งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

HR in Operations Management


งานนำเสนอเรื่อง: "HR in Operations Management"— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 HR in Operations Management
Chapter 8 HR in Operations Management ISV Operations Management - 6th Edition Roberta Russell & Bernard W. Taylor, III Beni Asllani University of Tennessee at Chattanooga Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

2 Lecture Outline Human Resources and Quality Management
Changing Nature of Human Resources Management Contemporary Trends in Human Resources Management Employee Compensation Managing Diversity in Workplace Job Design Job Analysis Learning Curves Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

3 Human Resources and Quality Management:ทรัพยากรมนุษย์และการจัดการคุณภาพ
Employees play important role in quality management:พนักงานมีความสำคัญในการจัดการคุณภาพ Malcolm Baldrige National Quality Award winners have a pervasive human resource focus: ผู้ชนะรางวัล Malcolm Award ให้ความสนใจเรื่องทรัพยากรมนุษย์ Employee training and education are recognized as necessary long-term investments: การฝึกอบรมและการศึกษาของพนักงานเป็นการลงทุนระยะยาว Employees have power to make decisions that will improve quality and customer service : พนักงานเป็นผู้ตัดสินใจในการปรับปรุงคุณภาพและการบริการลูกค้า Strategic goals for quality and customer satisfaction require teamwork and group participation : การปรับปรุงคุณภาพและทำให้ลูกค้าพอใจ จะต้องใช้การทำงานเป็นทีม Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

4 Changing Nature of Human Resources Management: การเปลี่ยนแปลงการจัดการทรัพยากรมนุษย์
Scientific management Breaking down jobs into elemental activities and simplifying job design: การจัดการเชิงวิทยาศาสตร์ Jobs : งาน Comprise a set of tasks, elements, and job motions (basic physical movements) In a piece-rate wage system, pay is based on output: ระบบการจ่ายค่าแรงเป็นรายชิ้น เป็นการจ่ายตามผลลัพธ์ของงาน Assembly-line : สายประกอบ Production meshed with principles of scientific management Advantages of task specialization High output, low costs, and minimal training: ข้อดีของการเชี่ยวชาญเรื่องงาน คือได้ปริมาณงานมาก ต้นทุนต่ำ และใช้การฝึกอบรมน้อย Disadvantages of task specialization Boredom, lack of motivation, and physical and mental fatigue : ข้อเสียของการเชี่ยวชาญเรื่องงาน คือ เมื่อขาดแรงจูงใจเกิดความล้าทั้งกายและใจ Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

5 Employee Motivation :การจูงใจพนักงาน
willingness to work hard because that effort satisfies an employee need : ความปรารถนา ที่จะทำงานหนัก Improving Motivation : การปรับปรุงการจูงใจ positive reinforcement and feedback : มีมาตรการเชิงบวก effective organization and discipline : จัดองค์กรที่ดีมีวินัย fair treatment of people : ปฏิบัติต่อพนักงานเป็นอย่างดี satisfaction of employee needs:ทำให้พนักงานเกิดความพอใจ setting of work-related goals : ตั้งเป้าหมายที่เกี่ยวกับงาน Improving Motivation (cont.) design of jobs to fit employee : ออกแบบงานให้เหมาะกับคน work responsibility: มอบหมายความรับผิดชอบ Empowerment : กระจายอำนาจ restructuring of jobs when necessary : ปรับโครงสร้างเมื่อจำเป็น rewards based on company as well as individual performance: ให้รางวัลตามความสามารถ achievement of company goals : องค์กรประสบความสำเร็จ Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

6 Evolution of Theories of Employee Motivation
Self- actualization Esteem Social Safety/Security Physiological (financial) Abraham Maslow’s Pyramid of Human Needs Douglas McGregor’s Theory X and Theory Y Theory X Employee Dislikes work Must be coerced Shirks responsibility Little ambition Security top motivator Theory Y Employee Work is natural Self-directed Controlled Accepts responsibility Makes good decisions Frederick Herzberg’s Hygiene/Motivation Theories Hygiene Factors Company policies Supervision Working conditions Interpersonal relations Salary, status, security Motivation Factors Achievement Recognition Job interest Responsibility Growth Advancement Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

7 Contemporary Trends in Human Resources Management:แนวโน้มในการจัดการทรัพยากรมนุษย์แบบร่วมสมัย
Job training: ฝึกอบรมการทำงาน extensive and varied two of Deming’s 14 points refer to employee education and training Cross Training: ฝึกการทำงานหลายหน้าที่ an employee learns more than one job Job rotation: หมุนเวียนงาน horizontal movement between two or more jobs according to a plan Empowerment: กระจายอำนาจ giving employees authority to make decisions Teams : ทีมงาน group of employees work on problems in their immediate work area Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

