรมการขับเคลื่อน การบูรณาการฐานข้อมูลกลางภาครัฐ
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการเงิน
โดย พระมหาปรีชา ปภสฺสโร พระวิทยากร มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
บทที่ 1 ความรู้เบื้องต้น เกี่ยวกับระบบสารสนเทศ
และการเบิกจ่ายงบประมาณ ปี 2559 แผนงาน โครงการ งบประมาณ
Principles of Accounting II
ตอนที่ 3: ท่านเป็นผู้ชอบธรรมได้อย่างไร?
Moving Forward to Digital Government Transformational
Comprehensive School Safety
การประชุม ซักซ้อมความเข้าใจในการจัดทำเอกสารเพื่อใช้ประกอบการชี้แจงงบประมาณด้านการบริหารจัดการน้ำชลประทาน ของกรมชลประทาน.
The Christmas Story Part 4: Jesus Reveals The Truth
Law and Modern world กฎหมายกับโลกสมัยใหม่
งบประมาณรายจ่ายประจำปีงบประมาณ พ.ศ.2560
อัตถิภาวนิยม existentialism J.K. Stevens, instructor
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทาง การตลาด
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
ประชุมคณะทำงานพิจารณาจัดทำแผนงานและงบประมาณ ด้านเตรียมความพร้อม งานศึกษา สำรวจ ออกแบบ ของกรมชลประทาน ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. ๒๕๕ ครั้งที่ 7/2559 วันพฤหัสบดีที่
แล้วไงเกี่ยวกับความจริง What About Truth?
“เคลื่อนไปสู่ชีวิตใหม่ ตอนที่ 2” Moving Into the Newness of Life
1. พระเยซูทรงต้องการให้เราเป็น เหมือนพระองค์
บทที่ 5 การออกแบบวิจัย อ.พิสิษฐ์ พจนจารุวิทย์
Control Charts for Count of Non-conformities
Inventory Control Models
AnalyticAL Writing ปิติ ตรีสุกล.
โครงการสัมมนาเชิงปฏิบัติการบูรณาการภาครัฐและเอกชนในการจัดยุทธศาสตร์เศรษฐกิจภาคตะวันออก This template can be used as a starter file to give updates for.
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
บทที่ 8 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย
บทที่ 5 การออกแบบวิจัย อ.พิสิษฐ์ พจนจารุวิทย์
สถิติเพื่อการวิเคราะห์ข้อมูล
โดย นายวรวุฒิ หล้าเต็น หัวหน้าแผนกข้อมูลและวิจัยตลาด
การพัฒนาเทคนิคการทำงาน
การจำลองความล้นเกินของงาน
สารสนเทศศาสตร์เบื้องต้น
2 ปีแห่งการพัฒนาสหกรณ์
คณะเกษตรศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี
บทที่ 7 การรวบรวมข้อมูลวิจัย
ใบสำเนางานนำเสนอ:

บทที่ 6 ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง 5/2/2019 8:30 PM บทที่ 6 ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง อ.พิสิษฐ์ พจนจารุวิทย์ Facebook: Pisit Potjanajaruwit Line ID:5431266 E-mail.:jokenalove@gmail.com Mobile :0846523888 1 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง 5/2/2019 8:30 PM ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง คำสำคัญที่เกี่ยวข้อง ประกอบด้วย 1. ประชากร 2. กลุ่มตัวอย่าง 3. การสุ่มตัวอย่าง 2 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง (ต่อ) ประชากร (population) หมายถึง กลุ่มเป้าหมายที่เป็นแหล่งข้อมูล ของงานวิจัย หรือเป็นกลุ่มเป้าหมายที่ผู้วิจัยต้องการรวบรวมข้อมูลของ ตัวแปรที่ศึกษา ซึ่งครอบคลุมมนุษย์ สัตว์ พืช ที่มีคุณลักษณะตรงตาม เกณฑ์ที่ผู้วิจัยกำหนดในงานวิจัย 3 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง (ต่อ) กลุ่มตัวอย่าง (sample) หมายถึง ส่วนหนึ่งของประชากรที่ผู้วิจัยสุ่ม มาในงานวิจัย ในการวิจัยผู้วิจัยอาจศึกษาจากประชากรหรือศึกษาจาก กลุ่มตัวอย่างก็ได้ แต่โดยทั่วไปแล้วหากประชากรมีขนาดใหญ่จะศึกษา จากกลุ่มตัวแทนการศึกษาจากประชากร 4 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

