งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

E. Wainright Martin Carol V. Brown Daniel W. DeHayes Jeffrey A. Hoffer William C. Perkins MANAGINGINFORMATIONTECHNOLOGY FIFTH EDITION CHAPTER 14 S ETTING.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "E. Wainright Martin Carol V. Brown Daniel W. DeHayes Jeffrey A. Hoffer William C. Perkins MANAGINGINFORMATIONTECHNOLOGY FIFTH EDITION CHAPTER 14 S ETTING."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1

2 E. Wainright Martin Carol V. Brown Daniel W. DeHayes Jeffrey A. Hoffer William C. Perkins MANAGINGINFORMATIONTECHNOLOGY FIFTH EDITION CHAPTER 14 S ETTING A D IRECTION FOR I NFORMATION R ESOURCES

3 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter W HY S ET A D IRECTION FOR I NFORMATION R ESOURCES? Page 559 To share information among diverse parts of the organization To communicate the future to others To provide a consistent rationale for making individual decisions Planning discussions help business managers and IS professionals in making decisions about how the “business” of IS will be conducted

4 ความหมาย “ นโยบาย ” – พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ. ศ “ หลักการและวิธีปฏิบัติซึ่งถือเป็นแนว ดำเนินการ ” – อมร รักษาสัตย์ (2522 : 1) “ อุบายหรือกลเม็ดที่ผู้มีอำนาจหน้าที่ได้พิจารณา เห็นว่าเป็นทางที่จะนำไปสู่ เป้าหมายส่วนรวมใน เรื่องใดเรื่องหนึ่งอย่างเหมาะสมที่สุด ” – วิจิตร ศรีสะอ้าน (2549 : 8) “ นโยบายเปรียบเสมือนเข็มทิศและหางเสือใน การเดินเรือ ที่จะพาเรือไปในทิศทางที่กำหนดไว้ ได้ ดังนั้นรัฐบาลจึงจำเป็นที่จะต้องกำหนด นโยบายการศึกษาให้สอดคล้องกับการพัฒนา ประเทศและการเปลี่ยนแปลงของโลกปัจจุบัน เพื่อจะพาประเทศให้พัฒนาไปในทิศทางที่ ต้องการ ” แผน / นโยบาย (Plans / Policy) 3 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ

5 “ นโยบาย ” – แนวทางหรือกรอบที่กำหนดขึ้นเพื่อใช้ในการ ดำเนินงานหรือปฏิบัติให้บรรลุเป้าหมายตาม ต้องการ วิสัยทัศน์ – ทุกครั้งที่อ่านนโยบาย จะพบ “ วิสัยทัศน์ ” อยู่ในนโยบาย เสมอ – นโยบายมีความเกี่ยวข้องกับ “ วิสัยทัศน์ ” อย่างไร ? Keywords คือ การแก้ปัญหา (Problem Solving) ความต้องการ (Needs) ความคาดหวัง (Expectancy) แผน / นโยบาย (Plans / Policy) 4 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ ใช่ หรือไม่ ? แล้วพบคำว่า “ พันธกิจ ” ด้วย หรือไม่ ?

6 ความหมาย “ แผน ” – พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ. ศ “ สิ่งที่กำหนดถือเป็นแนวดำเนิน ” – แผนการ = “ แผนตามที่กะกำหนดไว้ ” – แผนงาน = “ แผนที่วางไว้เป็นแนวในการ ดำเนินการ ” แผน / นโยบาย (Plans / Policy) 5 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ A plan defines what you are going to do. A procedure defines how you are going to do it. 1. นามธรรม และ รูปธรรม แตกต่างกันอย่างไร ? 2. เราสามารถแปลง “ นามธรรม ” ไปสู่ “ รูปธรรม ” ได้อย่างไร ? ( สร้างฝันให้เป็นจริง ) 3.“ แผน ” กับ “ พันธกิจ ” สัมพันธ์กันอย่างไร ?

