The OPT Model การใช้กระบวนการพยาบาลยุคที่สามที่เน้น

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
Do Research Prabhas Chongstitvatana Chulalongkorn University 13 September 2013
Advertisements

Establishing a Culture of Achievement: Multiliteracies in the ELT Classroom Session #2: 27 July 2012.
How do scientists think and find( พบ ) answers?.
กติกามารยาทบนเครือข่ายสังคม ออนไลน์. กิจกรรมที่ ๓ กติกาพื้นฐานในการ ใช้ไอซีที
ภาษาอังกฤษ อ่าน-เขียน 2
กลุ่ม rraid. What's your name. คุณชื่ออะไร = Miss Bangon Buntanoom How old are you. - คุณอายุเท่าไหร่ = Ages 36 Years What you have finished your course.
ทฤษฎีการให้คำปรึกษาแบบเอกัตบุคคล Person Centered Theory
TEST FOR 3RD GRADERS IN THAILAND: COMPARATIVE STUDY Pimlak Moonpo Valaya Alongkorn Rajabhat University under the Patronage Assoc. Prof. Dr. Maitree Inprasitha.
Tawatchai Iempairote วันที่ 3 กรกฎาคม 2556
PHP FRAMEWORK – Web Programming and Web Database Asst. Prof. Dr. Choopan Rattanapoka.
Model development of TB active case finding in people with diabetes.
Thai Health Informatics Academy Thai Health Information Standard Development Center(THIS) โปรแกรมจับคู่รหัสรายการตรวจทาง ห้องปฏิบัติการฯ กับรหัสมาตรฐาน.
Active Learning ผศ. ดร. เยาวเรศ ภักดีจิตร ภาควิชาหลักสูตร และการสอน.
เพื่อยกระดับคุณภาพการบริหารจัดการ ให้เทียบเท่ามาตรฐานสากล เครื่องมือตรวจสุขภาพและปรับปรุง องค์การ กรอบการประเมินองค์การด้วยตนเอง ตามเกณฑ์คุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ.
อ.ดร.อุบลวรรณ หงษ์วิทยากร
English for Reflective Thinking วิชา ภาษาอังกฤษเพื่อการสะท้อนคิด
Knowledge Audit and Analysis
อาจารย์ณัฐภัทร แก้วรัตนภัทร์ วท.ม.,วท.บ.เกียรตินิยมอันดับ1
ท่านรู้จักผลลัพธ์ทางการพยาบาลแนวสากล ดีแล้วหรือยัง ???
ทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ (Constructivism Theory)
กระบวนการพัฒนาซอฟต์แวร์
การวัดและประเมินการปฏิบัติ
ภาพรวมของ CLT/PCT สถาบันรับรองคุณภาพสถานพยาบาล (องค์การมหาชน) พฤษภาคม 2561.
ภาพรวมของ CLT/PCT (CLT/PCT Profile)
รายวิชา ทักษะนาฏยศิลป์ไทย 6 (Thai Dance Skills 6)
คุณภาพแบบเรียบง่าย ผ่อนคลายด้วย SPA
PCT / ระบบสำคัญ : ใช้ Cycle of Learning ในการหมุน PDSA
1. มีความเชื่อมโยงกันโดยตรงระหว่างการได้ยิน สิ่งที่มองเห็น