การกำหนดกลุ่มตัวอย่าง 5/2/2019 8:30 PM การกำหนดกลุ่มตัวอย่าง การกำหนดกลุ่มตัวอย่างมี 3 แบบประกอบด้วย 1. การกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้เกณฑ์ 2. การกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้สูตรคำนวณ 3. การกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางสำเร็จรูป 5 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง (ต่อ) การสุ่มตัวอย่าง (Random sample) หมายถึง วิธีการได้มาของกลุ่ม ตัวอย่าง จากประชากรที่มีความเป็นตัวแทนที่ดีในการดำเนินการสุ่มกลุ่ม ตัวอย่าง จะมีวิธีการสุ่มที่หลากหลายที่นำมาใช้ และสอดคล้องกับ คุณลักษณะของประชากร 6 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

5/2/2019 8:30 PM ตัวอย่าง งานวิจัยเรื่อง “ความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะบรรษัทภิบาลกับศักยภาพใน การแข่งขันของ SMEs ในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือตอนล่าง” ประชากรคือ ผู้ประกอบการธุรกิจ SMEs ที่จดทะเบียนในรูปแบบนิติบุคคล ใน ภาคตะวันออกเฉียงเหนือตอนล่าง จำนวน 2,042 ราย (สถาบันพัฒนาวิสาหกิจขนาด กลางและขนาดย่อม. 2548) กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ประกอบการธุรกิจ SMEs ในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ตอนล่าง จำนวน 620 ราย โดยใช้ตารางของ krejcie และ Morgan (บุญชม ศรี สะอาด: 2545) 7 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