7  มุมมอง / แง่คิด –Plans are of little importance, but planning is essential Winston Churchill Winston Churchill –Plans are nothing; planning is everything. Dwight D. Eisenhower Dwight D. Eisenhower –No battle plan survives contact with the enemy. Helmuth von Moltke the Elder Helmuth von Moltke the Elder –A good plan, violently executed now, is better than a perfect plan next week. George S. Patton George S. Patton แผน / นโยบาย (Plans / Policy) 6 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ จากมุมมอง / แง่คิดของนักการทหาร / ผู้บริหารประเทศในยุค สงครามเหล่านี้ เกี่ยวข้องอะไร ? กับคำว่า “ แนวโน้ม ”, “ การแข่งขัน ” หรือไม่ ?

8  ประเภทของแผน จำแนกตาม – ระดับการจัดการ ( แผนยุทธศาสตร์ / กลยุทธ์, แผนบริหาร, แผนปฏิบัติการ ) – หน้าที่ทางธุรกิจ ( แผนการตลาด, แผนการผลิต, แผนการเงิน, แผนบุคลากร ฯลฯ ) – ระยะเวลา ( แผนระยะสั้น, แผนระยะกลาง, แผนระยะยาว ) – ลักษณะการปฏิบัติ ( แผนงานประจำ, แผนชั่วคราว / ใช้เฉพาะ ครั้ง ) – ขอบข่ายลักษณะของแผน ( วัตถุประสงค์, วิธีการปฏิบัติงาน, มาตรฐาน, งบประมาณ ฯลฯ ) แผน / นโยบาย (Plans / Policy) 7 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ ปกติผู้คนส่วนใหญ่ล้วนไม่ชอบอ่านเอกสารแผน นโยบายอยู่แล้ว เพราะมี หลากหลายรูปแบบและก็อ่านไม่เข้าใจด้วย เกี่ยวข้องอะไร ? กับสไลด์ที่ ผ่านมา คำถาม – ทำไม ? ต้องมีหลายประเภท เกี่ยวข้องอะไร ? กับสไลด์ที่ ผ่านมา

9 วงจรนโยบาย (Policy Cycle) 8 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ มยุรี อนุมานราชธน. (2553).

10 วงจรนโยบาย (Policy Cycle) 9 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ ศุภชัย ยาวะ ประภาษ. (2554).

11  กระบวนการ 1. คำว่า “Planning = แพลน - นิ่ง ” 2. ท่านคิดว่าการวางแผน ยาก หรือไม่ ? 3. กระบวนการเหล่านี้ มีการ กระทำซ้ำๆ วนหลายรอบ หรือไม่ ? ทำไม ? 4.Top-down กับ Bottom-Up ดีกว่ากันอย่างไร ? แผน / นโยบาย (Plans / Policy) 10 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ ยุทธศาสตร์กลยุทธ์โครงการ กลยุทธ์กิจกรรม

12  กระบวนการ – กำหนดวัตถุประสงค์ – กำหนดข้อตกลง ขอบเขตในการวางแผน – พิจารณาข้อจำกัดต่างๆ วิเคราะห์เหตุผล – พัฒนาทางเลือก – ประเมินทางเลือก – นำแผนสู่การปฏิบัติ – วัดประเมินผล – ทบทวน ปรับปรุง แผน / นโยบาย (Plans / Policy) 11 ระบบสารสนเทศด้านแผนและประเมินผล - ความสำคัญ ยุทธศาสตร์กลยุทธ์โครงการ กลยุทธ์กิจกรรม

13 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter T HE O UTPUTS OF THE D IRECTION- S ETTING P ROCESS Page 560 Information Resources Assessment Information resources assessment – includes inventorying and critically evaluating these resources in terms of how well they are meeting the organization’s business needs Tools -PEST -SWOT Analysis

14 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter O UTPUTS OF THE D IRECTION- S ETTING P ROCESS Page 560 Information Vision and Architecture Is an ideal view of the future Not the plan on how to get there Must be flexible enough to provide policy guidelines for individual decisions More than just fluff Must focus on the long term

15 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter O UTPUTS OF THE D IRECTION- S ETTING P ROCESS Page 560 Information Vision and Architecture Information vision – a written expression of the desired future about how information will be used and managed in the organization

16 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 566 Information Vision: Represents how senior management wants information to be used and managed in the future Starts with speculation on how the business’s competitive environment will change and how the company should take advantage of it Business vision is specified and written Implications for information use are outlined C REATING AN I NFORMATION V ISION