3P กับการพัฒนาคุณภาพ สถาบันรับรองคุณภาพสถานพยาบาล (องค์การมหาชน)
การบันทึกโรคจากการประกอบอาชีพและสิ่งแวดล้อมการคัดกรองสารเคมีในเกษตรกร
โครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมอาจารย์และบุคลากรทางการศึกษา
Thailand Standards TMC.WFME.BME. Standards (2017)
ณ ห้องประชุมศาสตราจารย์ ดร. กานดา ณ ถลาง
การจัดลำดับความสำคัญของโครงการด้านการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ
การพยาบาลมารดาที่ยึดครอบครัวเป็นศูนย์กลาง : จากปรัชญาสู่การปฏิบัติ (Family-centered maternity nursing : From philosophy through practice) โดย รองศาสตราจารย์วิไลพรรณ.
พื้นฐานการวิจัยและสร้างสรรค์ทางศิลปกรรมศาสตร์
พื้นฐานการวิจัยและสร้างสรรค์ทางศิลปกรรมศาสตร์
Review of the Literature)
ภาคเรียนที่ ๒ ปีการศึกษา ๒๕๖๐ ผู้สอน : คุณครูภาคภูมิ คล้ายทอง
การวิเคราะห์มาตรฐานการเรียนรู้และตัวชี้วัด
การเรียนรู้ในศตวรรษที่ ๒๑
Strategic Line of Sight
บทที่ 1 : บทนำ อาจารย์วิภาดา เชี่ยวชาญ วท.ม.,วท.บ.
ข้อสังเกตโดยรวมของผลงานที่ได้คะแนน ระดับดีมาก - ดี
หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551
อาจารย์ณัฐภัทร แก้วรัตนภัทร์ วท.ม.,วท.บ.เกียรตินิยมอันดับ1
นโยบายแห่งชาติด้านยาของไทย
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
นางสาวปัณยตา หมื่นศรี
จุดมุ่งหมายทางการศึกษา และ จุดประสงค์การเรียนรู้
NKP Nursing Care Model : Integrated of Care from Entry to COC
การวิเคราะห์มาตรฐานการเรียนรู้และตัวชี้วัด
“เคลื่อนไปสู่ชีวิตใหม่ ตอนที่ 2” Moving Into the Newness of Life
เอกสาร 4 รองศาสตราจารย์ ดร.พวงรัตน์ บุญญานุรักษ์
ทักษะการคิดและกระบวนการคิด
Control Charts for Count of Non-conformities
2 E 1 S E M N G Future Simple Tense
ชัยพฤกษ์รัตนาธิเบศร์ - วงแหวน
หัวข้อการเรียน ENL 3701 Week 5
การเสริมสร้างพลังอำนาจ ในผู้ดูแลผู้ป่วยมะเร็งเต้านมในระยะแพร่กระจาย
CLT Profile ภาควิชา/ทีมนำทางคลินิก
นวัตกรรม ขวดเก็บ Sputum culture
โดย หัวหน้างานบริหารทั่วไป
บทที่ ๓ การวางแผนการพัฒนา Development Planning
กลยุทธ์การทดสอบซอฟต์แวร์ วิศวกรรมซอฟต์แวร์ (Software Engineering)
แผนการจัดการเรียนรู้ Active Learning
การวิเคราะห์มาตรฐานและตัวชี้วัด
เอกสารประกอบการบรรยาย การประชุมเชิงปฎิบัติการ การจัดทำแผนฯ
การใช้ระบบสารสนเทศในการวิเคราะห์ข่าว
ภาพรวมของ CLT/PCT (CLT/PCT Profile)
ใบสำเนางานนำเสนอ:

The OPT Model การใช้กระบวนการพยาบาลยุคที่สามที่เน้น เอกสาร 3 การใช้กระบวนการพยาบาลยุคที่สามที่เน้น การสร้างผลลัพธ์ทางการพยาบาล The OPT Model The Third Generation of Nursing Process Outcome-Based Nursing Process and integrates Clinical Reasoning รศ.ดร.พวงรัตน์ บุญญานุรักษ์ ผู้อำนวยการบัณฑิตศึกษาภาคภาษาไทย ผู้มีความรู้ความชำนาญพิเศษ คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

ความเชื่อในรูปแบบกระบวนการพยาบาลที่มุ่งผลลัพธ์ Belief on OPT Model ความเชื่อในรูปแบบกระบวนการพยาบาลที่มุ่งผลลัพธ์ -ชี้นำการมุ่งที่ผลลัพธ์ - Indicates current outcome-focused ใช้ทักษะการคิดขั้นสูง - Using higher order thinking skills รวมสาระทั้งในปัจจุบันและอนาคต - accommodates present and future เป็นการพัฒนาความรู้สำหรับการพยาบาล knowledge development in nursing ได้รวมศิลปะการพยาบาลไว้ด้วยแล้ว - complements the art of nursing พัฒนาการคิดอย่างมีเหตุผลในคลินิก - Development of clinical reasoning : = กระทำด้วยตนเอง - Action-self ; สะท้อนตนเอง - Reflecting-self Opportunities for learning, practicing, reflecting, and reasoning เป็นโอกาสของการเรียนรู้ การฝึกปฏิบัติ การย้อนคิด และการใช้ความมีเหตุผล 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Critical Reflective Thinking Thinking Clinical Strategies Relationship among Critical thinking skills, Reflective Clinical Reasoning, and Thinking strategies Critical Reflective Thinking Thinking Clinical Strategies Skills Reasoning Interpretation Knowledge work and reading, memorizing Clinical Vocabulary drilling, writing classification system reviewing research practicing Analysis Cue Logic hypothesizing Inference Framing if-then thinking Explanation Decision Making comparative analysis Evaluation Testing reflexive comparison Self-Regulation Judgment self talk, reframing ……………… ………………… ………………… 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Thinking Strategies and Definitions ยุทธ์ศาสตร์การคิดและคำอธิบาย Knowledge work : ทำงานด้วยความรู้ Self Talk : พูดกับตนเอง Schema Search : แบบการค้นคว้า/ค้นหา Prototype Identification : การเลียนแบบจากตัวแบบ Hypothesizing : การตั้งสมมติฐาน If-then thinking : การคิดแบบ ถ้า-แล้วเกิดอะไรขึ้น Comparative analysis : การวิเคราะห์เชิงเปรียบเทียบ Juxtaposing : มีสองแนวคิดอะไรควรมาก่อน Reflexive comparison : การเปรียบเทียบแบบสะท้อนคิด Reframing : จัดกรอบใหม่ Reflection check : ตรวจสอบแบบย้อนคิด 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Using OPT in Clinical Practice การใช้ OPT ในการปฏิบัติทางคลินิก Assign one patient : กำหนดผู้ป่วย 1 ราย Client in Context : Client story : เรื่องราวของผู้ป่วย Cue Logic : Diagnostic hypotheses ข้อวินิจฉัยเชิงสมมติฐาน Framing : Prioritizing nursing diagnoses ลำดับความสำคัญของข้อวินิจฉัย…. ทำเส้นใยของเหตุผล …..Reasoning web Outcome State : What criteria indicate outcome achievement… เกณฑ์ที่บ่งชี้ความสำเร็จของผลลัพธ์ Present State : Client conditions at present comparing with outcome state… สภาพของผู้ป่วยในปัจจุบันเทียบกับสภาวะที่เป็นผลลัพธ์ Test : Testing methods…how to test outcome…วิธีการทดสอบผลลัพธ์ Decision making : Interventions…การปฏิบัติการพยาบาล Judgment : Meaning of test results, ความหายของผลการทดสอบ Reflection of the results, สะท้อนผลที่เกิดขึ้น How does the situation add to clinical reasoning knowledge base ? สถานการณ์ได้ทำให้เกิดการเพิ่มพูนฐานของความรู้ด้วยเหตุผลทางคลินิก 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Client in Context -Client Story สาระสำคัญของผู้ป่วย- เรื่องราวของผู้ป่วย Patient & family’s holistic data, Including house & environment at the time That patient is under your responsibility . Diagnostic & laboratory data which Could be related to nursing diagnoses. ข้อมูลองค์รวมของผู้ป่วยและครอบครัว รวมถึงบ้านและสิ่งแวดล้อมในเวลานั้น ที่อยู่ภายใต้ความรับผิดชอบของผู้ป่วย ข้อมูลจากการวินิจฉัยและจากห้องปฏิบัติการ ซึ่งอาจสัมพันธ์กับข้อวินิจฉัยทางการพยาบาล 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