กลุ่มตัวอย่างที่เป็นตัวแทนที่ดีของประชากร 5/2/2019 8:30 PM กลุ่มตัวอย่างที่เป็นตัวแทนที่ดีของประชากร หมายถึง กลุ่มตัวอย่างที่ผู้วิจัยสุ่มจากประชากรโดยใช้หลักความ น่าจะเป็น และสุ่มด้วยวิธีทีเหมาะสม รวมทั้งมีขนาดตัวอย่างทีเหมาะสม เมื่อนำข้อมูลที่รวบรวมได้จากกลุ่มตัวอย่างมาวิเคราะห์ โดยใช้หลักสถิติ อ้างอิง 8 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น 5/2/2019 8:30 PM วิธีสุ่มตัวอย่าง จำแนกออกเป็น 2 วิธีหลักๆ สุ่มแบบง่าย สุ่มแบบมีระบบ สุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น การสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม การสุ่มตัวอย่างหลายขั้นตอน 1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น การสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ การสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง การสุ่มตัวอย่างแบบโควตา การสุ่มตัวอย่างโดยใช้วิธีบอกต่อ 2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น 9 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น 5/2/2019 8:30 PM 1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น การสุ่มแบบง่าย เป็นวิธีสุ่มตัวอย่างโดยหน่วยตัวอย่างทุกหน่วยของประชากร หน่วยของประชากรมีโอกาสถูกสุ่มเป็นกลุ่มตัวอย่างโดยเท่าเทียมกัน กลุ่มตัวอย่างที่นำมาศึกษาวิจัยจึงเป็นกลุ่มตัวอย่างที่สุ่มมาโดย ปราศจากอคติ เหมาะสำหรับในกรณีคุณลักษณะของหน่วยตัวอย่างทุกหน่วยของ ประชากรมีความคล้ายคลึงกันมาก 10 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM 1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) การสุ่มแบบแบบมีระบบ เป็นวิธีสุ่มตัวอย่างจากหน่วยตัวอย่างทุกหน่วยของประชากรที่กำหนดไว้ในกรอบตัวอย่าง หน่วยตัวอย่างในกรอบตัวอย่างควรต้องถูกจัดเรียงลำดับแบบสุ่ม หมายเลขแรกที่ใช้เป็นหมายเลขตั้งต้นของการสุ่ม เหมาะสำหรับคุณลักษณะของหน่วยตัวอย่างทุกหน่วยของประชากร มีความคล้ายคลึงกันมาก 11 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM 1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) การสุ่มแบบแบ่งชั้น เป็นวิธีการสุ่มตัวอย่างจากประชากรที่ได้แบ่งหน่วยตัวอย่างของประชากรเป็นชั้นๆ มีวัตถุประสงค์ให้หน่วยตัวอย่างในชั้นเดียวกันมีความคล้ายคลึงกันมากที่สุดและหน่วยตัวอย่างระหว่างชั้นมีความแตกต่างกันมากที่สุด ขั้นต่อไปจึงสุ่มตัวอย่างด้วยวิธีการอย่างง่ายให้ได้ขนาดตัวอย่างครบตามจำนวนสัดส่วน กลุ่มตัวอย่างที่ได้มีความเป็นตัวแทนของประชากรทั้งหมด รวมทั้งมีความเป็นตัวแทนประชากรแต่ละชั้นด้วย 12 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM 1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) การสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม เหมาะสำหรับประชากรของงานวิจัยที่มีขนาดใหญ่มาก ประชากรจัดแบ่งเป็นกลุ่มๆ กระจายตามภูมิภาคต่างๆ คุณลักษณะของหน่วยตัวอย่างภายในแต่ละกลุ่มมีความแตกต่างกันมาก คุณลักษณะของหน่วยตัวอย่างระหว่างกลุ่มมีความคล้ายคลึงกันมาก หากประชากรมีขนาดใหญ่มาก ก็ไม่จำเป็นต้องศึกษาจากทุกหน่วยของประชากรในแต่ละภูมิภาค 13 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM 1.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) การสุ่มตัวอย่างหลายขั้นตอน เป็นวิธีที่ใช้การสุ่มตัวอย่างมากกว่า 1 วิธี ผสมผสานระหว่างวิธีสุ่มตัวอย่างแบบง่าย การสุ่มตัวอย่างแบบมีระบบ การสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น และการสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม ขั้นตอนที่ 1 สุ่มแบบกลุ่ม ขั้นตอนที่ 2 สุ่มแบบแบ่งชั้น และขั้นตอนที่ 3 สุ่มแบบง่ายเป็นต้น 14 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น 5/2/2019 8:30 PM 2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น การสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ เป็นการสุ่มตัวอย่างโดยอาศัยความสะดวกของผู้วิจัย บุคคลใดมีคุณสมบัติตรงตามเกณฑ์และยินดีให้ความร่วมมือ ผู้วิจัยก็จะเลือกบุคคลนั้นเป็นกลุ่มตัวอย่าง การรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างด้วยวิธีนี้เป็นวิธีที่สะดวก มีจุดอ่อนในด้านความเป็นตัวแทนทีดีของประชากร ผลการวิจัยจึงมีข้อจำกัดในการอ้างอิงไปยังประชากร เพื่อให้ผลการวิจัยมีความน่าเชื่อถือและสามารถอ้างอิงไปยังประชากร จึงไม่ควรใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างนี้ 15 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM 2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) การสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง เป็นวิธีการสุ่มตัวอย่างโดยการเจาะจงของผู้วิจัย ผู้วิจัยคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างที่มีคุณสมบัติตรงตามเกณฑ์ ผู้วิจัยคาดว่าจะทำให้สมมติฐานที่ทดสอบ มีนัยสำคัญทางสถิติ วิธีนี้เป็นการสุ่มตัวอย่างที่มีความลำเอียง ผลการวิจัยที่ค้นพบจึงมีข้อจำกัดในการสรุปอ้างอิงไปยังประชากร 16 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM 2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) การสุ่มตัวอย่างแบบโควต้า เป็นวิธีการสุ่มตัวอย่างโดยผู้วิจัยได้กำหนดขนาดตัวอย่างที่สนใจศึกษาตามความต้องการของผู้วิจัย ขนาดตัวอย่างไม่เป็นไปตามสัดส่วนของประชากร เมื่อผู้วิจัยกำหนดขนาดตัวอย่างไว้จำนวนเท่าใดแล้ว จะรวบรวมข้อมูลจากตัวอย่างจนครบตามจำนวนที่กำหนดโดยไม่ได้ใช้วิธีการสุ่ม ผลการวิจัยที่ค้นพบมีข้อจำกัดในการอ้างอิงไปยังประชากร ความคาดเคลื่อนของผลการวิจัยจะเพิ่มขึ้น 17 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) 5/2/2019 8:30 PM 2.วิธีสุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็น (ต่อ) การสุ่มตัวอย่างโดยใช้วิธีการบอกต่อ เป็นวิธีการทีเหมาะสำหรับนำมาใช้กับประชากรที่หายากหรือพบเห็นได้น้อย ผู้วิจัยไม่ทราบจำนวนที่แน่นอนได้ เนื่องจากประชากรปกปิด ไม่ต้องการเปิดเผย จะเริ่มจากการศึกษากลุ่มตัวอย่างเพียง 2-3 คนแล้วจึงขยายผลโดยการบอกต่อจากกลุ่มตัวอย่างเพิ่มขึ้นจนได้ขนาดที่เพียงพอ เรียกอีกอย่างหนึ่งว่าการสุ่มตัวอย่างแบบเครือข่าย 18 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

แหล่งค้นคว้าเพิ่มเติม 5/2/2019 8:30 PM แหล่งค้นคว้าเพิ่มเติม 1. บุญใจ ศรีสถิตนรากูร 2547 ระเบียบวิธีวิจัยทางพยาบาลศาสตร์ กรุงเทพฯ : บริษัท ยูแอนด์ไอ อินเตอร์มีเดีย จำกัด 2. นราศรี ไววนิชกุล 2547 ระเบียบวิธีวิจัยทางธุรกิจและชูศักดิ์ อุดมศรี พิมพ์ครั้งที่ 14 สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย 3. มาลิณี ศรีไมตรี 2554 การวิจัยทางธุรกิจ คณะบริหารธุรกิจและการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฎอุบลราชธานี โรงพิมพ์วิทยาการพิมพ์ 19 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.