17

18 Thailand ICT-2020 Vision ar%202557/index471Y57.htm

19 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 567 D ESIGNING THE A RCHITECTURE IT architecture – specifies how the technological and human assets and the IS organization should be deployed in the future to meet the information vision

20 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 568 D ESIGNING THE A RCHITECTURE Components of Architecture Figure 14.5 Elements of an Information Technology Architecture

21 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter O UTPUTS OF THE D IRECTION- S ETTING P ROCESS Page 560 Information Vision and Architecture Information vision – a written expression of the desired future about how information will be used and managed in the organization Information technology architecture – depicts the way an organization’s information resources will be deployed to deliver that vision

22

23 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter

24 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter O UTPUTS OF THE D IRECTION- S ETTING P ROCESS Page 560 Information Resources Plans Strategic IS plan – contains a set of longer-term objectives that represent measurable movement toward the information vision and technology architecture and a set of associated major initiatives that must be undertaken to achieve these objectives

25 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page T HE S TRATEGIC IS P LAN Strategic IS Plan – statement of the major objectives and initiatives that the IS organization and business managers must accomplish over some time period in order to: move toward the information vision fit the business strategic plan

26 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter

27 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 570 T HE S TRATEGIC IS P LAN The Strategic IS Planning Process The planning process includes: Setting objectives Conducting internal and external analyses Establishing strategic initiatives

28 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter A SSESSING C URRENT I NFORMATION R ESOURCES Page 565 Traditional goal:  Reduce cost by increasing operating efficiencies Scope of IS goals has expanded to include:  Systems to assist in decision making  Ways to help with competitive advantage Assessing Performance versus Goals

29 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 565 Assessing Performance versus Goals Table 14.1 Objectives for the IS Department

30

31 Logic Model วิสัยทัศน์ ประเด็นยุทธศาสตร์ กลยุทธ์ โครงการ

32 ความสัมพันธ์เชื่อมโยง ระหว่างแผนการบริหาร ราชการแผ่นดิน แผนปฏิบัติ ราชการ ๔ ปี และ แผนปฏิบัติราชการประจำปี แผนปฏิบัติราชการ ประจำปี แผนปฏิบัติราชการ 4 ปี แผนการบริหาร ราชการแผ่นดิน (นายกรัฐมนตรี 4 ปี) บูรณาการ มิติภารกิจหน้าที่งาน มิติพื้นที่ มิติวาระ ผลสัมฤทธิ์/ ผลลัพธ์สุดท้าย ผลลัพธ์ ผลผลิต กิจกรรม การใช้ทรัพยากร

33 กระบวนการบริหารงานเชิงกล ยุทธ์ การวาง ยุทธศาสต ร์ การนำ ยุทธศาสตร์ ไปปฏิบัติ การ ควบคุม เชิง ยุทธศาส ตร์ วิสัยทัศน์ ประเด็นยุทธศาสตร์ เป้าประสงค์ ตัวชี้วัด/ ค่าเป้าหมาย กลยุทธ์ Strategy Map การปรับแต่ง กระบวนงาน โครงสร้าง เทคโนโลยี คน งบประมาณ แผนปฏิบัติการ กำกับติดตาม และ ประเมินผลการ ดำเนินงาน ทบทวน สถานการณ์เพื่อ ปรับแต่ง ยุทธศาสตร์

34 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page Critical success factors Analysis of Competitive Forces Value Chain Analysis T HE S TRATEGIC IS P LAN Tools for Identifying IT Strategic Opportunities

35 Michael E. Porter (1979)

36 Michael E. Porter (1985)

37 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 575 Value Chain Analysis Figure Strategic Information Systems Opportunities in the Value Chain

38 จะทราบได้อย่างไร ? ว่า ยุทธศาสตร์จะสำเร็จ

39 ผลผลิตหลักของ องค์การ ตัวชี้วัดหลัก, ตัวชี้วัดรอง ข้อมูล ประกอบ ตัวชี้วัดหลัก, ตัวชี้วัด รอง ข้อมูล ประกอบ กพร., สมศ., สกอ., สงป., กรมบัญชีกลาง, และอื่นๆ

40 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter O UTPUTS OF THE D IRECTION- S ETTING P ROCESS Page 560 Information Resources Plans Strategic IS plan – contains a set of longer-term objectives that represent measurable movement toward the information vision and technology architecture and a set of associated major initiatives that must be undertaken to achieve these objectives Operational IS plan – is a precise set of shorter-term goals and associated projects that will be executed by the IS department and by business managers in support of the strategic IS plan