8 Contemporary Trends in Human Resources Management (cont.)
Job enrichment vertical enlargement allows employees control over their work horizontal enlargement an employee is assigned a complete unit of work with defined start and end Flexible time :ใช้ระบบเวลายืดหยุ่น part of a daily work schedule in which employees can choose time of arrival and departure Alternative workplace: ทางเลือกเกี่ยวกับสถานที่ทำงาน nontraditional work location Telecommuting: การสื่อสารระหว่างกัน employees work electronically from a location they choose Temporary and part-time employees : พนักงานชั่วคราว และบางเวลา mostly in fast-food and restaurant chains, retail companies, package delivery services, and financial firms Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

9 Employee Compensation :การตอบแทนพนักงาน
Types of pay :รูปแบบของการจ่ายค่าจ้าง hourly wage : ค่าจ้างรายชั่วโมง the longer someone works, the more s/he is paid individual incentive or piece rate : ค่าจ้างรายชิ้นงาน employees are paid for the number of units they produce during the workday straight salary : เงินเดือน common form of payment for management Commissions : ค่าตอบแทนการขาย usually applied to sales and salespeople Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

10 Employee Compensation (cont.)
Gainsharing : การแบ่งปันผลได้ an incentive plan joins employees in a common effort to achieve company goals in which they share in the gains Profit sharing : การแบ่งปันผลกำไร sets aside a portion of profits for employees at year’s end Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

11 Managing Diversity in Workplace
Workforce has become more diverse : กำลังคนมีการเปลี่ยนแปลงหลากหลาย 4 out of every 10 people entering workforce during the decade from 1998 to 2008 will be members of minority groups In 2000 U.S. Census showed that some minorities, primarily Hispanic and Asian, are becoming majorities Companies must develop a strategic approach to managing diversity :บริษัทต้องพัฒนาวิธีการในการจัดการเกี่ยวกับความหลากหลายของเรื่องในการทำงาน Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

12 Affirmative Actions vs. Managing Diversity
an outgrowth of laws and regulations government initiated and mandated contains goals and timetables designed to increase level of participation by women and minorities to attain parity levels in a company’s workforce not directly concerned with increasing company success or increasing profits Managing diversity process of creating a work environment in which all employees can contribute to their full potential in order to achieve a company’s goals voluntary in nature, not mandated seeks to improve internal communications and interpersonal relationships, resolve conflict, and increase product quality, productivity, and efficiency Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

13 insert Figure on page 320 Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

14 Diversity Management Programs : โปรแกรมการจัดการความหลากหลาย
Education: การศึกษา Awareness: ความตระหนัก Communication: การสื่อสาร Fairness : ความยุติธรรม Commitment : พันธะสัญญา Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

15 Global Diversity Issues : ประเด็นที่เกี่ยวกับความหลายหลาย
Cultural, language, geography significant barriers to managing a globally diverse workforce: วัฒนธรรม ภาษา ภูมิศาสตร์ s, faxes, Internet, phones, air travel make managing a global workforce possible but not necessarily effective : How to deal with diversity? : จัดการกับความหลากหลายได้อย่างไร identify critical cultural elements : ระบุชี้จุดที่สำคัญ / วิกฤต learn informal rules of communication : เรียนรู้กฏการสื่อสาร use a third party who is better able to bridge cultural gap : ใช้บุคคลที่ 3 become culturally aware and learn foreign language : ตระหนักเรื่องความแตกต่าง teach employees cultural norm of organization : สอนพนักงานให้รู้เกี่ยวกับแนวปฏิบัติทางวัฒนธรรมขององค์กร Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

16 Attributes of Good Job Design : ลักษณะของการออกแบบงานที่ดี
An appropriate degree of repetitiveness : ไม่ซ้ำซากเกินไป An appropriate degree of attention and mental absorption : ไม่ใช้ความตั้งใจมากเกินไป Some employee responsibility for decisions and discretion: พนักงานบางคนมีอำนาจการตัดสินใจ Employee control over their own job: พนักงานควบคุมการทำงานของตัวเอง Goals and achievement feedback : ให้ข้อมูลป้อนกลับ เกี่ยวกับเป้าหมาย A perceived contribution to a useful product or service: มีส่วนร่วมต่อการสร้างผลิตภัณฑ์/บริการ Opportunities for personal relationships and friendships : มีโอกาสในการสร้างมิตรภาพ Some influence over the way work is carried out in groups: สามารถกำจัดปัญหาต่างๆภายในกลุ่มได้ Use of skills : ใช้ทักษะ Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

