A model of information technology opportunities for facilitating the practice of knowledge management Rosemary Wild and Kenneth Griggs Orfalea College.

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.เฉลย ภูมิพันธุ์ มหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด
Advertisements

John Rawls  John Rawls is the most famous American social contract theorist argued that “Justice is fairness” He Thought human natural have a appropriate.
Presented by GO. Question No.1 ก่อนปี 2008 PepsiCo ได้แบ่งการ ดำเนินงานเป็นกี่ Divisions.
INTRODUCTION •What is Going Green? •Going Green is a Club initiative to encourage Members and staff alike to be considerate about how we use our resources.
หลักการและแนวคิดการนำ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ มาใช้ใน การเรียนการสอน ผศ. นพ. ทรงพล ศรีสุโข 30 ก. ย
Pranom Buppasiri 8th April 2011
INTELLECTUAL CAPITAL : IC Group 3: Tipada Subhasean Nongluk Charoeschai Nerisa Wangkarat
Project Based Learning
Educational Objectives
Master of Science Program in Knowledge Management k. Chalermpon College of Arts, Media and Technology After Action Review (AAR)
Supreeya Wongtra-ngan,MD.,MHPEd. CLINICAL COMPETENCIES  Factual Knowledge  Technical Skill  Problem Solving Skill  Communication Skill  Manners &
Chapter 9 : Designing Approach
Human Resource Management
Emergency Response System for Elderly and PWDs: Design & Development
CIO Roles and Responsibilities
1 THE STUDY ON THE ECONOMIC IMPACT OF STANDARDIZATION BY AFNOR.
การตรวจสอบภายในและการบริหารกิจการบ้านเมืองที่ดี
COMMUNICATION IN BUSINESS
Marketing to Business.
Planning Step : TU Property Management & Others
ระบบการจัดเก็บในคลังสินค้า
: Chapter 1: Introduction 1 Montri Karnjanadecha ac.th/~montri Image Processing.
A One-Day Seminar in Bangkok presented by Grant P. Wiggins, Ed.d
Helping you make better treatment decisions for your patients.
BUSINESS SYSTEM ANALYST Course Description. Role of a Business Analyst  A "Business Analyst" (BA). In some companies, the BA plays a technical role with.
MSMUT Thesis & Project Guidelines
Inductive, Deductive Reasoning ผศ.( พิเศษ ) น. พ. นภดล สุชาติ พ. บ. M.P.H.
Course Software Engineering SE Overview and Introduction.
December 25 th, 2013 Naresuan University Hospital, Faculty of Medicine, Naresuan University December 25 th, 2013 Naresuan University Hospital, Faculty.
Principles of Information Systems Eighth Edition
Project Management Wathana Yeunyong, Ph.D..
        วงจรดิจิตอลลอจิก 3(2-1-3)
Yv xv zv.
Modern Management นำเสนอโดย อาจารย์มุกดา ยี่หวา คณะบริหารธุรกิจ.
วันศุกร์ที่ 23 มีนาคม 2550 เวลา น. ณ ห้องประชุมมาสุข.
Create the Knowledge Management Blueprint
Chapter 2 Knowledge Management in Organization SP (KMS)2 Knowledge is a fluid mix of framed experience, values, contextual information, expert.
8/3/2014The Realities of software Testing1 Software testing Realities What is the realities of software testing Why does the software testing not complete.
Merchant Marine Training Centre วิชาการเป็นเลิศ เชิดชู คุณธรรม ผู้นำ.
บทที่ 2 งบการเงินพื้นฐาน BASIC FINANCIAL STATEMENTS 2.
1 สาระสำคัญในการประเมินผลแนวใหม่ จากกระบวนการจัดการเรียนรู้ที่เปลี่ยนแปลงไป วิธีการวัดผล ประเมินผลจึงต้องเปลี่ยนแปลงไป สรุปได้ ดังนี้ 1. เป็นกระบวนการพัฒนาคุณภาพการเรียน.
Data Data are Raw material Data are values of qualitative or quantitative variables, belonging to a set of items. Sample 23, 36, 60 male, female like,
Intervention Method for NCD Control กัณหา เกียรติสุต สำนักงานป้องกันควบคุมโรคที่ 6 ขอนแก่น.
Mini KM.
Research Strategy & Implementation
Writing a research. Why Research?  To find whether the messages and the materials are appropriate to the target group  To modify the messages and the.
Chapter 2: Desk Research
1-1: Software Project Management การจัดการโครงงานซอฟต์แวร์ Software Project Management การจัดการโครงงานซอฟต์แวร์ ความหมายการจัดการโครงงาน.
วิธีการทำงานของ ตัวประมวลผลสารสนเทศมีการ ศึกษาวิเคราะห์ และออกแบบโครง สร้างหน้าที่ด้วยสถาปัตยกรรมองค์ประกอบ 6 ส่วน ในตัวประมวลผลสารสนเทศ ได้แก่……………..
How community involve in TB detection and care ยุทธิชัย เกษตร เจริญ พบ. นายแพทย์ ทรงคุณวุฒิ ผอ. สำนักวัณ โรค ( การสัมมนาวิชาการระดับชาติ ประจำปี 2553 กรมควบคุมโรค.
การบริหารการประเมินผลการปฏิบัติงาน Performance Management
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Dianne J. Hall David B. Paradice James F. Courtney Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences
ทุนทางปัญญา Intellectual Capital KM743 Session 3.1
GE matrix 5 forces model What business to be in ? E-V-R model
Chapter 3 Simple Supervised learning
สัมมนาการจัดการความรู้ 1
Double loop learning Jirawit Yanchinda.
An Online Computer Assisted Instruction Development of Electronics Devices Subject for Learning Effectiveness Testing By Assoc.Prof. Suwanna Sombunsukho.
E XPERIENCE OF WORKING WITH PSYCHIATRIC PATIENTS ’ RELATIVE CLUB Pleanpit Chantalasak Social Worker Srithunya Psychiatric hospital.
The Analysis of Strands, Standards and Indicators for Tests
THAMMASAT UNIVERSITY Faculty of Economics Relationship between growth, inequality and poverty and pro-poor growth in Thailand: 1986 – 2011 Chaleampong.
The management of change Changes in work patterns and jobs
Soroptimist International
<insert problem title>
Workday Merit Process - Approvers
Extreme Programming Explained: Embrace Change
STRATEGIES FOR SUCCESS
Woodgrange Medical Practice
Xoserve IX Refresh Customer Update 03/09/2019.
ใบสำเนางานนำเสนอ:

A model of information technology opportunities for facilitating the practice of knowledge management Rosemary Wild and Kenneth Griggs Orfalea College of Business, California Polytechnic State University, San Luis Obispo, California, USA

Purpose There is controversy about the role information technology (IT) should play in knowledge management (KM) spanning extremes that either overvalue or undervalue IT’s role. This study recognizes the balance required between the two extremes and aims to present a KM process and a three- dimensional model to assist in identifying opportunities in which IT can effectively facilitate KM practices.

GAP until recently, integration of knowledge process design with information system design has been strangely missing from the knowledge management literature and practice. identifying opportunities in which IT can enable KM practices.

Case study USA Navy

One of the difficulties facing organizations and researchers alike is that knowledge management, while being intuitively important is intellectually elusive (Despres and Chauvel, 1999). It is important because: With rare exceptions, the productivity of a modern corporation or nation lies more in its intellectual and system capabilities than in its hard assets... (Quinn et al., 1996). It is elusive because: To define knowledge in a non-abstract and non-sweeping way seems to be very difficult. Knowledge easily becomes everything and nothing (Alvesson, 1993). Introduction

Introduction We present a three-dimensional model that depicts three suggested perspectives for using information technology(IT) to facilitate and promote effective knowledge management. The model dimensions are: (1)KM objectives, including to support innovation, capture insights and experiences, make it easy to find and re-use resources, foster collaboration, improve the quality of decision making, and increase the effectiveness of intellectual asset. (2) KM level which defines the role of a KMS system as one that supports or one that performs KM. (3) The phases in the KM life cycle including the generation, organization, formalization, distribution, application, and evolution of knowledge within an organization.

methodology Through a synthesis of KM literature the paper developed a KM process that consists of identification of classifications of knowledge and their particular value to an organization, sources of knowledge, and application opportunities. It developed a three-dimensional model consisting of KM life cycle, KM level, and KM objectives to assist in identifying the most effective IT application opportunities.

Figure 1. Perspectives on knowledge management

Figure 2. Sources of knowledge Sources of knowledge Organizational knowledge may be acquired or purchased from external sources or generated internally. Regardless of whether knowledge becomes available from external or internal sources, it generally originates within individuals, teams, or organization processes. Once extracted it may be stored in a repository to be accessed and shared by other individuals or groups within an organization. Figure 2 depicts the typical sources of knowledge that can be tapped within the KM process.

Figure 3. Potential application opportunities for IT-enabled knowledge management systems “knowledge creation”, “knowledge capture”, or “knowledge adoption”. We think the term knowledge generation aptly conveys all three concepts. Knowledge creation implies the origination of novel and useful ideas and solutions.