41 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter T HE P ROCESS OF S ETTING D IRECTION Assessment Vision Strategic Planning Operational Planning Page 561 Figure 14.1 The Information Resources Planning Process

42 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter T HE P ROCESS OF S ETTING D IRECTION Strategic Planning – the process of constructing a viable fit between the organization’s objectives and resources and its changing market and technological opportunities Page 561 Figure 14.1 The Information Resources Planning Process

43 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter T HE P ROCESS OF S ETTING D IRECTION Operational Planning – lays out the major actions the organization needs to carry out in the shorter term to activate its strategic initiatives Page 561 Figure 14.1 The Information Resources Planning Process

44 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter T HE P ROCESS OF S ETTING D IRECTION Page 562 Needs-based IS planning or project-oriented IS planning:  Bottom-up, immediate approach to information resources planning  Used when a specific, urgent business need called for a new system  Emphasis on project planning rather than overall organizational planning Traditional Planning in the IS Organization

45 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter A SSESSING C URRENT I NFORMATION R ESOURCES Page 563 Information resources assessment:  Must measure current levels of information resources use within the organization and compare it to a set of standards Standards Standards can come from:  Past performance  Technical benchmarks  Industry norms  “Best of class” estimates from other companies Measuring IS Use and Attitudes

46 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter A SSESSING C URRENT I NFORMATION R ESOURCES Page 563 IS mission statement:  Should set forth the fundamental rationale (or reason to exist) for activities of the IS department  Can vary substantially from one organization to another Reviewing the IS Organizational Mission

47 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 565 Reviewing the IS Organizational Mission Figure 14.3 IS-Prepared Mission Statement Example Example IS Mission Statement

48 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter แผนปฏิบัติราชการ 4 ปี ( พ. ศ ) กระทรวงเทคโนโลยีสารสนเทศและการ สื่อสาร

49 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 576 After the strategic plan, initiatives must be:  Identified  Translated into a set of defined IS projects with: Precise expected results Due dates Priorities Responsibilities T HE O PERATIONAL IS P LAN

50 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 576 Developed for a 3-to-5 year time period Focuses on project definition, selection, and prioritization T HE O PERATIONAL IS P LAN The Long-Term Operational IS Plan

51 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 576 T HE O PERATIONAL IS P LAN The Long-Term Operational IS Plan Table 14.2 IS Long-Range Operational Plan Project Portfolio

52 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 576 T HE O PERATIONAL IS P LAN Table 14.3 Sample 2004 Operational IS Plan

53 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 577 T HE O PERATIONAL IS P LAN The Short-Term Operational IS Plan Developed for a 1-year time period Focuses on specific tasks to be completed on projects that are currently underway or ready to be started

54 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page Early clarification of the purpose of the planning process 2.Planning effort should be iterative 3.Plan should reflect realistic expectations 4.Process of setting expectations should involve business management 5.Plans should integrate all applications of IT 6.Plan will take into consideration the barriers and constraints facing all organizations G UIDELINES FOR E FFECTIVE P LANNING

55 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page Better IS resource allocation Communicating with top management Helping vendors Creating a context for decisions Achieving integration and decentralization Evaluating options Meeting expectations of management B ENEFITS OF I NFORMATION R ESOURCES P LANNING

56 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page 579 Active participation Accept most of responsibility for identifying specific projects that contribute to vision Stay involved in planning and system development activities Regularly provide feedback and necessary input R OLES IN THE I NFORMATION R ESOURCES P LANNING P ROCESS Role of the Business Manager

57 © 2005 Pearson Prentice-Hall Chapter Page R OLES IN THE I NFORMATION R ESOURCES P LANNING P ROCESS Role of the IS Professional Act more in consulting and planning role Help business managers understand how their ideas for competitive advantage can get built into a new information system Create a project plan Combine technical and organizational skills


ดาวน์โหลด ppt E. Wainright Martin Carol V. Brown Daniel W. DeHayes Jeffrey A. Hoffer William C. Perkins MANAGINGINFORMATIONTECHNOLOGY FIFTH EDITION CHAPTER 14 S ETTING.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google