17 Factors in Job Design : ปัจจัยในการออกแบบงาน
Task analysis : วิเคราะห์งาน how tasks fit together to form a job Worker analysis :วิเคราะห์คนงาน determining worker capabilities and responsibilities for a job Environment analysis physical characteristics and location of a job Ergonomics : การยศาสตร์ fitting task to person in a work environment Technology and automation : เทคโนโลยี และระบบอัตโนมัติ broadened scope of job design Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

18 Elements of Job Design Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

19 Job Analysis Method Analysis (work methods)
Study methods used in the work included in the job to see how it should be done Primary tools are a variety of charts that illustrate in different ways how a job or work process is done Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

20 Process Flowchart Symbols
Operation: An activity directly contributing to product or service Transportation: Moving the product or service from one location to another Inspection: Examining the product or service for completeness, irregularities, or quality Delay: Process having to wait Storage: Store of the product or service Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

21 Process Flowchart Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc. Date: 9/11
Analyst: Calvin Job: Copying Job Page: Desk operator fills out work order Work order placed in “waiting job” box Job picked up by operator and read Job carried to appropriate copy machine Operator waits for machine to vacate Operator loads paper Operator sets machine Operator performs and completes job Job filed alphabetically in completed shelves Job waits for pick up Job moved by cashier for pick up Cashier completes transaction Operator inspects job for irregularities Cashier packages job (bag, wrap, or box) Process Description Process Symbols Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

22 Worker-Machine Chart – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9
Key in customer data on card Feed data card in Position customer for photo Take picture Inspect card & trim edges Idle Photo/card processed Accept card Begin photo process 2.6 0.4 1.0 0.6 3.4 1.2 Job Photo-Id Cards Date 10/14 Time Time (min) Operator (min) Photo Machine Worker-Machine Chart Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

23 Worker-Machine Chart: Summary
Operator Time % Photo Machine Time % Work Idle Total 9.2 min 100% 9.2 Min 100% Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

24 Motion Study Used to ensure efficiency of motion in a job
Frank & Lillian Gilbreth Find one “best way” to do task Use videotape to study motions Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

25 General Guidelines for Motion Study
Efficient Use Of Human Body Work simplified, rhythmic and symmetric Hand/arm motions coordinated and simultaneous Employ full extent of physical capabilities Conserve energy use machines, minimize distances, use momentum Tasks simple, minimal eye contact and muscular effort, no unnecessary motions, delays or idleness Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

26 General Guidelines for Motion Study
Efficient Arrangement of Workplace Tools, material, equipment - designated, easily accessible location Comfortable and healthy seating and work area Efficient Use of Equipment Equipment and mechanized tools enhance worker abilities Use foot-operated equipment to relieve hand/arm stress Construct and arrange equipment to fit worker use Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

27 Learning Curves Units produced Processing time per unit Illustrates improvement rate of workers as a job is repeated Processing time per unit decreases by a constant percentage each time output doubles Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

28 Learning Curves (cont.)
tn = t1nb Time required for the nth unit = where: tn = time required for nth unit produced t1 = time required for first unit produced n = cumulative number of units produced b = where r is the learning curve percentage (decimal coefficient) Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

29 Learning Curve Effect Contract to produce 36 computers.
t1 = 18 hours, learning rate = 80% What is time for 9th, 18th, 36th units? t9 = (18)(9)ln(0.8)/ln 2 = (18)(9)-0.322 = (18)/(9)0.322 = (18)(0.493) = 8.874hrs t18 = (18)(18)ln(0.8)/ln 2 = (18)(0.394) = 7.092hrs t36 = (18)(36)ln(0.8)/ln 2 = (18)(0.315) = 5.674hrs Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

30 Learning Curve for Mass Production Job
Standard time End of improvement Units produced Processing time per unit Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

31 Learning Curves (cont.)
Advantages planning labor planning budget determining scheduling requirements Limitations product modifications negate learning curve effect improvement can derive from sources besides learning industry-derived learning curve rates may be inappropriate Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

32 Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc. All rights reserved
Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc. All rights reserved. Reproduction or translation of this work beyond that permitted in section 117 of the 1976 United States Copyright Act without express permission of the copyright owner is unlawful. Request for further information should be addressed to the Permission Department, John Wiley & Sons, Inc. The purchaser may make back-up copies for his/her own use only and not for distribution or resale. The Publisher assumes no responsibility for errors, omissions, or damages caused by the use of these programs or from the use of the information herein. Copyright 2009 John Wiley & Sons, Inc.

ดาวน์โหลด ppt HR in Operations Management


Ads by Google