Figure 4. Architecture for distributed DSS and KM system

Summary and concluding remarks KM is an important tenet of modern day organizational management. There are many questions related to implementing KM and the role IT does and should play in enabling and facilitating KM practice. We have discussed some of the issues prevalent in the literature and offer a KM process to highlight areas of concern for IT-facilitated KM practice. We have also presented a three-dimensional model that provides a guide for assessing where IT may effectively contribute to the practice of KM and underscored areas that show promise for future research. We discussed a representative prototype KMS that generates, distributes, and evolves knowledge to improve US Navy manpower management decisions. Focused KMS applied toward strategic concerns and incorporated into an organization’s IT infrastructure may have the added benefit of being catalysts to change organizations from knowledge hoarding to knowledge sharing cultures.

1.What related work is being undertaken? The quality systems for applying information systems technology. The application to us 2.What is the motivation for the work? จากการจัดการระบบ HR ของกองทัพเรือ USA. ซึ่ง กองทัพเรือ จะต้องจัดกำลังคนให้พร้อมรบเสมอ หากเกิดการรบเกิดขึ้น จึงมีความจำเป็น ที่จะต้องมี ระบการจัดการความรู้ที่ดี เพื่อรองรับเหตุการณ์ที่จะ เกิดขึ้น ได้อย่างทันเวลา จากการจัดการระบบ HR ของกองทัพเรือ USA. ซึ่ง กองทัพเรือ จะต้องจัดกำลังคนให้พร้อมรบเสมอ หากเกิดการรบเกิดขึ้น จึงมีความจำเป็น ที่จะต้องมี ระบการจัดการความรู้ที่ดี เพื่อรองรับเหตุการณ์ที่จะ เกิดขึ้น ได้อย่างทันเวลา 3.What the techniques are in use? ระบบ Kms ในการหาผู้เชียวชาญ ทางด้านต่างๆ ในองค์กร เพื่อรองรับ การบัณชาการ การรบได้อย่างรวดเร็ว และ สามารถตามกำลังพลได้อย่าง ถูกที่ ถูก เวลา และสามารถ ส่งข่าวสารได้ อย่าง รวดเร็ว แม้จะอยู่ระยะห่างไกล ระบบ Kms ในการหาผู้เชียวชาญ ทางด้านต่างๆ ในองค์กร เพื่อรองรับ การบัณชาการ การรบได้อย่างรวดเร็ว และ สามารถตามกำลังพลได้อย่าง ถูกที่ ถูก เวลา และสามารถ ส่งข่าวสารได้ อย่าง รวดเร็ว แม้จะอยู่ระยะห่างไกล

6. Why am I studying this aspect of the problem? KMS สามารถอธิบายและสนับสนุน ระบบการวางแผนของ กองทัพเรือ ระบบการวางแผน KMS สามารถอธิบายและสนับสนุน ระบบการวางแผนของ กองทัพเรือ ระบบการวางแผน ระบบการ จัดการความรู้ ระบบสนับสุนการตัดสินใจ การ จำลอง สถานการณ์ และเทคโนโลยี ระบบการ จัดการความรู้ ระบบสนับสุนการตัดสินใจ การ จำลอง สถานการณ์ และเทคโนโลยี ซึ่งในบทความนี้ ได้ยกตัวอย่างการนำระบบ KMS ที่ดีไป ใช้อย่างมีประสิทธิภาพ ซึ่งในบทความนี้ ได้ยกตัวอย่างการนำระบบ KMS ที่ดีไป ใช้อย่างมีประสิทธิภาพ 5. How does it help me? การใน ระบบ IT + KM = KMS ช่วยในการจัดทำระบบ KMS ที่ดีมีประสิทธิภาพ การใน ระบบ IT + KM = KMS ช่วยในการจัดทำระบบ KMS ที่ดีมีประสิทธิภาพ Real Real Time Real Real Place Real Time Real People 4. What are the findings of the papers? การมีระบบ IT และ การจัดการความรู้ที่ดี จะนำช่วย ในการสนับสนุน ระบบ การมีระบบ IT และ การจัดการความรู้ที่ดี จะนำช่วย ในการสนับสนุน ระบบ KMS ที่ดีสามรถ รองรับ ข้อมูล จำนวนมาก และ นำไประบบไปใช้ใน KMS ที่ดีสามรถ รองรับ ข้อมูล จำนวนมาก และ นำไประบบไปใช้ใน ระบบการตัดสินใจได้อย่างมีประสิทธิภาพได้ใน ที่สุด ระบบการตัดสินใจได้อย่างมีประสิทธิภาพได้ใน ที่สุด