กำหนดข้อวินิจฉัยทางการพยาบาล Cue Logic ( Nursing Diagnoses ) กำหนดข้อวินิจฉัยทางการพยาบาล Analyze and hypothesize Nursing Diagnoses วิเคราะห์และตั้งสมมติฐานของข้อวินิจฉัยทางการพยาบาล -Listing nursing diagnoses (NANDA-I) เขียนข้อวินิจฉัยทางการพยาบาลทั้งหมดไว้ Impaired Gas Exchange Ineffective Breathing Anxiety Fear Fatigue Sleep Pattern Disturbance Emphysema with acute Dyspnea Activity Intolerance Hyperthermia Altered Tissue Perfusion Infecctive Management of Therapeutic Regimen Altered Health Maintenance High Risk For Infection 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Framing Prioritizing of Nursing Diagnoses : ลำดับความสำคัญของข้อวินิจฉัยทางการพยาบาล Developing relationship among nursing diagnoses, analysis of all nursing diagnoses relationships and explain them with concepts, theories, and other body of knowledge สร้างความสัมพันธ์ระหว่างข้อวินิจฉัยทางการพยาบาลทั้งหมด วิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างกัน และอธิบายด้วยแนวคิดและทฤษฎี และความรู้อื่น ๆ ที่มี Developing The clinical reasoning web ทำเป็นเส้นใยเหตุผล ใช้ลูกศรขีดไป ที่ข้อวินิจฉัยที่สัมพันธ์กัน including all nursing diagnoses รวมข้อวินิจฉัยทางการพยาบาลไว้ที่ 1-2 ข้อ Clinical Reasoning Impaired Gas Exchange 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Reasoning Web Explain relationship of concepts, theories, body of knowledge Acute Pain Self-Care Deficit Anxiety Fluid Volume Deficit Body Image Disturbance Total Knee Replacement Risk for Injury Fatigue Risk for Infection Anxiety Intolerance Impaired Physical Activity Knowledge Deficit 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

OPT Model 60 years old …….. …………. Reflective Journaling (NOC) Judgments : When pain is under control by many methods, movement is Possible, then patient can do more daily activities . Wound healing is better, and decrease complications within -3 days. Client in Context Story Clue Logic : Nursing Diagnoses NANDA Frame : Post surgery, limited in body movement 60 years old man, pain at Knee for long Time. Receiving Total Knee Replacement. Worker in Construction Company. Difficult to move from bed. Self-care is very Little. Pain tolerance is good. …….. …………. Present Status Outcome status Difficult to move legs & hands, Surgical pain, anxiety about unable to walk Use legs and body in Daily activities. Control pain ,using methods to decrease anxiety . (NOC) Keystone Issue Major Nursing Diagnosis Test self report on degree of pain and movement and ability to move from bed, no sign of anxiety. Impaired Mobility, Pain Decision Making (NIC) Physical Mobility, Pain Management, Relieve Anxiety ( เgive more knowledge and build Understanding in reasons in treatment and nursing. Teach methods to relax & release anxiety.) Puangrat Boonyanurak

Relationship of NANDA, NIC, NOC Outcome State Present State NIC Interventions - Major Outcomes NOC State NANDA NOC Indicators NIC NIC 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Outcome State Expected Outcomes in each shift Clinical Reasoning ???? Oxygen Saturation of 97 or greater -Breathing characteristics Comfort Sleeping Pattern Mobilization -Emotion Clinical Reasoning ???? 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

How to collect Holistic Data in each shift, Present State How to collect Holistic Data in each shift, and explain patient conditions in each shift ? Clinical Reasoning 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Test Reassessment , How ? -blood gas Clinical Reasoning How to measure with the expected results: Reassessment , How ? -blood gas -Vital sign monitoring -sleep-rest pattern observation -Emotion observation -Social interaction -self perception Clinical Reasoning 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

That will make the results as expected Decision Making (Interventions) How to give care That will make the results as expected and be also measured ? Respiratory Management 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

How to explain the results Judgment How to explain the results of nursing practice with academic and professional reasons ? 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Reflection Knowledge work, self talk, identification, Hypothesizing, comparative analysis, Reflective comparison, if-then thinking 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

That support reflective Clinical Reasoning Thinking Strategies That support reflective Clinical Reasoning 16/11/61 Puangrat Boonyanurak

Good Luck Which generation are you in ? 16/11/61 Puangrat Boonyanurak